Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:12

Eoweyn_x schreef:
Tigra_ schreef:
Denk dat zo'n konijn een veel beter leven heeft als je hem loslaat dan weg geven/verkopen. Iedereen op bokt heeft het natuurlijk geweldig voor elkaar voor hun konijn. Maar de werkelijkheid is dat de meeste konijnen het niet zo goed hebben.
Slachten voelen ze ook niets van. Ik breng mijn hanen ook weg. Ik ga zelf niet opeten en slachten maar maak er een ander blij mee.
Maar goed meningen verschillen.


Ja, want dan zal ie zo dood zijn, als je ze loslaat :)


Dat zal wel meevallen. Zo moeilijk is het voor een konijn niet om z'n eten te vinden. Ook zullen ze van nature uit wel uitkijken voor roofdieren. Denk dat mensen een konijn onderschatten. Die vinden hun weg echt wel. Alleen de meeste tamme hebben hun kleur niet mee. Daardoor vallen ze teveel op.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:14

Dat is het wel degelijk. Ze zijn gewend om het eten zo voor hun neus te krijgen. Ze weten niet 100% wat ze wel en niet kunnen eten. Ze zijn niet verwilderd, dus roofdieren hebben ze zo te pakken. Of andere konijnen, onderschat niet wat een wilde konijnenkolonie met "indringers" in hun territorium doen.

Jij vindt dat het onderschat wordt.. Heel veel konijnenopvangen, wildopvangen, stichting Konijnenbelangen, vinden van niet, en die hebben er toch echt meer verstand van.

NZ92

Berichten: 3172
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:18

Hoe is het nu TS?
eventueel wil ik wel 2 vrouwtjes van je overnemen. Wij hebben altijd konijnen los gehad in onze tuin, we hebben een grote tuin en achter ons is een stuk braakliggend terrein wat helemaal verwilderd is met planten en grote hopen zand. Onze konijnen zijn al wat jaartjes dood.. eventueel zouden er 2 nieuwe kunnen komen. Ze lopen dus wel los en kunnen eventueel weglopen.. wij zorgden altijd dat onze konijnen in een schuilhok konden wat bij ons tuinhok stond, hier kunnen ze ook naar binnen. We voerden ze zelf groenvoer bij, stukjes brood en soms wat biks. Mocht je interesse hebben hoor ik het wel.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:22

Laptopmuis schreef:
Je kan eens een speciale wild-opvang contacteren? Misschien kunnen ze nog wild gemaakt worden.
Halfwildjes in de kleur wildkleur worden door veel opvangen uitgezet. De andere kunnen helaas niet overleven door de kleur.
Een goede tip. Wie weet kan de wild-opvang iets voor ze doen en ze vrij laten. Elk vrij konijn loopt het risico om opgegeten te worden maar ze hebben wel een heerlijk leven!

Salsa schreef:
Geen dierentuin in de buurt? Hier gaan de overgebleven dieren uit de dierenwinkel naar Burgers Zoo. Ze worden daar heel rustig en snel vergast (hele snelle pijnloze dood zonder stress) en gevoerd.
Dit is ook een goede optie, beter dan euthanasie omdat het vlees dan echt "gebruikt" wordt.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:28

AmyJamess schreef:
Citaat:
Ik VIND dat een betere optie. Dat jij je huisdieren zo aan hun einde wil laten komen zegt genoeg over jou... Ik heb mijn konijn in laten slapen en begraven. Vond ik toch een waardiger einde voor het dier waar ik heel veel van hou. Je hond of kat laat je toch ook niet slachten.

Zit bovendien amper vlees aan, halfwildjes.


Dus als jou konijn doodziek in het hok licht en je kan hem ter plekke afmaken en uit zijn leiden verlossen is dat zielig.
Maar als jij ervoor kiest eerst mee naar de DA te gaan wat inhoud, dat het eerst nog maar afwachten is hoe snel je er terecht kan, vervolgens moet je met het konijn naar de DA praktijk wat voor het dier veel stress kan bezorgen om hem vervolgens te laten inslapen en dat is niet zielig?

Nou sorry maar dan ga ik toch voor het afmaken.
Ook al zit er niet veel vlees aan, konijn is best lekker hoor.
Die konijnen wat je in de winkel koopt hebben waarschijnlijk een veel slechter leven gehad en worden daarvoor vetgemest.


Mijn konijnen zullen nooit doodziek in hun hok liggen, de kleinste verandering in hun gedrag zie ik al dus ik ben er altijd op tijd bij. En ja, dan ga ik naar de DA, zodat ik ze zo snel mogelijk op de juiste manier kan behandelen. Mocht een konijn niet te redden zijn, laat ik het dier inslapen. Een hond draai je toch ook z'n nek niet om?

En als ik mijn dierenarts bel met een spoedgeval, kan ik direct terecht. Een ziek dier in laten slapen is niet zielig nee.

Het desbetreffende konijn had echter een kronkel in haar kop, ze was niet doodziek zoals jij nu concludeert.[/quote]

Ik zeg ook niet dat het om jou konijn gaat, maar stel jou konijn is doodziek.
Een hond draai je inderdaad niet de nek om, maar valt ook niet te vergelijken met een konijn.
Een paard draai je ook niet de nek om, zijn ze honden en paarden gewoon te groot voor. maar paarden kun je ook laten slachten. is zeker ook zielig?
Maar goed ieder zijn mening er over, en gaat het niet echt meer over ts haar probleem.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:53

Dus gaat het wel om mijn konijn, en ik geef aan dat ik het nooit zo ver laat komen, dat mijn konijnen doodziek zijn. Dan heb ik allang actie ondernomen.

Ik ben weg uit dit topic, succes TS. Vind het sneu wat er allemaal geopperd wordt ondanks waarschuwingen & ervaringen van kenners. Zou wat zijn als ze zo met ongewenste mensen of andere dieren om zouden gaan.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:58

Eoweyn_x schreef:
Dus gaat het wel om mijn konijn, en ik geef aan dat ik het nooit zo ver laat komen, dat mijn konijnen doodziek zijn. Dan heb ik allang actie ondernomen.

Ik ben weg uit dit topic, succes TS. Vind het sneu wat er allemaal geopperd wordt ondanks waarschuwingen & ervaringen van kenners. Zou wat zijn als ze zo met ongewenste mensen of andere dieren om zouden gaan.

Mijn konijn was binnen 12 uur doodziek.
12 uur ervoor nog alles in orde.
Levendig, goed eten, lekker rennen enz.
12 uur later lag zij suf op haar zij.

Met de nieuwe RHD sterven de meeste konijnen tussen de 24-48 uur.

Zoolgangster

Berichten: 9597
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:06

Eoweyn_x schreef:
Ik vind de aangedragen opties echt walgelijk. Loslaten, slachten... Bah!


Toegegeven: in een beetje ruime, goed omheinde tuin, zouden ze heerlijk (halfwild) konijn kunnen zijn... maar ja, dat moet iemand zien zitten om die konijnen "in huis" (de tuin dus) te halen.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:24

Kun je niet gewoon een aantal opvangen bellen, en kijken of ze ergens terecht kunnen? Mijn halfwildje komt ook uit een opvang, samen met een Vlaamse reus. Die twee zijn zo verschillen, maar onafscheidelijk :+:
Slachten heb ik niks tegen hoor, maar er zit over het algemeen weinig vlees aan halfwildjes. Dus daar heb je weinig aan ;)
En uitzetten, ze zijn halfwild, maar ook halftam. Plus ze zijn tam opgevoed. Dat overleven ze zeer waarschijnlijk niet.

Ik zou ze naar een opvang brengen of zelf een leuk huisje voor ze zoeken. Ik zou ze graag willen overnemen maar m'n ouders niet, helaas :\

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:18

Ik heb wat mee gelezen in het topic. Eerlijk gezegd vind ik slachten geen slechte optie. Inslapen krijg ik zelf wel wat kriebels van omdat ze dan geen enkel doel meer hebben. Iemand noemde een dierentuin: Dat vind ik ook zo slecht nog niet. Hebben ze toch nog een functie als je ze zelf, of een ander mens ze niet wil laten eten. Maar ik zou ze best lusten hoor. ;) Lekker mals, konijnenvlees. En ja ik ben een enorm konijnenliefhebber en mijn EIGEN konijnen zou ik zeker niet kunnen eten.

Eowyn: ik vind echt dat je je toon moet aanpassen. Wat een geoordeel en een BB mentaliteit. Ts een natrap geven. Ja tuurlijk, er zijn teveel oepsnestjes, maar fouten maken is menselijk en Ts heeft er vast en zeker van geleerd en het doet er verder nu ook niet toe want ze zijn er al. Ook vind ik het nogal schijnheilig om te zeggen dat je konijnen nóóit doodziek zullen zijn. Je slaapt zeker niet? Je werkt niet? Ben je 24/7 bij je konijnen? Want een gasaanval kan ik in 1 minuut ontstaan en dat weet jij ook. Ik weet dat je soms fel kan zijn maar nu gaat het te ver als ik al je reacties lees ;)

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 19:41

Elise_0o schreef:
Hoeveel mannetjes/vrouwtjes heb je en waar ergens in Brabant woon je?
Misschien heb ik wel interesse, ligt aan de afstand.
Ik heb hier op de boerderij 1 vlaamse reus en een lotharinger vrij rond lopen (voedsters).
Het kan dan misschien wel zijn dat ze op een dag vertrokken zijn, aangezien ze half wild zijn en dus misschien verwilderen?



ik heb 4 vrouwtjes en 2 mannetjes. (1 vrouwtje houd ik zelf).


Ik waardeer al het meedenken wat jullie toen. En ik snap dat geen een oplossing perfect is. Ik heb besloten de 2 mannetjes los te laten in de tuin zoals ik eerder bedacht had. dit heb ik gister gedaan en ik verbaas me hoe het gaat. Ze moesten even wennen maar waren druk aan het ontdekken en maakte gekke sprongen. Ze huppelen nog steeds vrolijk door de tuin. soms zie je ze niet en de andere keer komen ze gewoon op de stoep (waar de tuinset en kooi staat). ze komen hallo zeggen tegen de anderen. heb nog een bakje voor staan waar ze uit eten. Ze komen naar me toe. storen zich niet aan mij.
Als ver weg gaan is het ook goed. overleven ze het niet, ook goed. ze hebben in ieder geval een goed leven gehad.
nu heb ik het schot in de kooi er tussenuit gehaald zodat de rest ook weer alle ruimte heeft.
Ik ben natuurlijk nog steeds op zoek naar een plekje voor 3 vrouwtjes.



om nog even op jou terug te komen: ik vind het prima als ze lekker op een boerderij los hun ding kunnen doen. Ik vind dat nog wat ander dan ze in het bos uit te zetten.

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 19:41

ik zie nu dat ik heeel wat gemist heb.... dit had ik niet verwacht.

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 20:09

ik heb even alle reacties snel doorgelezen. Ik ga niet overal op reageren, maar wil wel even kort wat dingen zeggen.
Ik heb geen probleem tegen slachten, zou ze zo naar een dierentuin in de buurt kunnen brengen als voor. maar omdat het eigen konijnen zijn die ik heb zien opgroeien doe ik dat liever niet. zeker niet voor eigen consumptie. hier kan ik altijd later nog voor kiezen. ze zijn nu toch nog te klein.

een ren maken gaat helaas niet. we huren dit huis voor 1 jaar.
Heb een grote kooi/ren achtig hok. prima voor 2 konijnen. Nee het was niet de bedoeling dat ze ontsnapte dat kunnen jullie denk ik ook wel begrijpen. kan ik verder niks meer aan doen. de konijnen hadden een stuk balk waar het "dak" op leunde eraf geknabbeld waardoor deze er in is gevallen. dit is al lang gerepareerd en er zitten extra schuiven op.

opvangen nemen ze niet aan. daarbij weet ik nog niet waar ze dan terecht komen. probeer liever wat anders. Het geld groeit mij ook niet op de rug.

euthanaseren ga ik niet doen. Zoals de meningen van meer bokkers hier. Het dier heeft dan helemaal geen nut meer.

Vera96

Berichten: 2165
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:58

Ik ken een opvang in jouw regio die ze zeker wel aanneemt. Daarbij ben je dan ook echt zeker dat ze goed terecht komen. Ik snap jou wel dat het veel geld kost, een goedkopere zou zeker fijner zijn. Echter, heb ik ook een oepsnestje gehad. Ik ben 70 euro kwijt geweest om ze naar de opvang te brengen maar dan had ik zelf maar minder laks moeten zijn. In mijn ogen is dat wel een verantwoordelijkheid die ikzelf, en ik ben van mening elke konijneneigenaar, moest nemen. (En nee ik ben echt niet enorm laks geweest, ik had ook geen idee dat ons konijn haar kooi en ren beide kon openbreken en naar boven zou gaan.)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Help, ik kom niet van mijn halfwilde konijnen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 00:06

Ik houd me aan mijn woord dat ik er eentje wil sponsoren, dus ook eventueel daarvoor de kosten van afstaan wil betalen :(:)

Vera96

Berichten: 2165
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 00:08

Wat ontzettend lief van je! Ik kan het helaas echt niet betalen na mijn oepsnestje (zoiets kost inderdaad echt klauwen vol met geld), maar wanneer de TS wil weten over welke opvang ik het heb hoor ik het wel.

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:58

mzara schreef:
Daphne__ schreef:
Wauw, ik vind ze juist echt geweldig.. Wat een mooie koppie's <3 Het is dat ik al een koppel heb, anders wist ik het wel! Mijn konijnen hoeven niet tam te zijn.


leuk om te horen :D
geen ruimte voor eentje extra? :P


Ruimte wel, we hebben de tuin zo gemaakt dat zij er niet uit kunnen en er ook geen roofdieren bij kunnen. Maar het vrouwtje is 7 jaar en het mannetje minstens 8 jaar, waarschijnlijk ouder. Die 2 zijn niet zo actief meer, weet dus niet of het een goed idee is om daar een jong half wild konijn bij te zetten -O-

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:01

mzara schreef:
Elise_0o schreef:
Hoeveel mannetjes/vrouwtjes heb je en waar ergens in Brabant woon je?
Misschien heb ik wel interesse, ligt aan de afstand.
Ik heb hier op de boerderij 1 vlaamse reus en een lotharinger vrij rond lopen (voedsters).
Het kan dan misschien wel zijn dat ze op een dag vertrokken zijn, aangezien ze half wild zijn en dus misschien verwilderen?



ik heb 4 vrouwtjes en 2 mannetjes. (1 vrouwtje houd ik zelf).


Ik waardeer al het meedenken wat jullie toen. En ik snap dat geen een oplossing perfect is. Ik heb besloten de 2 mannetjes los te laten in de tuin zoals ik eerder bedacht had. dit heb ik gister gedaan en ik verbaas me hoe het gaat. Ze moesten even wennen maar waren druk aan het ontdekken en maakte gekke sprongen. Ze huppelen nog steeds vrolijk door de tuin. soms zie je ze niet en de andere keer komen ze gewoon op de stoep (waar de tuinset en kooi staat). ze komen hallo zeggen tegen de anderen. heb nog een bakje voor staan waar ze uit eten. Ze komen naar me toe. storen zich niet aan mij.
Als ver weg gaan is het ook goed. overleven ze het niet, ook goed. ze hebben in ieder geval een goed leven gehad.
nu heb ik het schot in de kooi er tussenuit gehaald zodat de rest ook weer alle ruimte heeft.
Ik ben natuurlijk nog steeds op zoek naar een plekje voor 3 vrouwtjes.



om nog even op jou terug te komen: ik vind het prima als ze lekker op een boerderij los hun ding kunnen doen. Ik vind dat nog wat ander dan ze in het bos uit te zetten.


Mits je niet te verweg woont wil ik wel 2 voedsters van je overnemen.
Ze komen dan hier www.facebook.com/keuterboerderijvelddriel

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 21:22

Shirley schreef:
Ik houd me aan mijn woord dat ik er eentje wil sponsoren, dus ook eventueel daarvoor de kosten van afstaan wil betalen :(:)


Heel erg lief aangeboden! maar dat hoeft echt niet en dat kan ik niet aannemen.
ik heb ondertussen misschien ook al een huisje gevonden voor de rest :)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:27

Dat zou fijn zijn!

En natuurlijk wel :j
Als ik hen een veilig thuis zou kunnen bieden, had ik het graag gedaan, maar middels een kleine bijdrage is er ook weer eentje geholpen, toch?