Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 13:54

superpony schreef:
Ik denk dat er gewoon teveel mee gefokt is en teveel mensen een mode hond kopen, dan gaat het altijd wel ergens mis.

Toen we een BC kochten waren er wel vooroordelen, maar zag je ze veel minder in huis dan nu.

Als ik dan ergens was met onze BC zeiden mensen; ja, maar die van jou is heel lief. Maar zij heeft ook haar training gehad. Het gaat niet vanzelf.

In de western liepen er altijd veel Bc's en ook aussies. Eigenlijk ken ik alleen maar mooie, vriendelijke honden die goed luisteren. Ik zie nu wel meer Aussies dan Bc's tegenwoordig. Veel hebben er wel 2 of 3. Als je bij iemand komt met Aussies, wordt je niet blaffend verwelkomt, maar snuffelen ze wat en lopen wat om je heen.
Meesten houden altijd hun baasje goed in de gaten. Als je gaat rijden, kun je ze prima leren bij je in de bak te liggen, of mee te lopen in het bos etc.

Onze BC had alleen wat minder interesse in andere honden. Ze speelde er weinig mee toen ze jong was en was altijd vooral op mij gefocust.
Toen ze ouder werd corrigeerde ze honden die te dichtbij kwamen netjes en dat werd gerespecteerd. Met het kleine hondje speelde ze na het ''wennen'' wel af en aan.

Toen ons huidige teefje bij ons kwam, was ze net een aantal weken onverwachts alleen. We dachten dat ze daar niet zo mee zou zitten, maar toonde heel goed het gemis. Ons nieuwe teefje nam ze dan ook gelijk met liefde op en ze lagen direct samen te slapen. Dat had ze niet eerder gedaan.

Slechts eenmaal is ze een keer boos geweest. Onze zoon voetbalde met een jongen die ook een hond had. Onze BC was erg snel en had de bal. Andere hond kwam eraan en die kreeg een snauw. Daarna kon die hond nooit meer wat goed doen en bleef die wel uit de buurt.
Maar wat ze deed, deed ze wel netjes.


Het zijn eigenlijk net kinderen, ze moeten gewoon leren.
Maar ik denk dat het wel duidelijk is dat ik nog veel moet nadenken haha en vooral veel praten met mensen van beide rassen.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:13

Nicky91 schreef:
superpony schreef:
Ik denk dat er gewoon teveel mee gefokt is en teveel mensen een mode hond kopen, dan gaat het altijd wel ergens mis.

Toen we een BC kochten waren er wel vooroordelen, maar zag je ze veel minder in huis dan nu.

Als ik dan ergens was met onze BC zeiden mensen; ja, maar die van jou is heel lief. Maar zij heeft ook haar training gehad. Het gaat niet vanzelf.

In de western liepen er altijd veel Bc's en ook aussies. Eigenlijk ken ik alleen maar mooie, vriendelijke honden die goed luisteren. Ik zie nu wel meer Aussies dan Bc's tegenwoordig. Veel hebben er wel 2 of 3. Als je bij iemand komt met Aussies, wordt je niet blaffend verwelkomt, maar snuffelen ze wat en lopen wat om je heen.
Meesten houden altijd hun baasje goed in de gaten. Als je gaat rijden, kun je ze prima leren bij je in de bak te liggen, of mee te lopen in het bos etc.

Onze BC had alleen wat minder interesse in andere honden. Ze speelde er weinig mee toen ze jong was en was altijd vooral op mij gefocust.
Toen ze ouder werd corrigeerde ze honden die te dichtbij kwamen netjes en dat werd gerespecteerd. Met het kleine hondje speelde ze na het ''wennen'' wel af en aan.

Toen ons huidige teefje bij ons kwam, was ze net een aantal weken onverwachts alleen. We dachten dat ze daar niet zo mee zou zitten, maar toonde heel goed het gemis. Ons nieuwe teefje nam ze dan ook gelijk met liefde op en ze lagen direct samen te slapen. Dat had ze niet eerder gedaan.

Slechts eenmaal is ze een keer boos geweest. Onze zoon voetbalde met een jongen die ook een hond had. Onze BC was erg snel en had de bal. Andere hond kwam eraan en die kreeg een snauw. Daarna kon die hond nooit meer wat goed doen en bleef die wel uit de buurt.
Maar wat ze deed, deed ze wel netjes.


Het zijn eigenlijk net kinderen, ze moeten gewoon leren.
Maar ik denk dat het wel duidelijk is dat ik nog veel moet nadenken haha en vooral veel praten met mensen van beide rassen.


Onze aus is inmiddels redelijk waaks (8 maanden) en begreep op cursus van iemand met meerdere aussies dat die ook vrij waaks zijn.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:26

Wij hadden vroeger een border collie, en dat was echt een geweldige hond! Heel gehoorzaam en intelligent. Mijn ouders hadden hem al voordat ik geboren werd. Toen ik een baby'tje was, was hij heel lief en voorzichtig met mij. Toen ik een kleuter was hadden wij thuis een zandbak. Mijn ouders weten nog dat ik een keer samen met de hond in de zandbak zat, en ik was steeds zand op zijn hoofd aan het scheppen zodat hij een bergje zand op zijn hoofd had liggen. Hij bleef gewoon stil zitten en vond het niet erg, dus kindvriendelijk was onze bc wel! Met uitlaten enzo was het een rustige hond die gewoon netjes meeliep, en hij kon ook goed loslopen en hield ons dan altijd in de gaten.

Shenavallie
Berichten: 11581
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:30

Wij hebben een werker gehad en twee show (alledrie vanaf pup). De werker stond zeer goed onder appèl, net als één van de show-honden. Hij is uiteindelijk 14 jaar geworden. De andere van de showhonden was stronteigenwijs en ging uit zichzelf bij de paarden drijven. Vloog gewoon over de staldeur heen en ging op zijn manier aan de slag, waarbij hij uiteindelijk een flinke trap van een paard kreeg. Daar is hij eigenlijk nooit helemaal meer bovenop gekomen, heeft altijd een 'tik' gehouden. Helaas hebben we het sowieso niet met die BC getroffen: hij gromde regelmatig tegen mijn (toen nog kleine) zoon en greep hem uiteindelijk uit het niets in zijn gezicht. Toen waren we er klaar mee en is hij naar iemand gegaan die ervaring heeft met bijters. De andere twee luisterden waanzinnig goed, zelfs als je fluisterde. De andere showhond is uiteindelijk 13, bijna 14 geworden. Op dit moment werken we allebei te onregelmatig om weer een hond te hebben, maar ooit komt het er wel weer van. En ik ben bang dat het dan toch weer een BC zal worden, aangezien we nogal verwend zijn door het goede luisteren. Maar eigenlijk is bijna elke hond wel welkom.
Hier in de buurt zie je veel Australische, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Shenavallie
Berichten: 11581
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:31

isabel_94 schreef:
Wij hadden vroeger een border collie, en dat was echt een geweldige hond! Heel gehoorzaam en intelligent. Mijn ouders hadden hem al voordat ik geboren werd. Toen ik een baby'tje was, was hij heel lief en voorzichtig met mij. Toen ik een kleuter was hadden wij thuis een zandbak. Mijn ouders weten nog dat ik een keer samen met de hond in de zandbak zat, en ik was steeds zand op zijn hoofd aan het scheppen zodat hij een bergje zand op zijn hoofd had liggen. Hij bleef gewoon stil zitten en vond het niet erg, dus kindvriendelijk was onze bc wel! Met uitlaten enzo was het een rustige hond die gewoon netjes meeliep, en hij kon ook goed loslopen en hield ons dan altijd in de gaten.

De werker hadden wij als pup en die heeft later tijdens de geboorte van mijn zoon naast m'n bed gelegen. Was heel bijzonder! Die twee hadden een aparte connectie met elkaar.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:58

TS, als je met mensen gaat praten, zou het mooi zijn als de honden erbij zijn. Je hebt mensen die het goed doen met hun hond en mensen die er niks van bakken. Voor een goede en eerlijke indruk, moet jeook de juiste mensen treffen.

Op Horse Event was een stand met voorlichting over Aussies. Ik ben niet geweest, maar heb degene die daar stond op fb. Zij heeft zelf 3 aussies en test ook nestjes/puppy's etc.

Je moet enorm opletten waar je je hond gaat kopen. Buiten de gezondheid is de basis qua opvoeding en omgeving zo enorm belangrijk.
Border Collies leren heel goed, maar helaas dus ook wat je als baas verkeerd doet. Ze hebben alles zo door.

Onze BC waakte niet echt, maar was wel beschermend. Haar tolerantie grens lag wel hoog.

Als ze bij onze zoon lag, was ze lief, maar keek wel de hele tijd naar mij. Ze wilde het heel graag goed doen.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 07:56

Ja precies, ik heb even op beide websites gekeken, ze hebben wel eens een fokkersdag. Denk dat ik die even in de gaten houd en dan bij allebei ga kijken. Dan heb ik de kans om verschillende fokkers te spreken en de honden te bekijken qua doen en laten.

Ook bij fokkers thuis en bij m'n teamgenoten.

Als ik zo jullie verhalen hoor, neig ik meer naar de aussies dan de BC.. Ik vind het niet erg als een hond niet gelijk alles leert, of iets hard leers is.. Dat maakt het misschien ook wel weer leuk..

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:26

Voornamelijk ervaring met Aussies hier, eerder wel een BC willen hebben, maar ik vond zo toch net wat nerveus. Toen later bij Aussies gaan kijken, aantal keer mee gewandeld en fokkers bezocht en hebben mijn ouders hun eerste Aussie pup genomen.
Een hele makkelijke hond, leergierig, maar totaal niet nerveus. Waaks is meneer overigens ook totaal niet. Kan ook rustig zichzelf vermaken in huis etc. Gewoon eigenlijk een lot uit de loterij wat dat betreft, je kan hem ook alles binnen no time leren. Hij komt uit de show lijn. Hij is nu 8 jaar.

Nu woon ik inmiddels samen met mijn vriend en hebben we vorig jaar twee Aussies via Aussie herplaatsing overgenomen van iemand. Een ex-reu van 4 jaar en een reu van 3 jaar. Ook dit zijn geweldige honden, maar weer totaal anders, dan eerder genoemde. De reu van 3 jaar is wat nerveuzer, onzekerder en behoorlijk waaks. De ex-reu van 4 jaar is heel zelfverzekerd, relaxt, maar een enorme baljunkie, als hij een bal heeft en je bent buiten blijft hij je met zijn bal aanstaren. Beide zijn trouwens iets minder slim dan de Aussie van mijn ouders, ik was gewend dat ze alles zo door hadden, maar deze doen er wat langer over en de jongste doet dingen ook met veel kabaal (blaffen). Verder kunnen ze prima los en zijn erg sociaal met andere honden. Ik zou ze voor geen goud meer willen missen en als we weer moesten kiezen? Zou het zeker weer een Aussie worden en als het kan weer een herplaatser.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 08:39

Zojuist ook op een hondenforum zitten lezen, toevallig ook iemand die twijfelde tussen een BC of AS, maar toch lijkt de Aus beter bij mijn eisen te passen. De showlijn dan wel, de werklijn van beide rassen is te druk en verdiend een plekje op een boerderij. De showlijnen daarentegen zijn meer huishonden(naast het werk wat ze doen).

Ik ga me denk ik dus maar verder inlezen over de Aus en ook even langs bij een aantal fokkers en bij mn team genoot.

Super bedankt allemaal voor jullie ervaringen. Gelukkig heb ik nog even de tijd en ik neem al jullie ervaringen mee in mijn overweging welk ras het beste bij mij past.

Shenavallie
Berichten: 11581
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:39

superpony schreef:
TS, als je met mensen gaat praten, zou het mooi zijn als de honden erbij zijn. Je hebt mensen die het goed doen met hun hond en mensen die er niks van bakken. Voor een goede en eerlijke indruk, moet jeook de juiste mensen treffen.

Op Horse Event was een stand met voorlichting over Aussies. Ik ben niet geweest, maar heb degene die daar stond op fb. Zij heeft zelf 3 aussies en test ook nestjes/puppy's etc.

Je moet enorm opletten waar je je hond gaat kopen. Buiten de gezondheid is de basis qua opvoeding en omgeving zo enorm belangrijk.
Border Collies leren heel goed, maar helaas dus ook wat je als baas verkeerd doet. Ze hebben alles zo door.

Onze BC waakte niet echt, maar was wel beschermend. Haar tolerantie grens lag wel hoog.

Als ze bij onze zoon lag, was ze lief, maar keek wel de hele tijd naar mij. Ze wilde het heel graag goed doen.

Helemaal mee eens: een BC (net als iedere andere hond overigens, maar een BC pikt het toch nèt wat sneller op) kun je maken en breken met een verkeerde opvoeding. Net als iedere hond moet je bij een BC evengoed altijd consequent blijven in de opvoeding, hoe goed ze ook luisteren. :j

pantuf
Berichten: 3244
Geregistreerd: 01-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:44

Wij hebben een aussie en ze is geweldig met kinderen.
Onwijs rustig en zen in huis maar buiten gaat de knop om....
Je hoeft geen uren met ze te wandelen maar ze worden wel graag aan het werk gezet.
In huis kan je ook heel simpel denk spelletjes etc doen.
Wat ik veel hoor van de bc is dat ze over het algemeen een stuk neurotischer zijn.
Maar ik heb er zelf geen ervaring mee met de bc dus of dit klopt??

Weet wel dat onze aus en de aussies die ik ken echt geweldig zijn.
Ik heb 2 kleine kindjes

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:16

Wij hebben twee Aussies. Gedeeltelijk uit dezelfde (show)lijn.
De teef is enorm waaks, maar wel goed te corrigeren hierin. 1x blaffen mag, dan is het klaar. Buiten is het een ander verhaal, als je met de bal gaat gooien, dan is ze zó opgefokt, dan blijft ze blaffen en is daar niet in te corrigeren. Het is gewoon een vocaal hondje zeg maar.
De reu hebben we in 2,5 jaar tijd 2x horen blaffen geloof ik.

Aussies zijn naar mijn idee wat rustiger dan borders, maar dat ligt echt enorm aan de lijn waar ze uitkomen. Ik zou je willen adviseren om met meerdere fokkers te gaan praten en te kijken welke lijnen en honden je aanspreken. Uit een showlijn kunnen echte werkers komen en vice versa. Een goede fokker kan je adviseren over het karakter van de ouders en wat hij/zij verwacht van de pups.
Borders hebben volgens mij iets minder rust in hun lijf. Onze Aussies zijn buiten lekker actief en binnen zijn het vloerkleedjes. Ook met eens een dagje minder redden ze zich prima. Je merkt wel dat ze dan meer met elkaar spelen in huis om wat stoom af te blazen.
Dat gezegd hebbend... ik ken ook Aussies en die móeten iedere dag echt een klusje doen omdat ze anders de bank opvreten. En Aussies die angst-agressie vertonen. En Aussies die niet om kunnen gaan met vriendjes en vriendinnetjes van de kinderen des huis die komen spelen. Van Aussies hoor ik ook meer 'snappers' die nog wel eens willen bijten uit angst, meer dan bij borders.

Imo staat of valt álles met de ouders van de hond en opvoeding. Zorg dus dat je een goede fokker vindt die jou kan adviseren in je keuze. Én, ga wat meer voor een showlijn. Als je niet dagelijks met de hond wilt werken, dan maak je het jezelf een stuk makkelijker met een showlijn.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 09:22

Ja, de werklijn heb ik al uit m'n keuze pakket gehaald :P Om het zo even te noemen.

Het word echt wel een showlijn, gelukkig willen mijn teamgenootjes mij helpen met zoeken naar de juiste fokkers, waar ik op moet letten etc.

Alles wat ik hoor en lees, krijg ik toch het idee dat een Aus meer mijn type hond is. Buiten lekker actief, binnen rustig.
Toch heeft 1 van mijn teamgenoten ook 2 borders die binnen heel relaxt zijn. Ik denk dat ik vanavond(dan zie ik ze) eens moet vragen wat voor fokkers etc en dan toch maar eens belletjes ga plegen om eens langs te gaan. vragen op te schrijven en dan na te gaan wat meer mijn type hondje is. :)

Ik ben het wel eens dat alles staat met de ouders en opvoeding.

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:47

Ouders, opvoeding en de hoeveelheid beweging.

Zelfs de Koningspoedels die mijn ouders in huis hebben breken de tent af als ze geen uur gelopen hebben door omstandigheden. Ik weet inmiddels ook wat een BC×Aus doet zonder beweging en uitdaging en dat wil je gewoon echt niet in huis hebben.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 09:56

Azmay schreef:
Ouders, opvoeding en de hoeveelheid beweging.

Zelfs de Koningspoedels die mijn ouders in huis hebben breken de tent af als ze geen uur gelopen hebben door omstandigheden. Ik weet inmiddels ook wat een BC×Aus doet zonder beweging en uitdaging en dat wil je gewoon echt niet in huis hebben.


Ja maar beweging en hersenwerk gaat het probleem niet worden, zoals al eerder verteld :)

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:08

Let overigens wel op met beweging. Als je alleen maar úúúren aan het fietsen gaat, creëer je een hond die veel conditie heeft en steeds méér zal moeten bewegen om voldaan te zijn. Denk ook aan hersenwerk (ik zag dat je dat al noemt hoor, maar denk, benadruk het toch nog even ;) )

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 10:11

assie schreef:
Let overigens wel op met beweging. Als je alleen maar úúúren aan het fietsen gaat, creëer je een hond die veel conditie heeft en steeds méér zal moeten bewegen om voldaan te zijn. Denk ook aan hersenwerk (ik zag dat je dat al noemt hoor, maar denk, benadruk het toch nog even ;) )



Ja klopt! Nee dat komt goed hoor :) Dat is het enige waar ik me niet druk om maak haha

Ik vind het lastiger om uit te zoeken qua fokkers ed

TeSzZz
Berichten: 1756
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:54

Ik zou niet alleen bij aussie fokkers langsgaan maar toch ook bij een aantal border fokkers. Beschrijving is toch altijd net ff anders imo dan de ervaring van mensen die al lang bekend zijn met het ras.

Wij hebben 2 borders, 1 puur werklijn en 1 grotendeels (zitten wat honden in de lijn die meer op sport dan op werk zijn gefokt). Buiten zijn ze onvermoeibaar, binnen zijn ze rustig. Heel veel valt en staat met de opvoeding, van pup af aan was het bij ons rust in huis en er ligt dus ook geen speelgoed. Dat kost best wat moeite met aanleren, maar daar hebben we dus elke dag profijt van. Als je langskomt zijn ze wel ff 5-10 min druk en enthousiast, daarna gaan ze weer hun eigen gang. Ze zijn niet waaks, blaffen alleen af en toe bij geluiden die ze niet kunnen plaatsen. Kinderen vinden ze interessant maar spannend, maar zijn ze ook niet echt gewend. Als hier kinderen zijn en het is ze teveel zoeken ze een rustig plekje of komen ze bij mij liggen. De jongste dreef als pup fietsers, dat was wel lastig en heeft wat training gekost. En allebei zijn ze niet gek op katten, maar die hebben we thuis ook niet en t ging eigenlijk pas mis toen de jongste hier in de wijk 2x door een kat aangevallen is.
We frisbeeen met de honden en daarnaast gaan we regelmatig naar de schapen (normaal 1x in de week, soms slaan we een week over). Alles bij elkaar is sporten/uitdaging zo'n 3 dagen per week en de rest natuurlijk wandelen of fietsen, in de winter valt frisbee weg. Ze kunnen ook best een dagje zonder iets als het zo uitkomt.

De aussies die ik ken zijn bijna allemaal behoorlijk blafferig, wat voor ons een reden was om niet voor een aussie te gaan. Ook zijn er meerdere flink eenkennig, en vallen er een aantal uit naar andere honden. Natuurlijk doen ze dat niet allemaal, maar ik zie t binnen de frisbee wel vaker bij aussies dan bij borders. Voor de rest wel erg leuke honden, niet zulke doodlopers als sommige borders en idd wat eigenwijzer/koppiger.
Ik denk dat zowel bij borders als bij aussies je erg moet kijken naar lijnen. Niet alleen werklijn of showlijn, maar ook hoe familie van karakter is. Van de borders die ik ken die uitvallen, is het grootste gedeelte familie van elkaar.

Anyway, qua gezondheid bij beide rassen sowieso de heupen en ogen, en steeds vaker wordt ook ED getest. Vraag naar epilepsie in de lijn en kijk ook wat je zelf kan vinden want lang niet alle fokkers zijn daar eerlijk over. Bij beide rassen zijn er een aantal dna testen. Bij borders CEA, NCL, TNS, IGS en nog een paar anderen. Niet elke fokker test op alles.
Bij aussies weet ik t zo niet maar staat wel op de site van de rasvereniging, in ieder geval moet MDR1 getest zijn. Honden die mdr-lijder (en in zekere mate ook de mdr-dragers) zijn reageren slecht op bepaalde medicijnen/ontvlooing/ontworming enz en dat moet je dus wel weten en liever vermijden.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:11

Nicky91 schreef:
Oke, dus als ik alles een beetje tegen elkaar weg streep, is een aussie beter in huiselijke kring, dan de border. Maar iets eigenwijzer in opvoeding? En verder zijn de honden na genoeg gelijk?


Een aus en een border zijn totáál niet te vergelijken.

Ik heb een aus en ben helemaal lijp van hem. Op mijn lijf geschreven die gekke sterke (wil!) schootliggende rauwdouwer.

Een aus is van heel ander, steviger, kaliber.
Een border is nerveuzer in zijn hele doen maar wel, hoe zou ik het zeggen, naar mijn idee vatbaarder voor nee is nee. Een aus wilt het liefst altijd toch ff checken of nee misschien een ja is of gaat worden. Zeker als naar hun inziens ja handiger of beter is, of omdat ze dat heel graag willen! En dan kunnen ze volhouden.
Ook zijn ze gevoelig en prikkelsensitief waarbij ik borders door hun focus op 1 ding toch meer die hele toestand om hun heen zie negeren.

Ze zijn zeer slim en je schaduw en daardoor een legio aan mogelijkheden. Spiegelen voortduren, dus altijd eerst naar jezelf kijken; waarom doet ie dit, wat doe ik nu? Toch denk ik gemiddeld kwa "de hond moet alles kunnen en toleren van stad tot feestje tot markt, winkelcentrum, drukte, kinderen, kamperen enz" je niet teveel moet uitgaan dat dat gaat lukken. Dat is gewoon soms teveel voor een aus, maar zoiets heeft iedere hond wel. De ene wordt een losgeslagen projectiel van drukte (gillende kinderen en heftige drukke gesprekken) en de andere hond vind alleen wachten vervelend.

Ik zou zoveel mogelijk honden gaan ontmoeten en baasjes spreken.
Maar vooral: volg je hart.
Een hond is ook een reis: de reis van samenwerken en leren over jezelf.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:28

Voor de BC geld dat ze willen, of beter gezegd moeten werken. En dan niet een avondje in de week flyballen. Bij de border die ik ken hadden de baasjes zich daar flink op verkeken.
Als pup ging alles leuk en aardig, maar daarna werd dat dier heel nerveus en hyper.
Nu gaat die hond elke avond schapen drijven en maakt 's middags minimaal één lange wandeling. En 's ochtend een korte van ongeveer een half uur.
Vanaf dat hij echt mag werken was hij tevreden en rustig in huis.
Dus verkijk je daar niet op!
En verder natuurlijk veel succes en plezier met het uitzoeken en uiteindelijk met de hond zelf!

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:32

Tsja, ik zou altijd voor de werklijn kiezen, omdat ik de showlijn veel minder aantrekkelijk vind van alle 2 de rassen. Ik ken zowel showlijn en werklijn aussies en border collies. De werklijnen ontdoen elkaar niet zoveel. Alle 2 heel actieve honden met hun eigen dingetjes. Ik vind over het algemeen!! de aus iets stabieler. Het is net wat je ligt wat je het beste past :)
De showlijn aussies vind ik te grof en te fors worden om nog fijn mee te sporten. Ook vind ik dat ze wat werklust missen. Terwijl de showlijn borders vrij laag gesteld tonen en ik vind ze vaak wat neurotisch. Maar het is altijd allemaal smaak. Kiest wat bij jou past!

Mijn werkhondje, ander ras, loopt s morgens altijd 1 uur, en dan nog 2x een half uur. Tijdens de wandelingen doen we veel oefeningen. Ze moet wat te doen hebben, dan heb ik er in huis geen hond aan zeg maar ;) Daarnaast doen we agility. Als het aan haar lag, deed ze elke dag agility, maar 2x per week vind ik genoeg ;)

XxDiandraxX

Berichten: 3997
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:48

Ik heb een aus en ik heb daar bewust voorgekozen omdat ik de border vaak wat nerveus vind en de aus naar mijn idee stabieler is.

Die van mij komt uit een showlijn en is thuis redelijk rustig maar geen vloerkleed. Ik heb een kratje met speelgoed staan waar hij af en toe iets uit pakt een dan heerlijk 10 minuutjes alleen mee kan spelen. Verder kan hij ook uren voor de bank liggen slapen.

Hij is een echte schaduw, waar ik ben is hij. Tot het vervelende af zelfs. Even naar de wc en ik heb een toeschouwer of hij ligt voor de deur. Altijd dus opletten met de deur achter me sluiten..

Hij is wel wat eenkennig, vooral richtig kinderen maar die kent hij ook eigenlijk niet. Dit uit zich vooral in blaffen. Drijven doet hij niet maar ik doe wel behendigheid met hem en daarin doet hij niet onder voor een bc teamgenoot van dezelfde leeftijd.

Hij is wel redelijk waaks, langslopende mensen niet zo zeer maar mensen die binnen komen worden heel vrolijk maar blaffend welkom geheten. Na een paar minuutjes is dat over en gaat hij weer verser met wat hij aan het doen was.

Betreft overigens een reu van bijna 1.5 jaar oud.

Afbeelding

Afbeelding

Laatste foto is niet op zijn voordeligst maar geeft een idee van zijn formaat, bouw en kleur.


Fokker van Kenai kan ik zeker aanraden, hij is van Breezy Thorn Valley.

Let bij aankoop pup op de verplichten testen van de ouders, dit zijn ogen, hd, ed en mdr1. Mdr1 lijder is overigens geen wereldramp maar wel iets waar je altijd rekening mee zult moeten houden. Maar ik zou de passende combi met een pup niet ervoor laten schieten. Die van mij is bijv een lijder (beide ouders zijn drager) maar behalve opletten met medicatie, ontworming etc merk je daar in het dagelijkse leven niks van.

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:49

Ik vond nog dit over de Aus..... Om aan te geven dat het echt niet hele makkelijke honden zijn....

If you want a easy dog,
the aussie is not the right dog for you.
If you want a very friendly dog,
the aussie is not the right dog for you.
If you want a dog that does not bark,
the aussie is not the right dog for you.
If you don't have experience with having reactive dogs,
the aussie is not the right dog for you.
Training a aussie is not a easy job.
If you just like the looks and not the other things I mentioned,
please look for a different breed.

En deze link, met koop geen Aussie als....

http://www.justtooclever.nl/pups/

bryce27
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:03

Wij hebben 2 aussies
1 uit werklijnxshowlijn, reu, zeer rustig, makkelijk en erg lief voor volwassenen en kinderen. Hij is inmiddels de 11,5 over, gaat nog een aantal keer per week mee langs de fiets, en zo als hij nu is en eruit ziet kan hij nog jaren mee :)
En 1 uit volledige showlijn, teef, zij is ook erg lief maar heeft wel meer uitdaging nodig anders word ze gewoon drukker.
Ik zou gewoon een aantal fokkers bezoeken, waar de honden ook vooral in huiselijke kring leven zodat je wel een beter idee krijgt over het ras, zeker in huis.
Veel succes met je zoektocht naar een leuke hond/ras. Zijn zelf helemaal gek van de aussies maar zo heeft ieder zijn eigen ras natuurlijk :)
Wat wij bij onze honden hebben laten testen voor dat we ze hebben ingezet voor de fok zijn CEA, PRA, HSF4 , MDR1, HD, ED en ogen onderzoek. En ook de puppen krijgen met 7 weken een oog onderzoek. Denk dat het over het algemeen best gezonde rassen zijn de aussie en border.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:12

Ik kan alleen mijn ervaring over de border collie delen. Wij hebben een herplaatser van nu 5 jaar oud. Hij is verschrikkelijk beschermend over mij en waaks in huis. Jonge Kids vind hij niet geslaagd oudere zijn wel ok. Hij speelt niet met andere honden, alleen als ze aan de lijn zitten probeert hij te spelen :+ zodra ze los zijn rent hij hard weg. Nu weet ik natuurlijk niet wat er in zijn verleden is gebeurt!

Hier in de buurt heb ik nog nooit een aussie gezien. Ze zijn ook niet zo populair :)

Ik kan je adviseren om ook eens onverwacht langs te gaan bij fokkers .