konijnen verdwijnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jeika

konijnen verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 23:11

ik wist geen andere titel, maar hier komt het wel op neer.
Mijn konijntjes waren eerst met z'n drieën. een paar dagen geleden, verdween een van de konijntjes in hun hol en kwam er niet meer uit. niet om te eten, niets. hun hol is echt enorm groot. ik was natuurlijk heel verdrietig. we dachten dat er een gang was ingestort en hij zou wel gestikt zijn ofzoiets. de dagen daarvoor had hij geen tekenen van ziekte vertoond. want drie dagen later had ik hem nog steeds niet gezien. heel erg triest natuurlijk. maar nu, is ook het zusje van dat konijn het hol in gegaan en óók niet meer terug gekomen. ik heb het overblijvende konijn in een andere ren gedaan, en mijn vader is begonnen met graven. het was onbegonnen werk. het hol was langer dan 10 meter, en meer dan 3 meter diep. ik vind het heel raar dat ze opeens weg zijn en niet meer terug komen. dus dacht ik dat ze misschien ontsnapt waren. ik heb nu dus een advertentie gezet op Amivedi. ik vind het echt verschrikkelijk en ik kan nergens anders meer aan denken ;( ik kan het niet geloven en ik vind het ook heel raar. waarom verdwijnen konijnen stuk voor stuk? mijn overgebleven konijn vind ik ook heel sneu.. hij zit heel zielig in zijn rennetje. nu vraag ik me af of jullie misschien een idee hebben wat er met mijn konijnen is gebeurd? Heel erg bedankt voor het lezen. ik hoop dat ik antwoord krijg op de grote vraag. en dat ik dan misschien weet wat er is gebeurd. ;( |(

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:17

Kan er niet een roofdier zitten? Hier zijn er in jaren tijd ook een paar keer verdwenen, eentje lag inderdaad in een ingestort hol maar van 1 of 2 zijn we bang dat ze toch gepakt zijn.

We hebben er ook nog 3 doodgebeten gevonden, 2 tegelijk en een jaar of 10 ervoor 1 op precies dezelfde manier. Hier lijkt dus een marter(familie) te wonen..

Jeika

Re: konijnen verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 23:19

dat zou misschien wel kunnen..
maar dan vind ik het raar dat de anderen zo rustig bleven (toen die twee nog samen over waren) en dat dat andere konijn gepakt werd, terwijl die echt heel erg snel is. of is dat gewoon mogelijk?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:24

Kwa snelheid winnen ze het niet, maar ik denk dat ze dan inderdaad onrustiger hadden moeten zijn.

Bij dat konijn 10 jaar geleden heeft haar vriendinnetje het overleefd, die was echt helemaal van slag daarna..

Sterkte ook voor jou natuurlijk! Het is niet niks als je beestjes zo ineens weg zijn :(:)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:25

kunnen ze niet aan hun winterslaap begonnen zijn?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 23:25

dankjewel :) het is ook zo zielig voor het overgebleven beestje.. ik hoop echt dat ze terugkomen. anders zullen we een ander vriendje voor hem moeten zoeken.
edit:
@Tengeltje11: konijntjes houden geen winterslaap :) dan zou ik in ieder geval wel een stuk geruster zijn. maar helaas..

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:28

Konijnen houden geen winterslaap.

Ik hoop het ook voor je! Goed dat je anders een vriendje zoekt, een konijn alleen is maar sneu natuurlijk..

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:59

Hoe is het hok afgesloten, kunnen er andere mensen bij? Je zal niet de eerste zijn waarbij in deze tijd van het jaar konijntjes gestolen worden. :\

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 00:10

Heb je gaas onder het zand gegraven? Dat ze zich niet uit kunnen graven of hebben ze alle vrijheid?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 09:44

ze hebben alle vrijheid. niet goed over na gedacht toen we het hok bouwden. er kunnen mensen bij, maar mijn konijnen laten zich alleen niet zomaar vangen. pakken die gewoon je konijn voor bij kerst? :oo

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 09:46

Zijn ze ingeënt? Overlijden door een virus zou namelijk ook nog kunnen.
Maar over het algemeen heeft een konijnenhol meerdere uitgangen
dus kun je beter gaan zoeken naa een uitgang,denk dat ze ergens rondlopen :j

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 09:53

Bij mij is ook ooit een konijn verdwenen onder de ren zat gaas en daar op zand en de boven kant van de ren was afgespannen..Dus nergens kon er een konijnuit en toch was er één konijn weg,het dikste.Ik heb altijd vermoed dat iemand hem er uit gehaald heeft om op te eten ,ik zou niet weten waar dat konijn anders heen moest.Laatst zijn er op één dag ook 4 kippen verdwenen,mijn grootste en dikste.Niks terug gevonden. :-( bij een roofdier vinden we nog wel eens pluimen of resten terug of zo.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 10:03

wat onbeschoft van die mensen! dat doe je toch niet?!
ze zijn ingeënt, behalve voor RHD2. daarom gaat mijn vader een bloedtest doen bij het overblijvende konijn :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:05

ellepel schreef:
Zijn ze ingeënt? Overlijden door een virus zou namelijk ook nog kunnen.
Maar over het algemeen heeft een konijnenhol meerdere uitgangen
dus kun je beter gaan zoeken naa een uitgang,denk dat ze ergens rondlopen :j

Als ze onder het gaas door kunnen zal dit het zijn, konijnenhollen hebben maar zelden 1 uitgang.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:10

Konijnen zijn honkvast dus zelfs als ze onder het gaas door kunnen dan blijven ze in de buurt.
Bij ziekte als RHD-2 kunnen ze zich inderdaad verstoppen en in een hol dood gaan, maar een bloedtest doen heeft geen zin.
Ik denk zelf eerder aan marters/bunzingen. Bij ons verdwenen vroeger ook konijnen en we snapten er maar niks van. Bleken ook roofdieren te zijn, er was geen spoor en de konijnen waren er niet onrustig onder.
Konijnen altijd in een volledig afgesloten ren houden en ik adviseer zelf ze wel graafmogelijkheden te geven, maar niet zo ver dat je er niet meer bij kan :)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 10:55

is een meter diep een goede diepte om gaas in te graven?
ik heb filmpjes gekeken, waar marters konijnen vingen, maar die konijnen begonnen te gillen :oo
dan zou je ze wel horen toch? of hoeft dat dus ook niet altijd? we hebben ook kippen, die wonen met hun hok tegen het konijnenhok aan. daar zit zo'n enorme haan in die krijst als er een roofdier in de buurt is. maar misschien hoorde hij het niet, of zag hij het niet. ik vind het vooral raar dat juist de 2 zusjes allebei verdwijnen en de laatste over blijft. het overgebleven konijn valt ook weer terug in zijn oude gedrag, van eenzaamheid. hij begint weer te grommen :(:)
PS: Faniek: Gefeliciteerd! maak er een mooie dag van :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:14

Geloof mij .. dat konijnen geschreeuw hoor je wel. Ik had twee aparte rennen langs elkaar en één van de konijnen was tussen de andere groep gekomen ... BONJE. SCHREEUWEN. 's Ochtends vroeg .. was er wakker van geworden.

Nu zijn de rennen los van elkaar. Ik heb wel alles ingegraven ..

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 11:17

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:50

Is het niet mogelijk dat ze voor evt kou het hol zijn in gegaan,'s winters zie je de wilde konijnen ook veel minder buiten het hol.
En tja.. nu zijn jullie ze gaan uitgraven.. verstijfd van angst, stress.. of misschien nu toch een gang in gestort..

Ik zou toch het hele hol uitgraven om dit zeker te weten, en ook om te zien waar het naar toe loopt: handig om te weten ivm gaas leggen ed.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 12:25

maar ze kwamen 's nachts ook niet uit hun hol. dus toen we na 3 dagen nog niks vernomen hadden, wouden we kijken. het blijkt dat de holen zo ongeveer door de hele tuin gaan. en om dat nou helemaal uit te gaan graven.. ik zou het met liefde doen hoor, maar dat willen mijn ouders niet hebben.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:27

Nee dat is begrijpelijk.. hoop dat ze nog te voorschijn komen.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 13:17

dat hoop ik ook..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:23

Meestal zijn die rovers zo snel dat ze, al niet meer leven voordat er gegil aan te pas komt helaas. Natuurlijk hoop ik voor je dat ze er nog zijn, maar helaas jaren terug bij mijn ouders ook te maken gehad met rovers :( Van bunzing t/m vos aan toe.

Ik duim voor je dat ze toch nog ergens verstopt zitten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:24

Ontsnapte konijnen van vrienden van mij zijn overigens ook nooit terug gevonden na weken zoeken, dus of ze zo zeer in de buurt blijven weet ik ook niet.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:34

Konijnen blijven zeker in de buurt, konijnen zijn echt honkvast, ze lopen niet zomaar een eind weg tenzij ze echt worden opgejaagd. Gedumpte konijnen blijven ook op de plek waar ze gedumpt zijn. Vaak is dit bij parkeerplaatsen etc.
Als ze nooit terug zijn gevonden noch gezien moet je eerder rekening met een roofdier oid houden.