Kat rouwt (?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SavannahNx

Kat rouwt (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 14:17

Hallo allemaal,
Vorige week zaterdag is geconstateerd dat onze oudste kat Loekie nierkanker had in een ver gevorderde staat. Een week later (18-11) ging het zo slecht met hem dat we hebben besloten hem in te laten slapen. Sinds gisteren en vandaag is onze kat veel aan het mauwen, eigenlijk heel hard schreeuwen, dit doet hij als ik bijvoorbeeld naar boven ga en er niemand beneden is. Ook s'nachts, hij houd het hele huis hier wakker en kan wel een uur doorgaan. Kan het zijn dat mn andere kat rouwt? Voorheen deed hij dit nooit. Heeft iemand er ervaring mee of wat kun je doen om het voor mn andere kat makkelijker te maken?

Hevonen

Re: Kat rouwt (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:27

Katten kunnen heel lang rouwen. Ik weet niet hoe oud of jong jullie kat is, maar een nieuw (meestal jonger) maatje helpt vaak veel als jullie kat tenminste tolerant is naar andere katten.

Verder, veel aandacht geven, afleiden als dat lukt (spelletjes, aaien, eten).

En sterkte met het verlies van Loekie.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:29

Ik denk dat het gewoon wat tijd kost om er overheen te komen. Het kan ook zijn dat hij zich wat eenzaam voelt alleen, zeker omdat je zegt dat hij het vooral doet als zij alleen is.

Misschien is het een optie om er een kat bij te nemen?

Heel veel sterkte nog!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:31

Wat vervelend voor jullie allebei.
Ik zou niet zomaar een andere kat erbij zetten, maar kijken naar een bach bloesem oid. Het kost sowieso tijd.

Veel sterkte nog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:41

Onze kat die over gebleven is na het inslapen van de andere een paar weken terug mauwt ook heel veel en vooral heel hard...

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 15:17

Ik wist niet eigenlijk dat katten konden rouwen. Helaas is mijn kat totaal niet tolerant naar andere katten toe, en ook de rest van het gezin wil geen nieuwe kat aanschaffen. Hij zondert zich ook af door de hele tijd alleen te gaan liggen boven wanneer wij beneden zijn. Dus hij wilt alleen zijn maar mauwt ook heel lang en heel hard als hij juist alleen is.. veel aaien en dikke knuffels komen goed! en bedankt allemaal het is echt een groot verlies :(

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:20

Ahh sterkte. Wat sneu voor m.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:40

wat een lief en aandoenlijk topic.
Ik weet hoe het is om afscheid te nemen van je kat, doet ontzettend veel zeer. Vind het wel ergens wel erg mooi dat jou kat op zijn manier met het overlijden van z'n maatje om gaat. Had er ook nog nooit van gehoord. Waarschijnlijk zal het, net zoals bij mensen, met de tijd steeds minder erg worden. Hopelijk zal je kat zich weer beter gaan voelen en weer gezellig bij jullie komen liggen.

Sterkte met het verlies, voor jullie beide!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 18:33

Wat een lieve berichtjes dankjewel!
Hij gaat er indd op geheel eigen wijze mee om.

Toch maar even knuffelen dan! :(:)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:48

Aah ja, mijn achtergebleven kat deed dit ook. Vertoonde ook echt depressief gedrag; zich verstoppen, uren uit het raam staren, vriendje zoeken, mauwen etc.
Voor mij is inderdaad de oplossing geweest er een kitten bij te zetten. Dat was ook niet meteen koek en ei, maar hij was in ieder geval een soort van afgeleid. Later werden ze beste vrienden.
Wat ik zelf altijd doe is heel veel tegen je dier praten, uitleggen wat er is gebeurd, dat zn maatje er niet meer is etc etc. Ik weet niet of ze er iets van begrijpen, misschien is het alleen de toon waarop je spreekt. Maar ik merk wel dat dit voor veel dieren in verschillende situaties geruststellend kan werken.
En inderdaad, lekker veel knuffelen en aandacht geven. Voor zover ik heb begrepen kan een kat tot 9 maanden rouwen..
Sterkte met het verlies!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 21:19

Humpiedumpie schreef:
Aah ja, mijn achtergebleven kat deed dit ook. Vertoonde ook echt depressief gedrag; zich verstoppen, uren uit het raam staren, vriendje zoeken, mauwen etc.
Voor mij is inderdaad de oplossing geweest er een kitten bij te zetten. Dat was ook niet meteen koek en ei, maar hij was in ieder geval een soort van afgeleid. Later werden ze beste vrienden.
Wat ik zelf altijd doe is heel veel tegen je dier praten, uitleggen wat er is gebeurd, dat zn maatje er niet meer is etc etc. Ik weet niet of ze er iets van begrijpen, misschien is het alleen de toon waarop je spreekt. Maar ik merk wel dat dit voor veel dieren in verschillende situaties geruststellend kan werken.
En inderdaad, lekker veel knuffelen en aandacht geven. Voor zover ik heb begrepen kan een kat tot 9 maanden rouwen..
Sterkte met het verlies!

Heel naar om de achtergebleven vriendjes zo te zien.. dankjewel!