Nierkatten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Nierkatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 22:56

Hallo Bokkers,

Helaas hebben wij gisteren geconstateerd dat wij een nierkat in huis hebben. Ze liet veel veranderingen in gedrag zien, en uit haar bloedwaardes kwam duidelijk naar voren dat haar nieren niet goed meer werken. Om een beeld te schetsen: haar Ureum waarde was 42.4 mmol/L (normaal tussen 4.9-11.9) en haar Creatinine was 685 umol/L (normaal tussen 78-164).

Dus, behandeling starten. 3 dagen een onderhuids infuus (woensdag, donderdag, vrijdag), nierdieet en Simentra.

Vandaag 2e infuus gehaald, en nu zit ze om de 5 minuten te plassen... Helaas dus ineens ook op de bank. Moeders gelijk not amused omdat ze dit eerder meegemaakt had met een oude kat en die wilde daarna niet meer op de bak.

Vannacht gaat ze dus op de badkamer met 3 kattenbakken.

Meer mensen met nierkatten? Wat zijn jullie ervaringen, hoe lang duurde het voordat jullie katten echt beter werden?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:12

Ze worden niet beter.
Al kan spoelen, nierdieet en medicatie wel wat overblijft van de nieren wat ontlasten waardoor de kat zich beter voelt en minder symptomen zal vertonen.

Mijn oude kat heeft het gehad. Vanaf diagnose nog een kleine 2 jaar volgehouden met ups en downs. Het was op zich wel een tevreden kat die bij elke crisis weer wat opgelapt kon worden en met behandeling redelijk stabiel gehouden kon worden (uiteindelijk vrij regelmatig vocht toegediend) maar hij takelde wel af en na elke down werd hij wel 'beter' maar minder goed dan ervoor, of minder lang tot de volgende hik.
Van de grote stoere kater bleef uiteindelijk een zielig hoopje kat over.

Ze kunnen (min of meer) comfortabel gehouden worden maar nierfalen is helaas chronisch en progressief.

Mijn oude kat was telkens wel in maximaal 3 dagen opgelapt als de waarden omhooggeschoten waren.

Leffroi

Re: Nierkatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:22

Voornamelijk ervaring vanuit het werk. Als je er 'op tijd' bij bent kan je het nog aardig goed rekken met de medicatie en speciaal voer. De 1 reageert beter dan de ander. Maar tot nu toe heb ik altijd zoiets, als mensen blijven terug komen (om de dag bijv.) voor een infuus of onderhuids vocht, het misschien niet meer eerlijk is voor de kat om zo te leven. Vaak, of eigenlijk altijd, willen deze katten moeilijk of niet eten en moeten er dan ook nog gedwangvoerd bij worden. Leuk als je de laatste week afscheid wilt nemen, maar niet om 'te proberen'.

Maar over het algemeen doen katten het nog best goed op medicatie, sommigen zelfs enkel op aangepast voer.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 23:28

Leffroi schreef:
Voornamelijk ervaring vanuit het werk. Als je er 'op tijd' bij bent kan je het nog aardig goed rekken met de medicatie en speciaal voer. De 1 reageert beter dan de ander. Maar tot nu toe heb ik altijd zoiets, als mensen blijven terug komen (om de dag bijv.) voor een infuus of onderhuids vocht, het misschien niet meer eerlijk is voor de kat om zo te leven. Vaak, of eigenlijk altijd, willen deze katten moeilijk of niet eten en moeten er dan ook nog gedwangvoerd bij worden. Leuk als je de laatste week afscheid wilt nemen, maar niet om 'te proberen'.

Maar over het algemeen doen katten het nog best goed op medicatie, sommigen zelfs enkel op aangepast voer.

Nee we willen haar ook zeker geen onnodig leed aandoen. Ze krijgt nu 3 dagen wel een infuus, maar moet het daarna wel "zelf" gaan doen natuurlijk.

Hoop dat het snel beter word. Een natte bank vind mijn moeder echt niet tof namelijk.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:30

Dat is een goed begin hoor, even die nieren doorspoelen. Maar (voor mij iig) geen blijvende optie.

Dat plassen op de bank.. Ze zal behoorlijk wat vocht binnen hebben gekregen en tja, dat moet er ook weer uit. Als ze het blijft doen, laat dan voor de zekerheid even de urine testen op ontsteking. Maar eerst maar even afwachten denk ik.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 23:33

Leffroi schreef:
Dat is een goed begin hoor, even die nieren doorspoelen. Maar (voor mij iig) geen blijvende optie.

Dat plassen op de bank.. Ze zal behoorlijk wat vocht binnen hebben gekregen en tja, dat moet er ook weer uit. Als ze het blijft doen, laat dan voor de zekerheid even de urine testen op ontsteking. Maar eerst maar even afwachten denk ik.

Dat is dus het vervelende. Hiervoor stond ze op blaasgruisdieet omdat ze vorig jaar nogal vaak een blaasontsteking heeft gehad.

Ze lijkt nu al wel opgeleefd te zijn, ik heb wel goede hoop dat ze er bovenop komt.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:39

Arme kat wat vervelend :(

Heb helaas geen tips voor je! Mijn kat moest direct worden ingeslapen nadat ze ernstige nierfalen hadden geconstateerd :(

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:51

wel triest, dat bij een zieke kat, de bank meer waarde heeft.
denk je dat de kat het expres doet, en nu geniet van in een badkamer opgesloten worden ?
ik hoop dat je moeder nooit incontinent word..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 23:59

spicegirl schreef:
denk je dat de kat het expres doet, en nu geniet van in een badkamer opgesloten worden ?

Dat idee had ik zelf ook een beetje, maar het brengt wel heel veel vervelende dingen met zich mee. Ze kan ook zo bij iemand in bed plassen he...

Ze ligt nu diep te slapen in een van mijn stoelen. Ze mag blijven waar ze altijd is snachts, we hebben het meeste afgedekt zodat ze daar niet kan plassen en extra bakken neergezet...

Op hoop van zegen!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:42

spicegirl schreef:

Mag jouw kat normaal ook op de bank plassen dan? Trieste reactie hoor. Natuurlijk is het zonde als je kat op de bank plast. Ziek of niet. Ze kunnen er niks aan doen, dat is anders wat. Maar ik zou er ook niet vrolijk van worden (kat overigens ook niet, die bevuilen hun plek liever niet).

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:43

Hier 2 nierkatten gehad, broertjes van elkaar. De ene kat heeft nog 5 jaar goed geleefd nadat bij hem ernstige nierfalen waren ontdekt. Hij kreeg medicatie na 3 dagen infuus en stond op vlees. Zijn lichaam gaf het na 5 jaar op en toen hebben we hem ingeslapen.

Zijn broer heeft lichte nierfalen en leeft nu nog steeds (8 jaar nadat het was ontdekt). Pasgeleden bij de dierenarts met hem geweest voor een check en de dierenarts was erg verbaasd. Hij is een kilo aangekomen, ziet er super uit en eet goed, geen medicatie of speciaal dieet, wel brok met minimaal 80% vlees omdat hij vers vlees niet graag at.

Mijn ervaring met eigen dieren + opleiding en stage, het kan 2 kanten opgaan, of het gaat snel slecht en ze moeten ingeslapen worden of ze trekken bij en kunnen met nierfalen nog een tijd goed leven. Het gaat in elk geval nooit over want de nieren hebben schade geleden maar je hebt katten die er goed mee kunnen leven.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:57

Ah arm ding :(:)

Mijn kat ging juist overal zitten plassen toen hij pijn had bij het plassen, net alsof hij een plek zocht waar het plassen geen pijn deed. Als ze altijd perfect zindelijk was en nu ineens niet meer zou het best kunnen dat ze een blaasontsteking oid heeft waardoor plassen pijn doet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 13:52

Het plassen had een andere oorzaak... blaasontsteking. Kon er ook nog wel bij. Shotje antibiotica gehad en ze zit nu op een kamertje met 2 bakken en eten en drinken. Ze doet het prima en vind het wel best zo geloof ik.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:42

Is er toevallig ook een echo gemaakt of de nieren gevoeld?
Zat er bloed in de urine?

Onze poes milou bleek nierbekkenontsteking te hebben, met hoge nierwaarden en koorts en
Alles erbij, niet eten en extreem afgevallen.
We hebben haar meteen laten spoelen in de kliniek toen ze met medicijnen alsnog achteruit ging na een paar dagen.

ze is er nu weer boven op en haar nieren ook.
Ze was echt al heel erg ziek en het heeft me ook heel veel slapeloze nachten op een te kleine bank bezorgd, maar ben blij dat we het meteen zo snel hebben aangepakt. Helaas veel ervaring met katten met nierfalen...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:55

De ene kat heeft maar een week geleefd nadat diagnose was gesteld; ze bleef zichzelf vergiftigen ondanks infuus ed. Was dus accuutnierfalen. De andere heeft nog 7 jaar geleefd op speciaal voer en dagelijks medicijn fortecor. Tis geluk hebben...
Iig sterkte...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 19:03

Nee geen echo gemaakt. Wel bloed in de urine maar dat is dus te herleiden naar een blaasontsteking.
Gaat nu al beter heb ik het idee. Ze eet. Ze heeft nu ook een soort drankje van virbac nutribound wat ze graag heeft.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:20

Met nierkatten kan het ook opeens heel slecht gaan, maar ook nog jaren goed gaan met juiste voeding en ondersteuning. We hebben in het asiel ook vaak nierpatiënten. Heel sneu, want deze katjes worden vaak niet meer geadopteerd door mensen, kan ik me ook wel prima begrijpen hoor.

Maar verbeteren zal het niet meer.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 10:42

Het gaat echt niet goed met Nida. Ze wilde eigenlijk al niet meer eten dus vrijdag nogmaals naar de dierenarts wie nog best optimistisch was en haar een drankje gaf wat haar eetlust moest opwekken. Hebben we nog niet veel van gemerkt. Ze ligt eigenlijk alleen maar te slapen en vandaag heeft ze d'r brokken uitgebraakt en ze komt de trap bijna niet meer op.

Morgen de dierenarts weer bellen. Ik vrees het ergste ;(

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:52

Als het zo slecht gaat zou ik gelijk de dierenarts bellen. Met zoiets zou ik niet nog een dag willen wachten persoonlijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 11:29

We wachten even tot mijn vader thuis is. We kunnen zelf niet echt iets vertellen nu.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:35

Klinkt niet goed idd. Wat de uitkomst ook is, heel veel sterkte Y;(

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 14:36

We hebben gebeld en konden gelukkig binnen het uur nog komen. Daar toonde ze weer heel anders. Hoe ze er hier bij lag dat ze eigenlijk niet meer leefde, was ze daar ineens weer ontzettend nieuwsgierig en levendig. Dierenarts wilde haar dus ook niet inslapen met hoe ze zo toonde. Ze heeft een injectie cortico's gekregen, en dit moet ook haar eetlust opwekken. Ook een blikje A/D van Hill's meegekregen wat ze heel lekker vinden.
Bij thuiskomst at ze daar gelijk gulzig van. We hebben ongeveer een kwart daarvan gegeven en dit heeft ze voor de helft op. Meer dan ik haar de afgelopen tijd heb zien eten.
Ze ligt nu teruggetrokken in haar reismandje te slapen. Later vanmiddag nog maar even kijken of ze nog een beetje wilt eten. Voor nu laten we haar met rust.

De dierenarts zei wel dat nierkatten eigenlijk geen last of pijn ondervinden van het nierprobleem zelf. Het schijnt zo te zijn dat ze zelf vredig inslapen. Dat zou natuurlijk heel mooi zijn, want dan kan ze zelf thuis overlijden en hoeft ze niet naar de dierenarts (en hoeven wij die beslissing niet te maken).
Maar hebben mensen hier ervaring mee?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:46

Euhm,nee ze slapen niet vredig in. Ze takelen af tot het lichaam er letterlijk mee stopt (als je het dus niet eerder stopt).
Ik snap je getob hoor, heb het met mijn oude kat ook willen aankijken hopende dat ik hem confortabel kon houden tot het einde. Dat lukte redelijk tot de laatste crisis. Hij was al sterk vermagerd maar deed het tot dan redelijk goed.
Tot hij de laatste dag plots niets meer binnen hield en de ziel uit z'n lijf kotste. Nog probeerde weg te kruipen maar enkel nog kon wankelen. Heb een kat ook nog nooit zo klaaglijk horen miauwen, ging door merg en been. Heb hem ingeladen en direct laten inslapen.
Achteraf bekeken had ik hem op een 'goed' moment moeten laten inslapen, dan had die laatste crisis hem gespaard gebleven.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 08:43

Ze heeft sinds gisteren een kwart blikje A/D op maar vrij weinig gedronken. Ze kan amper lopen en na een klein stukje gaat ze liggen. Gisteravond is ze bij me op bed gekomen, daar kan ze amper lopen..
Ze heeft niet meer gekotst

Ze neemt nu wel wat voer aan als ik het voor houd op mijn vinger. De da gisteren zei nog om het voer vloeibaar te maken en in de bek te spuiten.

Gaat dat nog zin hebben? Ik ga om half 10 sowieso onze eigen da weer bellen. Tot die tijd blijf ik bij haar. Kijken of ze nog kleine beetjes wilt eten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 08:44

Afbeelding