Kat met problemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Kat met problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 10:32

Hallo allemaal,

Vorig jaar mei was er een leuk nest van 5 bij ons op de boerderij geboren. 3 hebben een leuk huisje gevonden, 1 in huis en 1 altijd buiten. Omdat wij aan een drukke weg wonen en steeds weer raak was heb ik er een in huis mogen nemen. Wat een klein jaar super ging. Ze was goed zindelijk en zoals een echte kitten wat kattenkwaad uitgehaald.

Ze ging uiteindelijk weer in huis plassen op mijn kleding, deurmatten, keukenmat en in mijn droger. Af en toe wat bloeddruppels. Natuurlijk heel smerig, na wat opgezocht te hebben op internet kon dit voorkomen bij niet geholpen katten en omdat andere rondom het huis lopen. Kon ik haar frustratie wel begrijpen als ze krols was. Gelijk een afspraak gemaakt en ze zou geholpen worden.

De week erna heeft ze niet in huis geplast, helaas kwam al snel dat weer terug. Na plas getest te hebben bleek ze kristalletjes erin te hebben. Speciaalvoer en 10dagen metacam werd er voor geschreven. Urine opnieuw getest na 7 dagen en we moesten door gaan tot metacam op was.

Helaas kwam het plassen terug maar toch minder. Wel werd na weken het druppelen van bloed erger. Ik heb daarom nogmaals haar urine laten testen. Het voer leek goed zijn werk te doen en de kristallen waren zo goed als weg. Maar hij vond wel bloed in de urine. Ze heeft hiervoor weer een 10 daagse kuur metacam gehad maar dit keer met een antibiotica kuur.

Het bloedverlies was een langere tijd nagenoeg weg, maar ook het plassen was weg.

Het bloedverlies kwam weer terug. Gelukkig kwam het plassen niet terug.

Tot gisteren. Ik heb vanwege het weer de cocosdeurmat terug geplaatst en jawel het begon weer. (Ik vermoed zelfs een keer al eerder op de keukenkleed ik rook het goed maar zag niet duidelijk een plasplek). Vanmorgen kwam ik er weer achter dat er nu echt op het keukengreep geplast was.

Ik houd zoals vele echt van dieren en van onze kat, maar wat kan ik nog doen om haar en ons hierin te helpen. Zelf denk ik vanwege bloedverlies dat ik meer medisch moet denken. Maar in mezelf word mijn lontje ervoor wel steeds korter.

Ik had bij agradi van felloway zo een spray voor in het stopcontact gewonnen. Omdat alles goed ging wilde ik deze nog niet gebruiken. Wilde de boel niet ontregelen.

Mijn dierenarts adviseerde als het na de kuur weer terugkwam een steriele maand door de buik naar haar blaas te prikken voor een echte steriele test. Maar dit gaf geen garantie op duidelijkheid. Tevens hoor ik van andere als ze dit doen er meer schade kan komen.

Wellicht zijn hier andere die deze problemen ook met hun poes meegemaakt hebben, zelf dokter zijn of de gouden tip hebben. Ik wil graag dat dit ophoud.

*om het huis zijn er een stuk of 7 katten die veel langs de ramen komen. Ik heb vaak gedacht aan stress maar vind het bloedverlies daar niet bij passen

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groetjes Laura

Freya6

Re: Kat met problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 10:37

Dat lijkt me duidelijk medisch, wat je dus medisch op moet lossen. Iets met de nieren wellicht? Misschien speciaalvoer gaan geven, kijken wat dat uithaalt als de DA verder niks vind?

Ik zou haar nooit gaan straffen of proberen niet te laten plassen als ze ziek is. (niet dat ik lees dat je haar straft, maar je korte lontje lijkt me niet ideaal ;) )

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 10:38

Omdat dit (huis)dier gerelateerd is: LZP -> BB

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 10:46

Dit is denk ik ook gewoon medisch iets mis. Blaasgruis? Blaasontsteking? Blaasstenen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 10:47

Je kat zal de rest van het leven op speciaal voer moeten sowieso.
Daarbij zul je gewoon weer terug moeten voor testen bij de dierenarts. Als er bloed in zit is het zeker geen stress, maar inderdaad puur medisch.
Goed onderzoeken dus.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 10:49

Ze krijgt momenteel speciaalvoer royal canin uniary. (Circa half jaar) Hiermee zijn de kristallen verdwenen en houd ik haar op dit voer.

Snap wat je bedoelt met boos worden dit probeer ik niet te doen. Bedoel met kort lontje dat ik echt niet meer weet wat te doen.

Bedankt voor het verplaatsen

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:09

Omdat het plassen opnieuw begon toen je die mat teruglegde, denk ik dat het (naast een medisch probleem) aan de geur van die mat kan liggen. Ons katertje heeft ooit op de deurmat geplast toen hij de kattenbak niet kon vinden (was verplaatst, blijkbaar met een te grote stap) en bleef daarna een paar keer per week op die mat plassen vanwege de urinegeur. (Regelmatig schoongemaakt natuurlijk, wij roken dan niets meer maar hij wel). Mat weggedaan, nooit meer gebeurd. Beterschap voor jullie katje!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:10

Zeker urine op kweek zetten dmv die steriele punctie en evt een röntgenfoto laten maken. Oxalaatstenen zie je niet terug in de urine maar kunnen dus wel een steen in de blaas vormen (en zorgen voor bloed bij de urine), die zie je alleen op een foto.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:13

Kan je niet vragen aan de da om een echo te nemen? Dat hebben ze bij mijn kat gedaan. Dan kunnen ze zien of er misschien iets in de blaas zit

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:17

A Vogel heeft Solidago dat werkt erg goed bij blaas en nier problemen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:29

Ik zou ook vragen om een echo van de blaas. Als er nog een steentje vast zit in de blaaswand zal dit blijven irriteren en zal het nooit helemaal over gaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:34

Ik snap de metacam niet icm bloed in de urine.

Metacam is toch een pijnstiller? Of doet het meer?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 12:44

metacam is een ontstekingsremmer.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:51

Hier werkte Hills CD Urinary stress heel goed bij een kat die chronische onverklaarbare blaasontsteking bleef houden (in tegenstelling tot andere soorten anti blaasgruis voer). Twee soorten blaasontspanners deden niets en de echo zag er fantastisch uit (nadat de struvietstenen weg waren, daar begon het waarschijnlijk allemaal mee). Als de kat alleen buiten de bak plast als er bloed te zien is dan is het bijna zeker medisch - je kat plast ergens anders in de hoop dat het daar geen pijn doet. Op het hoogtepunt plaste die van ons midden in de kamer op het laminaat, vreselijk sneu.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 18:01

tijdens het plassen op andere plek dan kattenbak zie ik geen bloed. Maar in haar speelhoek vooral op de witte tegels en haar voertaal zie ik overal rode druppels bloed

ik ga is kijken naar dat voer en wil deze week kijken of ik nog eens langs kan komen om echt is te weten wat met haar aan de hand is. Ze ligt nu lekker in haar speelhoek (daar sluiten we haar altijd op als we weg zijn) dit keer voor het eerst met de felliway in het stopcontact.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:23

Heeft ze geen baarmoederontsteking..?
Mijn poes heeft dit ook gehad, konden ook steeds niks vinden en uiteindelijk viel ze ontzettend af.
Toch laten steriliseren, met in het achterhoofd dat er iets mis kon zijn met de baarmoeder, tijdens de operatie zagen ze inderdaad dat daar iets niet goed was dus hebben ze de hele baarmoeder verwijderd. Overigens bloedde onze poes niet, alleen ooooooooveral plassen.. Succes!!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:54

Feliway heeft wel even nodig voor je daar effect van ziet, dat gaat niet in een dagje.
Laura poes is gesteriliseerd dus baarmoederontsteking lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:50

Dat kunnen gesteriliseerde poezen ook krijgen, het gebeurt echt zelden maar toch kan het wel.
Bij sterilisatie wordt niet de hele baarmoeder verwijderd, alleen de eierstokken als ik het goed heb. Baarmoeder moest er bij mijn poes wel in zijn geheel uit. Zeker omdat de klachten van plassen in huis ook al waren voor de sterilisatie, zou het maar zo kunnen dat er al een kleine ontsteking in de baarmoeder zat en dat de poes daar nu last van blijft houden. Ik zou het sowieso even navragen bij de dierenarts want juist omdat het niet veel voorkomt wordt er niet snel aan gedacht.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:09

Ik ben paraveterinair dus ik weet waar ik over praat ;-) in principe worden bij de castratie (want dat is t) alleen de eierstokken verwijderd tenzij de baarmoeder dusdanig onrustig weefsel heeft dan kan er worden besloten om deze ook te verwijderen. Aangezien de klachten er al waren voor het steriliseren is er ook naar de baarmoeder gekeken. Daarbij is de kans dat een gesteriliseerd dier baarmoederontsteking krijgt nihil. D'r is namelijk niet zo veel meer over wat kan gaan ontsteken of een ontsteking kan veroorzaken.

Ts waar denkt je da zelf aan dat t is?

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:30

Is het niet territorium drift? Zij heeft haar territorium bij jouw binnen en die katten buiten halen het in hun hoofd om dicht bij haar in de buurt te komen. Ze bakent de boel af en irriteert daardoor misschien haar urinewegen?

Denk een pijnstiller, ontstekingsremmer. Zijn de katten buiten van jou? Anders boel laten helpen en zien dat ze ver van het huis een voerplek hebben en maak je huis rondom onaantrekkelijk.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:43

Wij hadden hier een poes die precies hetzelfde deed. Steeds op verschillende plekken plassen en bloed erbij. Ze had steeds terugkerende blaasontsteking, waarschijnlijk door stress. We hadden namelijk nog twee katers en de ene plaagde haar nogal eens.
We hebben haar toen in een andere ruimte gedaan (slaapkamer van mijn dochter, wat ze ook van is), ze heeft nooit weer blaasontsteking gehad.