Volgens mij moeilijk te bewijzen of onderbouwen,maar zouden honden kunnen dromen?
Het is nu al onze 2de duitse dog die in zijn slaap,precies rent. Dan bewegen ze hun benen,gaan bijna geheel op en neer,maar slapen behoorlijk 'diep'. Wij lachen altijd van 'hij is weer aan het dromen dat hij over de velden loopt'. Onze vorige duitse dog die dit deed,maakt in zijn slaap ook soms geluidjes,precies iets tussen janken en blaffen,heel vreemd. Ook daar zeiden wij lachend 'dromen' tegen.
Maar zouden ze kunnen dromen?
Dit gedrag komt enkel in de vooravond voor,dus 's nachts,als ze het diepst slapen,totaal niet. (deze hond nu is doof,de vorige die dit deed was wel 'normaal')
Nog mensen ervaring met gedrag die kan wijzen op dromen?
Geen idee of er al onderzoek naar is gedaan, maar ik geloof hier wel in
Mijn hond kan soms een soort van blaffen in zijn slaap, maakt tegelijk ook vaak een soort van 'stuiptrekkingen' met zijn voorpoten. Wij lachen dan wel eens dat hij in zijn droom aan het waken is of een andere hond ziet
Iris92
Geplaatst: 22-11-16 22:53
Als ik mijn honden soms zie spartelen en mompelen in hun slaap zou ik zeggen ja! Vaak gebeurd dit wel na indrukwekkende dingen, of na lange wandelingen. Denk dus wel dat ze dromen kunnen of bepaalde dingen verwerken in hun slaap.
Mijn kleintje betrap ik hoogstzelden op dromen. Maar de grote.... Van pups af aan doet hij aan rennen, grommen, piepen, kwispelen, blaffen en trappelen. Terwijl hij dan, imo, heel diep slaapt. Vooral het gekwispel is heel grappig. Soms slaat hij letterlijk die kleine het hok uit met zijn staart
Die van mij kunnen gruwelijk liggen dromen. Inclusief kwispelen, grommen, lippen optrekken, rennen, blaffen... Net alsof ze heel druk bezig zijn Maar is wel degelijk dromen
Ja hoor, die van mij dromen ook. De kleine niet zo hard als de grote, die trekt alleen met zijn lippen en maakt wat geluidjes maar de grote blaft regelmatig en trekt met zijn poten. Ook snuffelen doen ze alletwee in hun slaap
Hier ook Mijn hondje kwispelt en geeft ook blaf geluiden in zijn slaap.
Pluizebolpum
Geplaatst: 23-11-16 09:39
Katten kunnen het ook zo leuk. Die van mij ligt weleens te smakken, als een kitten bij d'r mamma. Vorige kat had eens waarschijnlijk een nachtmerrie; die begon te grommen en te stuiptrekken en schrok echt wakker. Bij paarden heb ik het ook wel gezien, dat ze liggen en dat die pootjes dan heen en weer gaan. Dus dat honden, en andere dieren, dromen geloof ik ook wel.
Ja hoor, hier droomt de hond ook fanatiek Rennen, blaffen.. 's nachts hoor ik haar af en toe janken en denk ik dat er iets mis is, en als ik dan beneden kom tilt ze heel slaperig haar kop op
Die van mjj rent regelmatig in haar slaap! Zowel overdag als 's avonds/'s nachts als ze diep slaapt. Soms piept ze er ook nog bij en tegenwoordig heeft ze vooral 's avonds en 's nachts dat ze ineens heel hard begint te janken, maar dan echt aanhoudend op één toon. Heel raar haha, maar ik geloof er wel in dat ze dan droomt!