Dikmakers voor oud hondje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Dikmakers voor oud hondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 15:04

Ons dametje is nu bijna 17 jaar (januari).
Ze heeft niet meer zoveel tandjes in de mond en de meeste staan los (dus bijna op uitvallen).

Ze is erg mager aan het worden.

Wie weet dikmakers voor een oud hondje? Moet dus zacht zijn :-).

Ze krijgt nu 's ochtends brokjes (zijn hele kleintjes, daar knabbelt ze nog wel op), tussendoor wel zachte snoepjes en 's avonds gemalen gehakt of anders gemalen vlees.

Flynn00

Re: Dikmakers voor oud hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:06

bij de dierenarts verkopen ze vaak een soort astronauten voeding. hier zitten veel voedingstoffen in. maar ik zou toch overleggen met de dierenarts. zij kunnen je veel beter adviseren

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:11

Wat voer je nu qua brok? (merk en soort)
Hoeveel voer je daarvan?
Wat voor hond is het?
Hoeveel weegt ze?
Hoeveel hoort ze te wegen?
Heeft ze allergieën?
Voer je diervoeding aan gemalen vlees of gewoon mensenvlees?
Ben je met de tanden langs de dierenarts geweest en is daar bevestigd dat het niet verholpen moet worden en ze er geen pijn aan heeft (of krijgt ze er pijnstilling voor)?

Omdat je in verkleinwoorden spreekt ga ik er vanuit dat het een hondje is van maximaal 10kg en waarschijnlijk minder. In mijn ogen het beste natvoer is "renske vers". Dat zijn bakjes van 400g.

Onze hond van 10kg heeft daar het grootste gedeelte van zijn leven een ½ bakje van gehad maar is de afgelopen 1.5 jaar gegroeid naar een heel bakje per dag. Dat is alles wat hij krijgt omdat hij voedselintoleranties en allergieën heeft en hier kunnen we hem zo jeukvrij mogelijk op houden.

Qua hoeveelheid kan je beginnen met 2x zoveel natvoer als je nu brokjes voert 's ochtends en evenveel natvoer als je nu 's avonds gemalen vlees geeft.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 15:25

Ik probeer kleine porties over de hele dag te geven, want 's avonds heeft ze vaak minder honger. Maar ben dan wel niet altijd thuis en heb nog een hond die alles opeet als ik me omdraai.

Het gaat om een klein vlinderhondje. Heeft altijd rond de 3,5 kg gewogen. Weegt nu rond de 3,1 kg.
Tanden kan niets meer aan gedaan worden. Ze is tien weken geleden onder narcose geweest omdat haar oog eruit moest wegens glaucoom. We hebben toen gevraagd om ook direct naar de tanden te kijken, maar omdat ze niet goed reageerde op de narcose en alles snel snel moest (volgens de dierenarts) is dat niet meer gelukt. Zo kan je niet aan haar gebit komen, zelfs wij niet. Dan bijt ze (al van jongs af aan zo geweest nadat ze een keer onder narcose moest met 4 jaar ).

Ze is een beetje kieskeurig qua voeding, vooral snoep en cake is nu favoriet.

Gemalen vlees is echt mensenvlees. Dus gewoon gehakt van mensen, dat vind ze wel lekker. Ze heeft eigenlijk haar hele leven al gewoon vlees wat over was van ons gehad met soms wat groente erbij en aardappelen (ja, dat is slecht.. maar ze is nu wel al bijna 17 :P dus zo slecht kan het niet zijn).

Ik heb nu renske dierenvoeding besteld, speciaal voor senioren. Dus ben eens benieuwd of ze dat gaat eten. Dat komt morgen aan.

Dierenarts heb ik tien weken geleden wel om raad gevraagd, die zei dat kwam door de leeftijd. Maar wilde nog wel een bloedonderzoek doen. Was eigenlijk de bedoeling dat dat ook direct gedaan werd toen ze onder narcose was. Maar is dus niet doorgegeven in de computer (zucht) dus niet gedaan.

Aangezien ze vreselijk gestresst is bij de dierenarts (en deze twee jaar geleden zelf aangeraden heeft om te stoppen met jaarlijks entingen en controles omdat ze bang was dat ze elk moment een hartaanval kon krijgen daar) heb ik dus afgezien van nog een bloedonderzoek.

Eigenlijk zoek ik gewoon ervaringen naar dikmakers van andere. Misschien herkent iemand zich wel in het verhaal en heeft misschien tips. Iemand gaf me de tip om brinta pap te geven, maar dat lust ze niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:28

Mensenvlees?
Gehakt van mensen?? :=
Rare slager hebben jullie :D

Alles wat ze nu lekker vindt, maar dan een beetje meer?

Kun je geen hoekje maken waar zij wel door kan en je andere hond niet?
Of is dat ook zo'n ukkie?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:44

Voor honden, zeker dit soort kleine hondjes, is een dikmaker los van normaal hondenvoer wat lastig omdat het de balans uit de voeding kan halen. Dus ga ik dan kijken naar wat er mogelijk is binnen het voer.

Ik vroeg zo specifiek om haar tanden omdat honden ook heel mager kunnen worden van de pijn. En in haar geval zal de narcose ook een rol gespeeld hebben, dat is ook een behoorlijke belasting.

Ik zou het gemalen vlees vervangen voor Farm Food Fresh, en dan zijn in haar geval de 110g-worstjes het handigste. Met haar (ideaal)gewicht zou je normaal 90 gram voeren, dus ze mag een worstje per dag en dan kijken hoeveel brokjes je erbij krijgt. Je mag er ook wat gekookte rijst bij geven, maar het liefst als basis wel een heel worstje en dan de rundvlees compleet, want die bevat zo'n 15% meer kcal dan de pens en hart compleet.

http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... vlees.html

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:46

Hier werkte het om brok te voeren voor actieve honden. En kip. (gewoon smuldier kip uit de supermarkt)

Wat mij toen opviel bij senior voer, is dat het juist gemaakt lijkt te zijn om te zorgen dat ze niet dik worden.
Bij bijna alle merken staat, ''houd de hond slank'' '' houd uw hond op het juiste gewicht'' ''gematigd vetgehalte''. Iets wat je met jouw hondje dus juist niet wil. Ze moet iets meer spekjes krijgen.
Bij zooplus kun je zoeken op Active, en dan hond selecteren.
Bij de petsplace verkopen ze bijvoorbeeld Samsfield Power
Die gebruikte wij, en werkte hier goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:47

Zou het zin hebben om haar op bv puppyvoer te zetten? Daar zit meer in ivm groei en extra energie nodig. Denk ook hogere gehaltes vit.min. wat ook geen kwaad kan als er minder opgenomen/gegeten wordt.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 16:21

Ze krijgt nu ageing 12 + van royal canin en dan de X-small brokjes.
Ze lijkt niet echt tandpijn te hebben de laatste tijd, maar kan ook komen doordat ze gewoon al 2 jaar lang voor haar gewrichten pijnstilling krijgt (metacam) :P.

Ergens apart laten eten kan helaas niet. Nu zet ik de andere ( 8 jaar, dol op eten ) als zij aan het eten is altijd in de bench voor eventjes tot ze klaar is. Want als ik maar een minuut weg kijk is het al raak. Terwijl ze goed weet dat het niet mag, ze verstopt zich dan ook en wacht af tot ik weg kijk :P.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:46

Je kan eens kijken voor satin balls. Mijn reu, die te mager was door hormoonstress, kreeg zo toch een beetje spek op de ribben.
Citaat:
Recept:
- 1 kilo rauw rundergehakt of 1 kg vers vlees
- 1 vel gelatine
- en 100 gram havermout (nutrix rijstebloem (nutricia) of ander merk)
- 1 rauw ei (zonder schil)
- eetlepel stroop (appelstroop)

Los de gelatine in warm water op.
Daarna voegt u havermout, het ei en de stroop toe en klopt u het mengsel met een vork door elkaar.

Vervolgens mixt u dit samen met het vlees en rolt u er kleine balletjes van. (grote ping-pong balletje)
In porties verdelen en invriezen.

Je kan het als maaltijd aanbieden (dus een aantal ballen tegelijk) of een paar op de dag als snack. Wel even laten ontdooien!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:51

Misschien schapenvet bonbons? Van Biofood in verschillende smaken.
Zijn zacht en zetten goed aan, plus nog heel gezond.
Kosten ook geen kapitaal en wie weet, als ze het lust natuurlijk, zijn twee per dag al een mooi extraatje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:01

Of zalmolie, dat zet ook aardig aan lijkt me :j

Merk je wel eens dat ze het koud heeft? Zichzelf constant extra warm moeten houden kost ook veel energie natuurlijk.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 10:33

Dankje :D

Nee, koud heeft ze het niet. Of merk ik in elk geval niet. Is eerder dat ze het soms te warm heeft. We hebben zelf een houtkachel die nu elke avond aan is tot 's morgens en overdag is de verwarming gewoon aan.
Met wandelen krijgt ze een jasje aan rond deze tijd.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 20:04

Renske voeding vandaag gekomen, heb haar drie kleine lepeltjes gegeven om te kijken hoe ze erop reageert (naast haar normale voeding). Ze vond het lekker, dus dat is al een pluspunt :D.