Sacha is zo bang voor alles en iedereen ...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Sacha is zo bang voor alles en iedereen ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 11:51

Hallo allemaal,

Mijn lieve Sacha is eindelijk aangekomen vanuit Roemenië.
Ze heeft al heel wat mee gemaakt in haar korte leventje ( ze is 7 maand oud) en verschrikkelijk bang voor alles en iedereen :(

Zo heb ik haar zondag op gehaald, staart tussen haar benen en krimpt in mekaar als je haar aan wilt halen. Ik moest haar van de auto naar huis dragen, toen heeft ze een hele poos in de gang bij de voordeur gestaan. Toen toch maar verder naar binnen gedragen en heeft ze een hele poos opgerold bij de deur gelegen in het hoekje. Mijn andere hond (ook 7 maand) mocht absoluut niet bij haar komen, ze begon meteen te grommen, liet haar tanden zien, en sprong ook op als de andere hond het nog niet begreep. Met de katten ging het wel meteen super goed, aan elkaar ruiken en uiteindelijk zelfs bij elkaar in de mand <3

Maar goed de eerste dag zijn we dus door gekomen door haar op te pakken en te verplaatsen.
Ze adviseerden mij om haar niet los te laten lopen maar dat heb ik uiteindelijk toch maar gewoon gedaan want aan de riem komt ze maar een paar meter voor uit en gaat ze zitten en beweegt niet meer.

Nu is ze dus 6 dagen bij ons en het verschil is wel te zien maar nog minimaal. Ik heb haar de eerste dagen veel geknuffeld en aandacht gegeven maar daarmee beloon ik eigenlijk het vlucht gedrag !?

Zo gauw iemand in de benen gaat, of in huis bezig is vliegt ze alle kanten op, of ze verstopt zich onder de tafel in de hoek. Buiten gaat het aardig goed, ze loop op een afstandje mee en doet haar behoeftes goed. Ze is wel wat schrikkerig maar gaat dan gauw weer voor de voordeur zitten :o

Binne is alleen nog een ander verhaal. Ze eet amper, ze drinkt veel, en ze komt eigenlijk alleen bij mij als ik al kwartier tot een half uur op de bank zit en het rustig is in huis. Zo gauw mijn vriend naar beneden komt vliegt ze gauw weg onder de tafel ...

Nu vanmorgen moest ik weer naar mijn werk toe (mij vriend is nog thuis) en we leren haar aan om in de bench te gaan als wij er niet zijn. Dacht dat ze dat wel fijn zou vinden, haar eigen veilige plekje.
Maar nu kreeg ik haar dus niet meer de bench in vanmorgen, heb een hele poos bij haar gezeten maar ze kwam niet, naar haar toe en toen vloog ze gauw de trap op .. Oké jammer dan, mijn vriend is thuis dus die let wel op haar.

Nu jullie weten hoe zij een beetje is, hoe moeten wij ons nu gedragen? Ze is verder super lief, als wij tv kijken leggen wij haar in de mand naast mij op de grond en dan ligt ze er ook lekker relaxt bij, kan ik haar gewoon aan halen zonder dat ze bang is.

Ik dacht eerst helemaal verwennen met knuffels en veel aandacht maar dat werkt dus niet echt ook al is het beter dan dag een.

Ik weet ook dat ze er nog maar net is, maar het is elke dag weer een stapje voor uit en dan weer een naar achteren ;(

Dus door gaan met veel aandacht en knuffels of negeren en haar haar gang laten gaan ?

_/-\o_


Afbeelding

Afbeelding


Heb haar trouwens al twee keer mee genomen naar mijn ouders, die hebben 3 honden en daar was ze eigenlijk meteen op haar gemak. De honden zijn al ouder (7 8 en 15 jaar) en zijn niet zo vervelend als onze andere hond die alleen maar graag wil spelen ...

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:55

Wat een leukerd!

In haar geval, zou ik haar en het gedrag voorlopig negeren en belonen als ze uit zich zelf bij je komt, enkel met een aai of wat lekkers.
Niet te uitgebreid knuffelen, dit kennen ze niet.

Betreft eten en drinken, deze honden aten alles wat voor handen was, hun maag is voorlopig nog niet stabiel.
Wat je zou kunnen doen, is beginnen met pens van smuldier, 2 pakjes per dag, hiermee stabiliseer je de maag en went ze aan de etensbak.

NoGo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:13

Hier precies hetzelfde gehad met een opvanger uit Turkije.
(Is uiteindelijk gebleven)
Lag in eerste instantie ook alleen op de voordeurmat en weigerde te lopen.
Wat wij gedaan hebben is alles genegeerd en gezorgd voor veel leuke interactie met onze andere hond.
Op de grond zitten andere hond roepen belonen met een wat lekkers.
Lekker kriebelen en zachtjes praten Hoe braaf die wel niet was.

Verder met buiten lopen ook hetzelfde probleem gehad wat wij toen hebben gedaan is na een structuur inbouwen met weggaan.
(Zitten, wachten, niet op je rug liggen met vastmaken maar gewoon zitten) is aanlijnen en dan gewoon gaan lopen.
Mies vloog alle kanten op aan de lijn in pure paniek met de staart tussen de benen.
Dit gewoon genegeerd en gewoon in rustige pas gaan lopen.
(Niet omkijken, niet praten of aanmoedigen)
In de eerste instantie bleef ze proberen te vluchten.
Maar door gewoon te blijven lopen liep ze uiteindelijk gewoon mee.
Dit zijn we blijven herhalen op deze wijze ook met dingen die ze heel eng vond auto's en brommers alles hebben we genegeerd Door gewoon te blijven lopen.
Nu loopt ze gewoon los, kan aangelijnd lopen, kent commando's en is ondertussen de grootste knuffelkont die je je maar kan bedenken.
(Enigste wat we er niet uit hebben gekregen zijn de angst voor bepaalde vreemde mannen die ze niet kent en voeten in de buurt vind ze soms nog spannend)

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:19

Zou je niet een hond van je ouders kunnen lenen? Ik denk dat ze zich daar veel aan op kan trekken.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Sacha is zo bang voor alles en iedereen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:27

Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt. Tekkel, 9maanden bang voor alles. Toen hebben we een tweede hond uit het asiel gehaald, 3 jaar oude labrador reu. Het moment dat de lab binnen kwam veranderde ze in een andere hond. Nergens meer bang voor. Niet meer weg kruipen onder de tafel. Sinds dien geen problemen meer gehad. Jonge teven trekken zich op aan oudere reuen om gedrag van te leren en sociale interactie. Het werk met de honden van je ouders kan een goed idee zijn om haar ook thuis te ontdooien.

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:28

Gefeliciteerd met Sacha <3 . Sacha heeft ook een stabiele leider nodig, net als een paard :-). Het is idd zo dat als je alles beloont, het hele gedragspatroon beloont. Wat annabe hierboven ook al schreef, beste elk stapje naar je toe belonen :-) en dat mag dan weer in zo mate uitbundig als ze aan kan. Nu alles toelaten en straks regels invoeren werkt niet.
Lust ze ook geen stukjes gekookte kip oid? Het zal vanzelf hopelijk goed komen. Belangrijk is, ze is in een goed thuis nu ;-).

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:30

Begrijp ik nu dat je haar ook buiten los laat?
Dit gaat gewoon een paar maanden duren. Zoveel mogelijk met rust laten en zelf naar je toe laten komen.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:34

Ten eerst, NIET los laten buiten, als ze ergens van schrikt, ben je haar kwijt. Dit duurt maanden voor jij haar veilige haven bent.

Ik heb sinds 1,5 jaar een hond uit Roemenie, doods maar dan ook doodsbang kreeg ik haar. Benches waren voor haar een hel, ze vertrouwde ook letterlijk niemand.

Met rust laten en de tijd geven is mijn advies. Niets dwingen, dat werkt alleen maar averechts.
Na 1,5 jaar ben ik nog volop met de mijne bezig, want die angst komt steeds weer naar boven.

Maar echt, laat haar niet los buiten. Lange lijn eraan en gaan.

Edit: wat voor Juna goed werkte, was al vrij vlug op cursus gaan. Zorgen dat je je kan af zonderen van de groep, zodat haar zelfvertrouwen kan groeien door te werken.
Ik heb dit toendertijd overlegd met de hondenschool en wij deden alles op onze eigen manier, van een afstand. Maar omdat Juna het gevoel kreeg dat ze het goed deed, werd ze ook opener naar mij toe.
Laatst bijgewerkt door mirriejj op 12-02-16 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:34

Dat buiten los laten zou ik nu echt nog niet doen. Er zijn ontzettend veel van dit soort opvanghondjes die in het begin weg lopen omdat ze zo bang zijn. En zie zo een bang hondje maar weer eens te vangen. Het advies om de riem te gebruiken wordt niet zomaar gegeven, daar zit een gedachtengang achter

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:44

Idd niet los laten buiten! Jullie hebben nog helemaal geen band dus als ze schrikt is ze de zoveelste hond die weg rent en zoek is....
Ik hoor het helaas zo vaak de laatste "tijd" opvang honden uit t buitenland die te bang zijn om hier te leven en die dus ook regelmatig wegrennen..
Voor nu, heel veeeeeel geduld en ik zou zeggen ga later naar een goede school die positief! Traint

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Sacha is zo bang voor alles en iedereen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:54

Niet los laten lopen hoor.
Echt meenemen aan de riem en gewoon lopen.
Klinkt bruut, maar dat hebben ze echt binnen enkele dagen door.

Alles wat je nu toegeeft is moeilijker af te leren.
Wij hadden een heel bang hondje en die heb ik 2 dagen lang aan de riem in huis gehad.
Gewoon bij haar plek.. dan kon ze niet wegvluchten.
Niet aanhalen als ze bang was of onrustig.
Na 2 dagen bleef ze rustiger liggen en mocht ze periodes loslopen.

Ze zijn vaak gebaat bij begrenzing ipv te reageren op angst en de benen te nemen.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:30

Omdat Sacha zo netjes in haar mand gaat leggen, begrijp ik de wil niet om haar in een bench te stoppen als jullie weg zijn. Een bench is prachtig voor even, de periode dat een hond gaat slopen als er niemand thuis is. Dat doet ze niet, waarom mag ze het huis dan niet verkennen als jullie weg zijn?

Negeren staat er al voldoende. Zelf vraag je, of je het vluchtgedrag beloont als je knuffelt. Nee, maar wél als je gaat knuffelen als ze bang is. Als ze spontaan op jullie af komt lopen (gedrag wat jullie graag zien) dan kan je aandacht geven. Kruipt ze angstig onder de tafel, dan negeer je dat . Doet ze iets overduidelijk uit angst mag er best een strenge foei gezegd worden. Hoe duidelijker je bent, hoe beter Sacha begrijpt, dat je te vertrouwen bent.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 13:33

Ze kan nergens heen hoor buiten, alles is omheind ;)

En de brokken lust ze wel alleen neemt ze de tijd er niet voor om te eten ... De brokken bij haar onder de tafel eet ze niet, de brokken bij haar in de bench eet ze niet. Alleen als ik naast haar blijf zitten dan eet ze wat maar heel langzaam en dan nog laat ze meer als de helft staan.

Christiene
Berichten: 7722
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:36

Los laten lopen buiten zouik zeker niet doen.. het Zal niet de eerste hond zijn die er vandoor gaat en weken rondzwerft.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:46

Allereerst: deze hond komt uit een land waar ze zelf voor voedsel moest werken. Voedsel is dus haar drijfveer, hou dit in je achterhoofd.

Daarnaast is het zaak dat ze zich niet kan verstoppen, maar wel de mogelijkheid krijgt zich af te zonderen. Dus onder de tafel mag niet, in de hoek van de kamer mag wel. Onder de tafel kan ze zich helemaal van je afsluiten, in de hoek van de kamer blijft ze je zien.

Aaien geven tolereren honden van mensen. Sterker nog, mensen leren de honden aan dat het een leuk iets is. Echter vinden honden dit uit instinct helemaal niet zo interessant. Aaien en knuffelen, zeker boven op het hoofd, is eigenlijk heel moeilijk voor ze omdat jij daarin een dominant positie inneemt. Ik zou het aaien en knuffelen dus helemaal niet doen zolang ze je nog niet vertrouwd.

Negeer haar en laat haar doen waar ze zin in heeft (binnen de regels uiteraard). Wil ze in de hoek? Prima. Wil ze in de bench? Prima. Wil ze bij je liggen? Prima.

Als ze bij je komt kan je dit belonen door voedsel te geven. Je hebt speciale trainingsnoepjes (heel klein maar sterk geurend) die werken goed en kan je makkelijk in je zak doen. Herhaal dit iedere keer. Jij bent haar bron van voedsel.

Daarbij zou ik je andere hond regelmatig bij haar weg sturen door met je rug naar haar te staan en met je buik en gezicht naar je andere hond. Stuur je andere hond weg en laat Sacha daarna met rust. Zo leert ze dat jij haar in bescherming neemt. Wegsturen uiteraard alleen doen als je ziet dat Sacha zich geïntimideerd voelt, niet als ze lekker samen liggen.

Dit is de basis voor in huis. Als je het voor elkaar hebt dat ze straks na het roepen van haar naam direct haar beloning komt halen heb je het rotste gedeelte al overwonnen.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:57

Azara71 schreef:
Ze kan nergens heen hoor buiten, alles is omheind ;)

En de brokken lust ze wel alleen neemt ze de tijd er niet voor om te eten ... De brokken bij haar onder de tafel eet ze niet, de brokken bij haar in de bench eet ze niet. Alleen als ik naast haar blijf zitten dan eet ze wat maar heel langzaam en dan nog laat ze meer als de helft staan.



Dan heb ik niets gezegd!

Ik zou het met de brokken gewoon wat negeren, je legt de nu onbewust druk op en het kan best zijn dat ze daarom niet eet.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 15:32

Sacha is bij ons van de etage gesprongen ... |(

Ze is alleen thuis met mijn vriend vandaag en het gaat helemaal fout. Hij wou haar er uit laten vanmorgen, toen is ze gauw omhoog gevlucht, wou hij haar pakken en toen sprong ze naar beneden.

Ik weet niet of hij nog wat tegen haar gezegd heeft maar dat ze uit pure paniek zo in het niks springt vindt ik te ver gaan ... |( Ze heeft niet gepiept zegt hij, heeft wel aan haar kunnen komen om te kijken of ze nergens pijn heeft maar hij zegt van niet.

Verschrikkelijk ! Mijn ouders zijn al op de hoogte nu en willen haar graag een poosje over nemen dat ze bij hun honden misschien minder bang word. Ik werk over dag dus dan heeft ze niet veel aan mij (mijn vriend is er doordeweeks niet) maar ben bang dat die angst dan bij ons nog niet minder word en ze te veel van mijn ouders afhankelijk word ?!

Ik wil het beste voor haar echt ! En volgende week kijk ik het nog even aan, of ze weer gaat ontspannen als mijn vriend er niet is, anders gaat ze zoiezo de weekenden maar naar mijn ouders toe.

Ik wil niet dat haar iets overkomt en al helemaal niet als ze dit haarzelf aan doet uit pure angst. En mijn ouders zijn net als ik grote dierenliefhebbers wat ik van mijn vriend nu niet echt zie als ik eerlijk moet zijn |(

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:37

annebe schreef:
Wat een leukerd!

In haar geval, zou ik haar en het gedrag voorlopig negeren en belonen als ze uit zich zelf bij je komt, enkel met een aai of wat lekkers.
Niet te uitgebreid knuffelen, dit kennen ze niet.

Betreft eten en drinken, deze honden aten alles wat voor handen was, hun maag is voorlopig nog niet stabiel.
Wat je zou kunnen doen, is beginnen met pens van smuldier, 2 pakjes per dag, hiermee stabiliseer je de maag en went ze aan de etensbak.



Dit dus, vooral weinig aandacht aan besteden ivm het 'belonen' van haar angstige gedrag.
Lekker laten liggen waar ze wil liggen, is dat in een hoekje of onder de tafel? So be it. Op het moment dat ze dichterbij komt kun je eventueel wat lekkers neerleggen of geven als ze bij je komt.

Hierop laat je haar merken dat het goed is.

Geef het vooral écht de tijd! En hoe dan ook, aanlijnen buiten!!
Wil ze niet lopen? Neem de tijd en kijk of ze voor wat lekkers wel wil lopen, op het moment dat ze dit doet, uitgebreid belonen met stem en lekkers. Denk aan rauwe frikandel of verse vlees hapjes voor honden.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:42

Is ze bang van alle mannen of alleen van je vriend?Is je vriend iemand die weleens zijn geduld verliest en misschien onredelijk tegen haar is geweest?

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Sacha is zo bang voor alles en iedereen ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 15:44

Mijn vriend is nogal "aanwezig" in huis. Hij is best wel druk en praat hard, maar negeert haar eigenlijk.

Van mijn vader is ze ook bang maar hij kan wel gewoon naar haar toe lopen zonder dat ze weg vlucht.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:46

Ik zou niet met haar blijven slepen, dat levert alleen maar meer stress op. Dit soort situaties moet je in het begin gewoon voorkomen, dus alle deuren en ramen dicht houden als ze er kan komen.

Dit is echt niet iets wat binnen een week over is. Hier gaan maanden overheen voor ze echt iets rustiger en minder bang gaat worden.

Je zult je er voor de volle 100% voor moeten geven, anders denk ik niet dat je de angst eruit krijgt.
Heel sneu om te zien en ik weet hoe erg je met de handen in het haar kan zitten! Ik heb urenlang gejankt omdat ik echt niet meer wist wat ik met Juna aanmoest.

Je mag altijd een pb sturen :)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Sacha is zo bang voor alles en iedereen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:50

Ik denk onderdaad dat dit wel meer dan een half jaar kan duren,je vriend moet zich ook een beetje aanpassen,het heeft weinig zin om achter een doodsbange hond aan te lopen die dan zo bang word dat hij het raam uitspringt...ik ben ook niet voor slepen maar ik denk dat bij je ouders een betere optie is...die hebben denk ik meer geduld en de andere honden zijn stabiel,daar heeft ze wat aan

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:52

Dit gaat gewoon heel lang duren maar de knop kan zomaar omgaan.
Ook al is buiten omheind, niet loslaten..... een hond in paniek is tot heel veel in staat. En er staan zoveel oproepen op Facebook van honden uit het buitenland die door Nederland zwerven en niet meer te beschieten zijn. Compleet met tuigjes en banden om.
Mannen zijn vaak de boosdoeners (en dan ook ECHT) en de honden worden niet netjes behandeld in verwegistan. Onze eerst Spaanse dame moest ook niet van mannen hebben maar dat is in de loop van tijd ook redelijk verbeterd.
Kunnen de honden van je ouders niet bij jou tijdelijk?

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:53

Wij hebben een zwervertje uit Spanje. Ze was ook heel erg bang in het begin. Ik heb haar de eerste vier weken alleen in de tuin uit gelaten, ik kon er geen lijn aan krijgen op een normale manier. We hebben haar in huis met rust gelaten, alleen als ze naar ons toe kwam haalden we haar aan. Haar plaatsje was op een vaste plaats en daar kon ze alles overzien. Wilde ze liever ergens anders liggen (om weg te kruipen) geen probleem, alleen dan lag ze niet zo zacht omdat we natuurstenen hebben. Na ongeveer 4 weken had ik haar vertrouwen gewonnen en daarna kwam langsaam aan de rest van het gezin.

Je moet heel veel geduld hebben en niets forceren. Onze hond was overdag ook een aantal uren alleen en dat heeft haar ook goed gedaan, toen had ze rust en kon ze op zichzelf wennen aan alle spullen en geluiden.

Ik zou als ik jou was haar gewoon thuis laten en niet achter haar aanrennen. Boven alles dicht laten zodat ze niet meer van boven naar beneden kan springen. Niet in de bench stoppen, laat haar zelf maar een plekje zoeken. Laat haar aan alles wennen in haar eigen tempo. Je moet geduld hebben. Laat je vriend voorlopig maar helemaal haar negeren, mijn hond was ook heel erg bang voor mannen.

De angst voor andere honden heeft ze nog steeds, maar is al stukken minder geworden. Laat het kontakt met je andere hond maar aan hun zelf over. Zo leert ze snel genoeg hoe ze daar mee om moet gaan, maar ook niets forceren, houd je er buiten, laten ze het zelf uitzoeken.

Houd vol ook al zie je het nu somber in, je krijgt er een zeer dankbare hond voor terug.

Succes.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:04

Gut...dit is niet iets wat binnen een paar weken geregeld is. Veel van dit soort hondjes zijn nooit gesocialiseerd, en kennen niets, nul, nada en noppes.
Je zult helemaal vanaf het begin moeten beginnen, alsof het een pup is, die bang is voor alles.
Doe haar een goed passend tuigje om (zachte binnenkant, geen harde canvas) en laat dat om zodat je makkelijk een lijnt kunt aanhaken. Geen halsband, als ze in paniek raakt dan rukt ze die af, halsband kan wat later wel als ze jullie vertrouwt. En dat doet ze nu beslist nog niet!

Rust, rust, tijd, tijd, belonen, belonen. Kent ze haar naam wel? Leer dat dan eerst maar eens aan, met steeds een brokje (moet superlekker zijn). Ze heeft er geen notie van dat jullie het goed met haar bedoelen, dus het kost misschien wel een jaar voordat je kunt zeggen; ze is helemaal gewend.
Jullie moeten altijd leuker, lekkerder zijn dan de omgeving, buiten, zodat ze altijd weet dat jullie een veilige haven zijn. Nooit straffen, en helemaal niet najagen, want ze zal in Roemenië wellicht steeds weggejaagd zijn door mensen (mannen?) als ze kwam schooien. Voor haar kan bukken (over haar heen, dat doen mensen onbewust) al heel bedreigend overkomen. Zak door je knieën als je haar wilt lokken en maak je klein.

Je kunt ook clickertraining met haar doen. Dat is heel neutraal, universeel en voor haar, zodra ze het clickje heeft gecombineerd aan wat lekkers, heel duidelijk. Een click is gewenst gedrag.

Maar heel eerlijk...ik twijfel of jullie je voldoende hebben laten informeren over dit soort hondjes. De meesten van die leeftijd zijn 'probleem'honden in die zin dat ze niets kennen.
Mijn eerste hond (herder) was een asielhond, getraumatiseerd, en pas na 1,5 jaar durfde ik te zeggen dat ze weer 'hond' was.

Voorbeeldje: hoe getraumatiseerd ze was merkten we pas na een jaar of 2, toen mijn vader een keer een overall aan had. Ze was dol op mijn ouders, maar kromp ineen tot formaat chihuahua toen ze mijn vader zag en had zo'n enorme angst dat ze hem niet herkende. Pas toen de overall uitging, en ze zijn stem herkende door de angst heen, durfde ze schoorvoetend te komen. Voor ons viel toen wel een puzzelstukje op z'n plaats. ;)