Sinds ik op mezelf woon mis ik een dier om mij heen. Vroeger altijd dieren om mij heen gehad en nu is het zo stil in huis

Ik heb er over na zitten te denken om twee ratjes aan te schaffen. Vroeger heb ik ook altijd ratjes gehad met mijn zus dus in grote lijnen weet ik de verzorging en de aanschaf ervan.
Alleen zou ik graag van ervaren rattenhouders twee dingen willen weten.
1. Vroeger hadden mijn zus en ik de ratjes in een houten hok met meerdere verdiepingen. Echter begon dat vrij snel te stinken en rook de kamer er ook naar. Ik ben van plan om een metalenhok te kopen waar meerdere verdiepingen in kunnen want ik verwacht dat je dit beter kan schoon houden en minder snel geurtjes intrekt. Is dit ook jullie ervaring? En hoe vaak maken jullie het hok/hangmatjes etc schoon(1-2x per week)?
Ik wil eigenlijk sowieso twee vrouwtjes omdat ie minder stinken maar ik ben bang dat je ze ondanks goede verzorging toch snel zult gaan ruiken.. En dat wil ik mijn huisgenoot niet aan doen.
2. Laatste vraag voor bokkers die in Groningen wonen; Waar zit in Groningen een goede rattenopvang of rattery? Ik heb al op internet gezocht maar die ik kon vinden bestonden niet meer of waren niet meer actief. Ik wil de ratjes niet bij een dierenwinkel vandaan halen maar zou ze het liefst wel jong willen kopen ivm tam maken.
Alvast bedankt!
Groetjes Mijke