Het betreft een probleem aan de neus van mijn oudste hond Joey: een gecastreerde kruising reu, 6,5 jaar in mijn bezit en was reeds volwassen toen ik hem bij de opvang vandaan haalde waar hij al een lange(re) tijd zat. Hij leeft in huis samen met 5 dames welke nergens last van hebben. Het is een vrij lang bericht, dus alvast bedankt voor het lezen!
Sinds zo'n 2 jaar heeft Joey vergrote neusslijm vliezen, waarvoor ik destijds bij mijn eigen dierenarts ben geweest. Volgens hem was daar niets aan te doen en de hond had er in principe ook geen last van, wel Ringenta neus druppels gegeven. Circa 3 maanden geleden viel mij op dat ook zijn neus aan de buitenzijde aanzienlijk achteruit ging. Zo verdwenen zijn ‘’schubbetjes’’ en zag het er rood en geirriteerd uit. Hiervoor ben ik wederom bij de dierenarts geweest en hij vertelde eerlijk dat hij geen idee had wat het zou kunnen zijn. Overduidelijk een flinke zwelling van de neus en erge depigmentatie. Hij adviseerde om weer Ringenta te proberen en als dat geen effect zou hebben om naar de KNO arts te gaan.
De neusdruppels hadden geen effect, dus een afspraak gemaakt bij de KNO, afdeling chirurgie in Utrecht. Er werd gedacht aan een tumor en daarom zijn er onder narcose biopten afgenomen. Na 3 dagen kreeg ik telefonisch de uitslag door en volgens hen waren er geen aanwijzingen voor een tumor. Er werd medegedeeld dat het een chronische ontsteking zou zijn en dat hij 3 weken lang antibiotica moest nemen (Cefaral) en dat hij werd overgedragen aan de afdeling dermatologie.
Ondanks de flinke dosis Cefaral was er echter na 3 weken geen enkele verbetering, maar bleef het achteruit gaan, dus ik wederom gebeld met de dermatoloog in Utrecht en nieuwe foto's doorgestuurd. Ikzelf dacht aan Lupus DLE en had hen gevraagd dit ook in overweging te nemen. Het team en de patholoog hebben nogmaals naar de uitslagen van de biopten gekeken en daar leken toch wel wat aanwijzingen voor Lupus te zijn, echter kwam het niet 100% overeen. Joey moest 2x daags op zijn neus ingesmeerd worden met een corticosteroïden creme. Dit doe ik nu 1,5 week, maar in plaats verbetering of in ieder geval stabilisatie, gaat het wederom hard achteruit. Hieronder een foto overzicht ter beeldvorming.

De eerste foto 27-08-2014

Twee weken later 14-09-2014

27-09-2014

05-10-2014

Vandaag 11-10-2014