Hoe hond beschermen tegen loslopende honden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:38

Dat is ook wat, dat je routes moet uitzoeken zonder honden tegen te komen. Maar ik denk dat er weinig anders op zit, of er moet een manier zijn om jouw hondje meer zekerder te maken?

Wij hebben een Jack Russell, ook niet een van de grootste honden, (al is deze groot uitgevallen met z'n 10 kilo) maar die is erg zeker van zichzelf en honden springen ook niet op hem of zitten constant achter hem aan.
Maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe je een hond zekerder kan maken, als dit gewoon zijn karaktereigenschap is.

higgins

Berichten: 1138
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:40

Ik wandel op de niet populaire tijden
Zoals bv net voor of rond etenstijd.

Dan verschillende rondjes proberen en kijken welke het rustigste is. Mensen lopen vaak hun vaste rondje, dus daar kom je vanzelf snel achter

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Re: Hoe hond beschermen tegen loslopende honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 14:49

Nachocheese: Het is trouwens ook niet alleen de onzekere waarbij dit gebeurd, de oudere overkomt het ook regelmatig maar die is heel koel in der koppie en gedraagt zich er niet anders door. Vaak zijn die situaties ook eerder te stoppen omdat ik haar, of de hond die erbij komt, direct kan pakken doordat ze niet vlucht en dus niet aan de korte lijn om me heen cirkelt.
De onzekere proberen we zekerder te maken door met verschillende honden te gaan wandelen, zoek spelletjes te doen enz.

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:50

Duhelo,in theorie mag het misschien niet maar hoe onverstandig is het om een jong klein hondje te laten overlopen door een grote hond. Mensen beseffen vaak niet dat bij jonge honden de botten nog uit veel kraakbeen bestaan dus erg kwetsbaar. Ook bij kleine rassen moet je uit kijken voor aandoeningen aan bv. knietjes of elleboogjes. Dus mijn theorie zou zijn,pak je kleine hondje op als een grote hond te enthousiast aangedenderd komt en zet hem/haar pas neer als de grote hond gekalmeerd is.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Hoe hond beschermen tegen loslopende honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:19

Ik heb ook kleine hondjes en grote ook trouwens.Maar mijn kleintjes bescherm ik zelf ook wel tegen andere honden.Ze zijn klein en snel en triggeren blijkbaar de jachtdrift van andere honden waardoor die p hun gaan jagen.Ik rep de kleintjes bij me en blokkeer de andere honden.Ik moet zeggen dat als ik de grote honden bij me heb dat die het wel voor ze regelen.

Ik pak mijn kleine honden ook rustig op,niks mis mee.Het enige wat je moet voorkomen is dat je kleine hond vanaf je arm gaat liggen kefferen .Een hond die dan op springt krijgt van mij ook een welgemeend knietje ,opzouten,boze eigenaar of niet hij houd zijn hond maar bij.
Honden die om mij heen draaien geef ik een schuiver met mijn voet.Gebruik je benen om te blokkeren.
Zorg vooral dat je hond er op kan vertrouwen dat jij de gene bent die hem beschermt en dat hij daarop kan vertrouwen,zo krijg je minder het kef gedrag en zal hij zekerder worden in zijn gedrag.
Moet je hem daarvoor optillen ,dan is dat maar zo.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe hond beschermen tegen loslopende honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:27

Ninthe, de kleinste bij ons thuis en 6kg, vis ik ook nogal eens omhoog. Ze is sociaal niet zo handig en vlucht. Toen ze 7 weken was (1.8kg) is ze gigantisch door een Franse Bulldog (12+kg) overlopen. Die kwam opeens ons terrein opstormen en denderde meerdere malen over haar en haar zus heen voordat ik hem te pakken kreeg. Volgens de eigenaresse was het alleen maar spelen. Met 11 weken gebeurde het weer maar deze keer had ik hem na één poging al te pakken. Daarna is ze nog een keer door een Labrador en een Basset achterna gejaagd en sindsdien valt ze uit en vlucht ze.

Ondertussen woon ik in de polder en ziet ze nauwelijks vreemde honden (we hebben er zelf 4 en er komen er nog 3 vaak op het erf), daar knapt haar gedrag naar vreemde honden ook niet zo van op, maar gelukkig komen we die nauwelijks meer tegen. Alleen op de hondenschool, maar daar zijn alle honden aangelijnd en onder controle (dus geen fysiek contact).

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:30

Hier ook twee kleine hondjes waarvan eentje vlucht of vecht bij aanstormende honden. Ik doe hetgeen wat op dat moment nodig is voor de veiligheid van mijn honden. Soms is dat inderdaad optillen, soms de andere hond beetpakken en weg houden, soms andere hond blokken en soms kunnen ze zelfs een schop krijgen. Maar dat is helemaal afhankelijk van de hond en wat de baas daarvan eraan doet.
Ik heb haar bij één hond het ook weleens uit laten zoeken en even laten vechten. Nadat ik de situatie natuurlijk zo had ingeschat dat dit goed zou aflopen. De keren daarna dat ik deze hond en baas tegen kwam was het opeens wel mogelijk haar hond bij zich te houden.

Ik heb mijn honden niet als speelgoed voor anderen en wandel niet om andere bazen te plezieren. Dus als een ander zijn hond niet bij zich wil of kan houden grijp ik zelf in of de ander dat nou leuk vind of niet.
Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat de andere baas wel hard zijn best doet, maar het niet wil lukken. Daar pas ik mijn reactie dan natuurlijk wel op aan.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:45

viola schreef:
Ik heb mijn honden niet als speelgoed voor anderen en wandel niet om andere bazen te plezieren. Dus als een ander zijn hond niet bij zich wil of kan houden grijp ik zelf in of de ander dat nou leuk vind of niet.
Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat de andere baas wel hard zijn best doet, maar het niet wil lukken. Daar pas ik mijn reactie dan natuurlijk wel op aan.


Precies dit.

higgins

Berichten: 1138
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:56

Pluttersput schreef:
viola schreef:
Ik heb mijn honden niet als speelgoed voor anderen en wandel niet om andere bazen te plezieren. Dus als een ander zijn hond niet bij zich wil of kan houden grijp ik zelf in of de ander dat nou leuk vind of niet.
Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat de andere baas wel hard zijn best doet, maar het niet wil lukken. Daar pas ik mijn reactie dan natuurlijk wel op aan.


Precies dit.


Zo is het idd!

Flint09
Berichten: 408
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 16:09

Ook hier helaas herkenbaar !
Voor het angstige gedrag van je hond , bij mij heeft een GT meegekeken en toen gezien dat ik gespannen was in het park en daardoor mijn hondje er ook niet graag meer kwam. Dit gedrag is dus gelukkig opgelost !

Bij loslopers kijk ik altijd wie het is , als het een hond is die ik niet bij mijn hond wil loop ik om, als mensen die hint niet begrijpen , vertel ik de eigenaar dat ik de hond vermijd omdat ik niet wil dat die bij mijn hond komt en als een eigenaar daar ook lak aan heeft ( als ik dus al omloop of het kan niet anders en we moeten elkaar passeren ) en de hond wordt nog los bij ons gelaten , til ik mijn hond op en komt er een fikse pets met de riem als de een in een straal van ong. 50 cm bij me komt .

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 16:15

Lastig altijd als eigenaar van een kleiner ras, ookal hebben wij 4 grote honden we hebben ook een pincher kruising die vaker een pispaaltje lijkt voor andere honden. Nu is hij niet op z'n mond gevallen en dat geeft wel eens lastige situaties zeker als de anderen de kleine willen beschermen.

Het nadeel met zulke verschillen in grote is dat honden elkaar niet zo bekijken en een hond die zich niet juist gedraagt (jept, vlucht, aanvalt ea) worden net zo gecorrigeerd als een hond van het zelfde kaliber, wat voor zo'n ukkie zelfs dodelijk kan aflopen.
Wat nu te doen als er zo'n ongeleid projectiel naar je toe komt, de kleinere hond leren rustig te blijven desnoods te zitten en als eigenaar de touwtjes in handen nemen , je hond beschermen door tussen de honden te gaan staan en de enthousiasteling te blokkeren. Dit lijkt lastig maar de meeste honden zijn al snel van hun aprepo als er ineens een baas tussen in staat.
Nu zeg ik niet verdedig je hond met agressie maar als een andere hond echt voor mijn hond gaat en mij om ver probeert te lopen of langs me probeert te komen blokkeer ik rustig grover door bijv een been uit te steken.
Optillen zou ik zelf niet doen tenzij het echt niet anders kan, het gevaar dat een hond het verkeerd interpreteert en enthousiasme omslaat in drift/agressie in zoveel groter als een dier van de grond word getilt je kan dan als eigenaar ook gewond raken.

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 16:46

Faruba schreef:
Duhelo,in theorie mag het misschien niet maar hoe onverstandig is het om een jong klein hondje te laten overlopen door een grote hond. Mensen beseffen vaak niet dat bij jonge honden de botten nog uit veel kraakbeen bestaan dus erg kwetsbaar. Ook bij kleine rassen moet je uit kijken voor aandoeningen aan bv. knietjes of elleboogjes. Dus mijn theorie zou zijn,pak je kleine hondje op als een grote hond te enthousiast aangedenderd komt en zet hem/haar pas neer als de grote hond gekalmeerd is.


Precies! Ik doe het met puppen ook, of tussen mijn benen en de andere hond zelf wegjagen. Sterker nog, ik heb dan wel grote stevige honden, maar ik blokkeer nog steeds andere honden. Optillen doe ik eigenlijk als er geen andere mogelijkheid is, maar mijn honden omver kegelen gebeurt niet. De meeste honden zijn wel onder de indruk als jij ertussen gaat staan en een duidelijk 'commando' geeft. Bij de hardleerse honden steek ik mijn been uit.

Probeer jouw hond te leren dat het bij jou veilig is en dat jij het oplost. Zo werd mijn reu toen hij 3 maanden was in een losloopgebied opgejaagd. De andere eigenaar vond het leuk spelen, maar mijn hond was echt bang. Gelukkig snapte hij al dat het bij mij veilig was en kwam hij dus naar mij gerend en kon ik de andere hond wegsturen.

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:04

Ken je de gele lintjes voor honden? Misschien dat dat net wat extra kan helpen zodat andere honden eigenaren dan bij voorbaat al weten dat jouw hondje niet of voorzichtig benaderd moet worden.

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe hond beschermen tegen loslopende honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:12

De meeste mensen hebben geen idee wat die lintjes betekenen. Degene die het wel weten zijn meestal toch mensen die zich iets meer verdiepen en ook de etiquette weten. :=

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Re: Hoe hond beschermen tegen loslopende honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:14

Baat het niet dan schaadt het niet.

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe hond beschermen tegen loslopende honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:23

Mijn ervaring is ook dat mensen hun honden zo ver vooruitlopen laten lopen ze zien hun eigen hond al niet eens meer laat staan een geel lintje :D

Gelukkig woon ik in een gebied waar we niet elke 10 m een hond tegen komen

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:39

Ik heb geen kleine hond, maar wel een angstige. Die op dit moment ook nog eens een peesblessure heeft waardoor ze niet los mag lopen (en onverwachte bewegingen maken). Ik ga al geen losloopgebied in met haar momenteel, maar het gebeurd erg vaak dat ik toch een lompe losse hond tegen kom, waarvan de baas niet op let en ook niet luistert naar mijn vraag of hij zijn hond bij zich wil houden, omdat die van mij geblesseerd is. Super irritant.
Ik block en steek mijn been ook wel eens naar voren als block. Meestal helpt dat wel.
Het is inderdaad vaak ook zo, dat de eigenaren nog te ver weg lopen om te communiceren met ze.
Heel vervelend kan dit zijn.
Andersom hebben wij vroeger een hond gehad die heel erg enthousiast was en altijd op andere honden af wilde stuiven. Wij hebben deze hond echt moeten leren om dit niet te doen. Dat was overigens prima aan te leren en hij deed het dus ook niet, als het niet mocht. Hoe moeilijk is het dan voor andere bazen dit ook aan hun hond te leren, denk ik dan..

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Hoe hond beschermen tegen loslopende honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:48

Heb je al een hondencursus gevolgd? Dat is een prima manier om een angstige hond meer zelfvertrouwen te geven. Terwijl ze gefocusd zijn op het uitvoeren van de oefeningen zijn ze intussen constant tussen andere honden. Zo leren ze zonder het te beseffen beter de hondentaal. Als jouw hondje zelf haar boodschap kan duidelijk maken aan andere honden, nl 'ik ben wel klein maar ik wil niet ondersteboven gelopen worden' ben je al een heel eind op de goede weg. Dan kan je haar nog altijd optillen als er echt een 'buldozer' aankomt maar waarschijnlijk kan ze dan de meeste honden zelf tot staan brengen door haar lichaamstaal.

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:18

MWM,zo denk ik er precies hetzelfde over idd. We hebben nu een Goldendoodlepup(sorry,ben vreemd gegaan) van 16 wkn. maar die laat ik echt niet met volwassen honden ravotten. Aan de lijn rustig en voorzichtig spelen heb ik geen probleem mee maar niet meer dan dat. Ik wil graag dat hij met een jaar goede heupen cq ellebogen heeft dus ben gewoon voorzichtig en zuinig op mijn hond.

Even off,je zou nog een keer dat boek met foto's en oudere lijnen van de DH ophalen bij me ;)


Nu heb ik al mijn hele leven honden maar dat van de gele lintjes ken ik dan weer niet :o

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:28

Faruba schreef:
MWM,zo denk ik er precies hetzelfde over idd. We hebben nu een Goldendoodlepup(sorry,ben vreemd gegaan) van 16 wkn. maar die laat ik echt niet met volwassen honden ravotten. Aan de lijn rustig en voorzichtig spelen heb ik geen probleem mee maar niet meer dan dat. Ik wil graag dat hij met een jaar goede heupen cq ellebogen heeft dus ben gewoon voorzichtig en zuinig op mijn hond.

Even off,je zou nog een keer dat boek met foto's en oudere lijnen van de DH ophalen bij me ;)


Nu heb ik al mijn hele leven honden maar dat van de gele lintjes ken ik dan weer niet :o


Over de gele hond: http://www.bakkeveen.nl/2013/02/gele-hond/

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Re: Hoe hond beschermen tegen loslopende honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:31

Heb het net zitten lezen idd. Zoolgangster en een handige vriendin gevraagd of ze wat lintjes wil maken voor me,leg serieus net mijn foon neer :D

Vanmiddag is mijn oude hond van 14.5 weer besprongen door een andere hond waardoor hij kermend op de grond lag. Was goed pissig. Nu hopen dat de mensen wel de gele lintjes begrijpen.

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:36

MyWishMax schreef:
Faruba schreef:
Duhelo,in theorie mag het misschien niet maar hoe onverstandig is het om een jong klein hondje te laten overlopen door een grote hond. Mensen beseffen vaak niet dat bij jonge honden de botten nog uit veel kraakbeen bestaan dus erg kwetsbaar. Ook bij kleine rassen moet je uit kijken voor aandoeningen aan bv. knietjes of elleboogjes. Dus mijn theorie zou zijn,pak je kleine hondje op als een grote hond te enthousiast aangedenderd komt en zet hem/haar pas neer als de grote hond gekalmeerd is.


Precies! Ik doe het met puppen ook, of tussen mijn benen en de andere hond zelf wegjagen. Sterker nog, ik heb dan wel grote stevige honden, maar ik blokkeer nog steeds andere honden. Optillen doe ik eigenlijk als er geen andere mogelijkheid is, maar mijn honden omver kegelen gebeurt niet. De meeste honden zijn wel onder de indruk als jij ertussen gaat staan en een duidelijk 'commando' geeft. Bij de hardleerse honden steek ik mijn been uit.

Probeer jouw hond te leren dat het bij jou veilig is en dat jij het oplost. Zo werd mijn reu toen hij 3 maanden was in een losloopgebied opgejaagd. De andere eigenaar vond het leuk spelen, maar mijn hond was echt bang. Gelukkig snapte hij al dat het bij mij veilig was en kwam hij dus naar mij gerend en kon ik de andere hond wegsturen.

Dat bedoelde ik ook in mijn post. In theorie mag het niet, maar veiligheid en welzijn gaat altijd voor. Niemand heeft er iets aan om de hond het zelf te laten oplossen en met een doodsbang dier te zitten of een dier die de rest van zijn leven lichamelijke problemen heeft omdat de duitse dog besloot erop te gaan staan...

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:38

Faruba schreef:
Heb het net zitten lezen idd. Zoolgangster en een handige vriendin gevraagd of ze wat lintjes wil maken voor me,leg serieus net mijn foon neer :D

Vanmiddag is mijn oude hond van 14.5 weer besprongen door een andere hond waardoor hij kermend op de grond lag. Was goed pissig. Nu hopen dat de mensen wel de gele lintjes begrijpen.


Wat je kunt doen is de "Poster" van de gele hond printen en bijvoorbeeld ophangen aan een boom/lantarenpaal op de route waar je regelmatig loopt, en misschien in de buurtsupermarkt of waar je nog meer zo'n ding kwijt kan...
Zo'n poster trekt de aandacht en wordt echt wel gelezen.

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:09

Top idee zoolgangster! :j

Lukasje
Berichten: 11292
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:33

Ik heb een beetje hetzelfde probleem en erger me blauw aan al die 'brave' loslopende honden die niks doen maar wel voor geen meter naar hun baasjes luisteren.

Ik roep dat mijn honden wèl bijten. Vaak heeft dat effect en doet het andere baasje echt moeite om zijn hond bij zich te houden. Lukt dat niet, dan til ik mijn meest angstige hond op. Ik weet dat er best wat tegenargumenten zijn maar ik vind het mijn taak als baasje om mijn bange hond te beschermen. Hij voelt zich duidelijk veiliger in mijn armen dan op de grond.
De andere hond durf ik al wel eens weg te jagen door hard op de grond te stampen, vlak voor hem.