Rauw vlees slecht voor je hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 21:56

Duhelo schreef:
Mizora: ik vermoed dat jij RC verkoopt.
Dit is zo het typische verkooppraatje. Als rc zo goed is, waarom is de herkomst van de bronnen niet traceerbaar, én als je er vragen over stelt, naar de vertegenwoordigers of de firma zelf, wordt er nooit op ingegaan?

Rc is een prima merk in de reguliere voeding, alleen jammer van al de chemische stoffen en kankerverwekkend spul dat ze gebruiken, maar er bestaat veel betere voeding die kwa prijs echt niet duurder zijn.

@kuggur: wat zijn de verschillen in spijsvertering tussen hond en wolf dan volgens jou?
En wat dan met wolfhondhybrides?

Honden die bij dierenartsen ko'en met problemen door verse voeding is altijd de schuld van de mens.
Vaak wordt er te eenzijdig gevoerd, geen complete voedingen of simpelweg te weinig afwisseling in diersoorten / verkeerde verhoudingen van spiervlees, bot, orgaan en andere.

Mensen vergeten de toevoegingen zoals zeewier, honing, kefir, yoghurt, ei, zalmolie en schapenvet, of overdrijven er net weer in.

Mensen geven verkeerd (te oud, dragende delen) bot, of teveel bot, of gekookt bot.

Mensen verwerken hrt glees niet hygienisch genoeg

Etc


Ik verkoop helemaal niets en raad bij een gemiddelde hond Nutro Choice, Renske vers, Carnibest of Darf aan, als het budget in principe geen probleem is (anders kijk ik naar voersoorten als Rocco, smuldier, cavom, carocroc, etc.). Ik weet dit soort dingen omdat ik een uitgebreide excursie heb gehad op het proefdiercentrum Waltham van o.a. RC vanuit mijn opleiding en we daar meer inzicht hebben gekregen dan de gemiddelde bezoeker.

Nee, de problemen bij verse voeding komen ook regelmatig voor omdat honden het op verse voeding het gewoon niet altijd goed doen. Dit kan komen doordat er allerlei stofwisselingsproblemen zijn waar niet op geselecteerd is (met brok niet zo'n probleem), honden net niet lekker in hun vel zitten en daardoor moeite hebben om vers vlees te verteren (zeker bot: kippennekken en kippenvleugeltjes staan er berucht om bij zieke barf-eters), honden die het gewoon niet kunnen hebben, honden met een te hoge pH bij het maagzuur en er dus gewoon wel salmonella door oplopen en de gevaarlijkste: honden met een al bestaand darmprobleem die daardoor een leaky gut-syndrom hebben en dus gewoon doodziek worden van vers vlees.

Dat zijn problemen die volledig los staan van een complete voeding geven. Kvvs waarop staat dat ze compleet zijn zouden geen problemen mogen geven, maar met grote regelmaat zie ik kvvs langskomen met veel te veel calcium, te veel fosfor, de verkeerde calcium-fosfor-verhouding, een te hoog vetgehalte (waardoor te weinig calcium, fosfor en eiwit per 1000kcal). Als je alle smaken kivo voert in gelijke hoeveelheden heeft de pup risico op groeiproblemen door een calciumoverschot bijvoorbeeld. En een dieet samenstellen van 4 diersoorten+vis met veel te veel calcium is ook geen enkel probleem, zeker niet als je hond geen rund of kip mag (goedkoper spiervlees).

Een wolf kan je niet goed op een gemiddelde brokvoeding zetten, daar doen ze het echt niet lekker op. Een hond is dat geen probleem voor, alleen dat al geeft een verschil in spijsvertering aan. Wolfhybrides weet ik het niet van.

Hygiëne voor/van de mens is inderdaad ook een ding en één van de redenen dat ik geen kvv meer geef aan mijn dames. Grote Boris eet een heel bakje smuldier in een maaltijd (naast 400-600g brokken per dag). Mijn dames staan ondertussen op één maaltijd per dag en zouden dat nu ook mogen hebben (de ene 3/4e bakje, de ander 5/4e bakje) maar die lopen te vieziken met kvvs (welke soort dan ook). Soms eten ze het goed op, andere keren gooien ze het door de kamer en laten het daarna liggen. Daar vind ik het te vies voor. Anderzijds zie je mensen kvvs buiten de koeling ontdooien en het er dan meer dan 24 uur naast laten liggen, ook in de zomer/met warme temperaturen. Dat kan zo maar extra problemen veroorzaken bij een hond. Voor een wolf is dat weer geen enkel probleem, rottend eet hij het net zo makkelijk.

Toevoegingen als zeewier, honing, kefir, yoghurt, ei, zalmolie en schapenvet zouden bij een goede samenstelling van het voer niet nodig moeten zijn. Vrijwel al deze producten zijn geen natuurlijke voeding voor een hond (of wolf). Hele gebieden kennen geen zalm, yoghurt en kefir is een menselijk product, honing lag ook niet bepaald voor het oprapen en zeewier is een typisch zeeproduct en een hoop leefgebieden van oerhonden (die weer afstamden van de voorouder van de huidige wolven) lagen nu eenmaal niet aan zee.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:44

Ik denk dat je gewoon moet voeren waar je je zelf goed bij voelt...en nog belangrijker, waar je hond zich goed bij voelt. Onze huidige hond doet het ook goed op brokken, onze 1e hond (kruising) deed het zelfs goed op Aldi brokken. Onze 2e hond kreeg dus grote allergieproblemen. Ik wijt het tot op heden aan gluten en eiwitten afkomstig van kip. Ik kon haar alle soorten vlees voeren, behalve als er (te veel) kipppenvlees bij zat. Als ze zich een ei bietste van onze kippen, kreeg ze rode pukkeltjes onder haar buik. Alle mogelijke soorten brokken geprobeerd, maar nadat ik Carnibest Lam/rijst gevoerd had waren we helemaal om. Het is bijna niet voor mogelijk te houden hoe vlug (binnen een paar weken) ze opknapte van dit voer.
Heel lang geen ander merk durven voeren. Op een gegeven ogenblik eens Energique geprobeerd, maar daar ging ze van stinken en kreeg ze een heel vettige huid van. En toen ik opeens Smuldier glutenvrij in de winkel zag liggen, heb ik dat eens geprobeerd, en wonder boven wonder deed ze het daar ook goed op. Had ik niet echt veel van verwacht, omdat het zo veel goedkoper was dan Carnibest.
Ik ben toen tussen deze 2 merken gaan wisselen.
Onze huidige hond voer ik nu ook KVV (Smuldier of Arka diverse soorten) en alleen als ze gaat logeren tijdens onze vakantie krijgt ze brokken. Maar haar voorkeur gaat uit naar vlees. En aangezien het haar goed doet en minder ...veel minder....ontlasting geeft (toen ik haar het laatste restje brokken voerde na onze vakantie en haar poep vergeleek met haar hoop die ze op vlees deponeert, zag ik dat de brokkenpoep zeker 2,5 tot 3 keer zo groot was), voer ik haar met plezier KVV.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:50

Volgens mij kun je prima gebalanceerd vers voeren. Inderdaad geen argumentatie gegeven, lekker waardeloos artikel. Overigens zijn er soms wat bezwaren tegen rauw vlees voeden. Zo hadden we laatst een hond in de praktijk die het hele gezin had besmet met salmonella. :=

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:58

Elke hond doet het weer op iets anders goed. Wat ik de afgelopen jaren heb geleerd is dat je gewoon alleen moet kijken naar waar jouw hond het goed op doet. Is dit vers vlees dan vooral dat voeren, is het een simpele brok dan ook gewoon lekker dat voeren.

Mijn hond heeft de eerste 3 en half jaar KVV gekregen, daarna heb ik hem overgezet op orijen en daarna ging het met zijn gezondheid opeens veel beter! Opeens begon zijn vacht heel mooi te glimmen, liet hij geen scheten meer en kwam hij op een heel mooi gewicht (hiervoor was hij te dik).
Super dus en mijn hond gaat niet meer op KVV. Dat wil niet zeggen dat KVV ook slecht is voor andere honden.

Het is een beetje een eenzijdig artikel van het nieuws. Ze hebben Maar aan een kant navraag gedaan.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 23:07

In Kassa werd een en ander wel duidelijk uitgelegd en onderbouwd. Mijn 3 honden Stabij ,Jack russel en chihuahua doen het prima op de brokken van Aldi

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 08:36

ik ben nu toch bezig met voer uitzoeken dus voor de mensen de het willen weten.

Bosch heeft ook een bio variant qua brok. In elk geval te bestellen via www.zooplus.de

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37269
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 09:14

Ik voer hier al heel lang acana de graanvrije variant die ook rund vrij is en sinds een jaar wolf of wild. Ook de gevogelte variant en graanvrij. Hierop doen beide honden het het best en beide merken gebruiken alleen vrije uitloop dieren of dieren die vrij geleefd hebben en lokaal zijn. Af en toe krijgen ze blik van w o w erbij. Vers krijgen ze niet deels ivm te veel vriesruimte nodig hebben, deels ook omdat kleine hond doordraait van vers vlees kwa gedrag.

Met onze dierenarts daar goede gesprekken over gehad. Ook zij zien heel veel vers vlees gerelateerde problemen in de praktijk. Parasieten en ziektes door oa wormen en bacterien uit het vlees. Voedingstekorten waardoor de honden erg ziek, gebrekkig of zelfs komen te overlijden. Voedings overschotten door stapeling of tevee, toevoeging van calcium met alle nodige gevolgen. Zij wijten het niet aan het vers voeren maar aan de totale onkunde van de baasjes die zich niet inlezen en maar wat doen. Die denken ik kwak er vlees in zonder echt te bepalen wat die specifieke hond nodig heeft.

Ik denk dat daar eerder de problemen inzitten.

Heb de laatste tijd een voorbeeld gezien van hoe een hond door voeding in de ellende kan komen, baasje voerde eerst compleet kvv hond was goed op gewicht, jeuk vrij enz. Dat merk veranderde van samenstelling. Hond krijgt jeuk en gaat ruiken. Baas is overgestapt naar op zich redelijk voer maar vooral veel vulling geen vlees, eerste keer dat ik die hond zag. Stinken naar hond en naar zijn voer, poten rood en kapot van de jeuk. Opgeblazen, beroerde vacht. Heel veel verharen enz. Hond is overgegaan op dezelfde Wolf of Wild brok die ik ook voer. Hond is op gewicht, geur is weg, vacht ok en geen kapotte plekken meer, ook het snorken is een heel stuk verminderd. Alles bij elkaar eigenlijk binnen een maand een veel blijere hond.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-16 09:53

Karuna, Wolf of wilderness bedoel je?

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:03

Kuggur schreef:
Honden hebben (oa) veel meer enzymen om zetmeel te verteren dan wolven. Dit is ook gospel in de "rauwvoerwereld", dat honden dat niet zouden kunnen verteren (granen etc). klopt dus niet.

Honden zijn al tientallen millenia bezig zich aan te passen aan hun symbiotische relatie met de mens. Dat is meer dan genoeg tijd voor significante aanpassingen in hun fysiologie.

Een hond is geen wolf. Als je honden zonder inmenging van mensen zich zouden laten vermeerderen krijg je een type hond als de zg pariahond die je over de hele wereld half verwilderd kunt vinden, geen wolf.

Dat je honden en wolven kunt laten hybridiseren is een ander verhaal. Dit gebeurt overigens niet natuurlijk. Een wolf die een hond tegenkomt in het wild denk niet " heeee, sex!" maar "heeee eten!"....
Het hybridiseren van honden en wolven is imo een heel stompzinnig idee (maar dat is een andere discussie).

NB. Voor de goede orde, ik heb niets tegen een verstandig gebalanceerd rauw dieet voor honden, als mensen zin hebben daar al die moeite voor te doen, prima.
Maar er is geen enkele aantoonbare meerwaarde vergeleken met een een normale kwaliteit brok.

Het feit is wel dat honden zetmeel kunnen verteren, anders zou de pasta er in zijn geheel achteraan weer uitkomen imo. Wat echter ook een feit is, is dat veel honden allergisch zijn voor granen, dat heeft op zich niet veel te maken met het wel of niet kunnen verteren, maar wel met een gewone allergie erop te hebben. Daarnaast ben ik er ook van overtuigd dat granen een goedkope vulling zijn die niet in een brok thuishoren.
Er bestaan ook goede voedingen die niet granenvrij zijn, maar die wel een vleesaandeel hebben van minstens 60 %, indien een hond niet allergisch is zie ik geen probleem om een dergelijke brok te gaan geven.
Maar een royal canin, euro premium,hills, etc, waar er meestal maar 4-20% vlees in zit (en vanaf welke bron dan?) vind ik gewoon pure onzin en geldklopperij. Een dergelijk voer kost heel veel geld voor een hoopje mais ...

Echter geef je aan dat vers vlees geen meerwaarde heeft tov een brok. Stel nu dat er een goede, voor mensen smakelijk, brok ontwikkeld zou worden waar ALLES in zit dat een mens nodig heeft. Zou je het dan ook ok vinden om je kinderen of jezelf altijd te voeden met een dergelijke brok? (en dus echt niks anders meer, geen vers fruit, geen verse groenten, etc.)

Dat is ook zoiets nl dat ik apart vind aan een brok, een brok is pas een 60 tal jaar geleden ontwikkeld in de tijde van de oorlog, omdat het gemakkelijker is om een kleinere hoeveelheid droge brok mee te nemen op trekking voor de werkhonden, dan kilo's vers voer. Daarna is dit om gemakzucht en marketing verder ontwikkeld voor de gewone mens. Maar pakweg 100 jaar geleden bestond dit niet, en leefden honden gewoon van de restjes en de zelfgevangen prooien.

Dat is ook zoiets, voor honden en dieren moet de voeding 100 % compleet zijn, anders krijg je grote problemen, dus die brok / complete kvv / complete barf is ooo zo nodig! Maar wij als mensen douwen vanalles in onze mond zonder er ook maar enige acht op te slaan hoe compleet wij eten. En toch groeien wij meestal zonder grote tekorten op ...
Ik geloof dus eerder dat variëteit een grotere rol speelt dan 100 % compleet zijn. Mijn hond barft maar heeft altijd goede kwaliteit brok staan. Krijgt ook regelmatig toevoegingen, maar is een moeilijke eter. Om de zoveel tijd merk ik echter dat ze haar brokken opeet (die ze anders niet wil opeten), soms neemt ze wel een eitje aan, soms niet, zelfde met yoghurt en schapenvetbrokjes. Imo weet ze dus zelf goed wanneer haar vers vlees "tekorten" had en vult ze die tekorten aan door de brok te eten, of de yoghurt/vet/ei te vragen.
Nu heb ik zelf wel een wolfhond, dus ik vermoed dat deze misschien nog wat dichter bij de oorsprong staat en instinctief weet wat ze nodig heeft dan de gemiddelde huishond.


Mizora schreef:
Ik verkoop helemaal niets en raad bij een gemiddelde hond Nutro Choice, Renske vers, Carnibest of Darf aan, als het budget in principe geen probleem is (anders kijk ik naar voersoorten als Rocco, smuldier, cavom, carocroc, etc.). Ik weet dit soort dingen omdat ik een uitgebreide excursie heb gehad op het proefdiercentrum Waltham van o.a. RC vanuit mijn opleiding en we daar meer inzicht hebben gekregen dan de gemiddelde bezoeker.

Nee, de problemen bij verse voeding komen ook regelmatig voor omdat honden het op verse voeding het gewoon niet altijd goed doen. Dit kan komen doordat er allerlei stofwisselingsproblemen zijn waar niet op geselecteerd is (met brok niet zo'n probleem), honden net niet lekker in hun vel zitten en daardoor moeite hebben om vers vlees te verteren (zeker bot: kippennekken en kippenvleugeltjes staan er berucht om bij zieke barf-eters), honden die het gewoon niet kunnen hebben, honden met een te hoge pH bij het maagzuur en er dus gewoon wel salmonella door oplopen en de gevaarlijkste: honden met een al bestaand darmprobleem die daardoor een leaky gut-syndrom hebben en dus gewoon doodziek worden van vers vlees.

Dat zijn problemen die volledig los staan van een complete voeding geven. Kvvs waarop staat dat ze compleet zijn zouden geen problemen mogen geven, maar met grote regelmaat zie ik kvvs langskomen met veel te veel calcium, te veel fosfor, de verkeerde calcium-fosfor-verhouding, een te hoog vetgehalte (waardoor te weinig calcium, fosfor en eiwit per 1000kcal). Als je alle smaken kivo voert in gelijke hoeveelheden heeft de pup risico op groeiproblemen door een calciumoverschot bijvoorbeeld. En een dieet samenstellen van 4 diersoorten+vis met veel te veel calcium is ook geen enkel probleem, zeker niet als je hond geen rund of kip mag (goedkoper spiervlees).

Een wolf kan je niet goed op een gemiddelde brokvoeding zetten, daar doen ze het echt niet lekker op. Een hond is dat geen probleem voor, alleen dat al geeft een verschil in spijsvertering aan. Wolfhybrides weet ik het niet van.

Hygiëne voor/van de mens is inderdaad ook een ding en één van de redenen dat ik geen kvv meer geef aan mijn dames. Grote Boris eet een heel bakje smuldier in een maaltijd (naast 400-600g brokken per dag). Mijn dames staan ondertussen op één maaltijd per dag en zouden dat nu ook mogen hebben (de ene 3/4e bakje, de ander 5/4e bakje) maar die lopen te vieziken met kvvs (welke soort dan ook). Soms eten ze het goed op, andere keren gooien ze het door de kamer en laten het daarna liggen. Daar vind ik het te vies voor. Anderzijds zie je mensen kvvs buiten de koeling ontdooien en het er dan meer dan 24 uur naast laten liggen, ook in de zomer/met warme temperaturen. Dat kan zo maar extra problemen veroorzaken bij een hond. Voor een wolf is dat weer geen enkel probleem, rottend eet hij het net zo makkelijk.

Toevoegingen als zeewier, honing, kefir, yoghurt, ei, zalmolie en schapenvet zouden bij een goede samenstelling van het voer niet nodig moeten zijn. Vrijwel al deze producten zijn geen natuurlijke voeding voor een hond (of wolf). Hele gebieden kennen geen zalm, yoghurt en kefir is een menselijk product, honing lag ook niet bepaald voor het oprapen en zeewier is een typisch zeeproduct en een hoop leefgebieden van oerhonden (die weer afstamden van de voorouder van de huidige wolven) lagen nu eenmaal niet aan zee.

Bedankt voor je uitleg. Ik heb nog altijd interesse in een duidelijkere uitleg over de oorsprong van de vleesproducten gebruikt bij RC en andere reguliere merken. Zoals we weten is dat van whiskas bv vrij dubieus (vlees in gelei die alles blijken te zijn behalve vlees). RC, etc is toch van een veel hogere prijsklasse, dus daar zou de oorsprong een stuk beter moeten zijn?

In de toevoegingen heb je ergens gelijk, echter aten wolven in het wild prooidieren die op hun beurt weer grassen en kruiden etc eten. die goede stoffen vind je toch ook terug in het vlees van die prooidieren, wat we hier met bv een kooikonijn die een pelletje als voer krijgt toch wel grotendeels missen.
zeewier, honing en kefir krijgt ze hier trouwens ook niet, want mevrouw lust het niet. Idem voor zalm en de meeste organen. Maar andere toevoegingen eet ze naar behoefte.

De problemen die voorkomen bij vers vlees heb je zeker wel gelijk in, maar wederom ligt dit vooral aan het gebrek van kennis van de mensen (alhoewel ik het niet vind kunnen dat er kvv op de markt is met niet de juiste samenstelling, waarom zijn daar geen regels voor?) of het gebrek aan kennis te willen verwerven.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:11

Ik geloof die dierenartsen echt niet qua hun verhalen.

Ik weet zeer goed hoeveel hun verdienen aan de brok die hun verkopen en dat ze 0 verdienen aan vers vlees en weinig verdienen aan goed gevoerde vers vlees honden.

Heb mijn honden jaren lang vers gevoerd. Ik heb gewerkt met 26 vers gevoerde husky's die top werk verrichten voor de slee de kar de step en de fiets. In het dierenasiel vele kittens groot gebracht op overwegend vers vlees. Sterker nog sinds gebruik van extra vitaminen en vers vlees ging het aantal overleden kittens met 80% omlaag!!!!

Onze dierenarts is van helemaal tegen vers vlees nu gegaan naar het is oke als je weet wat je doet. Dat is heel wat hoor.

Ik ken zeer veel mensen met meerdere honden meeste in sledehonden sport maar ook fokkers van andere rassen die zo goed als alleen vers voeren. In de vele jaren nog niet 1 hond gezien met groei achterstand (ja ze groeien wel gelijkmatiger en langer maar veel netter) of andere problemen door het vers voeren.

Dus niet eens dat ik het sporadisch wel eens gezien heb maar gewoon nooit. Wel heel erg gek!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:16

Ik vraag me af of er wel echt zoveel extra dieren geslacht worden, het meeste vlees is toch het vlees dat niet voor mensen gebruikt word, mijn honden krijgen naast de kvv ook 'afval' en ik heb vlees van een jager die aan schadebestrijding doet, dit vlees zou anders weggegooid worden. Dus ik ben benieuwd hoeveel er dan extra geslacht word volgens wakker dier.
Ik word wel een beetje moe van dat eeuwige geschreeuw tegen vers vlees, mensen die vers vlees voeren verzinnen ook geen slecht onderbouwde berichten om het brok voeren te stoppen terwijl er met brok ook genoeg problemen voorkomen. Mensen moeten gewoon voeren waar de hond het goed op doet, is dat vers dan is het mooi, is het brok ook prima.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:18

karuna schreef:
Ik voer hier al heel lang acana de graanvrije variant die ook rund vrij is en sinds een jaar wolf of wild. Ook de gevogelte variant en graanvrij. Hierop doen beide honden het het best en beide merken gebruiken alleen vrije uitloop dieren of dieren die vrij geleefd hebben en lokaal zijn. Af en toe krijgen ze blik van w o w erbij. Vers krijgen ze niet deels ivm te veel vriesruimte nodig hebben, deels ook omdat kleine hond doordraait van vers vlees kwa gedrag.

Met onze dierenarts daar goede gesprekken over gehad. Ook zij zien heel veel vers vlees gerelateerde problemen in de praktijk. Parasieten en ziektes door oa wormen en bacterien uit het vlees. Voedingstekorten waardoor de honden erg ziek, gebrekkig of zelfs komen te overlijden. Voedings overschotten door stapeling of tevee, toevoeging van calcium met alle nodige gevolgen. Zij wijten het niet aan het vers voeren maar aan de totale onkunde van de baasjes die zich niet inlezen en maar wat doen. Die denken ik kwak er vlees in zonder echt te bepalen wat die specifieke hond nodig heeft.

Ik denk dat daar eerder de problemen inzitten.

Heb de laatste tijd een voorbeeld gezien van hoe een hond door voeding in de ellende kan komen, baasje voerde eerst compleet kvv hond was goed op gewicht, jeuk vrij enz. Dat merk veranderde van samenstelling. Hond krijgt jeuk en gaat ruiken. Baas is overgestapt naar op zich redelijk voer maar vooral veel vulling geen vlees, eerste keer dat ik die hond zag. Stinken naar hond en naar zijn voer, poten rood en kapot van de jeuk. Opgeblazen, beroerde vacht. Heel veel verharen enz. Hond is overgegaan op dezelfde Wolf of Wild brok die ik ook voer. Hond is op gewicht, geur is weg, vacht ok en geen kapotte plekken meer, ook het snorken is een heel stuk verminderd. Alles bij elkaar eigenlijk binnen een maand een veel blijere hond.


Hoe dan?
Kvv is altijd al zo lang diep bevroren.. 48 uur vlees op -12 en het vlees is vrij van wormen/parasieten.
Welke bacteriën en ziekten zien zijn dan door Kvv. Salmonella hebben mensen zelf in de hand.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:25

Vleesmeel (wat neerkomt op gedroogd en vermalen dierlijk product) kan je inkopen in verschillende kwaliteiten en dat heeft met de analyses (en dus ook met spiervlees%, bindweefsel%, pees%, orgaan%, etc), de verwerking en de snelheid van verwerking te maken. Dat is overigens net zo bij kvvs. Smuldier en lotgering zou ik nooit voor meer dan 50% van de voeding aan mijn dieren voeren want van Lotgering heb ik al genoeg eerstehands verhalen gehoord over kwaliteitsproblemen en bij smuldier heb ik het met regelmaat zelf gezien. Sommige honden hebben er geen last van, mijn dames eten het niet, Kleine Boris eet het nauwelijks en wordt er ook niet goed van. Niet van al het smuldier, van de 360 bakjes per jaar zitten er misschien 5 of 6 tussen met te lage kwaliteit vlees. De rest van de bakjes zijn iets beter en soms veel beter. Iets wat ik niet zie maar mijn honden wel.

De wetgeving voor diervoeders is nu eenmaal zeer beperkt en de selectie is bij kvv's op het moment gewoon heel beperkt. Helaas. Maar hoe vaak hoor je niet dat vers vlees aangeraden wordt bij een hond met een ernstig darmprobleem? Dat zijn dieren die je helemaal niet zo maar over moet zetten, behalve als er echt geen andere oplossing meer is dan dat of inslapen (maar dat is zelden zo, met blikvoer kom je vaak ontzettend ver om het hele darmstelsel eerst op orde te krijgen). Ik voer het liefst veilig voer, de meeste mensen geven Fikkie eten en willen/kunnen zich er helemaal niet in verdiepen of bedenken niet eens dat het iets is om zich in te moeten verdiepen, en dat zijn niet alleen de domme mensen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:32

dees_daan schreef:
Ik vraag me af of er wel echt zoveel extra dieren geslacht worden, het meeste vlees is toch het vlees dat niet voor mensen gebruikt word, mijn honden krijgen naast de kvv ook 'afval' en ik heb vlees van een jager die aan schadebestrijding doet, dit vlees zou anders weggegooid worden. Dus ik ben benieuwd hoeveel er dan extra geslacht word volgens wakker dier.
Ik word wel een beetje moe van dat eeuwige geschreeuw tegen vers vlees, mensen die vers vlees voeren verzinnen ook geen slecht onderbouwde berichten om het brok voeren te stoppen terwijl er met brok ook genoeg problemen voorkomen. Mensen moeten gewoon voeren waar de hond het goed op doet, is dat vers dan is het mooi, is het brok ook prima.

Ik vraag me dat ook af hoor, het is niet zo dat de honden ossenhaas en entrecote te eten krijgen :+

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:38

Citaat:
Ik heb nog altijd interesse in een duidelijkere uitleg over de oorsprong van de vleesproducten gebruikt bij RC en andere reguliere merken. Zoals we weten is dat van whiskas bv vrij dubieus (vlees in gelei die alles blijken te zijn behalve vlees). RC, etc is toch van een veel hogere prijsklasse, dus daar zou de oorsprong een stuk beter moeten zijn?


Omdat 'we' niet willen weten dat fifi van de Rendac eet, en kadavers die van de straat gebikt zijn?



Mijn dalmaat, dus ras dat heel erg gevoelig op voeding zou moeten zijn, eet al jaren brokken van Lidl en doet het daar precies even goed op als eerder op de brokken van Royal Canin.

_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:59

Wat ik altijd typisch vind is dat een brok altijd een middel inzit om de ontlasting in te dikken (zoals bietenpulp oid). Voor mij is dat altijd direct een teken dat het toch niet helemaal lekker is voor het darmstelsel van de hond.

Met vlees hoef ik niks toe te voegen en heeft mijn hond gewoon altijd goede stevige ontlasting. Hij glanst, heeft schone oren, schone tanden, veel energie en genoeg bespiering. Dierenarts is altijd erg tevreden over de gezondheid van mijn hond.

Verder denk ik dat een goede kwaliteit brok met hoog vleespercentage net zoveel vlees 'verbruikt' als het voeren van vers vlees. Maar het 'gebruiken' van vlees is wel een dingetje wat me tegen staat, en ik hoop altijd dat het zoveel mogelijk afvalvlees is, maar ik weet ook dat Carnibest deels uit spiervlees bestaat en je gaat mij niet vertellen dat dit anders bij het afval zou verdwijnen.

Als iemand daar nog een etische oplossing voor weet, zonder dat ik mijn hond gelijk op een granenbrok met allerlei vage toevoegingen hoef te zetten, dan hoor ik het graag. :D

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 12:58

Eigenlijk zorgt bietenpulp ook gewoon voor een betere darmkwaliteit. Pectine is een prebiotica. Ook krijgen veel huishonden onvoldoende beweging en lopen honden die te weinig beweging krijgen kans om verstopt te raken doordat de spijsvertering ook gestimuleerd wordt door beweging. Bietenpulp doet niet alleen de ontlasting indikken, het doet de ontlasting ook meer en soepeler maken. Het zorgt voor de juiste hoeveelheid vocht in de ontlasting en is dus erg nuttig.

Een goede brok hoeft geen hoog vleesgehalte te hebben. Een middelmatig vleesgehalte is voldoende en ik houd daar zelf 20% vleesmeel/gedroogd vlees of 40% vers vlees voor aan in brok. Mits dat vlees van voldoende kwaliteit is, heeft een hond helemaal niet meer vlees dan dat nodig. Erger nog, een hond heeft (in tegenstelling tot een kat) helemaal geen vlees nodig om toch echt gezond te leven (dus niet alleen overleven), maar dan moet het voer wel echt goed samengesteld worden met hoogwaardige plantaardige eiwitten.

Tot 50 jaar terug at een hond helemaal niet alleen maar vlees. Die at met de pot mee en ving zelf nog eens wat als hij geluk had. Vlees was duur en alleen de echte resten werden aan de hond gevoerd (maar mensen aten toen ook nog veel meer van het dier gewoon op). De hond at dus voornamelijk plantaardig.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:03

Nies_ schreef:
dees_daan schreef:
Ik vraag me af of er wel echt zoveel extra dieren geslacht worden, het meeste vlees is toch het vlees dat niet voor mensen gebruikt word, mijn honden krijgen naast de kvv ook 'afval' en ik heb vlees van een jager die aan schadebestrijding doet, dit vlees zou anders weggegooid worden. Dus ik ben benieuwd hoeveel er dan extra geslacht word volgens wakker dier.
Ik word wel een beetje moe van dat eeuwige geschreeuw tegen vers vlees, mensen die vers vlees voeren verzinnen ook geen slecht onderbouwde berichten om het brok voeren te stoppen terwijl er met brok ook genoeg problemen voorkomen. Mensen moeten gewoon voeren waar de hond het goed op doet, is dat vers dan is het mooi, is het brok ook prima.

Ik vraag me dat ook af hoor, het is niet zo dat de honden ossenhaas en entrecote te eten krijgen :+



Misschien eten inmiddels zoveel honden en katten wel vers vlees dat alleen afval niet meer genoeg is en dus ook beter vlees gebruikt wordt? ;)

Ik doe maar een gooi hoor. Nu met die anti plofkip in de winkel (al vrees ik wel eens nu gewoon dure plofkip te eten grrrr) willen ze toch ergens naar toe met die plofkip....

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:18

Dan kan, maar dan ben ik wel benieuwd naar hoeveel dat dan is. Want sommige mensen doen net of de halve wereld vol staat met bio-industrie dieren waarvan de helft door huisdieren op gegeten gaat worden. Dat is natuurlijk niet zo.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:26

Er zijn ongeveer 2 miljoen honden in Nederland. Ik schat dat het gemiddelde gewicht van de honden zo'n 20kg is. Dat komt neer op 400 miljoen kg hond die per dag 2% van zijn lichaamsgewicht in vlees zou eten als ze alleen dierlijke producten zouden krijgen. Dat betekent dat er per dag 8 miljoen kg vlees gevoerd zou worden.

In Nederland wordt gemiddeld 75kg (karkasgewicht) aan vlees gegeten door mensen per jaar. Dat komt neer op 3.5 miljoen kg vlees per dag.

Oftewel, als alle honden kvv zouden krijgen, eten ze het dubbele van de inwoners van Nederland.

Hoewel wij inderdaad liever het luxere vlees eten, wordt het minder luxe vlees anders gewoon in het buitenland gegeten en zou slecht een klein deel slachtafval zijn.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:48

Nies_ schreef:
dees_daan schreef:
Ik vraag me af of er wel echt zoveel extra dieren geslacht worden, het meeste vlees is toch het vlees dat niet voor mensen gebruikt word, mijn honden krijgen naast de kvv ook 'afval' en ik heb vlees van een jager die aan schadebestrijding doet, dit vlees zou anders weggegooid worden. Dus ik ben benieuwd hoeveel er dan extra geslacht word volgens wakker dier.
Ik word wel een beetje moe van dat eeuwige geschreeuw tegen vers vlees, mensen die vers vlees voeren verzinnen ook geen slecht onderbouwde berichten om het brok voeren te stoppen terwijl er met brok ook genoeg problemen voorkomen. Mensen moeten gewoon voeren waar de hond het goed op doet, is dat vers dan is het mooi, is het brok ook prima.

Ik vraag me dat ook af hoor, het is niet zo dat de honden ossenhaas en entrecote te eten krijgen :+


Dit idd. Onze hond krijgt s'ochtends brok en s 'avonds vlees (smuldier; vlees compleet en de hart variant, laatste af en toe en de pens/vlees compleet variant) en gaat mij niet wijsmaken dat in bv de vlees compleet variant delen wordt gebruikt die normaal gesproken ook prima door mensen worden gegeten. Naar mijn mening is het toch vooral het slachtafval wat erin wordt verwerkt; krijg van de geur nu niet bepaalt zoiets van; goh dit kan ik zelf ook prima door de macaroni gooien bv...integendeel zelfs

Wij halen trouwens zomers het vlees de avond ervoor uit de vriezer, maar leggen het dan wel in de koelkast; kan het rustig ontdooien zonder dat de temp van het vlees te hoog wordt door een warme buitentemp.
In de winter ontdooien we meestal wel buiten de koelkast, maar ligt het wel in een ruimte waar geen verwarming is(uit staat) en blijft het zo ook lekker koel.
Dit idd om bacteriegroei te voorkomen door te hoge temperaturen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:51

Echter krijgen lang niet alle honden kvv. Als ik in mijn omgeving kijk krijgen de meeste honden zelfs goedkoop voer waar amper vlees in zit, dus die berekening is niet helemaal van toepassing.
Ik voer zelf ook alleen brok momenteel, moet me nog iets verder in het hele vleesgebeuren verdiepen om het brok er (deels) door te vervangen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:57

ik ken in mijn omgeving idd geen 1 die naast brok kvv geven....laat staan alleen maar kvv

Meeste honden krijgen nog steeds brok.....en bij de aldi en lidl vliegen de zakken brokken ook nog steeds als warme broodjes over de toonbank.

Als ik zo om me heen kijk dan krijgt denk ik nog geen 15 % van alle honden in Ned kvv of uitsluitend kvv krijgen...de rest krijgt dus gewoon brok...let wel; dat is natuurlijk mijn schatting gebaseerd op wat ik zo bij hondeneigenaren zie

Ik neem niet Bokt als maatstaf; als ik alle verhalen op Bokt moet geloven dan heeft 90 % van de Ned bevolking een flink gevulde portemonnee....en we weten allemaal dat de realiteit anders is.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 14:03

xxCYNNxx schreef:
Ik neem niet Bokt als maatstaf; als ik alle verhalen op Bokt moet geloven dan heeft 90 % van de Ned bevolking een flink gevulde portemonnee....en we weten allemaal dat de realiteit anders is.
Als je bokt moet geloven lopen alle paarden veel buiten met onbeperkt hooi, worden ze ingereden als ze 5 jaar zijn en komen de zadelmaker, osteopaat en tandarts elk jaar controleren. Dat dat geen realistisch beeld is kan hopelijk iedereen wel bedenken dus dat zal inderdaad wat betreft het hondenvoer niet anders zijn.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 14:04

Nies_ schreef:
xxCYNNxx schreef:
Ik neem niet Bokt als maatstaf; als ik alle verhalen op Bokt moet geloven dan heeft 90 % van de Ned bevolking een flink gevulde portemonnee....en we weten allemaal dat de realiteit anders is.
Als je bokt moet geloven lopen alle paarden veel buiten met onbeperkt hooi, worden ze ingereden als ze 5 jaar zijn en komen de zadelmaker, osteopaat en tandarts elk jaar controleren. Dat dat geen realistisch beeld is kan hopelijk iedereen wel bedenken dus dat zal inderdaad wat betreft het hondenvoer niet anders zijn.


precies; dat bedoelde ik :D