Hond gaat op avontuur als ze losloopt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arlettee

Hond gaat op avontuur als ze losloopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 22:39

Afgelopen augustus heb ik een straathondje in huis genomen. De DA schatte haar rond de 6 maanden. Het is een ontzettend lief en aanhankelijk hondje, maar ook een echte energiebom die niet moe te krijgen is.

Toen ik haar pas had heb ik haar enkele keren mee naar het strand genomen, en op de rustige delen kon ze prima loslopen en bleef ook redelijk bij me. Een paar weken terug ben ik verhuisd en nu ik dichtbij het strand woon gaan we er bijna dagelijks heen. In het begin ging dit prima, maar het lijkt er op dat ze wat meer zelfvertrouwen heeft gekregen waardoor ze op ontdekkingstocht gaat.
Zo kwam ze laatst erachter dat de krabbetjes op de rotsen toch wel erg interessant waren en het golfveld erachter nog meer (met gevolg dat ik in mijn bikini over het golfveld rende :+ ).

Ook is er een open veld waar veel bomen, struiken en hoog gras is waar ik haar af en toe loslaat. Hier is ze zo in haar eigen wereld met salamanders jagen dat ze me 9 vd 10 keer negeert als ik haar roep.

Hoewel ik niet denk dat ze echt weg rent, luistert ze op dat moment dus niet meer. Ik heb haar vanaf toen weer aan een lange lijn gedaan, omdat ik vind dat een loslopende hond moet luisteren. In de tuin en aan de riem gaat het goed, totdat ik haar dus weer loslaat en ze het avontuur leuker vindt dan mij.
Ik heb echt vanalles geprobeerd om haar af te leiden, haar favoriete speeltjes en snoepjes, kip, worst.. Maar niets kan op tegen de golven op het strand of salamanders jagen. -O-

Ik heb geen idee, of het door de leeftijd komt dat ze dit doet of het feit dat ze de eerste 6 maanden op straat heeft geleefd en kon gaan waar ze wilde.
Ik ben vooral benieuwd of er andere mensen ervaringen of tips hebben!

En een foto van de wildebras
Afbeelding

GDG

Re: Hond gaat op avontuur als ze losloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:44

Vooral lange lijn eraan houden en trainen trainen trainen. Niet alleen trainen op de leukste zijn, maar ook op gewoon gehoorzaamheid bij roepen. Wel superbeloning geven als ze komt natuurlijk.

Zorg dat je het hier-commando er rotsvast inkrijgt, begin met heel makkelijke situaties (in huis) en bouw de moeilijkheid rustig op.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:47

Leuk dier zeg!

Het kan de leeftijd zijn, dat ze rond de pubertijd zit. Dan voelen ze zich meestal ook ineens heel erg zelfstandig.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze gewoon een jachtinstinct heeft, dan als ze eenmaal een spoor hebben zijn ze ineens oost Indisch doof :)) om ze hieruit te halen is lastig. Je kan het proberen door iets naast haar neer te gooien waardoor ze uit deze focus komt. En haar dan bij je te roepen en te belonen.

Onze Jack Russell heeft ook een hoog jachtinstinct , die moet ik redelijk vaak een standje geven om hem uit deze focus te halen.

En natuurlijk ook aan de lijn haar bij je roepen, en belonen. Altijd het hier komen met iets positiefs belonen. En zoals je zelf al aangeeft, gewoon thuis en in de tuin blijven oefenenz

De trainer waarbij wij hebben gelopen met de hond gaf aan bij iedereen dat de meeste honden pas na de leeftijd van drie jaar 'echt' los kunnen lopen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:51

Verstopspelletjes doen. Ga wandelen en duik achter een boom als ze even niet oplet. Ze moet even leren dat ze op jou moet letten voor haar gevoel van veiligheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:51

Ik heb zon band gekocht die vibraties kan geven (als in trilfunctie dus, geen stroom)
Als ik een trilling geef weet hij dat hij wat lekkers krijgt. Dus hij loopt ergens heen en aandacht is kwijt -> trilling en dan denkt hij ojaaaa baasje. En komt terug, als hij dan bij mij is krijgt hij zn beloning. Er zit btw ook een piep op, kan je ook gebruiken ipv trilling. (Mijne is een labrador dus niet onder indruk van tril)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:10

Hier ook zo'n jaagster thuis. Ook een voormalig zwerfstertje. :) Hagedissen, konijnen, vogeltjes en als klapper een laagvliegende helicopter. :') Overal met grote sprongen en de oren dicht achteraan.

Ik ben haar gedrag gaan herkennen. Ze word eerst allert, krijgt een bepaalde houding. Als ik dán een brul geef laat ze het uit haar hoofd. En nu word het ook langzaamaan minder.
Succes ermee, leuk beestje om te zien. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 06:32

Waar ze vandaan komt moet ze zich goed op straat kunnen redden. Dit al generaties lang. Degene die zich goed kunnen redden die kunnen zich voort planten en geven (reu en teef) beiden deze eigenschap door.

Tenzij je een pup hebt uit honden die daar niet op straat leven maar bijv. Op straat gezet zijn.

6 maanden is ook een moeilijke leeftijd naast het feit dat ze dus waarschijnlijk al een zeer zelfstandig karakter heeft. Aangelijnd gaat het dus erg goed dus de wil om te luistere is er wel. Ik zou veel trainen en "hier" komen altijd belonen met iets wat ze heerlijk vind en ook beloning afwisselen. Regelmatig roepen en lekers en vrij. Ook leren dat aangelijnd worden niet betekent einde pret.

Succes met training. Hier 2 super luisterende husky's totdat ze los zijn (volwassen herplaatsers) hun kunnen helaas nooit los. Zijn giga snel en wat vinden qua dier op hond na dan wordt het vermoord ook... echt jammer maar is niet anders ;) echter voor jou nog niet opgeven maar flink trainen!!

Arlettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 07:21

We oefenen inderdaad rustig door aan de lange lijn, en dit gaat ook al best goed. Goede volgende stap zou zijn een rustig grasveld waar niet veel te zien is. Maar dat ben ik helaas nog niet tegengekomen hier.

Ik probeer haar ook "time-out" te leren waarbij ze even een paar minuten rustig bij me komt zitten en erna weer mag spelen. Zodat ze niet denkt dat als ik haar roep, we meteen naar huis gaan.

Verstopspelletje zal ik eens gaan proberen!

VivaLaVida schreef:
Ik heb zon band gekocht die vibraties kan geven (als in trilfunctie dus, geen stroom)
Als ik een trilling geef weet hij dat hij wat lekkers krijgt. Dus hij loopt ergens heen en aandacht is kwijt -> trilling en dan denkt hij ojaaaa baasje. En komt terug, als hij dan bij mij is krijgt hij zn beloning. Er zit btw ook een piep op, kan je ook gebruiken ipv trilling. (Mijne is een labrador dus niet onder indruk van tril)

Deze trainingsband kwam ik ook tegen op internet. Maar is denk ik geen optie, op het eiland is niet echt bos/wandelgebied waardoor we veel op het strand wandelen en ze zwemmen echt het einde vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 07:49

Een time-out is voor de hond natuurlijk niet zo leuk. Beter zou dan zijn om haar te roepen, iets lekkers te geven en weer te laten gaan. Ze heeft dan meteen een beloning en weet dat het moeten komen ook heel leuk is.
Honden kijken niet echt vooruit dus als ze een time-out krijgt betekend dat voor haar gewoon 'saai' zitten wachten tot ze weer verder mag. Het verstoppen kan wel werken maar dan moet ze wel op jou gericht zijn, als ze lekker druk bezig is en het haar niet interesseert waar jij bent heb je ook kans dat ze te ver weg weg gaat en dan heb je een probleem. Deze hondjes zijn over het algemeen zelfstandiger dan de honden die hier geboren worden en dat is wel iets om rekening mee te houden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 08:17

Straatjongen zijn vaaak dol op eten. Gebruik bij het voeren de fluit die je buiten gebruikt om te roepen. Dus fluit en dan de bak op de grond. Zo krijgen ze een hele fijne associatie met het geluid. Het wordt erg belangrijk dus. Wel altijd wat lekker in de zak buiten. Later kun je dan belonen met knuffels en complimenten. Soms lukt het niet dan blijft het met lekkers (zoals mijn Beagle).
Je zou ook kunnen overwegen om op cursus te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:03

Een vriendin van mij heeft ook zo'n hond. Is ook zwerver geweest. In het begin rende ze gewoon weg. Wij bleven dan wachten, want ze kwam altijd wel weer terug. Soms was dat pas na een half uur.
Nu is ze wat ouder en doet ze het minder. Ook herkent mijn vriendin nu de "voorsignalen". Zoals de jachtneus en het koppie wat ze trekt. Als ze dan ingrijpt gaat het goed..
Dus let goed op de signalen en probeer het voor te zijn.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:25

Ik heb hier nu sinds 2 maanden een hondje uit griekenland en dit komt me ook wel bekend voor.
Van 13 maanden dus echt een puber.
Hij is ook heel energiek en erg afgeleid buiten.
In huis en op bezoek of wat dan ook verder een voorbeeldige hond.
Ik ben sinds een paar weken op basis cursus met hem omdat hij andere honden maar moeilijk kan negeren.
Ik moet dus ook opletten dat als hij los loopt ik de andere hond eerder zie als mijn hond dan komt hij terug als ik hem roep anders is het :wave: .
En als die terug komt dan weigert hij gewoon zijn beloning of het nou een koekje is, stukjes kip of wat dan ook.
Hij is ook niet zo van het eten wat ik wel verwacht had bij zo'n zwerver.
En als ik iets niet wil is dat hij zomaar naar ander honden sprint om te spelen.
Ik ga veel wandelen (met 1x per dag 10KM) maar krijg hem niet moe.
Heb nu de tip gekregen om de hond geestelijk aan het werk te zetten met verstop (voer) spelletjes en van die denk spelletjes (die je ook leuk zelf kunt maken en voeren met een voerbal.
Ben nu pas sinds een paar dagen bezig en wandel op dit moment ook alleen maar met de lange lijn tot het er echt 200% goed in zit.
Denk toch dat het komt dat deze honden een soort achtergrond hebben dan een jonge pup die van begin af aan goed zijn begeleid met opvoeden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:40

Lastig als ze hun neus achterna gaan.
Leeftijd zal inderdaad wel meespelen.
Maar ook hoe lang zeal bij jou is.

Ik heb zelf altijd koekjes in mijn jaszak.
Honden roep ik regelmatig bij mij.
Soms krijgen ze een koekje, soms een aai. Maar ze mogen erna altijd weer verder rennen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:43

Zit er wat windhond in? Podenco ofzo? Veel windhonden zijn sowieso stronteigenwijs en oostindisch doof.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:54

8nnemiek schreef:
Zit er wat windhond in? Podenco ofzo? Veel windhonden zijn sowieso stronteigenwijs en oostindisch doof.

Yup... Mijn Podenco Garuda was tijdens gehoorzaamheid op het trainingsveld goed op mij gefocust, maar daarbuiten is het helaas heel anders.. Zo zelfstandig, en je kunt het haar niet kwalijk nemen, ze doet waar ze eeuwen op zijn geselecteerd. Zelfstandig prooi zoeken, vangen, en naar de baas brengen. En dat instinct is zo sterk, daar kan geen beloning of straf tegen op.

Dus ik kan je helaas geen tips geven over het loslopen. Hier is mevrouw de laatste keer dat ze ontsnapt was vier uur weg geweest, en liep in het donker over een 100km weg, dus die komt echt niet meer los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:06

Arlettee schreef:
We oefenen inderdaad rustig door aan de lange lijn, en dit gaat ook al best goed. Goede volgende stap zou zijn een rustig grasveld waar niet veel te zien is. Maar dat ben ik helaas nog niet tegengekomen hier.

Ik probeer haar ook "time-out" te leren waarbij ze even een paar minuten rustig bij me komt zitten en erna weer mag spelen. Zodat ze niet denkt dat als ik haar roep, we meteen naar huis gaan.

Verstopspelletje zal ik eens gaan proberen!

VivaLaVida schreef:

Deze trainingsband kwam ik ook tegen op internet. Maar is denk ik geen optie, op het eiland is niet echt bos/wandelgebied waardoor we veel op het strand wandelen en ze zwemmen echt het einde vindt.

Ja je hebt ze wel waterdicht geloof ik maar die zijn wat duurder. Mijn lab zwemt ook graag dus bij t water gebruik ik hem ook maar niet ..

Arlettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 17:27

Zo te lezen dus meer zwerfhondjes met het zelfde "probleem". Kan me voorstellen dat het bij oudere herplaatsers lastig is om ze dit nog te leren.

dees_daan schreef:
Een time-out is voor de hond natuurlijk niet zo leuk. Beter zou dan zijn om haar te roepen, iets lekkers te geven en weer te laten gaan. Ze heeft dan meteen een beloning en weet dat het moeten komen ook heel leuk is.
Honden kijken niet echt vooruit dus als ze een time-out krijgt betekend dat voor haar gewoon 'saai' zitten wachten tot ze weer verder mag. Het verstoppen kan wel werken maar dan moet ze wel op jou gericht zijn, als ze lekker druk bezig is en het haar niet interesseert waar jij bent heb je ook kans dat ze te ver weg weg gaat en dan heb je een probleem. Deze hondjes zijn over het algemeen zelfstandiger dan de honden die hier geboren worden en dat is wel iets om rekening mee te houden.

Dit doen we in principe de hele tijd als we aan de lange lijn oefenen, "kom hier" en als ze komt belonen en weer gaan. Even een time out doe ik ook wel eens al ze speelt met andere honden, ze wordt dan zo over enthousiast dat ze echt niet meer op let. Vooral bij kleine hondjes wordt ze dan lomp.

barrymuis schreef:
Ik heb hier nu sinds 2 maanden een hondje uit griekenland en dit komt me ook wel bekend voor.
Van 13 maanden dus echt een puber.
Hij is ook heel energiek en erg afgeleid buiten.
In huis en op bezoek of wat dan ook verder een voorbeeldige hond.
Ik ben sinds een paar weken op basis cursus met hem omdat hij andere honden maar moeilijk kan negeren.
Ik moet dus ook opletten dat als hij los loopt ik de andere hond eerder zie als mijn hond dan komt hij terug als ik hem roep anders is het :wave: .
En als die terug komt dan weigert hij gewoon zijn beloning of het nou een koekje is, stukjes kip of wat dan ook.
Hij is ook niet zo van het eten wat ik wel verwacht had bij zo'n zwerver.
En als ik iets niet wil is dat hij zomaar naar ander honden sprint om te spelen.
Ik ga veel wandelen (met 1x per dag 10KM) maar krijg hem niet moe.
Heb nu de tip gekregen om de hond geestelijk aan het werk te zetten met verstop (voer) spelletjes en van die denk spelletjes (die je ook leuk zelf kunt maken en voeren met een voerbal.
Ben nu pas sinds een paar dagen bezig en wandel op dit moment ook alleen maar met de lange lijn tot het er echt 200% goed in zit.
Denk toch dat het komt dat deze honden een soort achtergrond hebben dan een jonge pup die van begin af aan goed zijn begeleid met opvoeden.

Denkspelletjes zou ik wel eens meer kunnen proberen om haar moe te maken. Want merk zeker dat als de ergste energie eruit is, het luisteren buiten beter gaat. Voer en verstopspelletjes heb ik wel eens geprobeerd, maar dat vind ze voor 5 minuten interessant en dan is de concentratie weg. Ze vindt voer ook minder belangrijk dan je zou verwachten van een zwervertje.

Een cursus gaat helaas niet omdat ik alleen een scooter heb.
En een windhond denk ik niet dat erin zit. Ze heeft soms wat weg van een jack russel op hoge poten met het jagen en actief zijn, maar goed ik heb geen idee wat er allemaal in zit.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:34

Ik vind het hoofdje en vooral ook de kleur best wat weg hebben van een podenco :j
Ook een jachtinstinct is heel typisch windhond.
Afbeelding

Arlettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 17:51

Hm ja nu ik de foto's zo naast elkaar zie, zie ik de gelijkenis ook wel!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:31

Maar die past wel op de scooter hoor. Of je moet zo'n klein scootertje hebben zoals een mio. Leuk beestje trouwens.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 04-12-16 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:49

Zie er meer basenji en terrier in dan windhond op die foto.

Niet dat die mix minder heftig zou zijn hoor ;)

Arlettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 01:05

Basenji kende ik niet maar daar heeft ze ook echt veel van weg inderdaad. Grappig om te zien ☺.

Ik dacht ook dat ik het haar wel zou kunnen leren op de scooter. Maar dat valt vies tegen. Als ik rijd wilt ie nog wel eens z'n trillend geluid maken, vind ze eeecht niet grappig := .

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 06:53

Haha ja sommigen vinden het raar. Wat ook nog wel eens helpt is eerst in stapvoets er naast laten lopen. Dan even er op. En dan weer even er naast. Bij hondjes die dol op koekjes zijn werken die daarbij ook goed. Het is natuurlijk geen noodzaak maar wel super handig als hij het wel kan.

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 07:28

Ik heb ook zo een hondje van 1 jaar uit Roemenië. Ook zij luistert niet meer als ze om onderzoek uit is. Ik heb altijd snoepjes mee en train haar door snoep te geven als ze komt (nadat ik geroepen heb) succes

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 08:50

Of het nu een straathondje geweest is of het is een raszuivere pup van bij een goede fokker, op die leeftijd is het een puber. Misschien met jachtinstinct. Dat samen is reden genoeg voor je hond om op avontuur te gaan.
Zoals hierboven al gezegd, time-out is niet leuk voor je hond en ze zal snel doorhebben dat het dan niet zo'n goed idee is om te komen. Het voordeel van het snoepje weegt niet op tegen het nadeel van de time-out. Dus beter beloning geven en onmiddellijk terug laten spelen. Wat ook kan helpen is om de wandeling zoveel mogelijk te varieren, vaak gaat het op onbekend terrein beter, want eigenlijk wil jouw hond je niet kwijtraken. Maar op bekend terrein weet hij dat hij je makkelijk kan terugvinden. Of lopen of fietsen ipv wandelen, hond leert dan beter op te letten om je niet kwijt te raken. Verder ook snel genoeg reageren, hoe verder je hond weg is hoe minder hij luistert.