Janus heeft op de bank geplast... :-(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Davina1402

Janus heeft op de bank geplast... :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 14:05

Wij hebben twee honden 1 kruising EB x OEB van 9 jaar en een OEB van 6 maanden. Het zijn beiden reuen.

Die van 6 maanden is op een ongelukje af en toe na (als we wat langer van huis zijn) zo goed als zindelijk.
Hij snapt ook echt dat naar buiten is om zijn behoeften te doen.

We doen netjes puppy cursus en ik probeer heel duidelijk te zijn in wie de leider is… ik namelijk.

Ze eten na ons, ze gaan na ons door de deuren zowel naar binnen als naar buiten. Zo zijn er ook ruimtes waar ik ze niet wil hebben etc. etc.

Eigenlijk zijn het twee voorbeeldige kerels... en die uk doet het ook echt heel goed.

Het gaat om het volgende dat Janus (de Pup) gisteren deed. Als we naar bed gaan… leg ik een dekbed op de bank en mogen de mannen daar slapen. (ze zijn altijd los en dit gaat heel goed).

De oudste hond was al op de bank gaan liggen en ik was ff op het hoekje naast hem gaan zitten voor een knuffel… spring die kleine druif er ook op.. en normaal gaat hij meteen lekker liggen.

Maar dit keer ging hij gewoon zitten plassen… Meteen NEE gezegd en de bank af geduwd… voor de zekerheid meteen even naar buiten… (waren net op een grote ronde geweest voor de nacht) om te kijken of hij misschien nog moest plassen.
Maar nee dat was het niet.

Mijn eerste gedachte is eigenlijk meteen… deze kleine meneer wil zich op werken in onze roedel… en dit is dominantie… (momenteel is hij ook erg heftig met het uitdagen van de ouder hond, die wel duidelijk nog steeds boven hem staat)

Nu is het ook zo… en ik weet het … het is niet goed… ze mogen ook op de bank… niet wanneer ik wat zit te eten… dat weten ze ook.. maar ze mogen wel op de bank….

Mijn ingeving is nu…. De pup van de bank te bannen… dat lijkt me het beste…

Maar kan ik dan de oudere er wel op laten… (die nog steeds hoger in rang is)……

Wil graag het juiste doen…

Wat denken jullie… en jullie hebben vast wel advies…

Alvast bedankt…

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:09

Nouja zeg... Waarom zou het niet goed zijn dat de honden op de bank komen?
Lekker laten gaan, dat gaat toch goed?

Richt je op de pup. Wat was de emotie op dat moment? Was hij bang en onzeker? Of juist opgewonden? (Opwinding in alle vormen)

Daarnaast kun je denken aan eventueel een blaasontsteking.

Dit ligt écht niet aan of jij de baas bent of niet hoor. Of op bank/bed of niet.

Ps: die hele dominantie theorie is behoorlijk ontkracht. Honden leven niet 24/7 met de bedoeling zich op te werken in de roedel. En veel gedrag komt voort uit onzekerheid, angst en opwinding ipv "dominantie". Wat versta jij onder dominantie?
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 23-11-16 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:10

Mijn honden (3 stuks) mogen zelden op de bank, alleen af en toe om ff lekker te knuffelen, maar zeker niet wanneer ze zelf op de bank willen. Dat is een stukje rangorde, wat ze hier beslist niet krijgen! Ze staan onderaan de rang, en daar blijven ze ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:12

Hier hebben ze altijd op de bank gemogen wanneer ze wilden en nooit dominantie problemen gehad. Ik begrijp niet dat mensen daar altijd zo'n big deal van maken. Rangorde wordt echt niet bepaalt door al dan niet op de bank mogen.
IMO is het ook niet bijzonder logisch dat je op de bank mogen aan dominantie linkt gezien je oudere (brave) hond gewoon op de bank mag (en altijd heeft gemogen?) en die geeft geen probleem. Als op de bank mogen het probleem veroorzaakte had de oudere hond er ook last van lijkt me.
Gezien de pup veel zal leren van de oudere hond zal het voor hem erg verwarrend zijn als oudere hond wel op de bank mag en hij ineens niet meer.

Ik zou ook eerder kijken naar het gedrag van de pup vóór hij op de bank sprong. Welke lichaamstaal gaf hij af, hoe reageerde de andere hond?
Nadat je hem corrigeerde, wat gebeurde er toen?

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 14:18

@Hannanas... zo denk er stiekem ook over... Het is zo gezellig... en er zitten ook echt wel wat regels aan... altijd opzij voor de mensen... eraf als de mensen dat willen...

Ik ga even terugdenken... wat er aan vooraf is gegaan... Het was wel vlak na het laatste rondje... daarna ging die kleine nog even als een mallen om die oudere hond heen... misschien was het ook daar op gericht...

@Noah14... dat ze onderaan in rang staan en blijven is voor mij ook een belangrijk punt hoor... dat speelt mee in ons hele omgang met de honden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:21

Kan het door opwinding zijn dat ie het liet lopen?
Ik weet dat er honden zijn die, zodra ze wat gek doen, plassen... :) Ken zelfs iemand die een hond heeft die dat in die mate heeft dat als je binnen komt ze zegt "negeer haar asjeblieft want anders plast ze de hele boel onder." :)
Wellicht was het gewoon écht een "ongelukje". :)

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 14:23

@Ayasha....

Fijn dat er mensen zijn die er ook zo over denken... over op de bank gaan... denk er zelf ook precies zo over hoor... Maar dan ga ik toch ff twijfelen... Maar inderdaad met de oudere hond nooit problemen mee gehad...

Dat leek me dus ook dat het verwarrend zou zijn voor de pup... vraag mezelf dan ff af of ik ze niet te veel vermenselijk in hun denkwijze.. dat was ff waardoor ik twijfelde...

Hij sprong eigenlijk heel relaxed op de bank... ging naar de andere hoek.. dacht dat ie zou gaan liggen... maar hij ging plassen... toen ik nee zei... hield het ook gelijk op... eraf geduwd en op naar buiten ... hij liep vrolijk kwipspelend achter me aan...

Het is ook niets met zijn blaas denk ik... verder niets in huis gedaan vannacht en vandaag ook niet...

Davina1402

Re: Janus heeft op de bank geplast... :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 14:24

dat zou best kunnen ... ik hoop dat dat het is... en dat ik er nu te veel van maak...

ff goed in de gaten houden maar...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:26

Davina1402 schreef:
@Hannanas... zo denk er stiekem ook over... Het is zo gezellig... en er zitten ook echt wel wat regels aan... altijd opzij voor de mensen... eraf als de mensen dat willen...

Ik ga even terugdenken... wat er aan vooraf is gegaan... Het was wel vlak na het laatste rondje... daarna ging die kleine nog even als een mallen om die oudere hond heen... misschien was het ook daar op gericht...

@Noah14... dat ze onderaan in rang staan en blijven is voor mij ook een belangrijk punt hoor... dat speelt mee in ons hele omgang met de honden

Oke! Dat is belangrijk!
Er was dus een kip zonder kop moment om de oudste heen en het plassen gebeurde op de bank met de oudste erbij.

Ik denk dat belangrijk is:
- leefregels niet veranderen
- meer geïnteresseerd kijken naar de interactie tussen die 2, wat gebeurd er, wat zijn de signalen, zonder daar een gespannen focus op te leggen
- wachten tot het nog eens gebeurd en dan weer verder nadenken met je info van bovenstaande punten. Voor nu zou ik het afdoen als eenmalig.

Het boek "kalmerende signalen" van Turid Rugaas is erg goed om te lezen omdat je dan beter inzicht gaat krijgen in de signalen van een hond (wegkijken, bek likken, eigen tong even langs z'n eigen bek, wegkijken, ogen half dicht knijpen etc)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:28

Persoonlijk denk ik dat je je veel te druk maakt over leiderschap... Hij is 6 maanden oud en hij gaat puberen/uitproberen. En tsja, dan doen ze eenmaal dingen die de oudere hond voorheen wel pikte, maar nu niet meer. Qua dominantie zou ik me daar dus niet eens te veel mee bezig houden. Jouw oudere hond krijgt, vermoed ik, een corrigerende rol omdat pupsel daar nu de leeftijd voor heeft :)

Ik zou eerder kijken naar andere dingen. Hoe was zijn lichaamstaal? Was hij opgewonden? Heeft hij veel gedronken? Iets anders gehad dan normaal waardoor hij meer gedronken kan hebben (denk aan een kauwbot, andere brokken etc)
Of wellicht naast dat een medisch iets?

Mijn pup (corgi van 5 maanden) heeft van de week ook ineens in huis geplast. Was al zindelijk vanaf 5 weken leeftijd, maar deed toch ineens een plas. Hij had het letterlijk "te druk" om te plassen tussen het spelen door, maar vond steeds wel de tijd om dorst te lessen. Tsja, een foute combinatie zo bleek achteraf, ik mocht voor het eerst een plasje opruimen _O-

Qua het wel of niet op de bank...In mijn ogen bepaald de bank niet hoe de rangen zijn. Het is nog altijd de rest van mijn gedrag die ervoor zorgt dat mijn hond niet over mij heen walst :))

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:38

Hannanas schreef:
Nouja zeg... Waarom zou het niet goed zijn dat de honden op de bank komen?
Lekker laten gaan, dat gaat toch goed?

Richt je op de pup. Wat was de emotie op dat moment? Was hij bang en onzeker? Of juist opgewonden? (Opwinding in alle vormen)

Daarnaast kun je denken aan eventueel een blaasontsteking.

Dit ligt écht niet aan of jij de baas bent of niet hoor. Of op bank/bed of niet.

Ps: die hele dominantie theorie is behoorlijk ontkracht. Honden leven niet 24/7 met de bedoeling zich op te werken in de roedel. En veel gedrag komt voort uit onzekerheid, angst en opwinding ipv "dominantie". Wat versta jij onder dominantie?

Dit dus. Gister had ik het in en ander topic ookal over die achterhaalde theorie. Incl bronnen.. zo ouderwets om nog volgens dit model te denken en handelen

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 14:39

@Hananas... haha het kip zonder kop moment... :-)...

Denk dat dat het idd nog wel eens kon zijn...

Probeer het altijd goed te doen... het leuke van deze pup... is dat je nu meer ervaring hebt dan met je eerste hond.... Ben er erg doening mee... haha... vind het gewoon super leuk ...

Dat boek lijkt me reuze interessant ga zo meteen ff googlen ervoor...

Probeer het altijd goed te doen... het leuke van deze pup... is dat je nu meer ervaring hebt dan met je eerste hond.... Ben er erg doening mee... haha... vind het gewoon super leuk ...

@ Tigress... hij is is idd duidelijk bezig met die oudere hond en uit proberen hoe ver hij kan gaan... maar moet zeggen dat gaat allemaal nog heel netjes... die grote doet het zo goed met de pup... Hij zet hem steeds op zijn plaats... En dat accepteert de kleine man ook netjes

Wauw al zindelijk van 5 weken.. dat is snel...

Gelukkig nog iemand die er net zo over denkt met de bank... ik vond ook steeds dat het daar niet aan mocht liggen of de verhoudingen goed waren... dat zit in zo veel meer ben ik van mening...

Dank jullie wel...

Bokt van alle markten thuis...

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 14:44

@Brittje...

Fijn nog een bevestiging...

Was ook aan het twijfelen geraakt door een advies van de da assistente (zij doet al jaren en jaren honden trainen) die zij honden absoluut niet op de bank...

Had al een vermoeden dat ze van de oude stempel was...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:24

Hier mogen alle 6 honden op de bank, als eerste naar buiten en mogen overal komen en bij zitten. Geen dominantie en ook absoluut geen problemen. Een ongelukje kan altijd gebeuren en zou me er niet druk om maken als het eenmalig is hoe vervelend ook. Gebeurt het vaker dan eerst op medisch gebied kijken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:32

Hier mogen de honden ook op de bank. Een hond op een bank is het probleem ook niet. Het wordt pas een probleem wanneer de hond niet meer van de bank afkomt of plaats maakt op het moment dat je het vraagt. Dan moet je optreden en ze het op de bank liggen gaan verbieden. Plassen kan zoveel oorzaken hebben, ik vermoed dat opwinding hier de boosdoener was. Geen paniek, kijk het rustig eens aan.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:36

Wederom met Britt eens en ook zeker met wat Amanda zegt. Waarschijnlijk opwinding. En de hond op de bank is geen punt. Totdat hij idd niet eraf wil of opschuift als jij dat vraagt.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:39

Laat alsjeblieft de dominantie-theorie achterwege, want die is ontzettend achterhaald :)
Dominante honden bestaan niet, dominant gedrag wel.
Als je je er echt in wilt verdiepen, kan ik jou het boek aanraden van John Bradshaw: Dit is de hond. Super interessant! :j

Veel mensen denken nog steeds dat de hond een soort wolf is. Maar een hond is een hond. Wat hij hard nodig heeft is iemand die opkomt voor zijn rechten en behoeften. En dat is John Bradshaw, expert op het gebied van de relatie tussen mens en dier. Hij verzet zich tegen een groot aantal populaire adviezen over hoe om te gaan met een hond, omdat deze gebaseerd zijn op verkeerde ideeën over de aard van de hond. Zo is het onjuist te denken dat agressie bij de hond te verklaren valt uit zijn wil om te domineren.

Vooral ook niet bestraffen als de pup een 'ongelukje' heeft. Dit kan er voor zorgen dat de pup bang wordt om bij jou in de buurt te plassen en het dan stiekem gaat doen op plekken waar jij hem niet kan zien. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:58

Amandavd schreef:
Hier mogen de honden ook op de bank. Een hond op een bank is het probleem ook niet. Het wordt pas een probleem wanneer de hond niet meer van de bank afkomt of plaats maakt op het moment dat je het vraagt. Dan moet je optreden en ze het op de bank liggen gaan verbieden. Plassen kan zoveel oorzaken hebben, ik vermoed dat opwinding hier de boosdoener was. Geen paniek, kijk het rustig eens aan.

Mee eens. Ook met Annikoe en Wilawander.

Hier ook 3 honden die altijd op de bank mogen, eerst door de deur, eten wanneer ik zin heb om te geven en zich eigenlijk overal mee mogen bemoeien. Zolang ze maar luisteren als ik wat zeg.

Qua plassen, in de gaten houden. Blijft het bij 1 keer, dan was het gewoon een ongelukje, gebeurt het vaker, even de medische kant bekijken en anders kijken op welke momenten hij het doet (bijvoorbeeld altijd bij opwinding)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:22

Hier mogen de honden ook alles zo lang hun mij met respect behandelen. Ze mogen zelfs soms op bed en ze voelen zich echt niet meer dan ik. Ook onderling zoeken ze het maar uit. Als de jongste hoger wil en kan zijn dan de oudste wie ben ik dan om dat om te draaien. Nu is 6 maanden te vroeg om leiding te nemen over het algemeen maar als jou oudje niet op hem reageerd of niet te heftig reageerd laat ze het dan zelf uitzoeken waar jij bij bent. Veel beter als dat ze gaan patsen en of vechten terwijl jij uit zicht ben.
Is de onderlinge verhouding gespannen dan zou ik ze zo lang nodig scheiden bij alleen thuis zijn. Echt niet leuk om thuis te komen na een bloedbad....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:23

Wilawander schreef:
Hier mogen alle 6 honden op de bank, als eerste naar buiten en mogen overal komen en bij zitten. Geen dominantie en ook absoluut geen problemen. Een ongelukje kan altijd gebeuren en zou me er niet druk om maken als het eenmalig is hoe vervelend ook. Gebeurt het vaker dan eerst op medisch gebied kijken.

Helemaal mee eens. Hier ligt ook alles op de bank, nooit problemen. Er slapen er zelfs twee iedere nacht bij ons op bed. Een ongelukje is zo gebeurd, ik zou er niet te zwaar aan tillen.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 12:14

Bedankt allemaal... gisteren zoals altijd weer heerlijk met de mannen op de bank gehangen... :-)

Ik gedraag me ook niet dominant hoor.. en aan straffen geloof ik niet in... Heb gewoon nee gezegd en hem van de bank geduwd... Ben van belonen van positief gedrag... eigenlijk net als met de paarden...

Schreeuwen en schelden snappen ze niet... en bovendien vind ik dat niet fijn... Inderdaad respect... wederzijds respect...

Voorheen ging Gerrit ook altijd mee naar bed... toen woonden we nog gelijkvloers... nu houd ik de honden liever benenden... vind ik fijn dat ze een oogje in het zeil houden...

Tussen de oudere en het jonkie gaat echt goed... Gerrit de oudste doet het erg goed... zet de kleine steeds heel netjes op zijn plek... en die accepteert dat weer... Bemoei me daar verders niet mee... behalve als ik zoals laatst een belangrijk telefoongesprek heb ... haha... of ze ff naar de keuken konden verplaatsen... daaaggg mannen... haha

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 15:49

Boek van John Bradshaw ook besteld.... als het goed is komt het andere boek vandaag binnen... (Turid Rugaas)...

Laat het maar regenen en waaien... ik heb voorlopig wat leesvoer straks... Leuk!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 15:55

:D druktemakers. En, verhuisden ze naar de keuken?

Leuk dat je de boeken besteld hebt! Ben heel benieuwd wat je er van vindt.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:44

Turid Rugaas heeft hele leerzame leuke boeken inderdaad!!

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:55

Fijn dat je het allemaal zo positief oppakt TS. Komt vast goed met jullie