Welke brokken voor onze hond? Carocroc?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LieveLoes

Berichten: 1688
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Welke brokken voor onze hond? Carocroc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 17:47

Hoi!

Eind volgende week krijgen wij onze pup en daarmee moeten er nu keuzes gemaakt worden! een heleboel keuzes zijn al gemaakt, maar nu loop ik tegen het volgende aan.

Welke brokken voor onze hond? De fokker voert haar honden Caro Croc. Is dit een goede brok? Waar moeten we op letten?

Uiteraard pluis ik heel internet al af, maar ben benieuwd naar de mening van Bokt!

Groetjes!

BulletjeBeer

Berichten: 279
Geregistreerd: 25-08-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:51

Ik zou eerst nog heel even voeren wat de pup gewend is, daarna geleidelijk gaan mengen met een ander merk. Er zijn op papier betere brokken. Mijn eigen hond krijgt Wolfsblut brokken (Wild Duck en Wide Plain variant) en doet het daar goed op. En ik zeg inderdaad 'op papier', omdat wat voor de ene hond werkt, voor de andere hond weer helemaal niet werkt :) Vandaar.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:52

caro croc is niet heel slecht, maar is imo ook niet een van de beste brokken.
Ze zijn vergelijkbaar met de reguliere brokken (royal canin, hills, proplan) maar net iets goedkoper.

Ik persoonlijk kies liever voor een granenvrije brok met hoger vleesaandeel (reguliere brok zit ong 4 % vlees in, en dan betaal je heel veel geld voor een beetje mais...).
Fijne merken zijn
taste of the wild, wolf of the wilderness, simpsons (die drie zijn goed betaalbaar), iets duurder zit je dan bv bij Acana.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Welke brokken voor onze hond? Carocroc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 18:32

De zoektocht naar een brok waar zowel hond als eigenaar tevreden mee zijn, kan eindeloos duren.

(Ik heb geen tonnen ervaringen, maar dit is mijn conclusie:)

Er zijn verschillende prijsklassen brok

1 de goedkoopste brokken die je kan vinden, denk hierbij aan Lidl, Aldi, Action, ( Hoogvliet, Jumbo, AH, Plus...) eigenmerk. Prijs ligt zo rond de €10 per 12kg verpakking. Deze brokken bestaan voornamelijk uit graanproducten met een klein beetje vlees en dierlijke bijproducten.

2 Bennefull, Bonzo, Frolic... de bekende merken die voornamelijk in de supermarkt te koop zijn. Deze brokken zijn iets duurder dan uit categorie 1, maar je betaald nog steeds max €1,5 per kg. Ook deze brokken bestaan voornamelijk uit granen en vlees en dierlijke bijproducten, maar er zit bijvoorbeeld wel 4% kip, rund, enz in.

3 Carocroc, Eukanuba, Prins, Royal Canin, Hills, Pro Plan, Cavom.... Veel van de bekendste merken vallen in deze categorie. Toch kan je hier in zowel kwaliteit als prijs best veel verschil vinden. De meeste grote merken voer hebben namelijk meerdere varianten brok. Vaak een goedkopere variant die meer naar categorie 2 neigt en een luxere duurder variant met een stuk hoger % vlees en bijvoorbeeld maïs of aardappelen als zetmeel. Dit is gewoon heel goed de ingrediënten lijst lezen. Prijs van deze categorie ligt zo tussen de €2 en €3,5 per kg brok.

4 Darf Vol, Smølke, Renske, Nutro, Yarrah, Nutram, Opti Life....vanaf deze categorie vind ik het interessant om te voeren, er zit een behoorlijk aandeel vlees in de brok. Vaak zo rond de 40%, wel bestaat de rest uit aardappelen, maïs, zoete aardappel enz. In deze categorie vind je ook de eerste graanvrije brokken. (De grote merken zoals Royal Canin hebben natuurlijk ook graanvrije brokken, deze vallen kwa ingrediënten en prijs in deze categorie, maar ik heb het merk in een andere categorie benoemd omdat de meeste van hun brokken alles behalve graanvrij zijn.) De prijs zit zo rond de €40-€55 per zak, zn €3- €5,5 per kg.

De laatste categorie is waar bijvoorbeeld Tast of The Wild, Wolf Of The Wilderniss, WolfsBlut, Acana, Orijen.. die laatste 2 zijn eigenlijk een andere categorie, nl categorie nr 6, maar het prijsverschil en de ingrediënten zijn niet extreem groot. Categorie 5 is zn beetje Best of The Best wat betreft brokken. De meeste zijn graanvrij en hebben linzen, erwten, zoete aardappel als zetmeel en bevatten meestal tussen de 60-85% vlees. De prijs is dan ook de grootste spelbreker voor mij in deze categorie. Je betaalt namelijk al snel €6 tot €8,5 per kg brok. Heb je een kleiner hondje of een hond die niet zoveel eet, dan is dit mijn nr1 keuze, maar mijn hond eet zn 350g per dag aan brokken, doet dus nog geen 3 dagen met een kg. Dan is het wel een beetje een dure hobby....

Helaas blijkt mijn hond erg slecht tegen brokken te kunnen. Ik heb zowel Bennefull als Professional Plus (vergelijkbaar met Acana, Orijen) gevoerd, steeds bleef er zachte ontlasting komen en Skip was schraal zat.

Ik ben toen overgestapt op Vers Vlees, KVV van Smuldier. Ik weet het, Smuldier valt kwa kwaliteit in categorie 1 _-:( als dit verhaaltje over vers vlees zou gaan. Komt verandering in als ik verhuisd ben.

Kijk dus niet alleen naar brok, maar ook eens naar KVV mocht je hierin geïnteresseerd zijn.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Welke brokken voor onze hond? Carocroc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 21:43

Mvdende: de prijs is idd een spelbreker van categorie 5 en 6. Echter is het zaak van beetje de aanbiedingen in de gaten te houden. Wolf of the wilderness heeft vaak 1+1 gratis. Kan je van iedere smaak 1 kilo kopen en krijg je 1 gratis. Op die momenten inslaan (ik bestel dan op mijn naam, die van mijn vriend en die van mijn moeder. Kan ik zo even 40 a 60 kilo inslaan aan 3 euro per kilo)
Taste of the wild is wel een redelijke haalbare prijs. Simpsons ook wel.

Suusjepluus

Berichten: 790
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 21:47

Ik ga mee met de uitgebreide uitleg van mvdende. Hier ook in totaal 28 kg hond te voeren, dus dan tikt het aardig aan met de betere brokken. Het loont de moeite om de juiste adressen te zoeken. Zo betaal ik voor Wolfsblut blackbird €4.22 per kg (Food4pets.be, gratis bezorgd in NL). Brokken zijn goedkoper in grotere hoeveelheden, maar het kan slimmer zijn om bij nieuw voer eerst een kleinere verpakking te proberen. Kijk eens op voerwijzer.com, daar staat ontzettend veel info en vond ik een fijn startpunt. Veel plezier met je pup!

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Welke brokken voor onze hond? Carocroc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 22:46

Grote hoeveelheden is sowieso interessant
Wolf of the wilderness zit bij dubbelpakken aan minder dan 4 euro per kilo. Simpsons idem.
(Royal canin zit op 2.5 a 3.5 per kilo)

Suusjepluus

Berichten: 790
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 23:20

Klopt ja, WoW en Simpsons zijn meestal nog iets goedkoper dan Wolfsblut. Omdat een van mijn honden heftig jeukt op kippeneiwit en kippeneieiwit voer ik geen kip. Wanneer je daar niet op hoeft te letten is er veel meer keuze. Dat lijkt me niet perse makkelijker trouwens :D Zelf verkies ik (zoete) aardappel boven erwten/linzen/bonen, voornamelijk vanwege de discussies rondom dcm bij Orijen/Acana. Verder vind ik calcium en fosforgehalte belangrijk, zeker nu ik een opgroeiende hond in huis heb. Als laatste voer ik liever geen bietenpulp of mais, of ongespecificeerde dingen als bouillon en pluimveevet/oceaanvis. Zoveel mensen, zoveel wensen dus de keuze is reuze :list:

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 01:41

Duhelo schreef:
caro croc is niet heel slecht, maar is imo ook niet een van de beste brokken.
Ze zijn vergelijkbaar met de reguliere brokken (royal canin, hills, proplan) maar net iets goedkoper.

Ik persoonlijk kies liever voor een granenvrije brok met hoger vleesaandeel (reguliere brok zit ong 4 % vlees in, en dan betaal je heel veel geld voor een beetje mais...).
Fijne merken zijn
taste of the wild, wolf of the wilderness, simpsons (die drie zijn goed betaalbaar), iets duurder zit je dan bv bij Acana.

Meer kans op hartproblemen.
"Granenvrij"is een onverstandige keuze. Er is niets tegen op granen. In de merken die je noemt worden de granen vervangen door linzen zoete aardappel etc , die vermoedelijk deze problemen geven (de precieze oorzaak waarom er een verband is tussen graanvrije brok en bepaalde hartproblematiek is nog onbekend) .
https://news.vin.com/VINNews.aspx?artic ... FHtoac3U0U

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Welke brokken voor onze hond? Carocroc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 06:06

In onze zoektocht naar een brok waar onze zeer gevoelige toller het goed op deed zijn wij uiteindelijk terecht gekomen op Bozita. Fijne brok voor een fijne prijs. Wij bestelden het via Zooplus. Onze nieuwe hond gaat er straks ook weer op.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 07:24

Kuggur schreef:
Duhelo schreef:
caro croc is niet heel slecht, maar is imo ook niet een van de beste brokken.
Ze zijn vergelijkbaar met de reguliere brokken (royal canin, hills, proplan) maar net iets goedkoper.

Ik persoonlijk kies liever voor een granenvrije brok met hoger vleesaandeel (reguliere brok zit ong 4 % vlees in, en dan betaal je heel veel geld voor een beetje mais...).
Fijne merken zijn
taste of the wild, wolf of the wilderness, simpsons (die drie zijn goed betaalbaar), iets duurder zit je dan bv bij Acana.

Meer kans op hartproblemen.
"Granenvrij"is een onverstandige keuze. Er is niets tegen op granen. In de merken die je noemt worden de granen vervangen door linzen zoete aardappel etc , die vermoedelijk deze problemen geven (de precieze oorzaak waarom er een verband is tussen graanvrije brok en bepaalde hartproblematiek is nog onbekend) .
https://news.vin.com/VINNews.aspx?artic ... FHtoac3U0U

Ik voer erg gevarieerd (vers, brok,blik,tafelrestjes) dus daar maak ik mij geen zorgen over. Ik weiger om dure mais te kopen dus als ik al brok voer dan minstens een met een hoog vleesaandeel.

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 07:46

Geen brokken maar vlees voeren :j
Is kwa prijs ook niet veel duurder dan een de brokken die hier genoemd worden.
Wij geven vaak AHV vleespens compleet. http://www.ahv-breda.nl/ASSORTIMENT/ver ... pleet.html

Ze nemen hier ontzettend veel van op en poepen hier bijna niet van. Van menig brokken poepen ze 2x op een dag.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 08:19

__Robijn__ schreef:
Geen brokken maar vlees voeren :j
Is kwa prijs ook niet veel duurder dan een de brokken die hier genoemd worden.
Wij geven vaak AHV vleespens compleet. http://www.ahv-breda.nl/ASSORTIMENT/ver ... pleet.html

Ze nemen hier ontzettend veel van op en poepen hier bijna niet van. Van menig brokken poepen ze 2x op een dag.


Je komt wel erg dwingend over zo.

Ik heb de optie vers vlees ook al aangehaald in mn post, dus misschien even goed lezen de volgende keer?

De TS vraagt om een goede brok, natuurlijk mag de optie vers genoemd worden, maar waarschijnlijk heeft de ts wel een reden om voor brok te kiezen.

Vers geeft nl best wel wat uitdagingen en is absoluut niet goedkoper dan een gemiddelde brok!

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:03

Ik heb nog een (bijna) volle zak Acana heritage puppy voer liggen. Is goed voer, maar helaas heeft onze pup een apart dieet. Die mag je bij interesse voor een klein prijsje overnemen.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Welke brokken voor onze hond? Carocroc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:06

Heel eerlijk, als je pup het goed doet op de brokken die de fokker voert zou ik het daar lekker bij houden. Heb al zo veel voerdrama gezien dat ik me afvraag waarom je zou willen veranderen als pup het goed doet.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Welke brokken voor onze hond? Carocroc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:08

Gewoon doen wat de fokker je aan raad. Hij heeft tenslotte het meest ervaring

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:15

Om te beginnen zou ik voeren wat de pup al kent. Er verandert al zó veel bij een verhuizing van fokker naar nieuw huis... daar wil je geen gestresste darmen bij hebben.
Verder zijn er inderdaad goedkope en dure brokken en welke het beste is, is vaak sterk afhankelijk van je hond.
Zelf voer ik Renske en soms Wolf of Wilderness (maar dan de 'taste of' serie, daar blijft de ontlasting beter op dan op de reguliere lijn of de soft/moist lijn). Mijn ouders voeren Lukkulus, daar doet hun hond het beter op.
Mijn vorige hond deed het alleen goed op Prins hypoallergeen of Cavom groen. Sta je dan, met al je ideeën over goed voer... ;)

Soms voer ik zelfs een zak brok op insectenbasis tussendoor. Mijn huidige hond is er eentje die na een of twee zakken 'hetzelfde' even stopt het te eten. En omdat hij maar een klein, iel ding is (40cm, 9,5kg), kom ik hem graag tegemoet daarin ;) (Mijn vorige hond moest het met zijn 30kg dan maar een dagje zonder voer stellen, die ging vanzelf weer eten en kon wel wat lijden, zeg maar...)

Blijft proberen dus per hond. Vraag de fokker anders eens waaróm hij dat voer voert, grote kans dat voor zijn honden is gebleken dat dat het fijnste werkt :)

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:19

Dat is wel heel makkelijk.. Mijn fokker gaf RC mee. Je moet daar maar net achter staan. En voor mijn pup werkte het alles behalve goed. Aangezien hij bijna iedere uitlaatronde moest poepen en hij bleef ook plassen.

Nu met mijn eigen nest stond alles op KVV en Wolf of Wilderness brok. En waar ik met die andere pup minimaal ieder uur buiten stond om zindelijk te maken is dat bij mijn pups niet gebeurd. De pupkopers hadden dit ook niet.

Er word iets te makkelijk gezegd; de hond doet het er goed op..




Ik zou dus wolf of wilderness gaan voeren. evt met KVV. Maar wel eerst het voer gebruiken wat je mee krijgt van de fokker en dan langzaam aan overschakelen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:23

kiwiwitje schreef:
Dat is wel heel makkelijk.. Mijn fokker gaf RC mee. Je moet daar maar net achter staan. En voor mijn pup werkte het alles behalve goed. Aangezien hij bijna iedere uitlaatronde moest poepen en hij bleef ook plassen.

Nu met mijn eigen nest stond alles op KVV en Wolf of Wilderness brok. En waar ik met die andere pup minimaal ieder uur buiten stond om zindelijk te maken is dat bij mijn pups niet gebeurd. De pupkopers hadden dit ook niet.

Er word iets te makkelijk gezegd; de hond doet het er goed op..

Ik zou dus wolf of wilderness gaan voeren. evt met KVV. Maar wel eerst het voer gebruiken wat je mee krijgt van de fokker en dan langzaam aan overschakelen.


Niet iedere fokker is er inderdaad écht mee bezig. Maar uitleg vragen lijkt me altijd zinvol?
Mijn hond komt van straat, ik kon het niet aan een fokker vragen.
De hond van mijn ouders kreeg KVV bij de fokker. Dat vonden wij niet echt handig ivm veel op weg zijn. Dus zijn we toen overgegaan op brok, maar wel nadat we ons eerst hebben gehouden aan de KVV die de fokker opgaf. Pas na een tijdje, toen de hond fijn zindelijk was, zijn we overgegaan op brok. En bij die hond moet het persbrok zijn, krokant gaat zijn maag op tilt...

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:36

mvdende schreef:
__Robijn__ schreef:
Geen brokken maar vlees voeren :j
Is kwa prijs ook niet veel duurder dan een de brokken die hier genoemd worden.
Wij geven vaak AHV vleespens compleet. http://www.ahv-breda.nl/ASSORTIMENT/ver ... pleet.html

Ze nemen hier ontzettend veel van op en poepen hier bijna niet van. Van menig brokken poepen ze 2x op een dag.


Je komt wel erg dwingend over zo.

Ik heb de optie vers vlees ook al aangehaald in mn post, dus misschien even goed lezen de volgende keer?

De TS vraagt om een goede brok, natuurlijk mag de optie vers genoemd worden, maar waarschijnlijk heeft de ts wel een reden om voor brok te kiezen.

Vers geeft nl best wel wat uitdagingen en is absoluut niet goedkoper dan een gemiddelde brok!



Hoezo dwingend?? ik stel gewoon iets voor. Lekker belangrijk dat jij dat ook al aangedragen hebt? Ik mag toch een eigen ervaring geven en aangeven dat vlees een betere optie is? Of is het zo dat als jij al iets gepost hebt een ander dat niet meer moet doen.......

En als je het toch over goed lezen hebt, ik heb nergens gezegd dat vlees GOEDKOPER is. Ik zeg dat het niet heel veel duurder is :j En dat je hond het veel meer opneemt als brokken..

Misschien moet je eerst even zelf nadenken voor je wat post want jouw post komt bij mij heel aanvallend over.... :=

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:42

__Robijn__ schreef:
Van menig brokken poepen ze 2x op een dag.

Is dat dan slecht voor een hond?

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:44

kiwiwitje schreef:
Dat is wel heel makkelijk.. Mijn fokker gaf RC mee. Je moet daar maar net achter staan. En voor mijn pup werkte het alles behalve goed. Aangezien hij bijna iedere uitlaatronde moest poepen en hij bleef ook plassen.

Nu met mijn eigen nest stond alles op KVV en Wolf of Wilderness brok. En waar ik met die andere pup minimaal ieder uur buiten stond om zindelijk te maken is dat bij mijn pups niet gebeurd. De pupkopers hadden dit ook niet.

Er word iets te makkelijk gezegd; de hond doet het er goed op..




Ik zou dus wolf of wilderness gaan voeren. evt met KVV. Maar wel eerst het voer gebruiken wat je mee krijgt van de fokker en dan langzaam aan overschakelen.

Ja maar dan deed jouw pup het er dus niet goed op, en dan ga je op zoek naar iets dat wél werkt.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:45

Sclimpre schreef:
__Robijn__ schreef:
Van menig brokken poepen ze 2x op een dag.

Is dat dan slecht voor een hond?


2x is niet slecht hoor. Als ze bij iedere ronde moeten poepen, mag je je wel vraagtekens stellen bij de opname. Mijn hond voer ik 2x daags, komt ook 2x daags poep uit.

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:48

ik voer verschillende merken brokken, zo wissel ik eens af tussen graan en graanvrije brokken, merk en smaakjes. Zolang ik het vleesaandeel maar hoog houdt, gaat het goed. Merken die ik voer zijn wolf of wilderness, Bozita, Eukanuba, Acana en Purizon. dat zijn grofweg de merken die iedere keer weer terugkomen. De eukanuba eigenlijk alleen als ik vergeten ben te bestellen en snel een zak voer nodig heb.

Lukullus heb ik geprobeerd, wilde ze niet eten, ze gingen nog liever dood :') dus die hele zak is op de mest beland. Van Jozita scheten ze de hele dag door en van een merk wat ik zo niet meer weet, lieten ze de hele dag scheten. dat vond ik niet zo tof voor mijn eigen welzijn. :o

Verder is het ook gewoon proberen wat ze lekker vinden en waar ze het goed op doen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:50

Orijen is inderdaad niet goedkoop, maar je hoeft er minder van te voeren. Ik weeg het dan af en doe een maand met een zak van €100, . En nee dat is niet goedkoop maar een flinke labrador met een actieve lifestyle heeft toch wel wat nodig. Het beste doet hij het op vlees van dr Clauder of Renske. Wanneer ik dat voer zit op ongeveer €250,00 per maand. Soms krijgt hij vlees en soms krijgt hij brok. Beetje afhankelijk van de portemonnee.