Ik weet niet zeker of aanvallen de juiste benaming is..
Wij hebben nu een jaar geleden een hondje geadopteerd uit Kroatie en ik loop tegen een probleem aan. Ze is nu 1,5 jaar en ongeveer 15 kilo.
In huis is het een geweldige hond die niets verkeerd doet, ze luistert goed, sloopt niet, eet geen dingen die ze niet mag eten en is zindelijk. Wel proberen we het springen bij binnenkomst van vrienden nog af te leren.
Buiten is het ook een lieve hond, ze luistert redelijk en loopt bijna altijd los. Als ik de bal mee hebt negeert ze andere honden en speelt alleen met de bal. Zonder bal speelt ze met andere honden
Maar sinds kort heb ik buiten een probleem: ze valt buiten soms uit het niets kleinere honden aan. Met het aanvallen bijt ze voor zover ik kan zien niet, maar je hoort vooral veel gegrom en geblaf van haar kant en gepiep van de andere hond. Het ziet er wel heftig uit.
Wellicht is dit gekomen nadat ze een paar maanden geleden zelf is "aangevallen" door een kleinere hond.
Enkele voorgevallen gebeurtenissen: (van de ongeveer 5)
1. ze was aan het spelen met een hond, toen kwam er een andere hond bij en ineens viel ze de hond waar ze eerst leuk mee aan het spelen was aan. (dit was de eerste keer, ik heb ze toen uit elkaar gehaald en gewacht tot mijn hond was gekalmeerd, toen liet ik haar los en vervolgens dook ze weer op de hond, gecorrigeerd tot ze hiermee ophield. De volgende dag liepen we langs een kleinere hond, ik zag dat ze dominant boven deze hond stond en gaf gelijk een por, hierdoor verloor ze de concentratie en liet de hond met rust, daarna ging het een hele tijd goed. tot deze week.
2. in de verte loopt een kleine hond (boomer) aangelijnd, ik gooi haar bal, ze pakt de bal en rent vervolgens naar de hond en valt deze aan. Ik geef een schreeuw, ze stopt en brengt de bal naar mij.
3. een hond welke ze al een jaar bijna elke dag buiten ziet en mee speelt, werd ook ineens aangevallen. Normaal laat ze de bal zo van zich afpakken en durft ze deze ook niet terug te pakken, maar nu dat de kleinere hond de bal had viel ze deze aan.
Momenteel denk ik dat het misschien beter is om haar aangelijnd uit te laten, aangezien ik ook zwanger ben en niet snel kan optreden als ze verderop een hond bespringt. Maar dit zou ik heel jammer vinden.
Heeft iemand hier ervaring mee en misschien tips? ze doet verder niet agressief vanaf een afstand oid ze blaf nooit naar honden en gromt ook nooit. Vanochtend met wandelen kwamen we weer een kleiner hondje tegen en toen deed ze lief.
Ik ben al opzoek naar een hondentrainer hier in de buurt die mij hiermee kan helpen, maar ivm het verliezen van mijn baan en zwangerschap is er momenteel niet veel budget