Kater heeft blaasgruis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:26

Kater van mijn dochter had t zelfde probleem. Eerste dieetvoer van de DA gegeven, 1 zak opgemaakt. Daarna overgezet op KVV en nooit geen last meer gehad. Gewoon de vlees kompleet van Smuldier. Verkrijgbaar in de supermarkt. 0,70 eurocent voor een pakje van 400 gram. Hij vindt t bovendien heerlijk.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 12:32

Fijn dat KVV toch zo goed word opgepakt! Wellicht wel het proberen waard!

Ik overweeg als volledig voer kattovit urinary gaan kopen, heb al er aring met de gastro variant. Maar ga mij er nog wat meer in verdiepen komende dagen

gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:34

Vreemd dat jou arts zegt dat als de poes dragend is ze toch dit voer mag eten,mijn arts heeft dat ten strengste verboden en staat ook op de verpakking van in mijn geval de royal canin SO citaat:

Waarschuwing
Royal Canin Urinary SO kat mag u niet voeren aan kittens en drachtige en zogende poezen. Is uw kat al wat ouder? Laat dan regelmatig de nierfunctie door een dierenarts controleren.

OOk bij Hills staat het duidelijk vermeld
Hills CD:

Contra indicatie
Dit voer is niet geschikt voor kittens (tot 1 jaar), drachtige of zogende poezen en katten die tegelijkertijd urineverzuurders krijgen.

Martinedd

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: In de rimboe in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:35

Mocht het langer blijven 'modderen' dan raad ik je aan een rofo te nemen om te zien of er geen stenen al in de blaas zitten. Meestal duurt het een weekje voor je verschil ziet.
Als het goed is heb je AB gekregen, evt Novacam en hij moet op het voer.
Pas wel op met RC Urinary want daar worden ze snel dik van, dus je kan vaak gigantisch minder gaan voeren.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 17:00

Ik had het nadrukkelijk gevraagd of het een probleem is voor Ginger. Ze zeiden van niet...

Tonic heeft net zijn novacam weer gehad, hij blijft maar naar de bak gaan, echt sneu ... Het voer staat er iig

Anoniem

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:01

Heeft hij ook antibiotica gehad om de ontstekingen die zijn ontstaan te remmen? Of alleen metacam? Wij kregen altijd antibiotica mee.. dan was hij binnen een dag weer normaal qua plassen.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 17:05

Hij heeft bij de dierenarts een spuit gekregen, gok antibiotica . Nu enkel novacam.

Heb hem nu in 10 minuten zeker 5 x zien gaan...

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:10

Ik ben werkzaam in een dierenartspraktijk en wij geven vrijwel nooit antibioticum mee. Wij geven het alleen als er dmv een kweek van de urine is aangetoond dat er bacteriën meespelen, wat bij katten vaak niet het geval is.

Hou je wel in de gaten dat hij wel kán plassen ts?

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 17:58

Net even snel naar dierenarts gegaan omdat ik niet zag of hij kon urineren. Maar gelukkig is zijn blaas zo goed als leeg. Hij heeft ook thuis meteen over mijn werkkleding gepist met bloed dus helemaal fijn,,, maar heb wel blaasontspanners gekregen dus dat zou op den duur ook moeten helpen

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 15:56

Het gaat gelukkig veel beter met tonic :) het valt mij alleen op dat et veel meer gedronken word. Zeker 1 liter op 2 katten over 1,5 dag nu wat behoorlijk veel is (heb een volle literfles water elke keer)

Hij heeft nog wel paar x op andere plek geplast maar gelukkig niet meer zo vaak naar de bak als eerst. Arme vent...

leonie87

Berichten: 4463
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:06

Niet het hele topic gelezen. Mijn kater kreeg urinairies van royal canin. De poes at er ook van en wilde niks anders meer. Ze deden het er beide super op en heb nooit meer problemen gehad.
het voer is behoorlijk aan de prijs (heb wel een site gevonden waar het beduidend goedkoper is mocht tips willen) en ze eten er ook wel veel minder van dus uiteindelijk scheelt het niet zo bizar veel.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 16:16

Dit voer gaat anders erg snel op :') eten ze duidelijk meer dan Applaws . Heb nu die Royal canin sa als ik het goed zeg, iig wat moest van de DA. Hierna gaat het kattovit worden, is ook voor blaasgruis en aanzienlijk goedkoper.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:55

Ik ben zo vrij om het topic weer omhoog te halen :o

Ben je al toegekomen aan de Kattovit en hoe bevalt dat?

Wij hebben twee katten overgenomen waarvan de ene ook speciaalvoer moet. Ze eten beide de speciale Prins brokjes, maar hij krijgt Royal Canin urinary s/o apart als natvoer. Ik lees dat natvoer toch aangeraden wordt bij blaasgruis problemen dus dat blijven we geven, maar ben wel geïnteresseerd in andere opties ;)

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 19:57

Nog niet aan toegekomen. Van de week weer urine onderzoek laten doen en helaas nog veel kristallen dus staat nog op het high delition. Heel vervelend want poes is wss zwanger en dan wil ik echt compleetvoer gaan geven...

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:50

lifaya schreef:
Nog niet aan toegekomen. Van de week weer urine onderzoek laten doen en helaas nog veel kristallen dus staat nog op het high delition. Heel vervelend want poes is wss zwanger en dan wil ik echt compleetvoer gaan geven...


Toch die bakjes op chipnummer kopen? Dan kunnen ze beide ander voer eten.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 21:40

Geld groeit mij helaas niet op de rug en dan nog zullen ze samen eten :')doen ze nu ook uit dezelfde bak haha

liesje84
Berichten: 576
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:48

Je zou ze op Bozita kunnen zetten, dat is compleet voer maar dan natvoer.
Of misschien in de nacht apart met hun eigen voer.
Zwangere poes mag geen blaasgruis brokjes hebben.

gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:44

Probeer een Surefeed die werkt op de chip zo kunnen ze alleen hun eigen eten.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 17:39

Nogmaals, katten eten tegelijk uit dezelfde bak. heeft dus geen zin om zoiets aan te schaffen.en iets van 200 euro proberen gaat mij een beetje ver :+

gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:21

lifaya schreef:
Geld groeit mij helaas niet op de rug en dan nog zullen ze samen eten :')doen ze nu ook uit dezelfde bak haha


De bak werkt op hun eigen chip dus samen eten kan niet :D

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:28

MamaMiesje schreef:
Het is even afwachten of hij het lust, maar je zou kunnen overwegen over te gaan op rauw vlees (KVV, BARF etc)



Dat is echt bij 9 van de 10 ex blaasgruiskaters een no-go..!

Wat door mijn medebokker ook al wordt gepost.. de zuurgraad van de urine wordt hierdoor zo aangepast dat kristalvorming erg op de loer ligt.. -O-

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:57

Wij hebben onze kater een zak kristaloplossend voer van de DA gevoerd. Hij zou daarna voer van de DA moeten hebben ter voorkoming van blaasgruis maar ik ben overgegaan op Prins struvite wat je bij de dierenwinkel kunt kopen. Volgens mij kun je dat je andere kat ook probleemloos geven. Inmiddels krijgt hij Acana en daar doet hij het ook goed op. Al jaren geen blaasgruis meer terwijl meneer behoorlijk verstopt zat destijds. Natvoer werd ons ook aangeraden door de DA maar dat heb ik nooit gegeven, vond ik erg prijzig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:47

De struvietvoeren bij de dierenwinkel zijn vaak niet zo toereikend als die van de dierenarts.. onze vorige kat kreeg van Kattovit en Prins alleen maar meer stenen, terwijl het met RC keurig onder controle bleef. KVV was echt een no-go net als Kattovit en Prins, zaten we alleen maar meer bij de DA>

Anoniem

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:02

Katten die ooit gruis gehad hebben blijven er ook gevoelig voor dus ik zou alleen switchen van voer in overleg met je dierenarts eigenlijk.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Kater heeft blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 23:20

Ik doe alles inderdaad onder supervisie van de dierenarts :) dierenarts rade aan om deze zak op te maken en dan opnieuw laten testen. Daarna overstappen op compleet voer. Kattovit urinair vond hij een goede optie, in elk geval om uit te proberen.

Betreft zon feeder. Lijkt mij dat als het chipgebonden is, en Ginger voor haar bakje zit en tonic lekker ernaast komt mee eten dan het bakje niet opeens sluit? Pas wanneer Ginger weer weg zou lopen maar die twee doen het prima samen tegelijk met een bakje. Ik zou er dan ook 2 moeten kopen en dat is wen erg duur grapje om even uit te proberen ;)