Mijn kat heeft sinds enkele dagen last van flink niezen en een traanoog. Ze is vandaag daarvoor door de DA onderzocht, onder narcose. Er was geen grasspriet, tumor oid te vinden. Alleen wat lichte ontstekingsverschijnselen. Met metacam naar huis gestuurd.
Nu kwam ik op het idee van andere mogelijke oorzaak, een wortelpunt ontsteking. Hoe langer ik er over denk, hoe logischer dat lijkt. Ze ruikt niet zo fris uit het bekje en smakt/ slikt geregeld. Ook eet ze de brokjes voorzichtig. Op internet staan ook soortgelijke casussen. Als dit klopt zal ze weer onder narcose moeten. Ik vraag me af hoe schadelijk dit is/ kan zijn voor een kat van minstens 14, met hartruis. Wie heeft ervaring hiermee?
Goh, een narcose is nooit gezond en er is altijd risico. Heb je je vermoeden al met de da besproken?
zonnebloem18
Geplaatst: 03-11-16 23:23
Is ze echt onder narcose geweest of heeft ze alleen een roesje gehad. Heeft ze een pre-operatieve senioren check gehad? Bij katten boven de 10 opereren ze hier alleen na een bloedonderzoek om te kijken of de waarden allemaal nog goed zijn.
senna21
Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 23:25
Ik heb het nog niet besproken, omdat ik vanavond dit heb bedacht/ gerealiseerd. Het is, denk ik, een roesje geweest.
Onze ouwe van 15 is pas onder narcose geweest om tanden te trekken. Hij heeft ook een tandhals laesie. Die kon onze arts niet verwijderen en dan moet in Utrecht gebeuren. Tijdens de narcose kreeg de kat een paar keer een adem stilstand. We laten het nu dus maar zo. Hij eet goed en heeft blijkbaar weinig last van die kies. Nog een keer narcose durf ik met hem niet aan
Poeh ik zou het niet aandurven, heb destijds mijn kat van 14 onder narcose aan zijn gebit laten helpen en daar ben ik zelf bij geweest omdat ik destijds de dierenarts assisteerde maar hij kneep er bijna tussenuit!
Mijn huidige kat is 14,5 en voor zijn ras is ie echt bespottelijk oud en eigenlijk zou ie een keer geholpen moeten worden aan zijn gebit maar ik durf het echt niet aan......
senna21
Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-16 00:30
Ik ben er huiverig voor, hoewel ze vandaag prima uit het roesje (?) is gekomen. Ze is niet suf of slaperig. Ik ga het morgen bespreken.
_Milo
Geplaatst: 04-11-16 00:44
Is het niet "gewoon" een (lichte) niesziekte reactie door het weer? Heb je sinds deze week de kachel weer aan? Is ze als ze buiten komt misschien natgeregend?
senna21
Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-16 00:50
Dat zou ook kunnen, en is natuurlijk een positievere optie. Maar vooral dat regelmatig "smakken" (wat ze al wat langer doet) maakt dat ik dit vermoeden heb.
senna21
Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-16 11:21
DA vanmorgen gesproken. Kat heeft flink tandsteen, maar een ontsteking is alleen op foto te zien. Kans is aanwezig. Kat schudt ook met kopje. Als het volgende week niet beter is, zal ze toch onder narcose moeten. Hopelijk kunnen ze gelijk ook behandelen. Het blijft een risico, maar niets doen vind ik geen optie. (Zelf diverse wortelkanaalbehandelingen gehad )