Begin volgend jaar wil ik graag mijn voedsters laten castreren. Het zijn er 4, waaronder een ouder konijn.
Hoe oud zij precies is weet ik niet. Ze is in beslag genomen, liep met een grote groep konijnen ergens in een tuin. Haar lichaam ("blauwe" ogen, etc) en haar hele doen en laten laat wel zien dat ze op leeftijd is, maar ze is nog erg fit, gezond en ze ziet er nog erg goed uit.
De reden dat ik haar wil laten helpen is natuurlijk voornamelijk om de baarmoederproblemen. Ze heeft erg veel nesten gehad, dat is iets wat zeker is, en dat baart me zorgen.
Buiten dat kwam ze bij de opvang als een doodsbang konijn, wat gilde bij aanraking. In de tijd dat ze bij mij zit is ze verandert naar een nieuwsgierig, lief konijn, wat meteen voor bij het gaas zit als de achterdeur opengaat. Ik heb echt een gigantische klik met haar en zou het vreselijk vinden als zij sterft aan iets wat ik had kunnen voorkomen. Maar... ik wil ook niet dat ze vanwege haar leeftijd sterft tijdens of na de operatie.
Ik heb overigens genoeg ervaring met de castraties van voedsters, daar al mijn voedsters altijd zijn gecastreerd. De nazorg etc is voor mij dus niet vreemd.
Wat zouden jullie doen? En is er iemand die ervaring heeft met de castratie van een oudere voedster?