voer-dillema hond (Shiba Inu) dunne ontlasting..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mirashiba

voer-dillema hond (Shiba Inu) dunne ontlasting..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 19:21

Zoals de titel al zegt twijfel ik over de voeding van mijn hondje.
Ik heb een Shiba Inu van 1,5 jaar oud, reutje, (niet-ingedaalde balletjes) gecastreerd.

Vanaf z'n geboorte al moeilijke eter geweest, vond niks lekker genoeg om te eten, snel aan de diarree.
Hij is niet altijd in mijn bezit geweest, een half jaartje geleden heb ik hem overgenomen. Bij de oude eigenaren wilde hij geen brok eten en at alleen, vaak met tegenzin, vers vlees (hamburger) voor honden van de jumbo. Bij mij heb ik m meteen op brok gezet en dat als enige aangeboden, sinds de castratie is hij al veel meer gericht op eten (ook snoepjes als belonging waren niet interessant voorheen) en heeft hij een grotere eetlust.
Hij eet nu voldoende en ook niet met tegenzin, maar na 3 maanden blijft hij (te) dunne ontlasting houden, geen echte diarree, maar ook geen stevige poep. Ik vind dat hij ook redelijk vaak poept, denk gemiddeld zo'm 3-4 keer per dag. de eerste keer poep is altijd beter/steviger dan de andere keren. Verder is hij nog steeds even energiek en opgewekt, totaal niet sloom of iets. Dat is, samen met dat het geen echte diarree is, de reden waarom ik het ben blijven voeren.

Waarom ik nu wel verandering wil? Dat hij na 3 maanden hetzelfde voer nog steeds geen goede poep heeft, baart me toch zorgen en dus wil ik graag zoeken naar een oplossing. Het voer wat hij nu krijgt is de Baldo High Premium (van de Aldi), hiervoor heeft hij op verschillende dure merken gestaan, waarbij het alleen erger of hetzelfde was.

Ik ga denk ik ook nog naar dierenarts en dierenwinkels stappen, maar ik ben ervan op de hoogte dat zij nogal vaak aanprijzen wat ze zelf verkopen.. dus vandaar dat ik het eerst hier even probeer!
Nogmaals, de hond is totaal niet ziek of sloom, alleen dunne poep..

Alvast heel erg bedankt voor de reacties, ik hoop dat ik de gouden tip krijg!
Groetjes Jolein en Kenji.

secricible

Re: voer-dillema hond (Shiba Inu) dunne ontlasting..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:27

Sowieso even laten testen op giardia, allergie ed. Verder hebben die spleetogen vaak wat gevoelige darmen. Ik zou eens kijken voor voer voor gevoelige darmen. Mijn jappen doen het beide heel goed op Simpsons voer via zooplus.

Wat zegt de fokker er van? Is daar contact mee? Van welke fokker komt de hond?

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 19:30

Ik had inderdaad ergens gelezen dat het handig is wat dingetjes te laten testen, ook de ontlasting zelf op parasieten. Maar zou dat aan de orde kunnen zijn als hij dat 'altijd' al heeft?

Wij zijn zelf de fokker geweest, als pup verkocht en een half jaar geleden zijn de eigenaren uit elkaar gegaan en had het hondje een nieuw baasje nodig, dus heb ik hem terug genomen. Zelf voeren wij de moeder ook altijd Baldo en zij doet het er juist heel goed op!

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:34

Hier een hond die van vers aan de diarree ging. Verschillende Brok geprobeerd bij hem, was ook een moeilijke eter. Hij heeft een tijd Dog Lovers gold (original) gekregen deed het hier erg goed op, stopte alleen met het eten hiervan. Momenteel eet hij wooof brokken voor bonden die hoog in het energie staan. Brok zijn erg goed en hebben een hele nette prijs.

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 19:52

Ik twijfel over brokken of kvv, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is er hier veel informatie over, en heel veel tegenstrijdige meningen. is er iemand die meer informatie heeft over wat er precies in een goede broek zit en waar op te letten bij kvv?

Ondertussen lees ik overal verder en doe ik mn best zelf achter deze info te komen!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:05

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:12

Op de site www.voerwijzer.nl staat erg veel nuttige info!

Het kan natuurlijk ook dat jouw hond reageert op 1 specifiek voedingsbestanddeel zoals bv graan of kip. Meerdere honden verdragen kip niet zo best terwijl dit vaak, omdat het goedkoop is, in brok verwerkt is. Om dit te weten te komen, zou je de hond op een eliminatiedieet moeten zetten.

Veel beterschap voor de hond!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:18

Ik zou eens laten testen op candidae en giarda.
Beiden zorgen voor dit patroon in de ontlasting, giarda is tegenwoordig wel meer bekend, candida, is bij dieren veel minder bekend, maar doordat er veel granen zitten in veel brokken, komt het vaker voor.

Ook zou ik eens testen hoe de ontlasting is als je hem op vlees zet.
Mijn hond eet alleen smuldier maar dat houdt de ontlasting binnen de perken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:22

Mirashiba schreef:
Ik twijfel over brokken of kvv, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is er hier veel informatie over, en heel veel tegenstrijdige meningen. is er iemand die meer informatie heeft over wat er precies in een goede broek zit en waar op te letten bij kvv?

Ondertussen lees ik overal verder en doe ik mn best zelf achter deze info te komen!

Als je info wilt kan je mij een pb sturen als je wil (inmiddels al jaren zelf samenstellen, begonnen op KVV en 2 nesten grootgebracht op KVV en barf)

Als je kan wil je dan eens een foto maken van de ingrediënten en hier plaatsen?
Zo kunnen we wat makkelijker beoordelen

Uiteraard is het nooit slecht om giardia en bloed onderzoek te doen

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:35

Mijn galgo had ook steeds wat slappe ontlasting. Eerst op de brokken van het asiel, toen geprobeerd met supermarkt brok maar deze verdraagt hij helemaal niet. Toen op Wooof, werd het ook niet echt beter van. Uiteindelijk overgestapt om Cavom, eerst de compleet, daar werd het iets beter van maar nog niet helemaal top. Nu krijgt hij Cavom lam en rijst. Hier heeft hij hele mooie ontlasting op, ik vind het wel veel, maar het zijn mooie stevige drollen.
Helaas is hij niet echt gek op de Cavom brokken dus we mengen nog wel eens een beetje leverworst erdoor om het lekker te maken.

Ik wilde ook op giardia testen, maar sinds de Cavom is de ontlasting niet meer dun.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:48

Inderdaad ontlasting laten testen, mss kijken dmv bloedonderzoek je of er geen tekorten zijn. Is hij wel genoeg ontwormd? Eventueel op een speciaal lichtverteerbaar dieet zetten? Darm kan ook al tijden wat ontstoken zijn, dus dierartsbezoekje is niet heel raar denk ik.
Wat gewoon voer betreft goede ervaring met bv dog lovers gold (blauwe variant) ivm darmproblemen.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:58

Onze Ierse Terriër is vanuit de fokker opgegroeid met Farmfood HE een geperste brok zonder rommel (geen conserveermiddelen/smaak- en geurstoffen e.d.) en vers vlees. Wij hebben vleesworsten van Kivo, bij de fokker van Lotringen.

Dat eet ie graag (en Ieren zijn geen makkelijke eters vaak) en hij heeft een fijne, stevige, NIET-stinkende drol. Vooral dat laatste ben ík heel blij mee, dat begrijp je :')

Maar voor ons niks anders meer.

http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... ingen.html

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:28

Hier ook een hond waarbij ik lang op zoek ben geweest naar het juiste voer.
Lastige eter en gevoelige darmen.
Nu op Farmfood gaat het heel erg goed.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:41

Wij hebben nu een 7 maanden oude pup (gekocht met 4 maand) en heeft dit probleem ook helaas. We hebben verschillende soorten brokken geprobeerd en zijn er toen erachter gekomen dat hij hele gevoelige darmen heeft en totaal niet tegen brokken èn gluten kan (ook van glutenvrije brokken ging hij aan de dunne + kotsen). Hij was heel mager, maar ook heel energiek, net als jouw hond. Nu voeren we hem alleen vlees en hij is zeker 2 kilo aangekomen (het is een klein hondje) en hij kotst niet meer en is niet meer aan de dunne, wij zijn in ieder geval erg blij :D Hij krijgt wel 2 keer zoveel als aangeraden wordt, maar dat heeft hij wel nodig met zijn wat hij beweegt :')

Ik kan wel even kijken welk merk we hem geven (en wat er in zit) als je wilt, zou het zo uit mijn hoofd niet weten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:45

Ik zou eerst zijn ontlasting even laten onderzoeken inderdaad.

Mocht daar niets uitkomen:
Heb je al eens een granenvrije brok geprobeerd? Als je liever niet overstapt op kvv zou je dat nog kunnen proberen. Bij kvv heb je meerdere opties, of een complete kvv voeren zodat je maar 1 soort hoeft te voeren, of een enkele kvv zodat je kan afwisselen met diersoorten, dat is maar net wat je zelf wil.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:00

Een van mijn honden raakt ook aan de diaree van hetzelfde voer van de aldi. Het werd steeds erger zelfs. Ik geef haar nu lam en rijst van de welkoop en ze heeft nergens meer last van. Duurdere merken voer had ze ook last van. Ik ben blij dat dit wel goed gaat. Misschien ook wat voor jouw hond?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:01

Hier een vergelijkbaar 'probleem'. Hond is 15 maanden, haar vacht ziet er heel goed uit (nog niet zo mooi geweest), voldoende energie, alleen toch regelmatig zachte ontlasting en 3-4 keer per dag. Ze krijgt nu Canagan Kip voor kleine hond. Dit is granenvrij. Ik twijfel nog, maar ik denk dat ik Acana Ranchlands ga proberen. Mijn hond is afgespeend op KVV en dat kreeg ze de eerste weken bij mij ook. Alleen nadat ze maar diarree bleef houden, ben ik overgestapt naar brokken.

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 16:17

Dankjewel voor alle tips tot nu toe! Ik heb overleg gehad met de dierenarts en besloten op giardia te laten testen, vanuit daar kijken we verder.

Ik ben me (nogmaals) aan het oriënteren op zowel (goede) brokken als kvv, ook via de site voerwijzer. Als iemand echter nog meer informatie/tips hierover heeft, hoor ik het graag!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:29

Onze Kazuo (ook een shiba) heeft ook erg gevoelige darmen. Hij doet het heel erg goed op de lam en rijst van Proplan.
Kip gaat hij juist van aan de dunne :P Als hij een keer echt aan de diarree is, koken wij tartaar voor hem. Ziet er niet uit, maar hij vind het erg lekker :P

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:29

Voor kvv, ik ben heel erg tevreden over kivo. Hun hebben alleen compleet varianten, en ze hebben een aantal soorten waar maar 1 diersoort in zit. Dit om allergieen van vlees uit te sluiten.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:31

Hoe was het nest en hoe was zijn zoogperiode? Zijn zijn darmen wel goed ontwikkeld qua bacterie cultuur? Anders zou ik eens wat pre of probiotica geven. Eventueel colostrum.

Hoe snel wissel je van voer? Darmen hebben nl wel even nodig.

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 18:09

Zoogperiode was goed, heeft alles hetzelfde doorlopen als de andere pups!

Ashen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:10

We hebben zelf ook een shiba reu, van 10 maanden bijna. Ik had met hem ook dit probleem qua veel ontlasting en vaak aan de dunne.

We hebben hem sinds een maandje over op Tinlo Barfmenu compleet en sindsdien is het helemaal goed. Dit is compleet voer dus je hoeft niet zelf moeilijk te doen met samenstellen van een maaltijd.

Hiervoor kreeg hij brok van Orijen Puppy (graanvrij). Ontlasting is nu sinds Barfmenu 1 keer per dag en echt super weinig vergeleken met daarvoor plus een stuk steviger. Het was wel even een paar dagen wennen maar we willen nu echt niet meer anders. De worsten met 5 verschillende smaken doen we meteen in de vriezer. Hij doet 2 dagen met eentje van 500 gram, is mooi op gewicht en eet eindelijk met smaak. Als je vragen hebt stuur me gerust een PB.

succes!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:02

welke brokken heb je al allemaal geprobeerd? Want de prijs of merk zegt niet alles, wel wat erin zit.

Mijn hond heeft lang dunnere ontlasting gehad zonder echt diarree te hebben (kon ook perfect ophouden) op kvv was dit beter, tenzij er rijst bij inzat. En bij hem lag dit aan het graanaandeel, brok op basis van aardappe (en vis, want kip was hij ook allergisch aan)l en probleem was opgelost.
Nu kan het nog steeds voorkomen dat hij op een lange wandeling 2x normale poep heeft en op het einde toch nog een beetje dunner, maar daar trek ik mij niets meer van aan. Heeft imo meer te maken met de opwinding en combi van markeren gezien hij dan soms echt op struikjes oid probeert te poepen). Thuis of bij de paarden zou hij dit niet doen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:04

Laat ze eens testen op candidae en gairdia, dit geeft beiden ontlasting die soms goed is, soms niet goed.
Giardia is tegenwoordig wat meer in de picture, candidae echter niet.