Hond likt aan wonde...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Hond likt aan wonde...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 17:09

Ik zit echt even met de handen in het haar... :(:)

Bijna 3 weken zag ik dat mijn hond een wondje had aan zijn voorpoot (aan de voorkant). Ik moest toen toevallig naar de dierenarts, en die adviseerde mij om het gewoon dagelijks te ontsmetten, en kregen ook een speciale huidspray mee. Zo gezegd zo gedaan, maar de wonde werd gewoon groter... Omdat hij zo toegankelijk is, likt hij eraan waardoor hij het verder beschadigt en het weer opengaat.

Uiteindelijk heb ik er dan maar een verbandje rond gedaan, dat elke dag gewisseld werd na het ontsmetten en behandelen. Vorige week was het netjes dicht, dus besloot ik het verbandje overdag af te laten zodat het allemaal wat kan 'ademen', maar op een onbewaakt moment heeft hij er weer aangezeten en lag het weer open... Dus nu hebben we er weer een verbandje aan.

Vandaag een nieuwe poging. Als je hem in de gaten houdt blijft hij er netjes af, maar ik ging enkele minuten naar de WC en ja hoor, het lag weer open... dus nu toch maar weer een verbandje errond.

Heeft er misschien iemand tips? Verbandje errond laten tot het volledig dicht en genezen is (waar ik niet zo'n enorme fan van ben, omdat ik alles graag liefst wat laat ademen)? Zijn er misschien bijvoorbeeld middeltjes die ik rond/aan de wonde kan smeren met een vieze smaak zodat hij er afblijft? :-)

Een kraag ben ik niet zo'n fan van, dan zou ik hem daar 24/7 mee moeten laten rondlopen...

Wilawander

Re: Hond likt aan wonde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:28

Gewoon in het verband tot het echt goed dicht is. En er na laten kijken of er een reden is waarom het open gelikt word. Misschien zit er iets in.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:43

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:46

In mijn ogen is een kap/kraag hiervoor toch het meest effectieve middel. Het brengt wel veel lasten met zich mee, maar de wond zal aanzienlijk eerder opknappen dan wanneer het verbandje toch steeds op een sneaky moment kapot wordt geknauwd. Helemaal als het steeds groter wordt, zou ik hier niet te lang op wachten.
Er zijn in veel dierspeciaalzaken tegenwoordig ook stoffen kragen te koop die minder vervelend zijn dan de standaard kragen die worden meegegeven bij de dierenarts.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 20:00

Bedankt voor de reacties tot nu toe! :-) Heb ik zeker wat aan!

@Wilawander: er zit verder niks in. Dierenarts heeft er zelf in het begin naar gekeken en ik kijk het elke dag ook heel goed na. Als hij onder het verband zit komt hij er absoluut ook niet aan, ik denk dat hij dat bij echte irritatie wel zou doen.

@Jennifuur: het verbandje blijft hij netjes af hoor! Die blijft gewoon netjes zitten en heeft hij ook geen last van verder. Enkel als er dus geen verband rond zit begint hij op onbewaakte momenten te likken aan de wond zelf. Een kraag zie ik zelf echt niet zitten, lijkt me veel oncomfortabeler om 24/24 om te hebben dan het verbandje momenteel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:23

Je kan het afwisselen; als de hond alleen thuis is een verbandje om en als jij thuis bent de kap om en het verbandje af zodat het ook zonder verband kan helen.
Een kap is vervelend, maar het is nog vervelender als het niet heelt. Die kap overleeft hij wel.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:40

Kraag om en 2x per dag in de groene biotex. eventueel kan je ook een schoentje aanschaffen. Liever niet teveel verbinden; aan de lucht droogt het sneller en krijgen bacterien minder snel kans. Daarnaast als het lukt smeren met een wondzalf; bv dermiel.
En vooral: op het moment dat je denkt dat het dicht is: nog zeker 5 dagen voorkomen dat hij eraan kan zitten. Vaak gaan ze toch weer likken op die plek (uit gewoonte, toch nog wat gek voelen, helende kriebelende wondjes) en dan begint het circus van voor af aan.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:48

Tea try oil 2x daags erop.