Wat krijgt jouw kat te eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 13:41

__Elizabeth schreef:
Ik voer mijn kat niets. Hij leeft buiten mag niet binnen komen en vangt zijn eigen eten. In Nederland deden wij al het zelfde :)
K


Leuk maar daar heb ik niks aan. :')

Bedankt iedereen! Ik geef ze af en toe natvoer. Kvv is een optie om te overwegen!

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:01

Amandavd schreef:
__Elizabeth schreef:
Ik voer mijn kat niets. Hij leeft buiten mag niet binnen komen en vangt zijn eigen eten. In Nederland deden wij al het zelfde :)
K


Leuk maar daar heb ik niks aan. :')

Bedankt iedereen! Ik geef ze af en toe natvoer. Kvv is een optie om te overwegen!


Je vraagt toch wat ik mijn kat geef? :+ Nee ik snap dat je er niet veel aan hebt maar ik ben wel van mening dat je een dieet zo natuurlijk mogenlijk moet houden. En passend bij het dier natuurlijk.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 14:07

__Elizabeth schreef:
Amandavd schreef:

Leuk maar daar heb ik niks aan. :')

Bedankt iedereen! Ik geef ze af en toe natvoer. Kvv is een optie om te overwegen!


Je vraagt toch wat ik mijn kat geef? :+ Nee ik snap dat je er niet veel aan hebt maar ik ben wel van mening dat je een dieet zo natuurlijk mogenlijk moet houden. En passend bij het dier natuurlijk.


Hier mogen ze niet naar buiten dus ze kunnen niet hun eigen maaltje bij een rapen. Dus daar heb ik niks aan :')

Wel mooi om te lezen dat je het zo doet, is ook weer eens wat anders.

Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:11

antje_vip schreef:
Niqui, dus het kattenvoer van de Lidl is kwalitatief behoorlijk goed? Staat 10 punten boven Whiskas :oo
Jammer dat Felix natvoer er niet tussen staat, dat krijgen mijn katten namelijk, samen met Kitekat brokjes :D Ze kregen eerst ook Felix brokjes, welke ze lekkerder vinden dan Kitekat, maar ik wilde iets omlaag met de prijs.

Ja, het blijkt dat het Lidl kattenvoer behoorlijk goed is! De test van de merken natvoer staat op de vorige pagina van dit topic. Daar staat het Felix natvoer ook bij.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 19-09-16 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Wat krijgt jouw kat te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:12

Hier nog enkele 'wilde' katten die we voeren. Oma geeft ze melk met brood, droge brokken en rond 18.00 uur alle restjes van de avond maaltijd. Alles eten ze. Voor de rest vangen ze maar mooi muizen.

Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:17


Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:43

Ik voer meestal dit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Of deze brokken:

Afbeelding

Afbeelding

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Wat krijgt jouw kat te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:03

Hier een mix van Applaws en RC. De RC valt duidelijk meer in de smaak.

Grappig trouwens dat mensen denken dat er in premium voer mooie stukken vlees gaan ofzo. Daar gaat gewoon vleesmeel in, net als in alle andere merken :') Ook zijn granen niet altijd maar de boosdoener. Ik vind het ook altijd knap dat mensen zo kunnen zien dat er teveel koolhydraten in het voer zit, dat staat er namelijk niet eens op en zul je dus moeten uitrekenen. Voor de volgende cursus diervoeding gaan we een top 5 samenstellen met fabeltjes over honden/kattenvoer, je zal versteld staan van wat er allemaal niet waar blijkt te zijn ;)

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:25

Op voerwijzer staat de hoeveelheid koolhydraten erbij. Jij denkt dat dat niet klopt?

Hier een kitten dat RC mee at bij de fokker met de grote katten. Ik wilde purizon gaan geven. Ik heb een proefzakje besteld. De eerste dag at hij er heerlijk van. Daarna niet meer. Hij eet het wel maar echt als er niets anders meer is.
Ik meng het nu met RC kitten.

Daarnaast krijgt hij zo'n 150gr natvoer.
Almo of nature, de Lidl heeft kuipjes van opticat met 50% vlees. Ik heb nog wat soorten liggen en wissel af. Als hij hier wat langer is wil ik toch wel kvv gaan proberen.

_Charlot
Berichten: 1267
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Wat krijgt jouw kat te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:29

Onze katten leven buiten
Dus leven voornamelijk van de muizen, duiven en andere vogels.

Buiten dit hebben we meerdere soorten brok gehad.
Maar de brok van de Lidl en de goedkope brok bij onze voerleverancier doen ze het goed op.

Ze hebben bij ons onbeperkt brok en zijn geen van allen stevig of dik.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:38

Hoe kwam die van de Aldi er af in de test (kleine lettertjes :oo ).
Ik voer nat en droogvoer, beide senior.

Interessante weetjes komen er trouwens voorbij. Ik wist b.v. niet dat katten over het algemeen te weinig drinken!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Wat krijgt jouw kat te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:45

Dat veroorzaakt vaak de nierproblemen...

Stal_Fiore

Berichten: 9359
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Wat krijgt jouw kat te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:47

Ik voer alleen brok, maar wel met een hoog vleesgehalte. Het heet Canagan

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:00

Riraito schreef:
Hier een mix van Applaws en RC. De RC valt duidelijk meer in de smaak.

Grappig trouwens dat mensen denken dat er in premium voer mooie stukken vlees gaan ofzo. Daar gaat gewoon vleesmeel in, net als in alle andere merken :') Ook zijn granen niet altijd maar de boosdoener. Ik vind het ook altijd knap dat mensen zo kunnen zien dat er teveel koolhydraten in het voer zit, dat staat er namelijk niet eens op en zul je dus moeten uitrekenen. Voor de volgende cursus diervoeding gaan we een top 5 samenstellen met fabeltjes over honden/kattenvoer, je zal versteld staan van wat er allemaal niet waar blijkt te zijn ;)


Maar bij merken zoals bijvoorbeeld Bozita word er dus GEEN kadavermeel gebruikt omdat dat volgens hun wet niet is toegestaan...
En er zijn ook merken zoals o.a. Nutro en Almo nature die alleen vlees(producten) gebruiken die voor menselijke consumptie geschikt zijn...

En er zijn ook genoeg merken waar ze minimaal een bepaalde hoeveelheid VERS vlees in verwerkt hebben en dus niet (alleen) met kadavermeel.

En ik praat dus over merken die niet zijn ontstaan door grote bedrijven zoals firma Mars (Royal Canin,Purina ,Friskies, Felix enz.)

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wat krijgt jouw kat te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 08:14

Nutro is ook een onderdeel van Mars maar van wat ik begrijp gebruiken zij inderdaad vlees van goede kwaliteit.

Ilco

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:18

Ik voer mijn ene kat hypoallergenic van royal canin, omdat hij snel maag/darm klachten heeft en veel jeuk. En mijn andere kat krijgt satiety en detal van royal canin omdat hij snel dik word en geen rem heeft kwa eten. De dental is voor zijn tandjes omdat hij zijn andere brokjes niet kauwt

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Wat krijgt jouw kat te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:32

Tja die van mij krijgen al kvv sinds dat ze kitten zijn. Hier eten ze dat dus erg goed. Ben er ook zeer tevreden over. Ze zien er super uit, ruikt absoluut geen ontlasting.
Ja je moet veel geven ivm veel vocht wat erin zit. Maar ook hier ben ik heel blij mee, ivm mijn blaasgruis patientje. Die nu overigens geen gruis meer heeft. Puur kvv en wat appelazijn. Tijdje nog cranberry pillen gegeven. Daar inmiddels mee gestopt.

Geef ook een hoogwaardige kvv, tinlo. Smuldier vind ik weer niks.

Heb ooit brokken gevoerd, dat was applaws. Taste of the wild sprak me ook aan.

Brokken gaat het nooit meer worden. Veel teveel koolhydraten. Eentje die daarvan moet kotsen. En koolhydraten zijn ook niet goed voor de blaasgruis.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:41

Amandavd schreef:
Nutro is ook een onderdeel van Mars maar van wat ik begrijp gebruiken zij inderdaad vlees van goede kwaliteit.


Klopt idd..had het ff anders moeten verwoorden..nutro is geloof ik het enige voer van hun wat kwalitatief goed is.

Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:49

Ilco schreef:
Ik voer mijn ene kat hypoallergenic van royal canin, omdat hij snel maag/darm klachten heeft en veel jeuk. En mijn andere kat krijgt satiety en detal van royal canin omdat hij snel dik word en geen rem heeft kwa eten. De dental is voor zijn tandjes omdat hij zijn andere brokjes niet kauwt

Hoe voorkom je dat ze elkaars voer eten?

Ik heb hier een oudje en (sinds kort) twee jonge katten en het is natuurlijk beter als het oudje senior voer eet..

Ilco

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:26

Niqui schreef:
Ilco schreef:
Ik voer mijn ene kat hypoallergenic van royal canin, omdat hij snel maag/darm klachten heeft en veel jeuk. En mijn andere kat krijgt satiety en detal van royal canin omdat hij snel dik word en geen rem heeft kwa eten. De dental is voor zijn tandjes omdat hij zijn andere brokjes niet kauwt

Hoe voorkom je dat ze elkaars voer eten?

Ik heb hier een oudje en (sinds kort) twee jonge katten en het is natuurlijk beter als het oudje senior voer eet..


Ik voer mijn katten apart. Ze krijgen tegelijk eten, maar niet in dezelfde kamer. Ik zou het liefst mijn katten op hetzelfde voer hebben en heel de dag brokjes hebben staan. Maar dat gaat echt niet. Ik voer ze 4-5 keer per dag

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:52

Niqui schreef:
Hoe voorkom je dat ze elkaars voer eten?

Ik heb hier een oudje en (sinds kort) twee jonge katten en het is natuurlijk beter als het oudje senior voer eet..


Even in een bench o.i.d. zetten met eten.

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Wat krijgt jouw kat te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:59

Mijn kat eet alleen brok van Greenheart :)
Om precies te zijn de 3-mix variant.

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:22

Ik voer mijn katten ook deels apart, de poes met dieet eet in de keuken, weet ze precies. Als ze toch stiekem in de hal zit met voeren dan is het: Aya naar de keuken en dan doet ze dat.

De katers eten in de hal, mijn kitten eet deels ook in de keuken, hij krijgt tweemaal daags kvv. Verder brokken. Hij moet alleen nog even leren om niet in mijn benen omhoog te klimmen... :')

De hele dag wat brokjes neerzetten klinkt wel lekker relaxed, maar hier ook 4 voerbeurten per dag (Aya en de kittens krijgen vaker zelfs...).

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:07

Cerastes schreef:
Riraito schreef:
Hier een mix van Applaws en RC. De RC valt duidelijk meer in de smaak.

Grappig trouwens dat mensen denken dat er in premium voer mooie stukken vlees gaan ofzo. Daar gaat gewoon vleesmeel in, net als in alle andere merken :') Ook zijn granen niet altijd maar de boosdoener. Ik vind het ook altijd knap dat mensen zo kunnen zien dat er teveel koolhydraten in het voer zit, dat staat er namelijk niet eens op en zul je dus moeten uitrekenen. Voor de volgende cursus diervoeding gaan we een top 5 samenstellen met fabeltjes over honden/kattenvoer, je zal versteld staan van wat er allemaal niet waar blijkt te zijn ;)


Maar bij merken zoals bijvoorbeeld Bozita word er dus GEEN kadavermeel gebruikt omdat dat volgens hun wet niet is toegestaan...
En er zijn ook merken zoals o.a. Nutro en Almo nature die alleen vlees(producten) gebruiken die voor menselijke consumptie geschikt zijn...

En er zijn ook genoeg merken waar ze minimaal een bepaalde hoeveelheid VERS vlees in verwerkt hebben en dus niet (alleen) met kadavermeel.

En ik praat dus over merken die niet zijn ontstaan door grote bedrijven zoals firma Mars (Royal Canin,Purina ,Friskies, Felix enz.)


Ik heb het voornamelijk over droge brok. Ik heb hier zelf ook een aantal blikjes natvoer liggen die inderdaad zo op je bord kunnen. Maar vers vlees in een brok betekend dus dat meer dan de helft van het vleespercentage gewoon water is.

Overigens is RC meester op het gebied van onderzoek. Er mag dan wel veel koolhydraten in zitten soms, deze zijn altijd goed ontsloten (zoals wij dit ook doen door koken etc.), wat niet altijd het geval is bij de goedkopere merken.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:11

Citaat:
Een hoog vleespercentage staat geweldig op de verpakking, maar is vaak behoorlijk geniepig. Je kan vlees er namelijk op 4 manieren opzetten, ik gebruik even kip als voorbeeld: "verse kip", "kip", "kippenmeel", "gedroogd kip". Je zou verwachten dat "verse kip" of eventueel "kip" de ingredienten zijn die je wilt, want meel en gedroogd klinkt bewerkt. Maar alle soorten kip wordt gedroogd en vermalen en dus tot kippenmeel gebracht om in een brok gebruikt te kunnen worden. Het verschil zit hem in het feit dat vers kippenvlees 70% vocht bevat, terwijl kippenmeel slechts 5-10% vocht bevat, vergelijkbaar met brok (5-10% vocht).

Een brok met 50% vers kippenvlees, bevat eigenlijk maar (0.5*0.3)/((0.5*0.3)+0.5)= 23-25% vlees.
Terwijl een zak met 30% kippenmeel gewoon 30% vlees bevat als brok.


Een deel van mijn reactie uit Mizora @ [BB] Hondenbrok ingredienten , waar het gaat om hondenbrokken. Maar het verhaal blijft hetzelfde. Daar staat overigens nog veel meer in, maar het gedeelte geperste/geëxtrudeerde brok is voor katten nauwelijks van toepassing want de meeste katten lusten geen geperste brok.