Hoe kies je het hondenras die het best bij je gezin past?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah_

Hoe kies je het hondenras die het best bij je gezin past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 10:55

Mijn man en ik willen heel graag en hond, maar we zijn een jong gezin met 2 jongens van 4jr en 16 maanden.
Waar begin je met de zoektocht welke hond het beste bij je gezin past?
Wat zijn dingen waar je op moet letten als je bij een nestje gaat kijken.

Ik ben zelf opgegroeid met cavalier King Charles spaniel's, maar dit ras is zo kapot gefokt dat ik die niet durf aan te schaffen terwijl ik altijd geroepen heb als het een eigen hondje word, word het een cavalier King Charles spaniel

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:13

Poe, er zijn zóveel honden die zouden kunnen. Ligt er wel een beetje aan of jullie hem/haar voldoende of juist veel beweging willen/kunnen geven. Ik bedoel, een husky moet je echt mee aan het werk/aan de wandel. Een labrador/golden kan weer met minder beweging af.
Ben je bekend met de Eurasier? Had er nog nooit van gehoord, maar de zus van vrienden van ons heeft zo'n hond uitgekozen voor bij hun gezin. Fántastische gezinshond!!
Succes met jullie zoektocht!

Solleke_Noah

Re: Hoe kies je het hondenras die het best bij je gezin past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:15

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:20

https://www.youtube.com/watch?v=3lzU2eCtTgI
Dit is een linkje van een filmpje van de hondenbescherming met waar je op moet letten als je een puppy koopt. Als je op Google zoekt naar checklist puppy dan vind je de geschreven variant.

Met zulke jonge kinderen zou ik voor een kleiner ras gaan, zodat ze er over een tijd zelf ook mee kunnen lopen (uiteraard onder begeleiding ;)) Een labrador is dan veel te sterk.
Op bokt heb je ook een topic die gaat over het vinden van een ras die goed bij je past.
Ik vind zelf een Schipperke geweldig, ze zijn klein, dapper en leergierig/trainbaar. Buiten zijn ze actief, ze hebben zeker hun beweging nodig (maar welke hond niet?) en zijn binnen vervolgens heerlijk rustig. Vachtverzorging valt ook heel erg mee.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:21

- Hoeveel tijd heb je om de hond aandacht te geven? Niet alleen de dagelijkse wandelingen, het ene ras heeft daar genoeg aan, het andere ras absoluut niet.
- Hoe goed kun je tegen haar en modderpoten in huis? Het ene ras verhaart meer dan de ander en sommige rassen zijn gek op water en kunnen weleens varkentjes zijn.
- Groot, klein, middenslag?
- Hoeveel tijd wil je in de opvoeding steken? Het is al druk thuis met de jonge kinderen. Sommige rassen hebben extra training nodig, om wat voor reden dan ook. Er zijn honden waar het nooit ophoudt.

En verder gewoon kijken wat je aanspreekt natuurlijk, wat je aan hond denkt aan te kunnen, fysiek en mentaal :j Over het algemeen kunnen de meeste rassen wel bij een gezin inpassen, maar dan moet je wel zorgen dat het een passend gezin is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:24

Je kunt natuurlijk altijd nog bij het asiel langs, daar weten ze vaak wel of de hond goed kan met kinderen, met katten etc etc.

Dat is met een pup eigenlijk altijd afwachten hoe dat gaat als ze groter zijn.

Binnen een ras verschillen de honden ook weer dus echt een ras noemen is ook lastig.

En zoals hiervoor, wat ben je van plan met de hond.

Hier hebben we momenteel een lab, een toller en een boerenfox. Deze hadden we al voordat ons kind geboren werd en het gaat tot nu toe allemaal goed. Maar als ze gaat kruipen enzo dan zal het wel wat meer opletten worden. De lab en boerenfox zijn niet zo fel maar de toller wil weleens een beetje "humeurig" reageren.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:29

Mijn schoonouders fokken schapendoezen. Super lieve leuke honden. Momenteel 2 nesten pups. Echte rashonden. Www.debonteboelenham.com

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:40

Wat Palousa-boy zegt: gewoon naar een asiel gaan. Dan kun je eerst op gemak de hond leren kennen, misschien mag je wel een keer gaan wandelen met de hond en de kinderen, en sommigen zijn ook niet moeilijk over een proeftijd.
Zo speel je meer op safe voor iedereen, en je geeft een asielhond een tweede kans.
Succes met je zoektocht. :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:53

Er bestaan online heel wat testen om te zien welk hondenras het beste zou passen bij jouw gezinssituatie. Zoek vooral ook even in het Engels!

Wij hebben destijds een grote hondenatlas gekocht en zijn daar in gaan bladeren. Alles opschrijven wat interessant was, toen verder gaan lezen op internet. Ervaringen, beschikbaarheid (sommige rassen zijn bijna niet te krijgen in Nederland), gezondheidskwaaltjes..
En alhoewel mijn hart meer bij de Stabijhoun ligt, past die niet in ons gezin (te actieve hond). Daarom hebben wij Keeshonden. Slimme beestjes die al zielsgelukkig zijn met dagelijks een lange wandeling door de velden of het bos (naast de poep-en-plas-rondjes). En als voordeel dat hun vacht zelfreinigend is, er ligt geen zand in huis na een modder-wandeling (ze lopen zichzelf droog op 100m, dan valt al het zand eruit). Ze ruiken absoluut niet naar hond, wel naar de wasverzachter van hun mand :') Het zijn goede wakers en heerlijke knuffelkonten. En ze zijn natuurlijk ontzettend knap <3

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:59

xdniesje schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=3lzU2eCtTgI
Dit is een linkje van een filmpje van de hondenbescherming met waar je op moet letten als je een puppy koopt. Als je op Google zoekt naar checklist puppy dan vind je de geschreven variant.

Met zulke jonge kinderen zou ik voor een kleiner ras gaan, zodat ze er over een tijd zelf ook mee kunnen lopen (uiteraard onder begeleiding ;)) Een labrador is dan veel te sterk.
Op bokt heb je ook een topic die gaat over het vinden van een ras die goed bij je past.
Ik vind zelf een Schipperke geweldig, ze zijn klein, dapper en leergierig/trainbaar. Buiten zijn ze actief, ze hebben zeker hun beweging nodig (maar welke hond niet?) en zijn binnen vervolgens heerlijk rustig. Vachtverzorging valt ook heel erg mee.

Ik heb dus weer mindere ervaringen met kleine honden en kleine kinderen. De kleine honden die ik ken zijn over het algemeen een stuk feller en minder tolerant tegenover kinderen.

Het is en blijft lastig, de ene labrador is de andere niet. Ik vind niet dat je echt op ras kan uitzoeken.. je kan beter bellen naar een fokker van het ras dat je aanspreekt en kijken waar hij op fokt. Wat voor lijn erachter zit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:01

Rebel_Jits schreef:
Er bestaan online heel wat testen om te zien welk hondenras het beste zou passen bij jouw gezinssituatie. Zoek vooral ook even in het Engels!

Wij hebben destijds een grote hondenatlas gekocht en zijn daar in gaan bladeren. Alles opschrijven wat interessant was, toen verder gaan lezen op internet. Ervaringen, beschikbaarheid (sommige rassen zijn bijna niet te krijgen in Nederland), gezondheidskwaaltjes..
En alhoewel mijn hart meer bij de Stabijhoun ligt, past die niet in ons gezin (te actieve hond). Daarom hebben wij Keeshonden. Slimme beestjes die al zielsgelukkig zijn met dagelijks een lange wandeling door de velden of het bos (naast de poep-en-plas-rondjes). En als voordeel dat hun vacht zelfreinigend is, er ligt geen zand in huis na een modder-wandeling (ze lopen zichzelf droog op 100m, dan valt al het zand eruit). Ze ruiken absoluut niet naar hond, wel naar de wasverzachter van hun mand :') Het zijn goede wakers en heerlijke knuffelkonten. En ze zijn natuurlijk ontzettend knap <3

Zo hebben wij het inderdaad ook gedaan. Bladeren, lezen, informeren, rassen bekijken, website van asiel bekijken of daar nog iets zit wat leuk is.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:04

Bepaal anders eerst wat je wilt in een hond. Actief (elke dag een grote wandeling moeten maken) of wat rustiger? Groot of klein? Waak en zelfverzekerd? Vind je het erg als de hond jachtinstinct heeft?

Vaak kiezen mensen een hond "omdat mijn neef/nicht/tante/oom er 1 heeft en die is zo lief", maar houden vervolgens geen rekening met de behoeftes van het ras.

Als er meerdere rassen met de gewenste eigenschappen bij je passen dan kan je natuurlijk op je gevoel af gaan. :D En persoonlijke smaak. Wij hadden een lijst met 3 rassen uiteindelijk en hebben met gevoel gekozen.

Kentaro schreef:
Een labrador/golden kan weer met minder beweging af.

Hier ben ik het niet mee eens. Labradors zijn over het algemeen juist heel hoog in energie, actief en speels!! Juist omdat mensen denken dat ze minder beweging nodig hebben lopen er zoveel labradors met obesitas rond.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:11

Palmera schreef:
Wat Palousa-boy zegt: gewoon naar een asiel gaan. Dan kun je eerst op gemak de hond leren kennen, misschien mag je wel een keer gaan wandelen met de hond en de kinderen, en sommigen zijn ook niet moeilijk over een proeftijd.
Zo speel je meer op safe voor iedereen, en je geeft een asielhond een tweede kans.
Succes met je zoektocht. :)

Ik sluit me daar ook bij aan.
Pin je niet vast op een ras. Ga gewoon eens kijken wat je wensen zijn en of je een match kunt vinden in een asiel. Rustig kennis maken, op proef mee, ideaal.
Succes en veel plezier!

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:12

ik zou in eerste instantie kijken welke eigenschappen jullie aanspreken in een hond (actief/minder actief, waaks, jachtdrift etc.) en wat jullie een hond kunnen bieden.
Dan eens kijken welke rasgroep daarbij zou passen en van daaruit naar verschillende rassen kijken.

Jullie zoektocht is nu nog zo breed, dat lezen over allerlei verschillende rassen een dagtaak zou worden... Ik zou me beperken tot een (of een paar) rasgroepen en daar binnen gaan zoeken naar passende rassen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:20

Stap 1 is wat mij betreft het heel goed nadenken over wat je een hondje te bieden hebt en dat duidelijk op een rijtje zetten

Wil je een pup of is een herplaatsers ook een optie ?

hoe vaak en lang zie je jezelf wandelen met de hond.

Heb je tijd en zin om ook na een puppy/basis cursus structureel aan de gang te zijn met een cursus/sport.

Veel of weinig vacht onderhoud

Moet het ene relatief makkelijk op te voeden en te trainen hond zijn ,
En ga zo maar door

Stukje wat zoek je in je hond volgt daar eigenlijk naadloos op
Wel of geen jachtinstinct
Eigenwijs of juist wat toeschietelijker
Wel of geen jachtinstinct
Veel haar of juist wat minder (ook weer dat vacht onderhoud dingetje , maar ook hoeveel haar en rommel het beestje je huis door wappert ;) )

Als he weet wat je te bieden hebt en wat je wensen zijn kun je al een stuk gerichter gaan zoeken

Zelf ben ik van de molossers(2 rottweilers lopen) en dat kunnen zeker geweldige gezins honden zijn
Maar het ras met bijbehorende karakter moet je wel liggen

Vriendin van me heeft twee groot formaat poedels en dat zijn echt ook schatjes voor jong en oud (leeftijd kinderen tussen 4 en 15 )
Maar een cocker spaniël zie ik ook regelmatig rondlopen Binnen gezinnen

Daarnaast zijn er ook vuilnisbakjes te over natuurlijk

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:25