Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 21:48

Hallo allemaal,

een tijdje geleden had ik een topic aangemaakt omdat mijn konijn onverwachts een nestje had gekregen. Ze was ontsnapt en heeft een leuk wild mannetjes konijn ontmoet.

De konijntjes zijn dus half wild. zijn nu 10 weken oud (ze zitten al gescheiden). Het zijn er 6, zoek een goed huisje voor 5.
IK heb ze veel tammer gekregen dan ik had verwacht.
verschillende keren opnieuw op marktplaats gezet. geen reacties. Een keer gratis er op gezet, maar toen kreeg ik 2 reacties van rare mensen...
Heb contact op genomen met verschillende opvangen. Niet om ze naar de opvang te brengen, maar om te vragen of de opvang misschien een plekje voor ze wist. aangezien die wel contacten zullen hebben. maar helaas niks....

Ik weet nu niet wat ik ermee moet. ze kunnen wel hier blijven. Ik heb een grote kooi. maar ik kan geen 7 konijnen blijven houden.

Hopelijk heeft er iemand tips, kent iemand mensen die nog een leuk konijn zoeken,
iemand met een dierenweitje,

ik hoor het graag!

foto's die ik voor de advertentie heb gebruikt:

Afbeelding

Afbeelding

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:51

Misschien aan de kinder boerderij geven?

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 21:59

paardje1983 schreef:
Misschien aan de kinder boerderij geven?


goed idee! nog niet aan gedacht.

vraag me wel af of ze daar ''tam' genoeg voor zijn. ze zijn heel tam, maar ze blijven half wild. geen ideaal knuffelkonijn voor kinderen.
aan de andere kant. misschien wennen ze er snel aan.

wacht nog even andere ideeën af.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:03

geen kennissen die viavia aan huisjes kunnen komen zoat je weet dat ze goed zitten?

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:05

Kinderboederij heeft zat konijnen, die krijgen rond deze periode ook 10.000 van die beestjes aangeboden. Het probleem is dat deze konijnen 'saai' zijn, geen gekken kleuren, geen hangende oortjes, geen pluizige vacht. En dat is nu net wat mensen willen. Tel daarbij dat iedereen 'per ongeluk' nestjes heeft, en je komt er niet vanaf.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 00:52

Och, ze zijn vrij smakelijk vind ik persoonlijk.
Oplossing ligt voor de hand....

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 00:54

Ik blijf erbij wat ik toen zei, lekker loslaten.

Brievenbus
Berichten: 2116
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 00:56

Kuggur schreef:
Och, ze zijn vrij smakelijk vind ik persoonlijk.
Oplossing ligt voor de hand....

Same thoughts :')

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 01:28

Maartje1990 schreef:
Ik blijf erbij wat ik toen zei, lekker loslaten.


Kan dat succesvol als ze al zijn opgevoed? En waar moet je ze dan los laten? Ik denk dat ze afgemaakt worden door de konijnen die er al wonen?

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 01:51

Afbeelding
Bij deze een foto van mijn ventjes, en zoals je kunt zien is die achterste ook echt duidelijk een half wildje. Mijn konijn was ooit ontsnapt naar de buren, en dat achterste konijn en zijn broer en zus waren het resultaat. Dat voorste konijn is het resultaat van miscommunicatie tussen ons en zijn vader, omdat we dachten dat hij een zij was eerst, dus dat meneertje is een kwart wild. Het worden geen knuffelkonijntjes, alhoewel mijn pluizige konijntje goed stil kan zitten op schoot en hij optillen goed geleerd heeft. De achterste is ook een groot deel van zijn leven echt bang geweest voor mensen, en hij had ook een tijdje geen contact met andere konijnen. Ik heb hem toen in een binnenhok gezet en zoals je ziet vermaakt hij zich op die manier prima met zijn bijna broertje. Je kunt dit soort konijntjes dus wel leren om naar je toe te komen met snoepjes bijvoorbeeld, alhoewel ik merk dat hij na een tijdje dit niet gedaan te hebben snoepjes liever even niet komt halen tot het andere konijntje het weer een paar keer gedaan heeft. Met een rustig ander konijntje merk ik dat mijn half wildje blaakt van het zelfvertrouwen en ook gewoon bij mijn wat drukkere door konijnen geobserdeerde grote hond durft te kijken.

Je kunt ze aan gezinnen en plaatsen kwijt waar dus al tamme konijntjes zitten naar mijn idee. Knuffelkonijnen maak je ze waarschijnlijk niet, maar daar moet je vaak toch bij hangoor konijntjes voor zijn. Een vriendin van mij heeft ook een goed tam konijn met opstaande oren (die ze los op een grasveld kan zetten zelfs), maar die houdt ook niet van knuffelen. Aanhalen accepteerd hij wel heel makkelijk.

Dierenasielen kun je ze meestal wel aan kwijt, maar hier moet je voor betalen. Veel losgelaten konijnen worden gepakt door honden, aangereden, afgemaakt door mensen die niet willen dat hun volkstuintjes kaalgevreten worden, door roofvogels, etc. Het zijn geen doorgewinterde wilde beestjes meer natuurlijk nu, maar het is maar wat je zelf wilt. Loslaten heeft mijn voorkeur tegenover dieren opeten, maar ja, ik eet zelf dan ook geen vlees dus ik heb natuurlijk sowieso een bias. Maar die beestjes redden het waarschijnlijk niet snel.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:45

Je kan eens een speciale wild-opvang contacteren? Misschien kunnen ze nog wild gemaakt worden.
Halfwildjes in de kleur wildkleur worden door veel opvangen uitgezet. De andere kunnen helaas niet overleven door de kleur.

Maar voor half wildjes een thuis vinden is erg moeilijk. Ze blijven namelijk wild bloed hebben. Vaak zijnz e op deze leeftijd heel erg tam, maar naar mate ze ouder worden veranderd dat weer en komt het wilde naar boven.
Je moet ook echt een grote ruimte voor ze hebben. Een grote overdekte buitenren die ook onder gaas heeft ingegraven, want ze kunnen klimmen en graven als de beste.

En dat maakt ze moeilijk plaatsbaar. Het zullen geen tamme konijntjes blijven.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:52

Geryon schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik blijf erbij wat ik toen zei, lekker loslaten.


Kan dat succesvol als ze al zijn opgevoed? En waar moet je ze dan los laten? Ik denk dat ze afgemaakt worden door de konijnen die er al wonen?


Zo'n halfwildjes zullen heel snel verwilderen. Mijn konijnrn (waaronder 1 halfwildje) liepen los in onze (open) tuin ze kwamen altijd terug naar hun hok. Werden niet afgemaakt door de andere konijnen hoor. Weet verder niet hoe dat zit met terrotorium bij konijnen. Maar je kunt konijnen vrij makkelijk koppelen, neem aan dat in het wild er voldoende mogelijkheid is om weg te gaan of juist niet.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:53

Loslaten zou ik sowieso niet doen nu met dat RHD virus, grote kans dat ze dan in no-time dood zijn. Daarnaast vraag ik me ook af of halfwilde konijnen die in gevangenschap geboren zijn zich wel helemaal zelf kunnen onderhouden in het wild?

Ik zou toch advertenties blijven maken en ze desnoods kijken of je ze bij een opvang kunt brengen zodat zij een nieuw plekje kunnen zoeken.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:00

Wat jammer dat ik 38 weken zwanger ben,
Anders had ik er graag 2 van je willen hebben is wel uniek.
Verder misschien advertentie ophangen bij de welkoop of ranzijn misschien een optie?

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:08

Kuggur schreef:
Och, ze zijn vrij smakelijk vind ik persoonlijk.
Oplossing ligt voor de hand....


Ah nee joh, dat doe je met IJslandse paarden. :P


@TS? Heb je Flappus in Zwolle al tips gevraagd?
Die zijn ècht begaan met dieren en doen net even meer dan "normale" opvangen.

Cindequil
Berichten: 2245
Geregistreerd: 17-01-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:21

Wat een schatjes. <3 Als ik niet zo'n postzegelformaat huis had gehad, en iets meer verstand van konijnen, had ik er zo een paar van je over genomen. <3

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:26

Als kind wou ik juist deze kleur... Ik wou een Pieter konijn... Nou werd het een wit-zwarte Pieter xD ik snap niet waarom mensen deze niet zouden willen... Zo schattig!

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:47

Laptopmuis schreef:
Je kan eens een speciale wild-opvang contacteren? Misschien kunnen ze nog wild gemaakt worden.
Halfwildjes in de kleur wildkleur worden door veel opvangen uitgezet. De andere kunnen helaas niet overleven door de kleur.


Zal vast per konijn en omgeving verschillen, maar bij ons op stal is ooit een rode, een zwarte en een bonte losgelaten. Met als gevolg wildkleur-met-wit konijnen, die al jaren prima overleven. De konijnen hebben witte blesjes, witte kragen, allerlei combi's lopen er rond. De zwarte leeft ook nog steeds, en daar lopen er nu ook een aantal van rond (wel leuk, al die verschillende kleuren in een nest). Alleen de rode is overleden, maar ook die heeft zich voortgeplant.

Ze worden niet bijgevoerd, leven op de wei en rond de stallen, waar ook een familie vos en een buizerd wonen, dus het kan wel. Of je het moet willen, konijnen loslaten, is een tweede natuurlijk

Vera96

Berichten: 2165
Geregistreerd: 15-02-08

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:15

Waarom doe je ze niet naar de opvang? Kost je inderdaad even wat geld (ga uit van 10 euro per konijn) maar dan weet je wel zeker dat ze goed terecht komen.

Ik had een nestje. Op zich kon ik wel nieuwe baasjes voor ze vinden maar dan kwamen ze in een hok of per 1 terecht, iets waar ik persoonlijk tegen ben. Bij de opvang weet ik zeker dat ze naar baasjes gaan met een ren én per twee.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:37

Ik had een tijd geleden een heuse konijnenplaag en heb 15 stuks uitgezet. Gevangen in een rattenkooi en toen stuk voor stuk weggebracht. Die waren wel echt wild, kwamen uit een tamme moeder en wilde vader. We hebben er 1 gehouden (die had als enige van alle kleintjes een mooie gele kleur) en die loopt nu over het erf. (wilde papa hebben we afgeschoten en mama hebben we ook niet meer).

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:49

Wauw, ik vind ze juist echt geweldig.. Wat een mooie koppie's <3 Het is dat ik al een koppel heb, anders wist ik het wel! Mijn konijnen hoeven niet tam te zijn.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:28

Zoolgangster schreef:
Kuggur schreef:
Och, ze zijn vrij smakelijk vind ik persoonlijk.
Oplossing ligt voor de hand....


Ah nee joh, dat doe je met IJslandse paarden. :P



.

Ehm inderdaad, hier wordt veel (uiteraard IJslands) paardenvlees gegeten, ook door mij. En hoewel irrelevant, het één sluit het ander niet uit....

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 20:30

Ze verkopen ook moeilijk omdat iedereen inderdaad pluizige hangoren wil.
maar ik dacht, is juist speciaal. mensen willen dat. Ik wilde dat in ieder geval wel altijd. Voor de moeder heb ik destijds ook expres voor rechtopstaande oren gekozen.

Ja ik heb zo ongeveer aan iedereen die ik ken gevraagd of ze iemand kennen die nog een leuk konijn wil.

Ik weet niet of ze nog echt wilder worden. ze zijn wat schichtiger, maar komen wel meteen naar je toen in het hok. (ik kom vaak wat eten brengen) dan kun je ze ook prima aaien. en vastpakken. de meeste spartelen amper en zitten rustig op schoot. Je kunt ze ook allemaal makkelijk op je borst leggen en ermee lopen.

Naar een opvang... ik weet het niet. Dan zet ik ze misschien liever uit. Misschien niet de beste oplossen omdat het de populatie wilde konijnen niet goed doet. maar wel minder erg dan wanneer je een helemaal tam konijn los laat.

Ik heb gekeken voor een kinderboerderij. een in de buurt hier neemt konijnen aan. Misschien die even bellen.

Ik zit te denken ze misschien in de tuin los te laten als er echt geen oplossing komt. Mijn konijn is toen 2 keer achter elkaar ontsnapt. paar dagen buiten gezeten. Zat vaak bij de buren en huppelde een beetje tussen de tuinen rond aan het gras te knagen. genoeg schuilmogelijkheden. en de buren vonden het leuk haha.
Mijn punt; Ze hebben genoeg ruimte en zullen niet snel een andere tuin in kunnen of de weg over gaan.
ik zou bijvoorbeeld de 2 mannetjes daar neer kunnen zetten. Dan hebben de vrouwtjes weer veel ruimte en kan ik misschien nog een plekje voor ze vinden.

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 20:31

Daphne__ schreef:
Wauw, ik vind ze juist echt geweldig.. Wat een mooie koppie's <3 Het is dat ik al een koppel heb, anders wist ik het wel! Mijn konijnen hoeven niet tam te zijn.


leuk om te horen :D
geen ruimte voor eentje extra? :P

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:32

Er zijn Konijnen boerderijen, daar hebben wij ons konijntje gebracht omdat hij anders alleen zou zitten.
Dit houd in dat je ze daar meestal gratis kan brengen, en dan komen de konijntjes heel hun leven in een grote tuin met andere konijntjes :)