Erg oude kat en jonge kat verhuizen... Hoe pak ik dit aan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Erg oude kat en jonge kat verhuizen... Hoe pak ik dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 23:16

Hoi,

Wij verhuizen morgen naar ons nieuwe huis en wonen daar vanaf vrijdag dus ook definitief. Nu hebben we al 16 jaar lang onze eerste kat. Vier jaar geleden is daar een jonkie bij gekomen. Ze kunnen het (eindelijk) vrij goed met elkaar vinden en kunnen af en toe wel eens lief spelen met elkaar. Maar de schrik dat onze oude kat de verhuis niet overleeft is wel groot. De jongste is mijn eigen katje en hangt best wel aan mij maar kan ook gewoon prima hele dagen buiten en zit eigenlijk zelden binnen. Als hij zou weglopen van ons nieuwe huis overleeft hij dat vast. Hij is een goeie jager en we verhuizen naar het bos in een erg rustige wijk ver weg van drukke straten. Maar als de oudere kat zou weglopen zou dat een ramp zijn. Hij is echt stokoud, best iel/mager en zou het dus niet lang trekken. Hoe pakken we dit best aan? Het plan is om ze nu in de bureauruimte op te sluiten, dan kunnen ze naar buiten kijken maar eigenlijk onmogelijk naar buiten ontsnappen. Na hoeveel tijd mogen ze de buitenwereld ontdekken? Of houden we de oudste kat gewoon best binnen voor de rest van zijn leven?

croyslover

Re: Erg oude kat en jonge kat verhuizen... Hoe pak ik dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 23:19

als je buitenkatten heb moet je die de eerste 3 weken minimaal binnen laten, dan weten ze waar hun huis is!
verder, die kat is oud en zal (ligt aan de gezondheid) na de verhuizing veel slaap nodig hebben! verder geen tips, in 2013 is onze 21 jarige kat overleden
in 2015 zijn we geemigreert (in 2013 hadden we al plannen en waren ergens opgelucht dat ze rustig kon gaan zonder stress)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 23:22

Ja wij hadden ergens ook gehoopt dat onze kat ondertussen al overleden zou zijn zodat hij die stress niet door hoeft... Maar mijn zus wil hem absoluut niet bij de buren achterlaten bijvoorbeeld. Het is haar kat en hij moet echt mee. Wat betreft de slaap nemen we wel gewoon zijn eigen slaapmatje mee en een zetel waar hij vaak in sliep zetten we ook op de bureau zodat ze toch wat dingen herkennen van thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 23:27

Ik heb wel eens gehoord van een kat insmeren met vlees ofzo en dan zijn ze tijden bezig het eraf te halen en hebben ze de verhuizing minder door.
Geen idee of het werkt wie weet heeft iemand er ervaring mee?

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 23:37

Heleennn schreef:
Ja wij hadden ergens ook gehoopt dat onze kat ondertussen al overleden zou zijn zodat hij die stress niet door hoeft... Maar mijn zus wil hem absoluut niet bij de buren achterlaten bijvoorbeeld. Het is haar kat en hij moet echt mee. Wat betreft de slaap nemen we wel gewoon zijn eigen slaapmatje mee en een zetel waar hij vaak in sliep zetten we ook op de bureau zodat ze toch wat dingen herkennen van thuis.

het geeft hoe dan ook stress, stel voor de buren hielden hem of haar, moest hij of zij daar weer aan wennen! en wennen aan het idee dat de kat geen steun kan krijgen van je zus!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:04

Belle2000 schreef:
Ik heb wel eens gehoord van een kat insmeren met vlees ofzo en dan zijn ze tijden bezig het eraf te halen en hebben ze de verhuizing minder door.
Geen idee of het werkt wie weet heeft iemand er ervaring mee?

OMG :') :')

TS, doe bovenstaande gewoon lekker niet.
Ik snap het probleem niet helemaal, is je vraag nou hoe je de verhuizing moet aanpakken of ben je gewoon bang dat ze ontsnappen?
Lijkt me vrij simpel om ze gewoon binnen te houden, eerste periode gewoon goed ramen en deuren in de gaten houden. Eerste paar dagen even per verdieping of ruimte het huis laten verkennen zodat ze niet meteen in paniek alle kanten oprennen. Zorg dat ze weten waar hun voer en kattenbak staat en dan komt het gewoon goed hoor. Katten passen zich prima aan. Niet te druk om maken.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:14

Niet helemaal dezelfde situatie, maar toen wij onze katten uut het asiel haalde, werd ons aangeraden om ze de eerste 6 weken binnen te houden. Nou dit was bij ons echt onmogelijk. Denk dat ze 3 dagen binnen hebben gezeten. De eerste paar keer hebben we ze met een kattentuigje de tuin laten zien. Dit was ook niet echt handig, want we werden naar onmogelijk plekken meegesleurd haha. Daarna gewoon rustig losgelaten en ze zijn altijd teruggekomen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:17

Kattenluik op chip in een deur maken. Chip jonkie wel in programmeren en die van oudje niet. Dan kan je oude kat redelijk goed binnen houden na de eerste weken wennen aan nieuw huis voor beide.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:40

Of van een hele grote hondenbench een tijdelijk verblijf voor de oude poes maken. 's Avonds, 's nachts en wanneer er zeker geen deuren of vensters onverwachts gaan geopend worden kan poes los in huis. Zo hebben wij onze oude poes verhuisd. Poes heeft zich niet veel aangetrokken van de verhuis. Was wel iets jonger, ik denk rond de 15j.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:58

Mijn katten zijn dan wel niet zo oud (7 en 8), maar we zijn wel laatst verhuisd. Ik heb er gewoon geen issue van gemaakt.. Katten in het nieuwe huis gedropt en het verder gelaten. Het was al snel goed, zeker omdat de oude spulletjes er ook gewoon stonden. Heb ze 6 weken binnen gehouden en sinds deze week zijn ze ook af en toe buiten.

Stress hebben ze sowieso wel, maar ik zou het niet groter maken dan het is, en ze gewoon een periode binnen houden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 19:21

tamary schreef:
Kattenluik op chip in een deur maken. Chip jonkie wel in programmeren en die van oudje niet. Dan kan je oude kat redelijk goed binnen houden na de eerste weken wennen aan nieuw huis voor beide.

Hier dacht ik ook meteen aan. Eerst 6 weekjes binnen en dan op deze manier je oude kat binnen houden.