Tips voor langdurige pijnstilling oude ex kater.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Tips voor langdurige pijnstilling oude ex kater.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 20:51

Meet Tommie <3

Afbeelding

Bijna 17 jaar, enorm lief voor mijn man en mij en een ongelofelijk kreng voor anderen. Hij heeft al een hoop meegemaakt waaronder een flink auto-ongeluk en daarna 6 weken opgesloten in een bench om de heup te laten herstellen.
Hier is hij goed van opgeknapt maar bij het lopen is dit nog wel te zien.
Sinds kerst wat kwakkelend( plaste door het hele huis )en nu aan de metacam en feliwayspray voor rust. Een behandeling bij DA was niet mogelijk. Enige optie is onder narcose wat wij nogal link vonden. Vandaar de keuze metacam. En daar is hij zichtbaar van opgeknapt. Morgen zijn laatste dosis. En daarna ben ik bang dat die pijn in zijn pootjes weer terug gaat komen. Morgen eens bellen wat er daarnaast nog mogelijk is voor langdurige pijnstilling om zijn laatste periode pijnvrij te laten verlopen.
Heeft er iemand ervaring met langdurige milde pijnstilling en merk? Om zo ook te kunnen overleggen morgen :)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Tips voor langdurige pijnstilling oude ex kater.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:54

metacam is wat slechter voor de nieren, maar zeer goed voor zijn artrose (die hij wel zal hebben gezien het eerdere ongeluk)..

ik heb met mijn oudje de keuze gemaakt, liever wat minder maanden/jaren pijnvrij waarbij de nieren uiteindelijk de bottleneck worden.. dan wat ouder worden met continue pijn door de arthrose.

mijn oudje is uiteindelijk 20 geworden en hebben we een paar maanden geleden moeten laten gaan.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:55

Een oude kat van een kennis van mij heeft het nog een tijd goed gedaan op een lage dosis metacam.
Op die leeftijd zou ik mij niet meer druk maken over de bijwerkingen op langere termijn. Kwaliteit van leven staat voorop.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Tips voor langdurige pijnstilling oude ex kater.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:03

Ons oudje heeft ook altijd metacam gehad. Heeft ie t toch wel paar jaar prima opgedaan. Nu mag hij het niet meer omdat ie ook prednison heeft.
Maar hier dus prima ervaring mer metacam. Wik keken ook naar hoe veel (of weinig) hij kon hebben. Dus niet volle dosis, maar elke dag half. Alles wel in overleg met dierenarts natuurlijk.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 21:04

Beestje laten gaan vind ik gezien zijn wilskracht op dit moment nog te vroeg. Hij heeft er nog zo'n in. Al is dat misschien wat vertekend door die pijnstilling. Hij krijgt nu de reguliere dosis en die zou ik graag willlen vervangen door iets minder heftigs. Metacam is ook pittig aan de prijs voor langdurig gebruik. Dacht zelf aan een soort aspirine maar dan voor katten... Iets om die scherpe randen eraf te halen en dan het liefst hemelen in alle rust.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Tips voor langdurige pijnstilling oude ex kater.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:05

Oude hond heeft heel lang op pijnstilling gestaan, jaren zelfs. Zijn nieren waren wel goed. Wij wisselden carporal en metacam/metrobac af. Geen idee of dat bij katten net zo werkt.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:18

Dat is altijd een moeilijke beslissing: wanneer is het niet meer dierwaardig?
Sommige dieren hebben zoveel wilskracht dat ze niet opgeven, zelfs als het lichamelijk niet meer gaat.
Sterkte

WillemYntJee
Berichten: 6302
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Tips voor langdurige pijnstilling oude ex kater.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:22

Metacam is aspirine voor katten, namelijk een nsaid. Daar zijn natuurlijk wel alternatieven voor in de vorm van andere nsaids, maar metacam is wel makkelijk te geven. Anders zul je alleen op sterkere producten als tramadol komen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Tips voor langdurige pijnstilling oude ex kater.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 21:33

Dat is handig om te weten! Leven is ook loslaten en ik hoop heel erg dat die keuze voor inslapen ons bespaard zal blijven. Wij zijn belde kritisch wbt welzijn. Wel 'nuchtere Friezen' ;)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Tips voor langdurige pijnstilling oude ex kater.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:48

Meestal blijft die keuze je niet bespaard. Als honden en katten "uit zichzelf" overlijden hadden ze 9 vd 10 X toch een ziekte die niet behandeld werd. Ze overlijden gewoon haast niet zomaar. Volgens mijn VA. Ook hier nooit gewacht tot ze vanzelf gingen, bij alle 4 (3 katten, 1 hond) de knoop doorgehakt voordat ze gingen lijden. Al hebben we met 1 toch te lang gewacht vind ik zelf achteraf.

Pijnstilling is inderdaad slecht voor de nieren. Onze hond zat al op het randje maar moest echt pijnstilling. Dit heeft de nierziekte flink bespoedigd en hebben we haar ook laten gaan

Sterke met alles! Blijven zulke rotdingen. Maar bedenk jezelf "het maakt voor de kat niet uit of het morgen gebeurd of over 3 maanden" Die 3 maanden die je uiteindelijk toch weer voor jezelf.

Sterkte!

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:49

Tramadol is voor het lijf minder belastend maar is een spier verslapper. Niet fijn voor oudjes die toch al minder krachtig zijn.

Metacam is super ook voor langdurig gebruik. Kan schade geven aan organdn maar zeer veel dieren worden bij langdurig gebruik er gewoon oud mee. Jullie kat is al oud dus zou mij daar geen zorgen over maken. De goedkope variant is novacam. Weet niet of deze er ook voor katten is.


Gaat het puur om slijtage van de gewrichten dan kun je glucosamine chondrien geven. Zijn veel opties.

Magnesium extra voeren. Magnesium is rustgevend en zit voor 98% in de botten. Zeer interessant om eens op te googlen ;) zeer goed tegen spierkrampen bijv.

Je hebt ook nog tolfedine. De dierenarts gebruikt dat als injectie middel maar ze hebben ook tablet vorm. Ik ben niet bekend met tolfedine en langdurig gebruik.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:54

hier hebben we een hond met erge heupdysplasie, elleboogdysplasie en daar arthrose op op metacam gehad.
Vanaf haar 3 jaar kreeg ze al een lichte dosis, de laatste twee jaar de volledige dosis metacam en de maximale dosering tramadol. hond is 11 jaar geworden.

Het cavaliertje bij mijn moeder is er nu 13 en krijgt dagelijks een lichte dosis metacam ivm slechte tanden en niet kunnen eten. Ze heeft een zware melkkliertumor en opereren is door slechte bloedwaarden helaas geen optie meer. door de tandpijn kan ze moeilijker eten maar met metacam heeft ze er weinig last van.

In jouw geval zou ik ook gewoon dagelijks een dosering blijven geven. Vraag achter meloxoral of een ander wit product (ter vergelijking, grote fles metacam kostte hier ruim 75 euro, dezelfde hoeveelheid meloxoral kost er 28).
Het is niet bijster goed voor de nieren en lever, maar eenmaal de dieren een dergelijke leeftijd hebben vind ik persoonlijk dat pijnvrij leven (en desnoods wat korter) belangrijker is dan langer leven maar pijn hebben.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Tips voor langdurige pijnstilling oude ex kater.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:02

Kijk met tramadol wel even of hij het lekker vindt.
Die van ons eet het namelijk echt niet, ook niet met blikvoer, worst, (smeer)kaas, snoep, vers vlees etc. Sterker nog, hij at zn prednison ook niet meer toen.
Metacam is stuk makkelijker met geven.
En als t kan, gewoon de helft geven. Scheelt ook in de portomonnee en iig voor mijn gevoel beter voor de nieren

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 22:06

Dank voor de tips. Morgen tussen werk door eens overleggen aan de hand van jullie ervaringen met DA :)
Tis een ongelofelijke zeur met eten. Ik geef metacam nu met de saus van het natvoer. Dat is goed. Rechtstreeks in de bek zonder bezoek ziekenhuis is niet mogelijk :+

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:10

Ooh fijn he zulke katten. Hier ook zo één gehad :=

In de laatste weken hadden we hem op de prednison (die kat waarvan ik achteraf spijt heb hem niet eerder te laten hemelen). Gelukkig kun je prednison spuiten en dat heeft de VA me "geleerd" zodat ik dat zelf kon doen.

Wat dat betreft zijn honden makkelijker :-)

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Tips voor langdurige pijnstilling oude ex kater.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:13

dan moet je geen wolfhond hebben, vorige keer een ontworming proberen te geven, zelfs mini stukjes van 1 mm² in een ganse plak kipfilet gedraaid kreeg ze er weer uit. twee pakjes kipfilet later was het min of meer gelukt ...

tramadol zou ik nemen als last resort, ze komen er toch wel wat warrig van en het is behoorlijk sterk spul. zolang metacam / meloxoral / ... werkt, daarmee beginnen. Onderhoudsdosis kan inderdaad, de cavalier staat nu op ongeveer 1/3 van de maximale dosis voor haar gewicht. Belangrijk is dat je het regelmatig geeft (dus liever 2 maal per dag een druppeltje, dan eens om de 2 dagen de volledige dosering), zodat het pijnstillerniveau in het bloed op peil blijft, dan heb je de beste werking ervan.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 22:16

Us Tom heeft rood balkje bij de DA..
In het verleden al door DA geprobeerd om hem te muilkorven ... geen goed plan.
Bij behandeling haal ik de vangkooi op bij hun. Echte lieve tijger :)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Tips voor langdurige pijnstilling oude ex kater.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 22:16

Slimme hond !!!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Tips voor langdurige pijnstilling oude ex kater.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:19

Dat is er dus 1 met karakter Coby :-)

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:22

Ik heb een kat, Puck.

Die heeft érg slechte knieën.
Al vanaf dat hij twee jaar oud is.
Maar ook een hartprobleem waardoor de dierenarts toen de operatie aan zijn (beide) knieën niet zo zag zitten.

Gezien zijn hartklachten, voedselintolerantie, slechte knieën en nog zo het een en ander gaf de dierenarts een levensverwachting van 4 (hij was toen twee, jaar of twee nog)

Gekozen voor pijnstilling en verder maar gewoon lekker kat laten zijn.

Metacam, 0,5 mg/ml
Hij krijgt voor 4 kilo kat.

Puck is er nog steeds...
Inmiddels ergens tussen de 13 en de 14 jaar oud...

Ik heb het een kort poosje zonder pijnstilling geprobeerd afgelopen jaar, maar dat beviel niet zo.

Met pijnstilling doet hij het -binnen zijn eigen grenzen- eigenlijk nog steeds best aardig.
Knieën zijn inmiddels haast vastgegroeid. Daardoor minder beweeglijk en -gek genoeg- waarschijnlijk ook iets minder pijnlijk.


Het is ongetwijfeld niet goed voor nieren, lever en andere organen.

Maar met pijn laten lopen vind ik ook niets.

En hij doet het er dus al ruim 9 jaar langer op dan verwacht...
Hij krijgt nu dus inmiddels al een jaar of 11 metacam.


Dus als het gaat om een oudere kat, die de laatste periode (maanden, jaren?) geholpen moet worden met iets tegen de pijn, dan zou ik dat gewoon doen.

Het haalt -heel misschien- iets af van de totale tijd die hij nog heeft, maar die tijd is wel prettiger.

En ik geloof ook vast dat continue pijn ook niet goed voor je lijf is.




Puck krijgt de metacam al jaten gewoon over zijn voer.
Als hij weinig trek heeft, likt hij de metacam eraf en laat de rest liggen...

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:26

Het is een andere insteek maar heb je al eens gedacht aan cbd olie?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:31

senna21 schreef:
Een oude kat van een kennis van mij heeft het nog een tijd goed gedaan op een lage dosis metacam.
Op die leeftijd zou ik mij niet meer druk maken over de bijwerkingen op langere termijn. Kwaliteit van leven staat voorop.

Heel eerlijk komt er bij mij een knoop doorhak moment als een dier niet zonder pijnbestrijding kan.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Tips voor langdurige pijnstilling oude ex kater.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:36

Ik zou in jouw geval denk ik novacam nemen, en dan niet te katten maar de hondenversie. Die laatste is veel geconcentreerder (1,5 mg/ml ipv 0,5 mg/ml) dus goed opletten dat je niet overdoseert, maar novacam voor katten is snel 50 cent tot 1 euro per dag. Volgens mij is het verder exact hetzelfde spul, maar vraag het voor de zekerheid even na bij de dierenarts :)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 22:41

JPS schreef:
Het is een andere insteek maar heb je al eens gedacht aan cbd olie?

Ook aan gedacht!
@Tamary heel realistisch inderdaad een keuze. En voor mij rechtlijnig ook de juiste. Maar met pijnstilling (mild) een katwaardig bestaan kunnen hebben zonder lijden is voor mij ook heel wat.
Zomaar bijna 17 met wakkere ogen en geest in laten slapen is geen optie.

Edit qua prijs. Was nu 61 euro kwijt voor 5 dagen. Metacam klein 22 euro. Die optie voor 5 dagen vond ik een pittige voor langdurig ;)

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:46

Oei dat is wel heel duur, ik betaalde 25 euro voor 25ml novacam, kat was 6kg en had 0,6ml per dag nodig. Dat was dus 60 cent per dag en vond ik al niet echt tof op jaarbasis..