Vogelgriep, elk keer het zelfde verhaal..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AmyJamess

Vogelgriep, elk keer het zelfde verhaal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 13:47

Het is alweer een tijdje in het nieuws, de vogelgriep is ook weer in het land...

Gisterochtend werd ik wakker met het bericht dat nu ook dierentuinen, hobbyhouders en kinderboerderijen ophokplicht hebben.
Hier was ik niet zo blij mee, dat betekende dat ik de kinderboerderij waarvoor ik werk dicht moest houden tot alle dieren opgehokt waren.
Nou scheelde dat het slecht weer was en er dan weinig bezoekers op de boerderij af komen.
Tegen de middag hadden we al het pluimvee in de volieres en afgeschermd van de mensen.
Dus mocht de poort vanmorgen weer los. Ik verwacht dat de ophokplicht nog tot het nieuwe jaar zal blijven.

we zouden dit jaar weer naar de oneto gaan samen met een andere kinderboerderij. Maar dat gaat nu dus ook niet meer door.

Eigenlijk komt de vogelgriep elk jaar wel weer terug.
Dus waarom dan niet elk jaar in deze tijd een ophokplicht invoeren, vogelgriep ofniet. Shows hoeven dan niet op het laatste moment afgelst te worden en weten we tenminste waar we aantoe zijn.
Moeten er niet vaste regels komen net zoals bij de q-koorts?

Ik ben benieuwd of jullie bokkers met kippen ook maatregelen hebben genomen?
En wat vinden jullie er van?
ik ben benieuwd naar jullie mening.

Christiene

Re: Vogelgriep, elk keer het zelfde verhaal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:50

ik ben allang blij dat we geen kippen meer bij de stallen hebben, daar waren we na de eerste keer al klaar mee.. dan koop ik liever eieeren dan al die regels.

toen moesten ze inderdaad ook binnen toen hadden we nog een aparte schuurtje waar ze zaten.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:59

Omdat het steeds vaker voorkomt zullen er ook wel meer en vaste regels komen.
Op dit moment doe ik een onderzoek voor school op een pluimveebedrijf, maar dat is ook meteen gecanceld, althans ik en de rest van mijn groep mogen alleen in de kantine komen van het bedrijf.
Ik vind het goed dat er gelijk een ophokplicht is ingesteld zodat er minimale kans is op meer besmettingen. (Het is hier in de buurt uitgebroken, op een bedrijf van de buurman van een klasgenootje van mij).

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:03

Sinds wanneer moet je hobbymatig ook je dieren opsluiten?
Ik dacht dat het alleen voor bedrijven en kinderboerderijen enz. was, ik woon in de provincie Groningen maar heb hier nog niks gehoord / gelezen dat wij ook (hobby) onze kipjes moeten opsluiten

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:12

noah14 schreef:
Sinds wanneer moet je hobbymatig ook je dieren opsluiten?
Ik dacht dat het alleen voor bedrijven en kinderboerderijen enz. was, ik woon in de provincie Groningen maar heb hier nog niks gehoord / gelezen dat wij ook (hobby) onze kipjes moeten opsluiten

http://www.veearts.nl/2016/ophokplicht- ... bbykippen/

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 14:14

http://nos.nl/artikel/2143134-meer-maat ... -gaan.html

Tjah wat zie je onder hobbyhouders?
Ik snap wel als je 5 kipjes in de tuin hebt dat je die niet ophokt.
Maar ik ken fokker/houders die 20 of meer hebben, dan vind ik dat die ook ophokplicht moeten hebben. Hoe meer je er hebt hoe groter de kans op besmetting.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:26

Ik heb hobbymatig 5 kippen 2 hanen en eendjes, nu houdt ik ze momenteel wel binnen omdat we net een nieuw gazon hebben en ik wil niet dat ze die 'slopen' nu het heeft geregend. Maar normaal lopen ze elke dag los in buiten, en zodra het schemerig wordt gaan ze zelf weer naar binnen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:44

mijn ma had het ook over de ophokplicht of minimaal de kippen onder een afdak voeren, omdat we zoveel vogels (duiven, merels, vinken, mezen etc) hebben in de tuin. Maar dit is praktisch niet haalbaar, hok en ren loopt onder de beschutting van bomen. En om ze nu maanden in het slaaphok te houden, dat is ook dierenmishandeling.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:06

Wij hebben rond de 60 kippen thuis, als hobby. Lopen gewoon nog buiten. Want na telefoontje naar rijksoverheid zouden hobby houders niet hoeven op te hokken.
Heb ooit eens opgehokt, enorm veel stress voor de dieren omdat ze normaal buiten een grote ruime weide hebben om te scharrelen.

Het is elk jaar hetzelfde,.. en heb nog nooit kippengriep gehad in al die jaren dat hier kippen rondlopen. Vroeger hoefde je ook nooit op te hokken... en zal dat virus er ook wel zijn geweest.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:52

Laptopmuis schreef:
Wij hebben rond de 60 kippen thuis, als hobby. Lopen gewoon nog buiten. Want na telefoontje naar rijksoverheid zouden hobby houders niet hoeven op te hokken.
Heb ooit eens opgehokt, enorm veel stress voor de dieren omdat ze normaal buiten een grote ruime weide hebben om te scharrelen.

Het is elk jaar hetzelfde,.. en heb nog nooit kippengriep gehad in al die jaren dat hier kippen rondlopen. Vroeger hoefde je ook nooit op te hokken... en zal dat virus er ook wel zijn geweest.

Dan heb je geluk dat je (waarschijnlijk) niet in het risico gebied woont.
Ik ben ruim 10 jaar terug tijdens één van de eerste uitbraken werkzaam geweest voor de overheid. Dat was zo triest, al het pluimvee in de regio, ook de hobbymatig gehouden dieren, moesten geeuthaniseerd... Ik moest sommige brieven rond brengen, dat vond ik al erg, laat staan het werk uitvoeren :(

Heb het idee dat ze nu minder streng zijn dan toen.