Tips voor konijn die veel jeuk heeft.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Tips voor konijn die veel jeuk heeft.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 13:09

Hallo iedereen,

Ik open dit topic voor mijn konijn. Vanaf dat we het konijn kregen, ongeveer 5 maand geleden die veel jeuk aan z'n aan de binnenkant was niets te zien en ook niet in z'n oor. Dit is nagekeken door de dierenarts bij een algemene controle. Wel merkte ik zeker de afgelopen twee maand dat er aan de buitenkant steeds korstjes heeft. Ook krabt hij eraan en soms lijkt het alsof hij een soort krab aanval heeft. Dan krapt die aan z'n oor heel kort heel hard.

Wanneer ik aan z'n oor kom begint die te likken of zelfs ook te krabben. Kortom hij lijkt veel jeuk te hebben. En ik weet niet waarvan. Eerst dacht ik dat het alleen z'n oren waren. Tot m'n zusje een keer liet zien dat wanneer je op een bepaald plekje op z'n aait dat die gaat likken. Daar zat ook een bultje. Ik keek vandaag en toen zag ik een schilfertje op z'n rug. Toen ik vervolgend wat haar weg deed zag ik een klein kaal plekje.

Ik vroeg mij af of jullie een idee of tips hadden wat het zou kunnen zijn. Ik heb vrijdag een afspraak bij de dierenarts hiervoor omdat het mij knap vervelend lijkt zo veel jeuk. Plus ik niet weet of het besmettelijk is.

Hij heeft alle benodigde inentingen gehad.

Alvast bedankt :)
Willemijn

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:13

Eerste dat in me opkomt is mijt.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 18:12

xSCWx schreef:
Eerste dat in me opkomt is mijt.

Ik heb zitten googelen zou idd kunnen. Kan dat op de oren?

Jeika

Re: Tips voor konijn die veel jeuk heeft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:15

Mijt zit vaak in of op de oren ja. Heeft hij ook dat hij schudt met zijn kop?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:17

Oormijt, schurft, schimmel. Huidafkrabsel laten nemen en oren laten checken. Vaak werkt stronghold goed tegen mijten. Schimmel heb je weer een ander middel voor nodig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:17

Mijt is schurft en heel besmettelijk, dan zou je andere konijn ook jeuk moeten hebben.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:18

Luizen kan ook, dat hadden de mijne. Dan zitten er kleine zwarte korreltjes in de vacht. Maar dan krijgen ze geen bultjes.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:19

Je hebt oormijt en huidmijt, die laatste wordt schurft genoemd. Het kan dat dit konijn minder weerstand heeft waardoor de klachten erger zijn

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 18:47

Ja ik zag nu schurft op z'n vacht. Heel nihil maar daarom begon ik z'n vacht te controleren. Toen zag ik dat kale plekje.

Hij schud niet echt met z'n kop. Alleen probeert die continu z'n oren te wassen en er aan te krabben.

Kan die het allebei hebben? Oormijt en huidmijt.

Bij een ander konijn kan ik het helaas niet meer checken. Komt wel een nieuwe maar pas in december wanneer ik vrij heb.