Mijn vader is weer op zoek naar een hond. Wij hebben thuis altijd honden gehad dus we weten welke verantwoordelijkheid een dier met zich mee brengt.
Mijn vader is erg gecharmeerd van de poolachtigen. We hebben 12 jaar een middelgrote Keeshond gehad en daarna 15 jaar lang een Shiba Inu.
Onze Kees was een echte goedzak, met een super lief karakter. Zij had eigenlijk alles wat we zoeken in een ras. Kan goed met kinderen en andere dieren. Was graag bij de baas maar kon ook prima alleen zijn.
Onze karaktervolle Shiba was anders. Zij was erg onafhankelijk, dominant en niet te vertrouwen bij vreemden en kinderen. Dit is dus ook iets wat we niet weer willen. Hoe gek we ook met haar zijn geweest.
Wat zoeken we dus in een hond: prettig karakter, loyaal aan de baas, moet ook een paar uur alleen kunnen zijn. Mag een hond zijn die er graag op uit gaat. Hoeft ook niet perse los te kunnen.
We hebben al gekeken naar de Finse Spits, deze valt af vanwege ook weer het eigenzinnige karakter (vergelijkbaar met de Shiba) en naar de IJslandse hond. De IJslander heeft moeite met het alleen zijn. Ondanks dat mijn vader met pensioen is zal de hond toch wel eens een paar uurtjes alleen moeten kunnen zijn en dit schijnt wel echt een ding te zijn bij dit ras.
Het mogen ook Japanners zijn