Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:52

@eoweyn_x, ik zeg toch ook helemaal nergens dat tamme konijnen wel in een klein hokje kunnen? Zeg alleen dat wat voor tamme konijnen zou voldoen, of dat nou 3x4m of groter is maakt mij niet uit, maar ik denk dus dat je half wilde konijnen daar al niet in kunt houden omdat die niet op rustig gefokt zijn. Dus dan vallen volgens mij een hele hoop adressen af. Daarbij ben ik benieuwd wat het probleem is van het niet overleven? Dat is het risico die konijnen buiten lopen. Zal best dat die kans bij deze konijnen groter is , maar dan nog wat maakt dat uit? Ik ben trouwens niet voor het uitzetten van konijnen. Als het aan mij ligt worden er geen ongewenste konijnen gefokt, maar deze zijn er nu en daar moet een oplossing voor komen.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:56

Ik heb mijn halfwildjes gewoon in een degelijke ren, 15m2 voor 8 konijnen. Dat gaat prima, mits je ze wat te doen geeft. Maar ook dat geldt voor ieder konijn.
Ja, de ren moet langs alle kanten veilig en dicht zijn, anders loop je kans op ontsnappen. Al geldt dat eigenlijk voor ieder konijn, als je tenminste wil dat ze veilig zijn voor roofdieren en wilde rammen.

En het probleem? Dat lijkt me logisch. Allereerst zijn ze halfwild, maar ook halftam.
Ze zijn geboren in gevangenschap, leven al hun hele leven in gevangenschap en zijn, aldus de TS, tam.

Als je dat soort konijnen uit gaat zetten, kun je net zo goed meteen de nek omdraaien. Dat overleven ze niet en ze zijn te oud om te laten verwilderen. Dan hadden ze met 6 weken al naar een wildopvang gemoeten.
Ja, wilde konijnen lopen dat risico. Tamme konijnen, en in dit geval halftamme konijnen, niet.

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:33

Zoals jij ze hebt zal het wel kunnen, maar hoeveel mensen hebben die ruimte en willen zo'n konijntje?
Meteen de nek omdraaien ben ik ook niet perse tegen als ze daarna voor consumptie gebruikt worden, maar daar heeft het konijn niks aan en de natuur ook niet. De slimste/sterkste overleven het gewoon. Hoe verklaar je anders al die tamme konijntjes die het prima doen in het 'wild'?

Succes in ieder geval ts. Ik hoop dat je een goede plek voor ze kunt vinden.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:38

Ilayla schreef:
Zoals jij ze hebt zal het wel kunnen, maar hoeveel mensen hebben die ruimte en willen zo'n konijntje?
Meteen de nek omdraaien ben ik ook niet perse tegen als ze daarna voor consumptie gebruikt worden, maar daar heeft het konijn niks aan en de natuur ook niet. De slimste/sterkste overleven het gewoon. Hoe verklaar je anders al die tamme konijntjes die het prima doen in het 'wild'?

Succes in ieder geval ts. Ik hoop dat je een goede plek voor ze kunt vinden.


Euhm... Dat is toch echt het minimale voor zo'n groep ;) in principe is het minimale 2m2 per konijn, dus 4m2 voor een koppeltje.

Hoe verklaar je dan al die tamme konijnen die het niet goed doen in de natuur? Dat is altijd nog meer dan het gedeelte dat het wel "goed" doet.

De natuur heeft ook niets aan tamme of in dit geval halftamme konijnen.
Dat is hetzelfde als een hond oid loslaten in de natuur want ja, de sterkste overleeft.

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:50

Ja die ruimte is dan prima toch voor je konijnen? Zeg ik van niet?

Ja er zijn genoeg tamme konijnen die het niet overleven buiten, maar dat wil niet zeggen dat deze het allemaal niet overleven en al zouden ze allemaal snel aan hun einde komen vind ik dat niet zielig. Honden vind ik een heel ander verhaal. Die leven niet in het wild in Nederland. Tamme konijnen zou ik ook niet buiten zetten. Deze wel. Maar dat hoeft de TS helemaal niet te doen. Ik wilde alleen aangeven dat ik het wel snap in deze situatie als ze daar wel voor kiest/ zou kiezen.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:12

Jij vraagt je af hoeveel mensen die ruimte hebben en ik geef aan dat het helemaal niet zo belachelijk veel is.

Er is al meerdere keren uitgelegd hoe het kan dat ook deze konijnen niet zullen overleven.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:27

Hoeveel mannetjes/vrouwtjes heb je en waar ergens in Brabant woon je?
Misschien heb ik wel interesse, ligt aan de afstand.
Ik heb hier op de boerderij 1 vlaamse reus en een lotharinger vrij rond lopen (voedsters).
Het kan dan misschien wel zijn dat ze op een dag vertrokken zijn, aangezien ze half wild zijn en dus misschien verwilderen?

Cindequil
Berichten: 2245
Geregistreerd: 17-01-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:46

mzara schreef:
Cindeeh schreef:
Ik zal vanmiddag mijn zus eens vragen. Ze hebben wel al 2 konijnen maar wie weet..


Je weet maar nooit. Dankjewel :)

Ze vond ze erg leuk, maar ze vind 2 genoeg helaas. :(

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:06

Tamme konijnen hebben over het algerm geen schutkleur maar zelfs die zijn heel snel verwildert. Ben wel benieuwd naar bronnen van die zgn konijnen die het niet overleven in t wild

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:08

Kun je ze niet 'half loslaten?' Wij hadden vroeger onze twee konijnen in het kippenhok, overdag liepen ze los (zonder hekjes..) en savonds kwamen ze weer naar het hok en deden we die dicht en kregen ze daar eten. Eentje is na een paar jaar gepakt door een vos, de ander in zn hok. Dus iets meer risico en ze zijn geen 15 geworden maar wel een heel fijn leven.
Oja ze waren allebei wit gevlekt. ..

Het enige is dat je niet weet of ze wel terug komen savonds.. voor hetzelfde geld zijn ze foetsie. Die van ons waren tam en hebben we dus de eerste paar avonden zelf gevangen. Zou ze sowieso niet aan iemand geven die ze in een klein hok stopt. Worden ze niet gelukkig van.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:09

Zie opvangsites, filmpjes op youtube, stichting konijnenbelangen... Dumpkonijnen overleven het niet vaak.

Snap deze discussie niet zo goed. Je gooit/dumpt geen huisdieren (honden, katten, etc) op straat, dus konijnen ook niet.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:13

Ja! Laten we ze allemaal lekker vrijlaten en nog 1000 konijnen tot het leven roepen die allemaal het maar uit mogen zoeken, of misschien word het wel een plaag en moeten ze alsnog dood.
Er zijn al genoeg konijnen, zoek een leuk plekje, houd ze zelf, breng ze naar de opvang wat dan ook.

Eerlijk? Ik zou ze liever laten euthanaseren dan uitzetten.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:32

Je kunt ze ook laten castreren voor je ze uit zet..

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:39

Pfoee ik heb ook half wildjes voortgekomen uit 2 ongewenste nesten omdat de moeder al drachtig was en gelijk na gedekt is.
Het heeft erg lang geduurd maar de meesten hebben een plekje gevonden en heb zelf er nog 3 over en de moeder.
Nee ze zijn niet tam en heb er geen fluit aan maar ze lopen in de tuin van mijn broer en kosten weinig onderhoud dus dan blijven ze daar maar lopen zolang het kan.
Daarna verzin ik wel weer wat.
Ze zijn op hun manier gelukkig en de ene is makkelijker dan de andere maar pakken kan ik ze niet.
Zo zal het bij de jouwe ook blijven.
Hou ze gewoon in de tuin joh.
Zet iets af en prima toch en wacht gewoon nieuwe huisjes af.
Bij mij duurde dat tot de populatie van nu anderhalf jaar.
Ik had er 17

AfricanLady

Berichten: 8008
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:41

Jammer dat deze dieren eronder moeten lijden dat hun baas niet de moeite heeft genomen om het konijn te laten helpen.
Als je ze uitzet gaan ze vroegtijdig dood
Dus dan maar euthanasie dus ook niet ten goede voor die dieren.
Het is een verantwoordelijkheid en deze opties worden genoemd zodat het voor de zogenoemde eigenaar makkelijk is.

AmyJamess

Berichten: 2121
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:43

Tjah castrerren of euthanieseren van een nest konijnen kost veel geld. dan is nog maar de vraag of ts dat er voor over heeft.
Ik zou dat er niet voor over hebben om heel eerlijk te zijn.
Misschien bokkers die ts willen sponseren? :Y)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:45

Oh ja, hoor!

Wil er best eentje adopteren op afstand :j

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:47

Misschien heb ik er overheen gelezen, sorry dan. Maar, waarom breng je ze niet naar een opvang?

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:55

Veel opvangen nemen ze niet aan.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:59

Waar woon je TS? als het in het topic stond, dan heb ik er over heen gelezen.

AfricanLady

Berichten: 8008
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 22:25

AmyJamess schreef:
Tjah castrerren of euthanieseren van een nest konijnen kost veel geld. dan is nog maar de vraag of ts dat er voor over heeft.
Ik zou dat er niet voor over hebben om heel eerlijk te zijn.
Misschien bokkers die ts willen sponseren? :Y)


Als de moeder werd geholpen had ze nu die konijnen niet gehad

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 23:49

Sponsoren nee maar verantwoording nemen zal ze moeten doen omdat het moeder konijn bij haar hoort en dus de jongen ook.
Euthanasie, opvang vinden (wat idd erg moeilijk is voor zulke konijnen), laten opeten of wat dan ook.
Ts zal een keuze moeten maken, dan kun je hier klagen e.d maar dat helpt niet
Als je zo graag van ze af wil is er genoeg te vinden.

Bij mij is weleens een krat konijnen gedumpt, groot en klein en aangevreten door elkaar.
7 waren het er, heb direct de keuze gemaakt ze voor slacht mee te geven.
De dieren waren zodanig getraumatiseert dat het niks zou worden ergens.
Maar hoe langer je wacht hoe moeilijker de keuze :j

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 00:13

Maartje1990 schreef:
Tamme konijnen hebben over het algerm geen schutkleur maar zelfs die zijn heel snel verwildert. Ben wel benieuwd naar bronnen van die zgn konijnen die het niet overleven in t wild


Konijnen verwilderen naar mijn ervaring vrij snel.
Het is alleen vaak dat de kleur inderdaad niet meewerkt. Veel te opvallend voor roofdieren. Of ze het allemaal zouden overleven als je ze uitzet vast niet maar ze hebben in ieder geval een mooi leven. Hier zijn ooit ook tamme konijnen uitgezet, grotendeels de wildkleur, maar ook nu jaren later zie je nog nakomelingen met witte aftekeningen.

Ik zou ze dus loslaten.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 00:24

Kerst komt aardig dichtbij :9
Ik zou ze op eten of anders de nek omdraaien.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:32

Ik vind de aangedragen opties echt walgelijk. Loslaten, slachten... Bah!