Border terrier is nerveus!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Border terrier is nerveus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 17:13

Hoi.

Onze border terrier is 9 jaar oud. Mijn moeder en ik weten ons geen raad meer met haar. Ze durft niet over de laminaat te lopen bij ons, wij hebben schoentjes geprobeert en dan gaat het een stuk beter maar die trekt ze uit. Ze durft nog niet eens naar haar eet en drink bak te lopen. Zo bang voor die vloer.

Ook met wandelen duikt ze opeens uit het niets in elkaar alsof we haar slaan wat we niet doen! Als een hond in elkaar duikt om de 2 meter is het wandelen dus niet meer leuk en dragen we haar.

We weten ons echt geen raad meer. Wie heeft tips?

Mvg Yenni.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:16

Mijn eerste gedachte is dat ze niet goed meer ziet? Is dat recent gecontroleerd?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:17

Is dit vrij plotseling gekomen?? Dan zou ik haar eens laten onderzoeken want er kan iets iets lichamelijks aan de hand zijn waardoor je erg bang is om uit te glijden(laminaat) of buiten pijn heeft bij het lopen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:18

Hoe lang doet ze dit al, en heeft ze wel eens eerder dergelijke angstreacties laten zien? Als je dit totaal niet herkent van haar zou ik ook denken aan een medische oorzaak. Slechter zicht, beginnende dementie, of pijn ergens.

Yenni

Re: Border terrier is nerveus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 17:43

Dit heeft ze al haar hele leven. Eerst hadden wij een houtenvloer ook daar was ze bang voor.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:44

Wij hebben ook een Border terrier gehad met pleinvrees, had ook epilepsie.
Dergelijke dingen bleken in de vaderlijn te zitten, maar was in de doofpot gestopt.

Is je hond nog steeds angstig als er een vertrouwde hond bij is?

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:59

Yenni schreef:
Dit heeft ze al haar hele leven. Eerst hadden wij een houtenvloer ook daar was ze bang voor.

Als ik het goed begrijp heeft ze dit al sinds pup? Dus al 9 jaar? :? Wauw dat jullie dat al die tijd zo volgehouden hebben zonder daar actie op te ondernemen.

Maar beter laat dan nooit toch? ;). Aangezien het al zo lang speelt en jullie daar dus ook al 9 jaar aan ingespeeld gedrag op hebben denk ik niet dat jullie dit alleen lukt.

Schakel een goede hondentrainer of gedragsdeskundige in zodat jullie dit goed en kundig aan kunnen pakken. Zeker met haar leeftijd en überhaupt lijkt mij experimenteren met adviezen van internet niet de beste keuze.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 18:11

Mijn ouders zijn gescheiden dus de hond waar ze vroeger bij zat zit bij mijn vader. Vroeger vertoonde ze dit gedrag ook

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 18:13

Wie zegt dat wij dat nooit hebben geprobeerd? Wij hebben cursussen met haar gedaan en wij hebben hulp gezocht bij een trainer maar die vond het ook moeilijk.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:15

Yenni schreef:
Wie zegt dat wij dat nooit hebben geprobeerd? Wij hebben cursussen met haar gedaan en wij hebben hulp gezocht bij een trainer maar die vond het ook moeilijk.

Maar een andere trainer is dan niet gezocht?
Waarom is dit gedrag wat al 9 jaar bestaat op dit moment een probleem waar een oplossing voor moet komen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:15

Met goede begeleiding aan de gang! Dat dit gedrag blijft betekent ook dat het gevoed wordt, dus moet het ergens door juiste training onderbroken worden.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 18:35

Ik heb net de syntomen van dementie eens opgezocht aangezien dit net terug kwam in de reacties en de vele syntomen kloppen met onze hond. Wij gaan volgende week naar de da voor een bloedonderzoekje. Zou de da kunnen zien uit bloedonderzoek als onze hond dementie heeft?

Stel dat dit is dan starten wij met speciaal voer wat ik ook las op de site

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:42

Dementie zal het niet zijn als de hond het al van jongs af aan heeft. Is ook niet zichtbaar in het bloed.

Beestje kan natuurlijk inmiddels wel dement aan het worden zijn.

Vind het bizar dat mensen blijkbaar zo makkelijk hun hond in angst laten leven.

Er staat me iets van bij dat je hier eerder een topic over geopend hebt. Klopt dat?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 18:53

Klopt. Toen werd het helaas een topic met een ander onderwerp. Wij willen dit heel graag oplossen maar mensen oordelen snel. Wij zijn met trainers aan de slag geweest. Als ze echt heel nerveus is en dus piept en echt niet durft te lopen (en dus de hele dag in haar mand blijft liggen zonder te eten en te drinken) geven wij haar een poeder op kruidenbasis waar ze wat rustiger door word. Dit op aanraden van een trainster. Op haar gedrag is gewoon niks van de peilen want soms durft ze te lopen en zo is zo bang.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:03

Is ze nog nooit in zijn geheel gecheckt door een da?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:20

mag je die poeder niet op regelmatige basis gebruiken? wat sneu voor je hond zeg.
hond van een vriendin durft ook niet over hun vloer te lopen, zij heeft kleden liggen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 19:22

Ja de poeder mag wel op regelmatige basis. Gaan we mee starten.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:34

Als ze dit al 9 jaar heeft is het hoogst hoogst waarschijnlijk dat het een gedragsprobleem is, onstaan in de puppy/jonge hond periode. Ze kan best aan de symptomen van dementie voldoen maar dan gaan die symptomen er wel vanuit dat het gedrag recent ontstaan is. Niet al 9 jaar speelt.

En een poeder is gewoon symptoom onderdrukking, zou je het niet liever serieus aan gaan pakken mochten jullie daar de middelen voor hebben?

Als jullie dit echt graag op willen lossen heb je 1 op 1 begeleiding nodig van een professional. Geen trainingen of groepslessen daar is dit gedrag veel te ernstig voor, 1 keer per week een lesje met 10 andere van een uur daar ga je niks mee oplossen.

Voor jullie wel de overweging of jullie dat financieel willen/kunnen. Je hebt naar alle waarschijnlijkheid verschillende 1 op 1 trainingen nodig om hier wat mee te kunnen. En daarna is het ook niet "ineens" opgelost je zal zelf de energie er in moeten blijven stoppen. Dus het is een lang lopend proces, eigenlijk kan je het nog beter een revalidatie noemen.

De trainer in kwestie moet iemand zijn die in de honden train wereld goed bekend staat en een portfolio heeft, vooral dat laatste is heel belangrijk. Je hebt niks aan een trainer die geen serieuze gedragsproblemen de baas kan.

Bedenk dat een honden trainer geen beschermd beroep is dus laat je geen geld afhandig maken van de zogenoemde professional om de hoek met zijn mooie praatjes en verhaaltjes. Je moet naar iemand op zoek die serieuze, na te trekken referenties heeft!

Dat betekent dat je goed moet zoeken, rond moet bellen en naar referenties moet vragen voordat je met iemand in zee gaat.

Het gaat dus een hoop geduld energie en tijd kosten en ook wat geld.

Deze post is niet bedoeld om je te ontmoedigen, integendeel zelfs. Ga ermee aan de slag maar doe het wel gelijk goed en serieus want het is echt een best ernstig probleem. Deze hond heeft niks aan de zoveelste "poging" anders had het gedrag 8 jaar geleden al opgelost geweest.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 01:34

Ik dacht al`dit topic heb ik eerder gezien´
Als het probleem is dat ze niet over de vloer durft te lopen,dan leg je toch lopers of stukken vloerbedekking neer!!
Waarom het diertje zo in stress laten leven

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 02:32

Hoi kan je haar eten niet op een voor haar minder enge plek zetten. en of een kleed in de kamer leggen

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 06:41

Een laminaatvloer schuift en is moeilijk om op te lopen voor een hond. Het kan helpen als je er een tapijt oid over legt. Daar heeft de hond meer grip op en zal maken dat hij meer durft.