Snelle ademhaling 15jarige kattin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Palsgraaf

Snelle ademhaling 15jarige kattin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 03:56

Even snel haar geschiedenis. Nookie, officieel Minou, is gedurende 14jaar het gezelschap geweest van een ouder koppel waar ze op een appartementje woonde, maar ook buiten kon. Toen deze mensen vorig jaar kwamen te overlijden heeft mijn schoonmoeder haar in huis genomen. Mijn schoonmoeder woont de ene helft van de week in Antwerpen, de andere helft van de week in de Ardennen. Gevolg, het mevrouwtje zat steevast een halve week alleen.
We vonden dit eigenlijk niet kunnen voor zo een sociaal katje, dat we dan in augustus besloten hebben om haar zelf in huis te nemen.
We merkten meteen op dat ze een wel erg snelle ademhaling had, stress van een drie uur durende autorit leek ons best mogelijk. Maar ze leek zich meteen thuis te voelen. Daags nadien zijn we richting dierenarts getrokken, ze werd getest op kattenaids en dat andere waar ik even de naam niet meer van weet. Ze kreeg een chip en haar inentingen omdat de laatste een tweetal jaar geleden waren en de nageltjes werden met een heus gevecht geknipt. De da vond de ademhaling ook best snel, maar zo daags na een verhuis en bij de da dat kon wel wat spanning zijn. De boodschap was, in de gaten houden en we zouden verder wel kijken op 21augustus bij het herhalen van de inenting.
Die dag kreeg ze haar inenting en uitte ik opnieuw mijn bezorgdheid. Er werd besloten om eens een naar het hartje te kijken. Miauwend onderging ze de fotoshoot, maar er werd niets gevonden.
Bij het duwen op haar keeltje hoeste ze, de dierenarts waarvoor ze een weekje doxybactin en metacam kreeg. Ik had de indruk dat de ademhaling een ietsje rustiger was, wat eigenlijk na het tellen van de ademhaling niet zo was.
Dus ik bel terug naar de da, en daar werd gezegd om langs te gaan als het erger zou worden, want voorts is het gewoon een gezonde poes.
Ze eet en drinkt goed, spelen doet ze niet, maar ze is wel erg attent, ze praat hele dagen, gebruikt ons als persoonlijk kussen,geen gewichtsverlies... Gewoon een lady op leeftijd die zich maar wat graag laat bedienen. Maar ik blijf maar tobben als ze zo snel ademt... Als ze slaapt is het wat rustiger, maar nog steeds heel wat te snel. Haar hartje klopt naar mijn gevoel zo overuren, ook al was dat volgens de da helemaal in orde.
En dat ze deze week dan 2keer wit schuimspeeksel heeft zitten braken, maakt dat ik toch erg ongerust ben. Maar na een telefoontje kreeg ik te horen, dat is wellicht de hittegolf.
Heeft iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn met mijn kleine dame? Is het echt onschuldig? Maandag bel ik weer naar de da om een afspraak, ik wil uitsluitsel...
Alvast bedankt om de hele lap tekst te doorlezen!

Afbeelding

Jes

Re: Snelle ademhaling 15jarige kattin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 07:19

Wormen? (En dan waarschijnlijk lintworm)
Bij de ademhaling moest ik er al een beetje aan denken maar zeker met het braken erbij denk ik direct aan wormen.

Catnip

Re: Snelle ademhaling 15jarige kattin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 00:34

Wormen zijn een mogelijkheid inderdaad. Bij schuim braken denk ik ook aan de nieren, al kan dat inderdaad van de warmte geweest zijn.

Verder heb ik een intens wantrouwen naar 99% van de dierenartsen (en daar heb ik ruim genoeg reden voor!), dus als jouw gevoel zegt dat er iets niet in de haak is - ga vooral een second opinion vragen. Zeker lichte hartruis oid is iets wat niet elke DA kan horen. Ook voor katten bestaan er trouwens cardiologen, sommige praktijken hebben bv één dagdeel per week consultatie van een cardioloog.

Een andere oorzaak voor snel ademen is pijn. Pijn is moeilijk te zien bij katten omdat ze zo hard zijn voor zichzelf. Ze is ook op een leeftijd dat ouderdomskwaaltjes niet raar zijn.

Veel mogelijkheden dus! Als ik in jouw schoenen stond, zou ik als volgende stap een bloedonderzoek laten doen en eventueel een second opinion vragen (afhankelijk van de kunde van de eerste DA) ivm het hart.

Springt ze minder vaak op hoge oppervlakken, krijg je haar moeilijk aan het rennen, loopt ze net iets minder soepel oid? Dan zou ik ook kijken om een weekje een nsaid te geven, als ze ergens pijn heeft zul je in dat geval verandering opmerken (in haar ademhaling, en/of in haar gedrag/beweeglijkheid).