een vriendin voor mijn nijntje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annalies03

een vriendin voor mijn nijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 22:12

Hallo hallo bokkers,
dit is Puk

Afbeelding

we hebben haar uit een dieren winkel gekocht, toen we haar ontmoete werden we helemaal verliefd en konden het gewoon niet meer laten. en toen opeens hadden we een konijn!
(nou heb ik natuurlijk wel eerder een konijn gehad, vriend lief niet die had nog nooit een huisdier dus die vondt het ook wel heel leuk allemaal)

Puk speelt graag, heeft een hele kamer voor haar eigen, en gaat in de avond in haar ruime hok.
Puk is nu ongeveer een jaar bij ons, maar nu willen we toch wel graag een vriendin voor haar halen..

nu is mijn vraag, moet ik hier iets speciaals voor doen, of kunnen we voor de kerst haar een vriendin als 'kado' geven?

hier nog een video van onze puk (de kooi werdt na de video schoon gemaakt, maar het was te schattig om het niet te filmen! of om te wachten!)

Annalies03

Re: een vriendin voor mijn nijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 22:13

even ter info, puk is niet gesteriliseerd
leeftijd is onbekend

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:15

Ze zeggen vaak een mannetje en een vrouwtje samen beter gaat dan 2 vrouwtjes bij elkaar.

Je kan ze eerst laten koppelen.
Je hebt stichtingen/asiels die konijnen opvangen die je daarmee kunnen helpen.

Wel een geholpen mannetje natuurlijk:D

Je hebt wel genoeg ruimte?

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 22:16

linnie050 schreef:
Ze zeggen vaak een mannetje en een vrouwtje samen dat het beter gaat dan 2 vrouwtjes bij elkaar.

Je kan ze eerst laten koppelen.
Je hebt stichtingen/asiels die konijnen opvangen die je daarmee kunnen helpen.

Wel een geholpen mannetje natuurlijk:D

Je hebt wel genoeg ruimte?

ja er is echt wel genoeg ruimte, de kooi is ruim en we wouden sowiso al groter halen, (villa flappie zeg maar) en overdag kunnen ze los in een bunny-proof kamer spelen, dat doet puk nu ook al.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:17

Wat een leuk filmlje! Goed dat je er over denkt een maatje erbij te halen, konijnen zijn echt geen dieren om alleen te houden.

Ik begrijp dat Puk een vrouwtje is? Want dan moet je geen vriendinnetje voor erbij regelen, maar een vriendje! Twee konijnen van hetzelfde geslacht gaat vaak niet goed (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).

Konijnen kan je niet zomaar bij elkaar zetten: je moet ze koppelen. Dat doe je door ze beiden tegelijkertijd op onbekend terrein (bijvoorbeeld in de hal, of in je badkamer) kennis te laten maken met elkaar. Samen eten vinden ze ook gezellig, dus leg na een paar minuten wat lekkers voor ze neer. Succes ermee!

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 22:19

ik ga eens op asiel websites kijken in de buurt, of ze een mannenlijk nijntje hebben zitten dat al geholpen is.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:21

het beste kun je inderdaad een geholpen mannetje van de opvang vandaan halen, maar dat weet je nu wel :)
ik volg mee! plaats je een foto als hij er is? :D

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 22:23

Jeika schreef:
het beste kun je inderdaad een geholpen mannetje van de opvang vandaan halen, maar dat weet je nu wel :)
ik volg mee! plaats je een foto als hij er is? :D

zeker zeker, en ook wel wat videos! ben heel erg benieuwd hoe het allemaal zal gaan!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:24

Leuk dat Puk een maatje krijgt!

Het ligt erg aan het karakter van je konijn of elk ander konijntje erbij kan, of juist niet.
Er zit een opvang in de buurt van Galder bijvoorbeeld, dat is niet super ver weg vanuit BoZ.

Dan kan Puk daar een keertje langs 'op date' en wordt daar gekeken of er een klik is. Ze hebben meestal meerdere gecastreerde mannetjes in de aanbieding dus keuze zat.

Mijn Flappie heeft er destijds een hele leuke avond gehad :') totdat er eindelijk een vriendinnetje was die meneer "ik ben lekker irritant en laat je nooit meer met rust" accepteerde. Het is nu zo'n 3 jaar later en ze zijn nog steeds gelukkig samen.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 22:26

NoeskaMoos schreef:

Het ligt erg aan het karakter van je konijn of elk ander konijntje erbij kan, of juist niet.
Er zit een opvang in de buurt van Galder bijvoorbeeld, dat is niet super ver weg vanuit BoZ.

Dan kan Puk daar een keertje langs 'op date' en wordt daar gekeken of er een klik is. Ze hebben meestal meerdere gecastreerde mannetjes in de aanbieding dus keuze zat.

Mijn Flappie heeft er destijds een hele leuke avond gehad :') totdat er eindelijk een vriendinnetje was die meneer "ik ben lekker irritant en laat je nooit meer met rust" accepteerde. Het is nu zo'n 3 jaar later en ze zijn nog steeds gelukkig samen.

hey dat is een leuk idee!
wat is de naam van die opvang als ik vragen mag?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:27

1. steriliseren (geen hormonen maakt vriendjes maken makkelijker) 2. konijnenopvang bellen en afspraak maken. Dan heb je meteen mensen die weten hoe en wat, meerdere mogelijkheden en neutraal terrein om op te koppelen.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 23:04

tamary schreef:
1. steriliseren (geen hormonen maakt vriendjes maken makkelijker) 2. konijnenopvang bellen en afspraak maken. Dan heb je meteen mensen die weten hoe en wat, meerdere mogelijkheden en neutraal terrein om op te koppelen.

steriliseren werdt mij afgeraden door de dierenarts? toen ze haar spuitjes kreeg en haar boekje zei de DA dat ook al zet ik er een ander konijntje bij niet elk konijntje hoeft gesteriliseert te worden, en volgens haar was puk zo'n geval?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 07:45

Zeker wel steriliseren! Konijnendames hebben een hele grote kans op baarmoedertumoren en andere narigheid. En daarna een geholpen rammetje erbij zodat ze nog lang en gelukkig kunnen leven ;-)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:39

Ik zou opzoek gaan naar een asiel of opvang die je kan helpen. Vaak is het zo dat dierenwinkels niet echt konijnkundig zijn en dus vaak ook fouten maken met geslachtsbepaling. Dus zou ook even laten nakijken of jou 'zij' of echt een zij is.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:41

NoeskaMoos schreef:

Dat is konijnenopvang Binkies en zij zijn al bijna een jaar gesloten :)

Ik zou ook gaan voor een gecastreerde ram TS. Let wel even op dat de minimale (!) ruimte voor 2 konijnen 2m2 moet zijn, permanent, dus 24/7.
Ik ben ook een voorstander van het castreren van voedsters, maar dat kan altijd nog. De ram moet sowieso gecastreerd zijn, maar dat zijn ze allemaal bij de opvang.
In jouw omgeving zit oa konijnenopvang Knaller, in Breda.

http://www.konijnenbelangen.nl/asielen.php?menu=asielen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:46

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 19:10

nou na wat rond zoeken blijkt dat het toch moeilijker gaat worden dan ik ooit had gedacht..we blijven door zoeken naar een vriendje voor puk.. maar boven de 100 euro vindt ik toch wat aan de duure kant..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:12

Ik weet niet hoever het voor je is om naar born (limburg) te gaan. voor een vrijwillige bijdrage krijg je een gecastreerd rammetje waarmee je test plekke kunt matchen Hoe het klikt.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 19:14

Lynn_Nikita schreef:
Ik weet niet hoever het voor je is om naar born (limburg) te gaan. voor een vrijwillige bijdrage krijg je een gecastreerd rammetje waarmee je test plekke kunt matchen Hoe het klikt.

limburg is wel erg ver, aangezien ik alleen openbaar vervoer heb om er te komen, er zit hier ook zo'n soort konijnen date service in de buurt maar die vragen best veel voor de konijntjes en dan is hij niet eens 'echt' van jou.. nou snap ik best dat opvang enzo duur is hoor daar niet van.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:16

Boven de €100 voor een gecastreerde ram? Waar?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:16

Jammer van het vervoer. Het is een fijne opvang en niet duur.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 19:17

Eoweyn_x schreef:
Boven de €100 voor een gecastreerde ram? Waar?

65 voor de ram, en dan moet ik er nog heen zeg maar. ik bedoel meer de gehele kosten. sorry als ik het fout zei. ik ben erg moe

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:17

Shirley schreef:
Deze bestaat nog wel http://knijnenko.nl/

Succes!

Hier heb ik mijn rammetje ook vandaan en kan het echt alleen maar aanraden! Ik ben daar heel fijn geholpen en allemaal meiden met veel verstand van konijnen en zodoende ging ik met een dolverliefd konijnenstelletje terug naar huis. Echt genieten, elke dag weer <3

TS, op zich ben je bij een konijnenopvang net zo duur (of misschien zelfs wel goedkoper) uit dan wanneer je een ram koopt bij een dierenwinkel en dan nog moet laten castreren (met ook nog kans op eventuele complicaties).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:17

Bij de opvang in mijn link kost een gecastreerde ram €65 :j

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 19:19

Shirley schreef:
Bij de opvang in mijn link kost een gecastreerde ram €65 :j

yep maar ik moet er ook nog heen, en terug naar huis en dat moet ik er ook wel bij rekenen zeg maar. ik zeg geen nee hoor, er zal hoe dan ook een maatje bij komen. ik moet alleen heel even kijken naar het totaal plaatje kwa prijs.