Wie heeft ervaring met katten met diabetes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nafkedemi

Wie heeft ervaring met katten met diabetes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 20:30

Vandaag te horen gekregen dat m,n dametje van ruim 16 zo goed als zeker diabetes heeft.
Onderzoek gaf glucose aan in urine, om 100% zeker te zijn zou er nog een bloedonderzoek plaats moeten vinden.
Ben benieuwd naar ervaringen van mensen die een kat met diabetes heeft.
Hoe gaat het met ze, wat zijn goede tips om op te Letten enz....

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:09

Je hebt speciaal diabetic voer. Al doen de katten hier in het asiel het altijd heel goed op Barf versvlees diabetic.
Maar je hebt dus bv. van royal canin ook voer en natvoer. Zou verder geen snoepjes ofzo geven.
En dan nog twee keer per dag insuline spuiten.

nafkedemi

Re: Wie heeft ervaring met katten met diabetes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 21:20

Op dit moment krijgt ze als vleesvoeding animonda petit rafine en royal canin renal special brokjes.
Ze is ook schildklierpatient en een lastige eter.
op dit moment ben ik aan het afwegen wat te doen qua behandeling....het is nl om te behandelen echt geen makkelijke kat en traject zal toch gaan bestaan uit bloedafnames, controles en daarbij behorende stress wat de glucosewaardes ook weer negatief zal beïnvloeden...
allemaal afwegingen om te maken.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:28

Ja, want je zal haar ook moeten gaan spuiten twee keer per dag.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 21:45

Dat is dus 1 van de afwegingen die ik moet maken.....
is het gezien haar gedrag wel reëel om dat te willen, en eigenlijk zegt mijn gevoel NEE.
gezien haar karakter ben ik nu van mening om haar te ondersteunen waar het kan bv in voeding maar verder geen gedokter aan te gaan verder.
Dit zal haar alleen maar ontzettend veel stress gaan geven.
En waarvoor? Voor een kleine periode die ze dan langer zal leven maar waarin haar leven wel stressvoller zal zijn....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:55

Onze kat heeft nog zeker 5 jaar heel gelukkig geleefd met diabetes. Was ook n kat die bijna niet aan te halen was, maar is toen in een paar weken echt totaal bijgedraaid en vond het prikken prima. Haar hebben we op haar gewone voer gelaten en dat ging prima

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 06:11

Ze is juist ontzettend lief en aanhankelijk zolang er maar geen DA in de buurt is....ook wel eens huisbezoek gedaan maar ook dit was geen succes.
Vandaar mijn afweging, ik wil haar die stress niet aandoen.
Ben dus echt op zoek naar ervaringen. ...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:59

Ik had een kat van 18 van mijn schoonzus gekregen omdat ze er niks meer aan vond. Hij spendeerde nogal wat tijd aan de vijver om te drinken en te plassen. Bleek dus diabetes te hebben. Ik spoot hem twee keer per dag en dat moest op vaste tijden. Gezien mijn werktijd werd dat 6 uur s morgens en 6 uur in de avond. Ook op vrije dagen. En als we weg gingen dan ging hij mee. Helaas nooit goed zijn suiker onder controle gekregen. Ik moest heel regelmatig zijn bloedsuiker meten en het ene moment was die 40 mmol en het andere moment zo laag dat het apparaat niet kon meten. Uiteindelijk ook nog een nierziekte erbij. Daarbij hadden we nog 3 poezen en was het lastig hem aan een dieet te houden. We hebben het vier jaar volgehouden en toen kreeg hij insulten en heb ik hem laten inslapen.
Het is heel lastig om te doen en voor te zorgen. Het heeft echt enorm veel aan dierenarts kosten meegebracht. Veel naar de dierenarts ging hij trouwens niet, ik deed veel in overleg thuis gezien de invloed van de stress op het bezoek. Het laatste jaar moest ik hem ongeveer twee keer per maand een infuus geven tegen uitdrogen.
Ik heb nog 1 kat over van de kudde. Ik weet niet of ik het weer zou doen. Ik kan me best voorstellen dat mijn kat zich toendertijd heel vaak heel beroerd heeft gevoelt.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:16

nafkedemi schreef:
Ze is juist ontzettend lief en aanhankelijk zolang er maar geen DA in de buurt is....ook wel eens huisbezoek gedaan maar ook dit was geen succes.
Vandaar mijn afweging, ik wil haar die stress niet aandoen.
Ben dus echt op zoek naar ervaringen. ...

Ik denk dat ik de ervaring waar je naar op zoek bent ruimschoots heb. Bloedglucose kan je zelf thuis bij de kat meten, daar is geen dierenartsbezoek voor nodig. Het is zelfs beter om zelf thuis te meten, omdat de glucosespiegel beinvloed kan worden door stress. Kijk eens op het forum van http://www.diabeteskatten.nl Daar kan je geholpen worden met het instellen. Het behandelen van een diabeteskat is in het begin wat gedoe, helemaal als de kat niet makkelijk is (of geheel onhandelbaar zoals die van mij), maar het went en het is zeker de moeite waard. Veel succes!
Laatst bijgewerkt door Anker_20 op 20-12-16 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:17

Onze kat werd semi regelmatig gespoten. Sliepen we uit dan prikten we een uur later. Als we een dagje weggingen en konden geen oppas vinden dan spoten we een keertje niet.

Je zou trouwens contact op kunnen nemen met stichting beertje, die werken exclusief met oudere katten die dit soort problemen hebben

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 00:20

Sowieso werk ik onregelmatig en woon alleen, het op vaste tijden prikken is dus al een struikelblok.
Het regelmatig moeten testen, ook al kan dit op den duur ook thuis en dan daarbij het prikken opzich...ik blijf er bij dat ik haar dit niet aan wil doen.
Maar ervaringen hoe het ziekteprocessen kan verlopen zijn zeer welkom..
Bedankt voor de tip over het forum,heb mij gelijk geregistreerd.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:53

Goed dat je je hebt aangemeld op het forum, dat is echt de plek waar je moet zijn, daar is veel kennis en ervaring verzameld.

Het meten van de bloedsuikerspiegel kan direct thuis, de kat hoeft na het stellen van de diagnose niet meer naar de dierenarts voor de diabetes. Daar hoef je je in elk geval geen zorgen over te maken. Het is begrijpelijk dat je tegen de behandeling opziet, maar voor de katten blijkt het in de praktijk weinig voor te stellen. Het meten gaat met een prikje in de rand van het oor dat ze niet lijken te voelen, en ook het insulinespuiten is pijnloos. Zelf moet je wat handigheid en vertrouwen krijgen, maar eigenlijk valt het iedereen mee en op het forum word je voortdurend begeleid.

Mijn kat is na een paar jaar insuline spuiten in remissie gegaan: de alvleesklier doet het nu zelf weer en ik hoef niet meer te spuiten. Ik meet haar glucosespiegel nog wekelijks om te checken of het goed blijft gaan. De kat is helemaal gezond en heeft zich met diabetes vanaf het moment dat we op een voor haar geschiktere insuline overstapten, ook altijd goed gevoeld.
Op het forum vind je zeer veel ervaringen. Het verloop van de ziekte is ook afhankelijk van welke insuline je gebruikt.