Kat met artrose laseren, ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Kat met artrose laseren, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 22:26

Waar we bij de dierenarts binnen kwamen voor het jaarlijkse apk'tje voor de katten, kwamen we naar huis met diagnose artrose van onze 10-jarige kat. ;(
Ik ken het alleen bij paarden, maar voor katten is dit voor mij helemaal nieuw.

De kat laat overigens weinig merken, ze wilde liever niet meer hoog springen en met optillen kreunt ze erbij alsof ze fijn geknepen wordt. Maar verder speelt ze lekker, eet goed, behoefte is goed etc.
Mijn dierenarts heeft ons nu metacam mee gegeven, om op een lage dosis een aantal dagen te geven. Daarnaast hebben we het wel over glucosamine gehad en hebben zij een behoorlijk kostbaar laserapparaat staan, die je dus ook kan gebruiken bij artrose.

Omdat ik metacam als laatste redmiddel zie, heb ik me verdiept in supplementen met glucosamine, msm, hyaluronzuur, chondroitine en serequin. Wel even de kanttekening erbij dat mijn kat vreselijk gevoelig is op de maag en we in 8 jaar met moeite iets hebben gevonden waarvan ze niet aan de dunne raakt.. metacam wil ik dus ook niet lang geven, vraag is hoe goed het gaat met supplementen.
En er is dus nog dat laseren.. Is het vooral heel duur en een tijdelijke oplossing?

Kortom, ik zie door de bomen het bos niet. Wat zijn jullie ervaringen vwb het behandelen van artrose bij katten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:36

Waar zit de artrose dan?
Kan bij elk dier voorkomen, net als artrose bij de mens.
Zou eigenlijk niet al teveel gaan rommelen met medicijnen als ik jou was, in elk geval rekening houden met niet meer hoog springen en uitkijken met optillen.

Hills heeft J/D voer
Linkje
http://www.hillspet.nl/nl-nl/mobility/cat.html

Kijk even een tijd of je daarmee verschil merkt :j

zonnebloem18

Re: Kat met artrose laseren, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:42

Zie dat je in Drenthe woont, ben je toevallig bij DSA geweest? Onze buurman heeft een hondje dat is gegrepen door een grote hond, de wond was erg groot en kon niet gehecht worden, o.a. door het laseren is het behoorlijk snel en netjes weer dicht gegaan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:54

Laserbehandeling hoeft niet duur te zijn. Verschillende dierfysio's hebben er 1 en die prijzen zijn in de regel lager dan bij de DA. En de effecten prima. Je hebt ook gelijk resultaat. Als je me een PB stuurt met je woonplaats kan ik je wel verder helpen denk ik.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 23:27

ellepel schreef:
Waar zit de artrose dan?
Kan bij elk dier voorkomen, net als artrose bij de mens.
Zou eigenlijk niet al teveel gaan rommelen met medicijnen als ik jou was, in elk geval rekening houden met niet meer hoog springen en uitkijken met optillen.

Hills heeft J/D voer
Linkje
http://www.hillspet.nl/nl-nl/mobility/cat.html

Kijk even een tijd of je daarmee verschil merkt :j

De artrose zit halverwege en in haar onderrug. Hoog springen doet ze zelf al niet, in hun kattenkamer hebben ze plankjes op de muren waar ze via trappetjes naar toe kan. Snap nu dua ook waarom ze elke keer om liep over alle planken om via het trappetje naar beneden te kunnen.
Tillen doen we idd ook niet meer.
Eten van Hills had da t over, maar adviseert om het niet te doen omdat ze zo enorm slecht op voer reageert en de hoofdbestanddelen van de j/d al niet geschikt voor haar zijn. Vandaar dat ik me orienteer op supplementen.
Maar als laseren de oplossing zou zijn en er geen metacam of supplementen nodig zijn is dat natuurlijk nog beter!

zonnebloem18 schreef:
Zie dat je in Drenthe woont, ben je toevallig bij DSA geweest? Onze buurman heeft een hondje dat is gegrepen door een grote hond, de wond was erg groot en kon niet gehecht worden, o.a. door het laseren is het behoorlijk snel en netjes weer dicht gegaan.

Jep, dsa idd. Wat een zielig verhaal :( zijn daar veel behandelingen voor nodig geweest?

janderegelaa schreef:
Laserbehandeling hoeft niet duur te zijn. Verschillende dierfysio's hebben er 1 en die prijzen zijn in de regel lager dan bij de DA. En de effecten prima. Je hebt ook gelijk resultaat. Als je me een PB stuurt met je woonplaats kan ik je wel verder helpen denk ik.

Ja, mijn da zei al dat fysio's en osteopaten ze ook hebben. Maar dat dat vaak de goedkopere varianten zijn die niet zo effectief zijn als degene die zij gebruiken. Die schijnen maar beperkt in Nederland te zijn.. daarom ben ik wel benieuwd naar ervaringen want ik heb er geen kaas van gegeten :o zal je pb'en. Bedenk me overigens net dan mn paardenda/osteo ook een laser heeft. Zal haar ook eens vragen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:29

Jotoma schreef:
zonnebloem18 schreef:

Jep, dsa idd. Wat een zielig verhaal :( zijn daar veel behandelingen voor nodig geweest?

Ik geloof dat ze 3 of 4 keer 1 keer per week heen zijn geweest, het is nauwelijks meer te zijn dat het zo'n grote wond was.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:58

Als het enige probleem is dat de kat niet meer hoog kan springen maar hij verder gewoon helemaal prima is, wil je dan perse aan behandeling denken?
Waarom laat je het (voorlopig) niet gewoon zoals het is?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 00:10

Goof schreef:
Als het enige probleem is dat de kat niet meer hoog kan springen maar hij verder gewoon helemaal prima is, wil je dan perse aan behandeling denken?
Waarom laat je het (voorlopig) niet gewoon zoals het is?

Dat dacht ik eerst ook, maar naar wat ik inmiddels begrijp, schijnen katten de pijn niet zo snel aan te geven en er wel daadwerkelijk last van te hebben.
En nu ik er zelf aan terug denk, heeft ze idd wel veel meer signalen gegeven die wij niet als pijn of ongemak gelezen hebben.
Dus ik ben nog in dubio hoe verder te gaan en vind ik het fijn om te horen hoe andere mensen het zien.
Het lastige van dieren blijft wel dat je niet echt handig met ze kan communiceren. Maar voel me er onprettig bij dat ze al best een tijd hier last van heeft, ik kan alleen niet inschatten hoe erg. En dus mijn dubio hoe te behandelen en daarom orienteer ik me eerst maar even.