Hoi, sind een week hebben we een driejarige kat. Haar naam is Minoes (was al haar naam) maar ik kan net zo goed broodje poep roepen want ze reageert echt totaal niet op haar naam.
Heeft iemand tips hoe we haar dat kunnen leren?
Sjolvir
Geplaatst: 04-11-16 20:37
naam en ritselen met zakje voer, werkt hier fantastisch.... (kan naam ook wel overslaan zakje doet het zelf ook ) Naam ach.. tja... ehhh.... POEEE OEEEESSS is meer in gebruik als ie weer wat uitvreet wat niet mag.
ha ha, die van mij ook, maar naam... alleen als het mevr. zelf blieft of het vermoeden er is dat er wat te halen valt.
zonnebloem18
Geplaatst: 04-11-16 20:41
Katten reageren op klanken dus het is vooral de manier waarop je de naam aanspreekt. Bij Minoes kan je het beste de nadruk leggen op de i desnoods de i iets langer aanhouden als je haar roept. Als ze reageert door bijvoorbeeld te kijken zou je haar kunnen belonen met een brokje of snoepje.
Ik merk hier dat Ivy en Isis beter op hun namen reageren dan Django, waarschijnlijk omdat de i klank hoger is.
Laurievc
Geplaatst: 04-11-16 20:41
Gewoon frequent roepen, aanspreken etc. Mijn kat is de achterlijkste en meest luie kat ever en kent pérfect haar naam. Puur omdat ik zo vaak door het huis loop 'KITTY WAT DOE JE NU, KITTY KOM ETEN, KITTY ...' Elke keer als ze haar naam hoort kijkt ze toch maar even op. Er zou maar eens eten aankomen
Kiichi
Geplaatst: 04-11-16 20:42
Volgens mij hangt het ook een stukje van je kat af Eén van onze katten weet haar naam heus wel, maar die voelt zich gewoon te goed om op haar naam te reageren, de andere reageert er weer wel op (haar eigen naam dan).
lisem94
Geplaatst: 04-11-16 20:44
Broodje poep .
Waarschijnlijk kan je het haar wel leren maar bedenk wel dat er weinig katten zijn die op hun naam reageren zoals een hond doet.
Ik zou het met de clicker aanleren, dat lijkt me veruit het makkelijkste. Als eerste leer je de clicker aan dus klik = snoepje. Als ze dat begrijpt dan kan je verder. Vervolgens ga je bij haar zitten en trek je haar aandacht in combinatie met haar naam. Kijkt ze? Afklikken. Je doel is dus dat ze op een gegeven moment zonder extra afleiding alleen als je haar naam noemt even opkijkt. Vervolgens ga je een meter bij haar vandaan zitten en probeer je haar te vragen te komen. Komt ze? Afklikken. En zo bouw je het verder op.
Het magische woord hierbij is geduld en take it very slow. Anders kan je weer van vooraf aan beginnen.
Succes!
senna21
Geplaatst: 04-11-16 20:47
Mijn kat komt als ik haar fluit als ze in de tuin is ... als ze zin heeft- het blijft wel een kat Maar ook luistert ze naar haar naam.
spottedponie
Geplaatst: 04-11-16 20:47
Die van ons heet bengel, daar reageert hij wel redelijk op, inderdaad roepen en met snoepjes belonen als hij reageert... ik ben alleen ooit begonnen met heel blij bengelemanskiiii te roepen als ik m zag, meestal als ik thuis kwam en dan eerst uitgebreid kroelen, dus zodra ik dat nu roep moet ik opletten want dan zit hij in no-time in mijn nek... als mijn vriend hem roept reageert hij daar ook op, maar wel minder, roept hij dan duurt het even, roep ik dan is hij er in twee tellen (van de zomer had mijn vriend hem buiten gelaten maar niet opgelet, dus meneer was foetsie, ik hoorde mijn vriend al een aantal keer paniekerig roepen dus ben naar buiten gelopen en heb 1x geroepen en daar kwam meneer aangesprint...
Hier net zo inderdaad spottedponie. Als mijn man roept steekt Isis nog net haar middelvinger niet op, maar als ik roep zie ik haar in 1 streep naar huis rennen.
Goof
Geplaatst: 04-11-16 20:56
Maartje1990 schreef:
Hmmm ze is wild op dr brokjes als ik daar mee schud komt ze meteen mauwens aangesprint
Nou, mooi combineren met haar naam dan en dan zal ze het zoo door hebben
spottedponie
Geplaatst: 04-11-16 20:57
Ik vind dat echt hilarisch Als ik niet thuis ben is mijn vriend wel goed genoeg trouwens
Goof
Geplaatst: 04-11-16 20:59
spottedponie schreef:
Ik vind dat echt hilarisch Als ik niet thuis ben is mijn vriend wel goed genoeg trouwens
Hier ook. Als ik in het weekend nog op bed lig en mijn vriend zit al beneden duiken de twee katten bovenop hem, maar zodra ze alleen al mijn voetstappen boven horen is hij al uit the picture. Ieder ander moment dat we samen beneden zijn hebben ze nauwelijks tot compleet geen oog voor hem, enkel voor mij.
Balou_k
Geplaatst: 04-11-16 21:06
Goh, onze poes hebben we gewoon altijd begroet met haar naam, Max brokjes, hallo Max, tot straks Max, Max 'aai', Max 'snoepje'.
Katten zijn erg slimme dieren, zo kan Max onder andere high five en opzitten.
Het is gewoon een kwestie van herhalen, herhalen en nogmaals herhalen.
Tennan: dat laatste bekt ook niet zo lekker als je m moet roepen hea?
Oh dit is het resultaat van "miiiiiiínoes" en schudde met brokjes
Helaas was dat volgebs mij 1 malig... Want nu komt ze niet meer
LilChar
Geplaatst: 04-11-16 22:02
Hoe oud is de kat? Ik denk dat het bij jonge katten makkelijker te leren is. Ik heb een kat van kitten tot 14 jaar gehad, sebastiaan heette hij en die reageerde perfect op zijn naam.
Ik zou gewoon af en toe met een brokje in de kamer gaan staan en dan haar naam roepen en het brokje geven! En dan inderdaad als miiiiiiiinoes! Zodat ze de klank goed kan inprenten.
Edit: sorry lees net dat de kat drie is
Anoniem
Geplaatst: 04-11-16 22:03
Hier reageren ze allebei op hun naam die gebruik ik ook vaak tegen ze, maar nog beter op: eten?
gillian
Geplaatst: 04-11-16 22:05
Onze kat Boef luisterd wel naar z'n naam. Komt als ik hem roep. Af en toe gaat ie naar boven, waar hij niet mag komen, dan roep ik hem en dan komt die sukkel naar beneden haha
Hier hebben we ze gewoon altijd zo genoemd en naar een paar weken wisten ze echt wel dat als ik ze roep dat ik het dan tegen hun heb. En ze luisteren er ook heel goed naar
Alleen het is even geduld hebben op een gegeven moment snappen ze echt wel dat ze dan moeten komen of ergens mee moeten stoppen katten zijn daar heel slim in
Hier reageren allebei de katten op hun naam. Voorgaande katten ook allemaal. Heb ik overigens ook nooit op getraind oid.
Century
Geplaatst: 04-11-16 22:20
Gewoon vaak gebruiken Mijn kat heet Gizmo maar reageert zo langzamerhand ook op alle koosnaampjes die ik zijn kant op slinger. Zeker als ik eten heb
Anoniem
Geplaatst: 04-11-16 22:24
Onze kat reageert op haar naam én al haar bijnamen maar weet ook dondersgoed wanneer we de hond bedoelen
Mijn oude kat heette Banjer maar reageerde letterlijk op álles. Die hebben we zelfs op een bepaald moment omgedoopt tot Gorbatsjov... Kwam hij nog steeds aanrennen.