Sluierstaart vraag.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

diana

Sluierstaart vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 10:59

Hoi bikkels,
Ik heb sinds kort een aquarium met 2 sluierstaartjes het zijn nog hele kleintjes.
Er zit een filter in zuurstofsteen en planten enz , dus het voldoet aan de eisen.
Maar de 1 jaagt constant op de kleinere....al dagen lang, ze krijgt geen moment rust!!
Ben bang dat het kleintje zich dood zwemt nog.
Kan ik hier wat aan doen??

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:53

Wat leuk, sluierstaarten! Die heb ik ook een tijdje gehad :D hier heb je wat punten waar je het mogelijk aan kan liggen, en eventuele oplossingen:

- Is de bak groot genoeg voor deze vissen (aangeraden hoeveelheid water per sluierstaart was meen ik iets van 50L, met een minimale afmeting van 1 meter. Voor kleintjes zal iets minder denk ik ook geen probleem opleveren, maar veel kleiner zal niet heel prettig zijn ivm de waterkwaliteit want sluierstaarten zijn flinke vervuilers.)
- Zijn er verstopplekjes waar het opgejaagde diertje zich kan verstoppen, waar die de achtervolger kwijt kan raken (plantjes werkten hier altijd goed!)
- Hebben ze honger?
- Afleiding: sluierstaarten vinden het tof om de bodem om te woelen, en om plantjes op te eten. Als je grote(re) steentjes op de bodem hebt die ze niet op kunnen tillen of om kunnen woelen dan zou je kleinere steentjes kunnen overwegen. Extra plantjes om aan te knabbelen werkte hier ook altijd goed, dan zijn ze daarmee bezig ipv met elkaar.
- Zijn de water waardes in orde? Als je zelf geen kit hebt om dit na te meten dan kan je vaak bij de speciaalzaak gratis je water laten meten. Als er een probleem is met je waterkwaliteit, filter of luchtpomp dan kan je er op deze manier achter komen.
- Wat is de temperatuur van je water? Mijn ervaring is dat de mannetjes bij hogere temperaturen sneller de vrouwtjes gaan opjagen (24+ graden)