oudere hond en nieuw kitten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DinkyOmie

oudere hond en nieuw kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 15:55

Sinds 2 dagen heb ik een kitten opgevangen.
Een klein (gevonden) poesje van ongeveer 5 weken oud.

Ik heb een franse bulldog van bijna 9. Die heeft nooit met katten samen gewoond.
Is ook niet te houden als hij een kat ziet. daardoor is hij al een x in zijn oog gemept door de kat van een vriendin van mij. (we dachten dat de kat niet thuis was)

Nu thuis de 2 laten kennis maken, en het gaat eigenlijk redelijk goed. De kitten is totaal niet onder de indruk van de hond.
Maar de hond.. Die blijft geobsedeerd naar de kitten toe gaan. Als hij haar aan kan likt hij haar helemaal af, als ze gaat lopen rent hij erachteraan. De hond heeft geen moment rust meer.
De hond is ook te bruut en lomp voor zo'n klein hummeltje.

Zou dat geobsedeerde gedrag van de hond minderen? Hij is wel lief voor de kitten, maar zo'n babyke moet nog veel slapen en dat valt niet mee met de hond in de buurt. De hond wil niks anders dan de kitten likken.

vergelijkbare succesverhalen zijn welkom :)

Ababe

Re: oudere hond en nieuw kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:56

Wat schattig dat hij haar wil likken haha.
Mijn hond heeft daar ook een handje van. Katten op straat willen ze beide echt achteraan, maar in huis zijn ze er gelukkig heel lief voor. Alleen in het begin is mijn teefje ook heel opdringerig. Bij ons werd het beide keren snel wel minder hoor. Vooral zelf niet veel aandacht aan besteden, lekker hun gang laten gaan zolang de hond de kitten niet expres bezeerd kan het echt geen kwaad.

Zorgen dat de kitten hoger kan komen dan de hond als ze rust wil, is wel een goed idee denk ik. Kittens leren vrij snel dat ze daarheen kunnen vluchten als ze het even zat zijn.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 10:00

Ik heb al een krabpaal besteld, met verschillende plekjes waar de hond niet bij kan :). Hopelijk is die snel binnen!

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:05

Ja ik zou inderdaad ook zorgen voor veilige plekjes waar de hond er niet bij kan. Ik heb zelf geen hond, maar het lijkt me dat de hond vanzelf wel in gaat zitten dat het kitten blijft en dan zal het gedrag (waarschijnlijk) veranderen.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:07

Mijn ouders hebben ook een oudere hond, inmiddels 16, en mijn ouders hebben nogal wat poesjes gevonden bij hun in de buurt over de jaren en de hond ging altijd achter ze aan. Doet ze niks verder maar vind ze super interessant :) We hebben hem wel af en toe naar de mand gestuurd omdat hij iets te aanwezig was maar we hebben nooit ongelukken gehad :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:32

Mijn teef is ook weleens opdringerig naar onze jongste kat.
Kat mept en bijt dan. Teef taait dan af.

Ik denk wanneer je hoge plekjes hebt voor de kitten zodat ze daar rust heeft het wel goed komt.
Voor je hond zal het spannende er ook wel af gaan.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:41

corrigeer je hond. bulldog heft de neighing tot obsessief gedrag. dit zul je hem moeten verbieden. ook een oude hond kan dit leren. jij bent immers de baas. corrigeren als hij gedrag vertoont wat jij niet acceptable vindt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:42

De kitten is er pas 2 dagen, logisch dat hij nog geobsedeerd is.
Over een week zal hij meer gewend zijn, de rust komt vanzelf terug. Of niet als je een terrorkitten hebt }>

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 13:13

DarkoFoitzik schreef:
corrigeer je hond. bulldog heft de neighing tot obsessief gedrag. dit zul je hem moeten verbieden. ook een oude hond kan dit leren. jij bent immers de baas. corrigeren als hij gedrag vertoont wat jij niet acceptable vindt.

Dit moeten we idd af en toe wel doen... de kitten is heel lief voor de hond, ze zoekt hem ook de hele tijd op. De hond is ook heel lief voor de kitten, maar hij beseft niet dat het nog een klein baby'tje is.
De kitten is echt nog te klein om ergens op te springen... Ze weegt net 600 gram. (is een vondeling, had nog weken bij de mam moeten zitten)

Het gaat steeds beter... De kitten zou graag tegen onze hond gaal liggen en slapen, maar daar is de hond nog iets te enthousiast voor.