Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:27

Wij hebben een border collie, geen ervaring met ausies. mijn eerste hond was dit (was daarvoor bang van honden) veel tijd gestoken in het vinden van de juiste fokker en daarna goed kijken of de pup idd de hond kan gaan worden wat jij voor ogen hebt. voor ons was het van belang dat ze weinig Eye zou hebben, het drijven zit er dan wel in maar niet zo extreem dat alles gefixeerd wordt. Onze hond komt van moeders kant de werklijn en vaders een showlijn. voor ons was belangrijk dat ze op de eerste plaats fijn in huis kon leven zonder neurotisch te worden en dat kinderen geen problemen zouden geven. Onze hond is nu 9 jaar en man wat een ontzettend fijn, lief en geweldig dier is het toch. Ze is heerlijk rustig in huis en een gigantische knuffelkont.
Wij wilden met haar drijven maar kwamen er op jonge leeftijd achter dat ze helaas hd had dus werken was uit Den boze. nog wel wat andere dingen geprobeerd maar dat lag haar niet. Onze border werkt dus niet. Er is wel heel veel tijd gestoken in haar opvoeding. De kinderen kunnen alles met haar doen.
in haar jongere jaren ging ze met mijn paard mee als ik een bosrit ging maken. nu gaat dat lichamelijk niet meer hoe graag ze het ook doet.

belangrijk om collies te leren (dus in dit geval de border) is dat ze geen paardenmest moeten eten. collies kunnen namelijk niet tegen invermectine en als paarden ontwormd worden krijgen ze dat binnen als ze de mest eten.

XxDiandraxX

Berichten: 3997
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:34

PBA_ schreef:
belangrijk om collies te leren (dus in dit geval de border) is dat ze geen paardenmest moeten eten. collies kunnen namelijk niet tegen invermectine en als paarden ontwormd worden krijgen ze dat binnen als ze de mest eten.


Wil even op dit laatste stukje inhaken. Dit is dus wat er bedoeld word met mdr1. Mits de hond lijder is (en drager in mindere maten) is dat inderdaad iets om te leren maar als de hond vrij is zal hij daar niet anders op reageren dan andere honden.

Wat niet wil zeggen dat het dan niet gevaarlijk kan zijn overigens. Want zoals elk mens en elk dier kun je ergens allergisch voor zijn of een heftige reactie op krijgen.

(overigens niet persee op jouw gericht maar even algemeen)

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:40

Kijk dat wist ik niet, dacht dat het op alle collies sloeg en heb ook daarnaar gehandeld. eerlijk gezegd weet ik niet meer welke testen de ouderdieren hebben gehad maar dat is terug te halen. voor de zekerheid blijf ik op deze manier werken, is niet lastig ofzo.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:45

Ik heb een (ze zeggen showlijn gefokte border collie)

mijn ervaring met hem is dat hij in huis super lief is en de hele dag licht te slapen.
maar zodra hij een riem om heeft is het trekken en gek doen. fietsers hardlopers en ook paarden zijn leuk om te drijven. auto's laat hij gelukkig met rust

kom je weer binnen gaat hij weer slapen.
al van pup af aan was corrigeren moeilijk te doen. zodra je maar zijn kant op liep beet hij (en niet te zuinig ook) en ja ik mag aan nemen dat dit een uitzonderingen hond is.

wat betreft te sport
ik doe behendigheid in de groep hebben we 4 borders en 1 aussie.
de borders zijn erg snel en gedreven maar met weinig rust in de kont.(die van mij kan moeilijk zich concentreren als hij moet wachten)
de aussie loopt het parcours minder snel des als niet te min vindt hij dit super leuk. en gebeurd dit met veel meer rust als met de borders.

XxDiandraxX

Berichten: 3997
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:46

PBA_ schreef:
Kijk dat wist ik niet, dacht dat het op alle collies sloeg en heb ook daarnaar gehandeld. eerlijk gezegd weet ik niet meer welke testen de ouderdieren hebben gehad maar dat is terug te halen. voor de zekerheid blijf ik op deze manier werken, is niet lastig ofzo.


Ja ik heb bijv een lijder van dit gen. Dat betekent dat als hij ook maar een beetje ivermectine (om maar een voorbeeld te noemen) daar zeer ernstige neurologische klachten van krijgt met evt zelfs de dood tot gevolg.

Met een beetje rekening houden vermijd je dat. Mest eten is dan ook al met 8weken afgeleerd.

Dragers kunnen soms wat heftiger reageren maar in principe zouden die alles mogen hebben mits niet over gedoseerd.

Honden die vrij zijn van dit geen kunnen behandeld worden als elke andere hond.

Overigens kan je hier vrij eenvoudig op testen door bloed (bij da) of swab en de laatste kan in een zelf test thuis en dan opsturen. Kost ongeveer 70euro zo uit mijn hoofd en is het geld zeker waard!

Klein weetje, zijn ook niet alleen collies maar bijv ook witte herders, toller en sommige wibdhonden.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:53

en zo leer je toch weer wat bij. Een test ga ik niet meer doen vind het goed zo, beestje is al 9 en dit werkt prima. paarden poep eten was niet lastig af te leren, dus dat doet ze ook niet. De kuren die ze krijgt werken ook goed dus ga nu niks meer veranderen. voor een evt volgende border wel een overweging waard.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 22:59

Wauw ik heb alles gelezen maar zal morgen even wat uitgebreider reageren.

Iemand had het over 1 x in de week behendigheid niet goed genoeg zou zijn.

Het is de bedoeling om 1x p week behendigheid te doen 1x p week flyball en nog wat anders ben er alleen nog niet uit wat, ligt aan t ras waar ik voor ga.. dus denk niet dat dit voor mij geld :)

TeSzZz
Berichten: 1756
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 23:11

PBA_ schreef:
en zo leer je toch weer wat bij. Een test ga ik niet meer doen vind het goed zo, beestje is al 9 en dit werkt prima. paarden poep eten was niet lastig af te leren, dus dat doet ze ook niet. De kuren die ze krijgt werken ook goed dus ga nu niks meer veranderen. voor een evt volgende border wel een overweging waard.


Voor zover ik weet en ook terug heb kunnen vinden zijn er nog geen stamboom borders positief getest op mdr1, iig niet in Europa. Zou me er dus niet al te druk om maken, al is het natuurlijk altijd goed om voorzichtig te zijn.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 08:48

Over dat MDR1 had ik inderdaad ook gelezen dat dit alleen lastig is als ze lijder zijn, niet drager. Al met al vind ik het lastig :)

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:03

Probeer eens te verwoorden wat je lastig vindt?

Ik zou ook altijd adviseren: als de pups er zijn kan het gebeuren dat er geen pupje bij zit die je raakt. Laat het dan voorbijgaan en probeer het weer bij een ander nest of pup.

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:22

MDR1 kan ook bij Aussies voorkomen hoor. Dus niet enkel bij BCs.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 09:24

Hannanas schreef:
Probeer eens te verwoorden wat je lastig vindt?

Ik zou ook altijd adviseren: als de pups er zijn kan het gebeuren dat er geen pupje bij zit die je raakt. Laat het dan voorbijgaan en probeer het weer bij een ander nest of pup.


Lastig om uit te vinden welke hond het beste bij mij past, als persoon, maar ook in mijn leven.
Lastig omdat iedereen een andere ervaring heeft met het ras/de hond zelf etc..

Zo zegt internet dat een Kelpie makkelijker is qua opvoeding dan een border en een aus, omdat ze minder gevoelig zijn voor "fouten" die aangeleerd worden.. Maar de mensen van de flyball zeggen dat een kelpie juist lastiger is.. :Y)

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:37

Ik denk dat je ook echt naar het karakter moet kijken van de hond/puppy tuurlijk een ras kan moeilijker of makkelijker zijn maar uiteindelijk valt en staat het bij opvoeding en karakter. Neem nu mijn husky die loopt rustig los zonder problemen, juist doordat ik toen ze pup was heel consequent ben geweest. Tuurlijk het is een tiener nu dus soms rent ze wel van mij weg :+ maar na een minuut of zo is ze wel weer terug :)

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:41

Ik heb twee borders uit half werk, half showlijn. 1 pup teef van 13 weken en een reu van 3,5 jaar waar ik in de flyballsport mee loop en behendigheid mee doe. Wij hebben een manege, socialere honden kan je niet krijgen dan de mijne. Hun ideale leven: kroelen en werken. Mijn volwassen border is de rust zelve, behalve als er gewerkt moet worden, dan staat hij er voor 400%. De pup is ook al heel werklustig al is ze nu natuurlijk nog een lekker dulle pup. Mijn borders zijn niet neurotisch of angstig, dit hangt voor een groot gedeelte ook van de opvoeding af. Buiten is lekker spelen, binnen is rusten. En dan krijg je borders die super rustig zijn binnen. En vooral niet 4 uur per dag met ze gaan lopen, daar krijgen ze alleen maar een megaconditie van. Gewoon 1 lekkere boswandeling van een uur en nog een andere wandeling naar bijv het park en twee keer per wk naar de hondenschool voor training en het zijn verder heerlijke rustige honden.

De aussies die ik ken zijn afstandelijker tegenover vreemden, heel waaks, niet makkelijk met vreemde kinderen en best eigenwijs. Ook zijn ze voor de echte sport een stuk logger en vaak minder snel dan borders, dus ik weet niet wat daarin je ambitie is?
Mijn keuze is daarom al heel snel.gevallen op de.border en nooit spijt van gehad

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:45

Probleem is vooral dat niet elke BC hetzelfde is en ook niet elke AS...
Ik zou vooral veel fokkers bezoeken en de ouders beoordelen en daaruit verder kijken of je bij een geschikt nestje kan geraken en dan gekoppeld worden aan de juiste pup.

Ik heb 2 BC's en mijn vriend een AS.
Mijn jongste BC en de AS zijn exact hetzelfde in gedragingen. Even hevig, evenveel drijflust, maar kunnen ook heerlijk rustig zijn binnen in huis.
De oudste BC is dan weer helemaal anders.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 09:50

Ik zou het wel leuk vinden om verder te komen met flyball en behendigheid, de aus bij ons in het team is sneller dan de gemiddelde border, ondanks dat hij een stuk groter is.. Hij draait alleen niet zo snel op de box.

Ik wil toch ook nog een keer gaan kijken bij een Kelpie fokker, gewoon om zeker te weten dat ik alle opties goed heb uitgezocht.

Tevens ga ik ook bij meerdere fokkers van BC's en aussies langs. Zoals vermeld :)

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:01

Een Kelpie staat een stuk hoger in de driften vind ik. Die staan wat moeilijker 'uit' heb ik het idee. Dat moet je net liggen. Net als dat het je moet liggen dat als je een teen beweegt, een Aussie al naast je staat om met je mee te gaan. Ik heb daar wel even aan moeten wennen, zo'n schaduw.
En dat is voor iedereen persoonlijk.

Wat SuperZodiaX beschrijft over Aussies dat ze waaks, afstandelijk tegen vreemden en eigenwijs zijn herken ik ook wel. Ik moet er meestal om lachen. En ik denk dat dat ook de beste manier is om ermee om te gaan. Het zijn gewoon clowntjes. Ze mogen tot op zeker hoogte vanalles. Maar als het menens is moeten ze luisteren en komen. Je moet geen slaafse honden van ze willen maken, dat zijn het niet.

Binnen de Aussies heb je idd de loggere types die steeds meer richting groter/breder worden gefokt, maar er zijn ook de slanke dennen. Een goede fokker denkt met je mee en zal je voor het sporten niet het logste pupje uit het nest geven waarschijnlijk ;) .

Goed idee iig om bij verschillende fokkers te gaan kijken. Probeer niet meteen verliefd te worden.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:02

Nicky91 schreef:
Ik zou het wel leuk vinden om verder te komen met flyball en behendigheid, de aus bij ons in het team is sneller dan de gemiddelde border, ondanks dat hij een stuk groter is.. Hij draait alleen niet zo snel op de box.

Ik wil toch ook nog een keer gaan kijken bij een Kelpie fokker, gewoon om zeker te weten dat ik alle opties goed heb uitgezocht.

Tevens ga ik ook bij meerdere fokkers van BC's en aussies langs. Zoals vermeld :)


Aussies zullen in een rechte sprint idd wel even snel zijn als een border, maar zoals je zelf al zegt zijn borders vaak veel behendiger en sneller op draaien, wel van belang bij de sporten waar je graag overal secondes bespaart. Dit hangt ook samen met het gewicht een border reu van 18 kilo is vaak een stuk atletischer dan een aussie reu van 35 kilo. Als je serieus de sport in wilt is dat wel iets wat je mee kan laten wegen.

Machie

Berichten: 16009
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:13

Iris82 schreef:
MDR1 kan ook bij Aussies voorkomen hoor. Dus niet enkel bij BCs.


Het komt dacht ik meer voor bij assies dan bij border collies.
EN nog veel meer bij bv de schotse collie.

Machie

Berichten: 16009
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:15

Kelpie kan trouwens ook prima. Dat zijn echt geen lastigere honden dan borders of aussies. Ik vind ze enorm leuk :) Ook daar weer 2 types trouwens, de working kelpie en de autralian kelpie. Andere bouw, andere hond ;)

dierenfan
Berichten: 9627
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:18

Ik zou voor werklijn gaan ivm vaak dramatisch dikke volle vachten van de showlojjn honden. Persoonlijk heb ik daar niets mee. Kost veel erg veel tijd qua onderhoud en bij slecht weer een ramp in huis!!

Qua drukte wordt een hond net zo gek als dat je deze zelf maakt. Dat is gewoon kwestie van opvoeden en consequent blijven. Ja ze hebben meer beweging nodig dan de gemiddelde bulldog bijv. Maar nee showlijn of werklijn maakt niet uit wat ze gewend zijn daar passen ze zich aan. Soms lukt dat niet maar dat kan aan zeer veel dingen liggen. Als jij normaal doet en lekkerd wandeld en traint en sport kan je ook werklijn gewoon aan. Zijn geen bijzondere honden het zijn gewoon energieke honden ;)

TeSzZz
Berichten: 1756
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:58

Iris82 schreef:
MDR1 kan ook bij Aussies voorkomen hoor. Dus niet enkel bij BCs.


Het komt juist bij Aussies voor, en niet of vrijwel niet bij BC's

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:22

aquarium
Nicky91 schreef:
Wauw ik heb alles gelezen maar zal morgen even wat uitgebreider reageren.

Iemand had het over 1 x in de week behendigheid niet goed genoeg zou zijn.

Het is de bedoeling om 1x p week behendigheid te doen 1x p week flyball en nog wat anders ben er alleen nog niet uit wat, ligt aan t ras waar ik voor ga.. dus denk niet dat dit voor mij geld :)


Fokker van onze Aussie gaf aan ze willen hele leven leren
Dus niet alles tegelijk oppakken, wen ze ook aan 'rust' dagen. Mocht je dan een dag niet sporten met hond zal die niet gelijk stuiteren van energie.

Bied ze vooral voldoende uitdaging en afwisseling.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 09:24

Ja het word gewoon goed inlezen, langs gaan bij de fokkers en dan moet het wel goedkomen. Al zal het geen makkelijke keuze worden. Ik weet zeker dat ik wel de goede keus zal maken, uiteindelijk :)

Sansevieria
Berichten: 4210
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:09

Ik had tot voor kort een aussie (die hebben we met ruim 14 jaar moeten laten gaan), ik heb nu een aantal borders (uit werklijn, en werk daar ook mee), en sinds deze week een pup van 5,5 maand, kruising working kelpie x border collie.

Het typische beeld wat mensen nogal eens hebben van drukke nerveuze border kan ik niet bevestigen.
Mijn honden zijn (buiten hun werk aan de kudde) rustig in huis.
De aussie is wat meer van zijn erf en gezin verdedigen is onze ervaring, de borders wat meer allemansvriend...
Rustig in huis was de aussie ook, wel wat meer blaffen.

De (halve) kelpie is wat bedachtzamer nog als de borders.
Nu kent deze nog niet veel, heeft tot een paar dagen geleden alleen in een stal/schuur gewoond.
Hoe die zich verder gaat ontwikkelen is nog niet te voorspellen natuurlijk, maar aan de schapen brengt ie al een stuk rust meer met zich mee als een border gemiddeld op die leeftijd.