Na hoeveel maanden stopt een pup met groeien?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

Na hoeveel maanden stopt een pup met groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 21:37

Wie kan mij vertellen wanneer een pup stopt met groeien.
Het gaat om een maltezer.
Mij is verteld dat als de pup 3 maanden is dat je het dan dubbel moet tellen en dat dan het uiteindelijke gewicht gaat worden klopt dat?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:47

Je weet t nooit zeker. Kleine rassen rond de 10 maanden. Grote tot +- 1 jaar. Maar onze grote hond was pas rond z'n 1,5 uitgegroeid :+

Edit: dit is overigens de hoogte. In de breedte kunnen ze erna nog groeien (en nee, niet dik worden maar 'massa' kweken).

Libra76

Re: Na hoeveel maanden stopt een pup met groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:55

Meestal rond negen maanden klaar met de hoogte maar het uitzwaren duurt meestal tot twee jaar. Een pup met stamboom zal niet veel groter worden dan de fci standaard.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:59

Mijn honden (nu 6.6 en 9.6kg en 1.5 jaar) wogen inderdaad ongeveer de helft (2 maanden en 24 dagen: 3.2kg en 4.1kg). Kleine Boris (op 4-jarige leeftijd en geen gram te zwaar 9.5kg) woog echter slechts 3.5kg.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 22:00

een goede indicatie voor hoe groot je pup wordt is de grote van z'n voetjes.
een pup met relatief grote voetjes in verhouding tot z'n rasgenootjes zal wat groter en zwaarder worden..
lijken ze al heel snel in verhouding te zijn met z'n lijfje, dan zal hij niet meer enorm groeien en wat kleiner blijven. zijn ze iets uit verhouding maar niet echt heel groot of in verhouding te noemen.. dan worden ze redelijk gemiddeld voor hun ras.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 22:12

Is heel verschillend. Hier zelfs een teef die met 2 jaar nog 4 cm is gegroeid.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 22:55

Weet je nooit. Ik heb beren van pups gezien die uiteindelijk verre van groot en grof werden en smalle kleine pups gezien die prachtig groot en grof geworden zijn.

Net als mensen groeien alle honden op hun eigen manier op en daarnaast heeft de omgeving en voeding er ook alles mee te maken ;)

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 00:24

Oke dus dat dubbel tellen van het gewicht met 3 maanden klopt niet dan?

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:29

Je hebt toch de ouders gezien, ts?
Dan weet je ongeveer hoe hij wordt.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:34

Onze is hond is nu ruim een jaar en ik vind nu pas dat ze er vergelijkbaar uit ziet tov onze andere hond

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:36

Heb idd niet het idee dat dat helemaal klopt, mijn hond was met 12weken zo uit mijn hoofd bijna 10kg en is nu met bijna 1.5jaar 25kg en daar zit geen gram vet op..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:43

dierenfan schreef:
Weet je nooit. Ik heb beren van pups gezien die uiteindelijk verre van groot en grof werden en smalle kleine pups gezien die prachtig groot en grof geworden zijn.

Net als mensen groeien alle honden op hun eigen manier op en daarnaast heeft de omgeving en voeding er ook alles mee te maken ;)

over het algemeen eindigt een dier met een lichaam dat in proporties is..

natuurlijk zijn er beren van pups die kleine hondjes worden.
Maar ik heb het ook niet over het gehele lichaam of het formaat van de pup,
maar over de proportie van zijn lichaam met zijn voetjes.

als een beer van een pup gemiddelde voetjes heeft (die lijken dus dan in proportie met zijn 'beerformaat') dan wordt het geen beer van een hond 90% van de tijd. is het een beer van een pup met eigenlijk kleine voetjes, dan wordt het zelfs maar een klein hondje.

voeding of verzorging/behandeling die zorgt voor niet volledig tot uitwas komen zoals zijn potentieel was, laat ik buiten beschouwing, want dan is er een tekortkoming geweest tijdens zijn groei periode. of overtraind waardoor te weinig voedingsstoffen overblijven voor groei.. zo stressvol dat hun groei achterblijft op hun potentie, dat gebeurd niet heel vaak.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 15-09-16 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:44

Mijn franse bull is gestopt met groeien toen ze ongeveer 10 maandjes was. Verschilt inderdaad erg per hond, ras etc.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 23:52

christaerik schreef:
Je hebt toch de ouders gezien, ts?
Dan weet je ongeveer hoe hij wordt.

Alleen van foto en filmpje.
Heb hem vanuit Korea laten over vliegen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 07:08

Bij een kruising gaat het echt niet altijd op dat grote of grove poten ook grote grove honden worden.
Mijn eigen kruising heb ik geholpen om geboren te worden. Vanaf eerste seconde hier op de wereld ken ik hem en zijn 10 broers/zussen al. In de 8 weken in het nest was hij de kleinste en smalste. Hij is bij mij gebleven. 1 jaar later hele nest bij elkaar gehad. Hij was duidelijk de grootste en grofste van allemaal.

2 nesten huskys op zien groeien. Ene nest met 8 weken waren beren van 8 a 9 kg!! Andere nest met 8 weken 4 a 5 kg. Nu allen 1 jaar en volwassen zijnde allemaal slanke honden van ongeveer 20 kg. Gewoon bizar ;)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 07:32

Onze honden zijn met 3 a 4 jaar pas echt helemaal klaar en volwassen. Maar teven stoppen grotendeels met groeien (in de hoogte) als zij loops zijn geworden. Dat is ongeveer rond een jaar dacht ik, maar verschilt per hond en per ras.

Gewoon afwachten ;)