Het gebruik van een deken bij honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:10

Natuurlijk. Ze worden toch over 1 kam geschoren door sommige mensen? Kan me daar wel over opwinden. Krijg echt het heen en weer van het soort mensen die een uitgesproken mening hebben en niet weten hoe en waarom. :r

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:13

Mijn maltezertjes hebben ook meerdere jasjes en truitjes en worden absoluut niet geschoren. De één is bijna 13 en die heeft altijd al een wat dunnere vacht gehad en krijgt dus gewoon als het koud is,regent of sneeuwt een jasje of truitje aan. Als het 20 graden is en het regent een keer loopt ze overigens ook gewoon zonder kleding.
Leuk dat die dierenarts zegt dat een hond waarschijnlijk trilt door opwinding, maar je kijkt toch per hond naar wat er gebeurt? Mijn honden zijn niet zulke trillers en doen dit ook niet snel van opwinding, als ze heel het jaar niet trillen maar als het koud is wel dan is de link snel gelegd lijkt mij.
Overigens vind het oudje het geweldig om een jasje aan te krijgen, ze staat er soms zelfs op der achterpootjes voor te bedelen.
De jongste (bijna een jaar) heeft ook een jasje voor de regen en kou maar die krijgt hem minder snel aan dan de oudere, ze heeft namelijk een dikkere vacht en toont minder snel koud. Daarnaast is ze ook vaak actiever tijdens het wandelen maar als het te ver voor haar is dan til ik haar af en toe op, als ze dan warm is van het spelen koelt dat anders erg snel af als ze stil hangt. Ik gebruik ze dus alleen als ik zie dat ze er baat bij hebben en zal ze zomers zeker niet aankleden.

Overigens heb ik niet een "functioneel dekentje" voor ze maar lekker foute jasjes (ik ben erg blij met de nieuwste roze (nep) "bontjas" :o ) , ik vind dat prachtig en hun hebben er echt geen last van. Ik zorg dat ze goed passen, niet schuren of in de weg zitten met het bewegen én dat ik het er leuk uit vind zien.
In mijn ogen is daar niets mis mee... Ik zit nu nog te wachten op mijn bestelling (2 roze honden truitjes met konijnen oortjes) Ik weet zeker dat veel mensen het veroordelen, maar ik krijg vaak ook leuke reacties.

Nog erger trouwens, ik heb ook een tas voor de honden, soms gaan ze mee naar een drukke plek waar die kleintjes makkelijk overlopen worden of het gewoon makkelijker is om ze omhoog te houden (als ik een stuk moet fietsen bijvoorbeeld). Zodra de tas de grond raakt proppen ze zich er direct samen in en kijken ze me blij aan waar we nu weer naar toe gaan.
Ik zit overigens ook te kijken voor schoentjes als het sneeuwt (en ja deze moeten naast goed passen ook leuk zijn van mij :+). Als het sneeuwt vormen ze met die vacht hele sneeuwballen bij de pootjes waardoor ze na een paar meter niet meer kunnen lopen en ik het er eerst weer uit moet föhnen dus ik hoop dat dit een oplossing is.

Voor iedereen die nu denkt dat mijn honden mijn accessoires zijn, dat is echt niet zo. We gaan bijvoorbeeld het liefst 2 keer per week naar een mooi stukje natuur waar ze lekker kunnen ravotten en heel de dag kunnen wandelen. Ze zijn dus ook vaker zwart dan wit := maar daarvoor zijn ze hond. Dat ik ze dan af en toe een jasje of truitje aan doe als ik denk dat ze daar profijt van hebben, tja..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:14

Ik ben juist een dierenbeul, want onze honden hebben pech. Ze krijgen geen deken.
Ze zijn beide niet ziek, dus ze rennen maar wat harder als ze het koud hebben.
Het zijn overigens een Jack russell en een Herder.

40 jaar geleden hadden we ook al honden en toen bestonden er niet eens dekens.
En die honden hebben het ook overleefd.
Dus de honden die we nu hebben zullen het ook wel redden.

En dan heb ik het gewoon over gezonde honden.
Een oud of ziek hondje daar heb ik het niet over. Of een naakt hondje zonder haar.


Maar als mensen graag hun hond een deken om doen, ze gaan hun gang maar.
Ik vind het wel gemakkelijk om het niet te doen. :)
En nee het is niet uit gemakzucht dat ze er geen om krijgen.

Machie

Berichten: 16013
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Het gebruik van een deken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:19

Ik denk trouwens niet dat het direct een modeverschijnsel is maar dat mensen beter kijken naar wat hun hond nodig heeft. Ik vind dekens voor een gezonde hond ook niet nodig maar nu ik er eentje heb die het wel nodig heeft, dikke prima!

Tegenwoordig is een mri laten maken van een hond ook vrij normaal. Dat deed 10 jaar terug niemand ;)

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:22

Ook 40 jaar geleden bestonden er al jasjes/dekens voor honden hoor. Zelfs een paar honderd jaar geleden al.
Afbeelding
Ook toen kon een windhond al niet tegen kou.

Mizora

Berichten: 18105
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:58

Ik heb met een Chihuahua van een vriendin gelopen met 16 graden en voor de zekerheid had ik een jasje meegenomen ivm eventuele regen. Op een keer begon hij wat te bibberen maar in eerste instantie gooide ik het op spanning, hondje was een herplaatser en kwam pas sinds 3 weken buiten de achtertuin (en huis). Na een minuut of 10 toch maar een dekje aan gedaan en binnen zeer korte tijd stopte het bibberen. Blijkbaar was het toch koud als je zo dicht bij de grond bent met een dunne vacht (wel langharig).

Dan loop je dus met 16 graden in droog weer met een dekje bij een chi en daar vinden mensen wat van.

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:07

Ik moet zeggen dat ik er soms ook wel moeite mee heb, om te geloven dat iedere hond ineens jasjes aan moet. Ik oordeel nergens over en zal er ook nooit wat van zeggen. Maar ik snap niet altijd dat ineens zoveel honden, gezonde rassen, jasjes aan moeten. Als het echt nodig is ivm medische redenen oid natuurlijk.. En je kent als baas je hond het best en je ziet of hij/zij het nodig heeft. Uiteraard.

Ik heb hier 2 Chihuahua's en een Oosterse Windhond (Saluki), met een hele dunne vacht. Van te voren is me verteld dat Saluki's niet in de regen of in de kou naar buiten gaan zonder een jasje.
Ik heb geen jasjes in huis. De wawa's rennen en spelen het liefst in modder/regen/sneeuw etc. Maakt hun niks uit. Die hebben het niet koud. De Saluki heeft ook nog geen kik gegeven met de regen, wind en vorst die we gehad hebben. Wat niet is kan nog komen maar ik ga niet op voorhand jasjes aanbieden. Ze went er maar aan, mocht het toch nodig zijn dan kan het altijd nog. Maar liever niet := Vind het vreselijk :=

Anoniem

Re: Het gebruik van een deken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:29

Ja ik vind het dus oprecht ook vreselijk die Chihuahua's in truitjes en tasjes. Ieder z'n ding hoor en het zal zo'n diertje vast niet schaden, maar ik vind het er niet uitzien. Alhoewel ik nog steeds van mening ben dat sommige mensen van hun honden een soort van kinderen en watjes maken, zal het ook niet vreselijk kwaad kunnen. Voor mij zijn mijn honden heilig, maar wel honden en geen mensen... ze ravotten over het erf, gaan mee de bossen in, zwemmen op z'n tijd en komen sporadisch in mijn woonkamer op het moment. Ze slapen in een aangebouwde serre aan het huis waar het iets minder warm is dan in huis zelf.

Wat ik me nog steeds afvraag, zijn onze rashonden zwakker geworden door het doorfokken en daardoor kwetsbaarder dan vroeger? Pamperen we ze teveel waardoor ze minder kunnen hebben? Vermenselijken we ze teveel in sommige gevallen en levert dat problemen op?

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:30

Limoen, Bij windhonden zie je vaak dat ze als pup en jonge hond nog de koele plekjes in huis opzoeken, dat deed die van mij ook :j Maar naarmate ze ouder werd ging ze steeds meer de warmte opzoeken en regen mijden. Kan nog komen dus, maar er zullen vast ook uitzonderingen zijn. Meestal geven ze het zelf prima aan :j

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:32

Zal ik eerlijk zijn? Ik vind hondenkleding erg grappig, maar wel zodanig dat het een hond zijn welbehagen versterkt en niet vermindert. Ik bedoel daarmee dat hij niet puffend door het leven moet gaan of dat de kleding niet goed zit en 'trekt'. Mijn beagle heeft een soort soft shell jasje die hij soms aankrijgt als het hard regent i.c.m. kou en harde wind. Want ook in die omstandigheden zijn we soms ergens waar hij lang stil moet staan. Dat dit jasje ook vol met fluoriserende strepen zit is een bijkomstig (groot) voordeel. Is het nodig? Kun je over discussiëren. Is het leuk? Vind ik wel, ja. Komt je hond zijn welzijn niet in het gedrang? Nee. Nou, lekker aantrekken dat jasje dan toch!

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:33

8nnemiek schreef:
Limoen, Bij windhonden zie je vaak dat ze als pup en jonge hond nog de koele plekjes in huis opzoeken, dat deed die van mij ook :j Maar naarmate ze ouder werd ging ze steeds meer de warmte opzoeken en regen mijden. Kan nog komen dus, maar er zullen vast ook uitzonderingen zijn. Meestal geven ze het zelf prima aan :j

We zullen het zien. Ik denk dat het tot nu toe ook scheelt dat de kleintjes gewoon in weer en wind dolgraag naar buiten gaan. Dan doet Zahra dat ook :D :')

petitparis

Berichten: 15992
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Het gebruik van een deken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:01

Het citaat van de dierenarts met de opmerking, "hij zal wel weten waar hij het over heeft".

Het enige wat ik daar kan over zeggen is, dat er DA's zijn waarvan ik me afvraag hoe ze ooit hun diploma hebben behaald en dat er evengoed DA's standaard alel reuen in hun praktijk willen castreren, omdat ze dan geen prostaatkanker krijgen...

TS is een ander topic (waar iemand vroeg om een jas geschikt voor groter honden, omdat haar pup een slechte start gehad heeft en hierdoor niet goed in de vacht), dat jassen en dekentjes voor honden louter een modeverschijnsel was...
Ik heb echter nooit anders geweten dan dat poedels die geschoren werden in de winter een jasje hadden. En vind het ook maar normaal als je verlangt dat je hond langere tijd in de koude stil moet zitten, dat je ervoor zorgt dat hij zich warm kan houden. Rassen genoeg met een te dunne vacht of zonder ondervacht om zich hier in de winter warm te houden.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Het gebruik van een deken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:05

Ik woon op het platteland en nog geen hond met deken tegengekomen. Vind het ook niet nodig voor gezonde honden, maar oudere zwakke hondjes en doorgefokte honden met weinig vacht kunnen wel een dekentje gebruiken. Maar die van mij loopt bij regen gewoon onder de paraplu, hij let er zelf ook nog op dat hij er niet onderuit loopt :P

luuntje

Berichten: 13988
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Het gebruik van een deken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:12

Net als Limoen vind ik het ook moeilijk te geloven dat alle honden met kleding aan het nodig hebben omdat ze oud en of ziek zijn.
Maar goed, baasjes moeten het zelf weten.

Mijn bejaarde golden met artrose en hulphond lopen zonder kleding in weer en wind buiten.
Thuis afdrogen en dan op hun kleed. Vloerverwarming staat aan dus koud hebben ze het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:33

Mijn vorige herder had de jassen ivm zijn rugproblemen (spondylose), ik had 2 opties, of na het wandelen zijn rug goed warm en droog zien te krijgen of gewoon een jas aan zodat de rug helemaal niet koud en nat zou worden. Het laatste gekozen en de hond zelf voelde zich hier heel prettig bij. Ook hier heb ik zelfs eens commentaar op gehad, dat het toch wel stom was dat zo'n grote hond een jas aan had.. joh zal ik dan z'n rug maar gewoon naar de klote laten gaan omdat het jou niet aanstaat? Mijn kleine hondje liep er notabene naast zonder jas..

Nu is de enige die een jas aan krijgt mijn kortharige chi, dat is gewoon een koukleum en zonder jas vertikt ze het om mee te lopen en staat verkleumd met verkrampt kontje chagrijnig te zijn. Met jas is ze gewoon vrolijk en heeft nergens last van. Mijn langharige chi zit als het vriest gerust een half uur buiten om zich heen te kijken dus hij heeft het inderdaad niet nodig. Hij en mijn kleine kruising krijgen alleen iets aan als er veel sneeuw ligt omdat ze anders sneeuwballen in hun oksels krijgen en dat gaat trekken als ze lopen. Hier krijgen ze gewoon een jas aan als ik zie dat het nodig is, of andere mensen dat nou goedkeuren of niet, als het je niet aanstaat kijk je de andere kant maar op.

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:38

Maar wanneer vind je het echt nodig?
Kijk ik kan ook gewoon in de vorst zonder handschoenen naar buiten, zal daardoor geen problemen krijgen met mijn gezondheid of hoe ik functioneer. Ik vind het echter wel prettiger om handschoenen aan te doen.
Ik denk ook dat we in de loop van de tijd op een andere manier naar een huisdier kijken, ik geef heel veel om mijn honden en vind het prettig om ze wat aan te doen als ze het koud lijken te hebben.
Mijn opa en oma bijvoorbeeld geven ook heel veel om hun dieren maar vinden dit soort dingen onzin. Daardoor vind ik niet dat ze een dier zouden mishandelen als ze die niet aan zouden kleden en vermoed ik ook niet dat zij niet om een dier zouden geven.
Tegenwoordig zijn we ook veel meer bezig met het voer van een hond, in mijn ervaring at de hond vroeger vaak mee met wat de pot schaft.

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:43

Mijn galgo en greyhound krijgen in de winter tijdens lange wandelingen een jas aan. Die hebben geen dikke pels en zelfs een naakt buikje, ik doe hen geen plezier met open en bloot gaan wandelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:54

DreamUp schreef:
Maar wanneer vind je het echt nodig?
Kijk ik kan ook gewoon in de vorst zonder handschoenen naar buiten, zal daardoor geen problemen krijgen met mijn gezondheid of hoe ik functioneer. Ik vind het echter wel prettiger om handschoenen aan te doen.
Ik denk ook dat we in de loop van de tijd op een andere manier naar een huisdier kijken, ik geef heel veel om mijn honden en vind het prettig om ze wat aan te doen als ze het koud lijken te hebben.
Mijn opa en oma bijvoorbeeld geven ook heel veel om hun dieren maar vinden dit soort dingen onzin. Daardoor vind ik niet dat ze een dier zouden mishandelen als ze die niet aan zouden kleden en vermoed ik ook niet dat zij niet om een dier zouden geven.
Tegenwoordig zijn we ook veel meer bezig met het voer van een hond, in mijn ervaring at de hond vroeger vaak mee met wat de pot schaft.


Als ik zie dat ze zich zonder jas niet prettig voelen buiten (mijn korthaar dus) of om de sneeuwklonten te voorkomen als er veel sneeuw ligt, als ze die in hun oksels krijgen tijdens een wandeling dan gaat het zeer doen, en aangezien ze zo laag bij de grond staan hebben ze daar snel last van. Ik zeg niet dat mensen die hun hond geen jas aan doen niet om hun hond geven, het is ook maar net wat voor hond je hebt maar mijn korthaar wil gewoon niet mee als het koud is zonder jas, met jas is dat opgelost en wil ze wel graag mee, waarom zou ik haar dan geen jas aandoen? Zij vind het fijn en ik vind het prima dat ze er 1 aan heeft.

cinniz123

Berichten: 4400
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Het gebruik van een deken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:06

mijn honden hebben ook een jas omdat het naakies zijn maar ben toch altijd blij als het weer lekker weer is en ze kunnen zonder.
want er zijn zooooooveel jasjes op de markt maar voor een chinese naakthond nog niet de ideale jas gevonden omdat ze allemaal te kort zijn.
neem ik een langere wordt de buikflap langer en de zijkant en met een reu is dat 1 vieze pis bende.

maar ik moet soms wel lachen als mijn hondjes lekker rond rennen in hun naakte velletje en er loopt een langharige chihuahua met een jasje aan langs dan denk ik ook wel eens 8)7

en honden in wagentjes tja als je er meerdere hebt maar 1 kan niet meer meekomen door iets dan lijken ze me toch wel verdomd handig om die ene achterblijver dan toch mee te kunnen nemen.

petitparis

Berichten: 15992
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Het gebruik van een deken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:12

Ik heb mijn jack ook eens in een draagtas meegenomen omdat ze in het verband zat. De droge grasstukken mocht ze rondhinkelen en de modderige of gebetoneerde zat ze in de zak (viel wel tegen qua gewicht). Maar die kon ik ook niet wijsmaken dat ik ging wandelen met haar vriend...

En tja waar trek je de grens. Ik gebruik alleen een jas als ze bij vriesweer of een gure wind gedurende langere tijd aan de leiband moeten blijven of in een koude auto wachten. Wat dus de voorbije 3j max 5x op een winter voorgekomen is.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:32

Mijn toy poedel krijgt ook een jasje of trui aan als hij net getrimd is en lange tijd met mij mee naar buiten gaat.
Arme ding rolt zich trillend op in het hooi als ik stallen aan het mesten ben en als het te lang duurt, gaat ie acuut aan de diarree van de kou op zijn buik als hij geen jasje aan heeft.
Met wandelen heeft ie geen jasje nodig en gaat zelfs het water in. Dan is hij in beweging en heeft ie het niet koud.
Kan hem ook binnen houden als ik met de paarden bezig ben maar hij gaat zo graag met mij mee en zijn vriendje de schnauzer ook. Die is bij de stallen druk genoeg zodat hij het niet koud krijgt, zelfs niet als hij net geplukt is.
Net getrimd heeft de poedel z'n trui soms in huis ook aan als de temperatuur onder de 19 graden is of als hij het 's avonds heel koud heeft op de koude slaapkamer.
Hij is er blij mee dus waarom laten rillen?

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:13

Ja...functioneel is ook iets heel anders dan dat getrut met petjes, jurkjes en andere onzin om van je hond(je) een barbiepopje te maken.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:20

Ik heb een gezonde jonge hond met een goede vacht, maar mevrouw de koukleum heeft het toch koud buiten. Als het koud is en/of regent wil ze niet naar buiten en met kou vertikt ze het om buiten te plassen. Die steekt met koud weer maar al te graag haar hoofd in haar jasje en is dan weer helemaal happy om buiten te zijn. En als ze toch een jas aan hebben, waarom dan niet een leuke jas? Helaas heeft die van mij niet zo'n makkelijk model (lang, smal en laag bij de grond), dus is het een simpele zwarte jas geworden.

jibberjabber

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:33

Zoveel mensen, zoveel wensen........
Vind het wel leuk om te lezen hoe verschillende gedacht kan worden en hoe men het voor zichzelf verantwoord.
Ook hier een hond die heel gezond is, in de bloei van zijn jaren maar toch heel gewoon om zijn regenjas komt bedelen als het buiten hoost.
Zekers al hij aan de riem is (buiten het erf) en hij moet in mijn tempo lopen, dus geen gelegenheid heeft om verwarmende sprintjes te trekken, geeft de jas toch wat warmte (of zorgt voor niet afkoelen). Ik heb de jas zelf gemaakt van waxstof, heel simpel maar hij is er blij mee. Hij blij = ik blij.

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: Het gebruik van een deken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:52

Het onnodig aandoen van een jas bij honden vind ik not done.
Maar er zijn honden die het gewoon nodig hebben.
Mijn labrador had heel zijn leven zonder jas rond gelopen maar toen hij oud werd had hij het gewoon koud in de winter vooral als we eventjes ergens moesten wachten en hij ging op de grond liggen begon hij gewoon te rillen van de kou.
We hebben toen een jas voor hem gemaakt, de onderlaag was een dun fleece dekentje en de bovenlaag in het fluo (nog eens veiliger in het donker). Als hij dan gewoon wat rondscharrelde of als we lang moesten stilstaan buiten had hij dit aan. Als hij speelde en rolde in de sneeuw werd het uitgedaan dan kreeg hij warm van zijn eigen beweging.
Zo ook met van die hondenbuggy's voor oudere (of zieke) honden die niet goed meer mee kunnen is dit ideaal zolang ze natuurlijk ook ernaast ook nog beweging krijgen.
Gezonde jonge honden hebben meestal geen hulpmiddelen nodig.
Het is ook zo dat de meeste honden binnen gehouden worden waardoor de wintervacht minder dik is dan bij buitenhonden, dan is een dekentje fijn vooral voor honden die van zichzelf al een dunne vacht hebben.