Hond eet slecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MxW

Hond eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 18:14

Hoihoi,

Hier op bokt zitten vast trotse eigenaren van kleine zatvreters :D
Wellicht kunnen we met dit topic ervaringen en tips uitwisselen om zo onze viervoeters aan het eten te houden.

Mijn kleintje is twee weken geleden onder narcose geweest om haar mondje te reinigen en eventuele rotte tanden te trekken. Conclusie: ze heeft naast haar 4 hoektanden nog 4 achterste kiezen over en verder niets.

Je kunt je voorstellen dat eten nu lastig is. Het gekke is dat mevrouw alleen lekker eten wil. Onze broodjes? Geen probleem, verdwijnen in twee seconden. Inclusief korst, zelfs als het stokbrood is (en nee, het is niet de bedoeling dat ze dit eet, maar ze is sluw :') )

Maar haar brokken eet ze dus bijna niet. Vlees uit blikjes vindt ze vies (ze trekt letterlijk haar lip op). Als ik de brokjes met de hand voer eet ze die braaf. Ik zit nu dus ook al ruim een week elke avond braaf naast haar voerbak haar te voeren, maar hier wil ik vanaf :')

Morgen gaan we de dierenarts ook bellen ter info. Of Dit normaal is en of ze misschien hulp kan bieden.

Iemand ervaring hiermee of tips? En deel ook vooral jullie ervaringen!

MyWishMax

Re: Hond eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:32

Stoppen met uit de hand voeren en lekkers. Bak neerzetten, wordt er niet gegeten, dan weghalen. Je bent haar nu aan het verwennen, als ze helemaal geen harde dingen zou willen eten, dan zou je de DA kunnen bellen, maar ze eet dus wel. Even doorzetten met gewoon aanbieden en weghalen.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 18:39

MyWishMax schreef:
Stoppen met uit de hand voeren en lekkers. Bak neerzetten, wordt er niet gegeten, dan weghalen. Je bent haar nu aan het verwennen, als ze helemaal geen harde dingen zou willen eten, dan zou je de DA kunnen bellen, maar ze eet dus wel. Even doorzetten met gewoon aanbieden en weghalen.

Ze is in de eerste week al een halve kilo afgevallen en kon nog meer gewichtsverlies niet permitteren. Daarom ben ik met de hand gaan voeren om er maar iets in te krijgen. Net hebben we haar weer gewogen en we zitten nu op 700 gram afgevallen. Daarom gaan we morgen ook gelijk bellen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:40

Ik ga mee met MyWishMax: honger maakt rauwe bonen zoet, dus op een gegeven moment gaat ze vanzelf weer aan de brokken. En niets anders aanbieden, zeker geen mensenvoedsel (veel te zout).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:40

xMaxxiee schreef:
MyWishMax schreef:

Ze is in de eerste week al een halve kilo afgevallen en kon nog meer gewichtsverlies niet permitteren. Daarom ben ik met de hand gaan voeren om er maar iets in te krijgen. Net hebben we haar weer gewogen en we zitten nu op 700 gram afgevallen. Daarom gaan we morgen ook gelijk bellen.

700 Gram is wel erg veel voor een kleine hond. Inderdaad goed om te bellen! ;)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:45

En als je vers vlees haalt? Bijvoorbeeld Smuldier, gewoon bij de supermarkt in de diepvries. Het klinkt eerlijk gezegd ook wel gewoon verwend...?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:46

Dat is inderdaad wel veel om af te vallen, jammer genoeg! Dit is dan iets voor als ze weer goed op gewicht is en weigert.

Je kan nog proberen de brokken nat te maken, iets warm water er over en dan even afkoelen. Dan ruikt het wat sterker. Of iets door de brokken heen doen? Hier krijg ze geitenyoghurt en rauwe honing bijvoorbeeld, dat kan ik over alles heen doen en dan wordt het opgegeten. Moeten ze trouwens wel tegen kunnen. Of iets wat ze heel lekker vinden als toetje geven als de bak leeg is. Dan doe je eerst niet de hele portie in de bak maar een klein beetje en als dat op is iets heel lekkers geven.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 18:48

DatBenIkNou schreef:
En als je vers vlees haalt? Bijvoorbeeld Smuldier, gewoon bij de supermarkt in de diepvries. Het klinkt eerlijk gezegd ook wel gewoon verwend...?

Voorheen at ze werkelijk alles. Dus of ze nou verwend is? Ik weet het niet.

Vers Vlees kunnen we inderdaad wel gaan proberen! Zijn die diepvries dingen qua voedingsstoffen een beetje goed?

En mensen eten mag ze natuurlijk niet, hier is ze ons soms te slim mee af helaas, die kleintjes zijn snel :')

Nat maken is een goede tip! Gaan we proberen! Mocht dat niet lukken gaan we eerst vers vlees proberen. Vind yoghurt door het eten toch iets teveel prinsessen gedrag haha :+

Normaal gesproken zijn wij er ook heel makkelijk in hoor. Niet eten? Jouw probleem, morgen weer een dag. Maar we beginnen nu toch de noodzaak te zien dat ze echt aan moet komen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:50

Mijn honden eten alleen maar diepvries dingen :') (Sorry, ik vind het leuk klinken) Er zit net als brok verschil in kwaliteit, maar de smuldier compleet versie heeft net als brokken een supplement toegevoegd met vitamines enzovoorts.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:02

Ja hoor, Smuldier compleet moet je dan nemen. Als ze erg gevoelig is op maag/darmen dan zou je het heel even een minuut in de magnetron kunnen zetten, zeker de eerste paar keer. Meeste honden vinden het heerlijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:15

xMaxxiee schreef:
Je kunt je voorstellen dat eten nu lastig is. Het gekke is dat mevrouw alleen lekker eten wil. Onze broodjes? Geen probleem, verdwijnen in twee seconden. Inclusief korst, zelfs als het stokbrood is (en nee, het is niet de bedoeling dat ze dit eet, maar ze is sluw :') )

Maar haar brokken eet ze dus bijna niet. Vlees uit blikjes vindt ze vies (ze trekt letterlijk haar lip op). Als ik de brokjes met de hand voer eet ze die braaf. Ik zit nu dus ook al ruim een week elke avond braaf naast haar voerbak haar te voeren, maar hier wil ik vanaf :')

ze heeft jullie prima afgericht.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 19:21

Kuggur schreef:
xMaxxiee schreef:

ze heeft jullie prima afgericht.

Lees ook even de rest van mijn reacties, aan dit soort opmerkingen heeft niemand iets.

@Datbeniknou ga ik proberen! Dankjewel!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:03

Wat heb je geprobeerd aan natvoer? Hier is juist bij de slechte eters de ervaring dat natvoer er goed in gaat. Wel is het merk afhankelijk. Renske en lukullus zijn ze dol op (renske is online vanaf 1.50€/bakje te koop) maar cesar laten ze het liefst liggen. De kleine verpakkingen van renske lusten ze trouwens ook niet.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 22:08

Mizora schreef:
Wat heb je geprobeerd aan natvoer? Hier is juist bij de slechte eters de ervaring dat natvoer er goed in gaat. Wel is het merk afhankelijk. Renske en lukullus zijn ze dol op (renske is online vanaf 1.50€/bakje te koop) maar cesar laten ze het liefst liggen. De kleine verpakkingen van renske lusten ze trouwens ook niet.

Ik heb nu 2 merken gehad. Mocht het diepvries voer niet werken dan kan ik nog andere merken proberen! Goed idee! :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:41

Succes, laat je even weten of het lukte en wat de dierenarts zegt?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:02

Ik zou idd vers vlees proberen van idd smuldier en anders hebben ze ook burgers van prins en energique. En bij de dierenwinkel zijn worsten te krijgen van verschillende merken.

Qua blikvoer kan je eventueel bij de petsplace sams Field blik bestellen of van een ander merk met veel vlees erin. Bv acana of Taste of the wild.
En idd even goed overleggen met de da. Eventueel pijnstilling want wie weet doet haar bekje zeer of anticipeert ze op pijn met eten van brokjes. Het uit je hand eten kan zijn omdat ze gewoon braaf doet wat je zegt en het veiliger voelt als jij het goedkeurt zegmaar

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 10:51

We hebben net de dierenarts gebeld. Vers Vlees raden ze ten zeerste af. Doordat ze zoveel gewicht verloren en dus een vermindere weerstand heeft is ze nu heel erg vatbaar voor maag- en/of darminfecties die uit het vlees zouden kunnen komen. We moeten zachtere brokken gaan proberen en als dat binnen deze week niet helpt moeten we terugkomen voor controle.

Iemand tips mbt zachte brokken? :(

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:57

Sowieso frolic, maar dat is geen voer dat je langdurig moet geven. Platinum is ook zachter maar wel vrij grote brokken. Je zou ook voor kleine brokken kunnen gaan of eventueel tijdelijk kattenbrokken. Kattenbrokken zijn sowieso vaak kleiner en zijn vaak veel smakelijker. Ook bevatten de active en kitten varianten relatief veel kcal. Van kattenvoer krijgt een hond niets. Is niet te zout of wat dan ook. Het is alleen wel duurder dan hondenvoer.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 11:00

Mizora schreef:
Sowieso frolic, maar dat is geen voer dat je langdurig moet geven. Platinum is ook zachter maar wel vrij grote brokken. Je zou ook voor kleine brokken kunnen gaan of eventueel tijdelijk kattenbrokken. Kattenbrokken zijn sowieso vaak kleiner en zijn vaak veel smakelijker. Ook bevatten de active en kitten varianten relatief veel kcal. Van kattenvoer krijgt een hond niets. Is niet te zout of wat dan ook. Het is alleen wel duurder dan hondenvoer.

Wij hadden hele kleine brokjes van de jumbo (helaas huismerk maar andere hondenmerken hebben bijna geen kleine brokken). Daar at ze alleen kleine hoeveelheden van.

Frolic kunnen we wel proberen. Het maakt me echt niet uit wat er nu in gaat, als ze maar iets eet. Daarna kan ze altijd nog over op andere brokken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:11

Anders kan je ook kijken of ze rijst met kip en vette jus of olie lust. Eventueel als toetje na wat brokjes. Als je het als toetje wil gebruiken (omdat ze het graag eet) dan moet je eerst echt maar een paar brokjes in haar bakje doen. Zoveel als dat je eigenlijk zeker weet dat ze op eet. Want pas als alle brokjes op zijn mag ze het toetje. Als ze na een paar dagen dat Door heeft kan je langzaam aan de hoeveelheid brokjes vergroten en uiteindelijk het toetje verkleinen.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:25

Onze hond at Door tand problemen ook een poos heel voorzichtig maar frolic werkte perfect! ! Toen hij weer goed kon eten hebben we de frolic brokjes als snoepjes gebruikt bij het trainen zo gek was hij er op. Heel veel succes!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:34

xMaxxiee schreef:
We hebben net de dierenarts gebeld. Vers Vlees raden ze ten zeerste af. Doordat ze zoveel gewicht verloren en dus een vermindere weerstand heeft is ze nu heel erg vatbaar voor maag- en/of darminfecties die uit het vlees zouden kunnen komen. We moeten zachtere brokken gaan proberen en als dat binnen deze week niet helpt moeten we terugkomen voor controle.

Iemand tips mbt zachte brokken? :(

Ga alsjeblieft geen junkfood zoals Frolic geven bij een hond die al in slechte conditie is. Dogloversgold blik. Kip, zalm en rijst of een ander A merk die versvoer in blik heeft. Rocco bijvoorbeeld of google eens versvoer in blik.
http://shop.dogloversgold.eu/Webwinkel- ... ikken.html

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:52

Ik zou idd eens naar goede merken kijken die goed blik hebben.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:55

Hier gaf ik weleens ongebakken rundertartaar als m'n reu al een week niet at. Wat boontjes uit een potje erbij. Dat gaat er altijd wel in en is heel zacht voer. Soms wilde hij gewoon niet eten van de misselijkheid van de honger, zo kwam het weer op gang.
Overigens wilde hij dan ook geen Pedigree-blikjes of die andere prul. Een smeer leverpate werd er vakkundig van af gelikt, zonder ook maar een brokje te eten :7 Brokjes uit de hand gingen er ook maar matig in.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 13:05

callum schreef:
Ik zou idd eens naar goede merken kijken die goed blik hebben.

Blikvoer vindt ze dus vies en vers vlees mag ze niet ivm bacteriën die haar maag en darm over de zeik kunnen helpen.

Dierenarts raadde zachte brokken aan dus dat gaan we eerst eens proberen. We gaan zo naar de dierenspeciaalzaak om daar te kijken welke merken ze nog meer hebben.