Konijn doet soms gemeen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Konijn doet soms gemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 15:12

Ik heb nu bijna jaar een konijn, hij is in december geboren hier (mijn vader fokt naar rasstandaard). Deze was qua oorlengte niet goed, maar van karakter was hij zo lief. Normaal verkopen wij deze altijd als knuffelkonijn maar ik wou hem graag zelf houden.

Het gaat om een franse hangoor, dit is een konijn van zo een 6kg
Zolang hij thuis in een klein hok zat (1 x 1m) was hij enorm aanhankelijk, hij kroop letterlijk op je schouder. Omdat ik wel wou dat hij ooit weer samen met een andere konijn zat heb ik hem laten castreren. Dit ook om hem makkelijker zindelijk te maken aangezien hij hier de berging kreeg als hok.
Enkeke weken na de castratie is hij naar mijn vriend zijn huis verhuisd. Daar had hij een berging van 2,5 op 1,5. Ik had hem er een plankje voorzien om op te klimmen en een oud nachtkastje om in te slapen en op te liggen. Nog steeds was hij heel lief. Na een 2tal weken bij mijn vriend viel hij soms aan, hij mocht nog in de garage los als wij daar waren en ofwel verstopte hij zich en viel hij aan als je te dicht kwam, of hij kwam echt aandacht zoeken.

Nu hebben we een huis gekocht wat gerenoveerd moet worden en zit hij weer even bij mijn thuis (ouders thuis). Hier heb ik hem in een hok gezet waar de voedsters normaal jongen. Dit is 1m op 1,5 ongeveer.
De eerste weken kon ik er helemaal niet aankomen. Niet naar me toe willen komen, als ik hem moest hebben moest ik hem echt eruit sleuren. Hij verhaard erg slecht dus ik moest hem veel borstelen, tijdens dit borstelen was hij dan wel weer heel lief en nieuwsgierig.
Ik heb hem voor het weekend zijn nachtkastje in zijn hok gezet, in de hoop dat hij het iets leuker gaat hebben zo. Maar vanmorgen stuurde mijn vriend mij een bericht "beer is weer heel boos..."
Ik vind het zo jammer want ik wil echt een leuk plekje voor hem maken. Maar hij lijkt nergens blij mee. Sowieso krijgt hij in ons huis over een aantal maanden een hok van ongeveer 2 op 2 waar hij dan tegen de muur ook plateaus krijgt om zo omhoog te gaan.

Ik hoop echt dat jullie me advies kunnen geven over hoe ik zijn huidig verblijf toch aangenaam kan maken.
Momenteel heeft hij altijd korrel en water ter beschikking, hij heeft stro om op te knabbelen (bij het geven van hooi had hij continu diarree, ook andere soorten geprobeerd, maar moest dit helpen wil ik dit nog wel eens proberen) houten stokjes, bal, nachtkastje met kussen, en bij warm weer een bevroren fles water. Hij mag zo een 2 tot 3 u in een ren op het terras. Hij mag van mijn ouders niet op de kiezel of gras.
Ik denk echt dat hij zich verveelt. Ik heb ook een soort van tuigj voor hem om wat door de tuin te wandelen. Dit vind hij leuk, maar ook bij het pakken doet hij gemeen.

Overigens met gemeen bedoel ik grommen, met voorpoten krabben, soms zelfs proberen te bijten. Oppakken gaat heel makkelijk, maar alleen als ik er al met mijn handen bij zit.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 15:17

Om een idee te geven, dit is zijn huidige hok:
Zeker niet wat ik zelf graag zou willen, maar voor het moment is dit de beste optie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kussen ligt normaal in het kastje, maar is ook perfect om rond te gooien.. :o
Laatst bijgewerkt door Leen op 12-09-16 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Re: Konijn doet soms gemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:18

Heeft hij een vriendje?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:18

Ik zou hem laten castreren, meer ruimte geven en een vriendinnetje. Durf te wedden dat dat het gedrag grotendeels op gaat lossen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:20

Een konijn hoort niet alleen te leven,een maatje erbij zal al een hoop schelen.
ook heb ik het idee dat hij te weinig ruimte heeft met weinig daglicht,daar wordt je ook niet vrolijker van(mensen ook niet)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:20

Ook al is het maar tijdelijk, dit hok ziet er wel heel kaal, eenzaam en donker uit. Ik kan me voorstellen dat hij hier ongelukkig van word.
Hij heeft zo geen enkele uitdaging of aanspraak. Ik vind het wel erg sneu zo. Ook konijnen hebben mentale uitdaging nodig.
En idd, waarom geen vriendje?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 12-09-16 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 15:21

Nee op het moment nog niet, we hebbe hier 1 voedster met wie hij zou kunnen maar na haar 2x stuk gemaakt te hebben was mijn vader natuurlijk ook niet blij. De bedoeling is dat we in december weer nestjes hebben en daar zal vast ook eentje bij zitten die niet geschikt is voor de keuringen.
In ons nieuwe huis kunnen we dan ook hun tijdelijk apart zetten, of gelijk samen in nieuwe omgeving, dat moet ik nog even bekijken. Maar op het moment doet hij dus ook even gemeen tegen andere konijnen. Ook als het niet op zijn terrein is.

Hij is overigens begin augustus gecastreerd met de bedoeling voor er een vriendinnetje bij te zetten. De ruimte die hij nu heeft is ook te klein voor met 2, zeker als hij die gemene momenten blijft hebben. Ik wil al helemaal niet dat een andere konijn moet afzien omdat hij zich niet kan gedragen.
Laatst bijgewerkt door Leen op 12-09-16 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:22

Eoweyn_x schreef:
Ik zou hem laten castreren, meer ruimte geven en een vriendinnetje. Durf te wedden dat dat het gedrag grotendeels op gaat lossen.

Hij is al gecastreerd,staat in de tekst

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:26

Nu ik de foto's van zijn hok heb gezien,begrijp ik wel een beetje waarom.
ik vind zijn verblijf wel ergklein en rommelig.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:29

Het tijdelijke hok voldoet totaal niet aan de behoeftes van een konijn: hij kan niet graven, niets verkennen, het is donker, veel te klein en hij heeft geen maatje. Dan is het niet zo vreemd dat hij zich zo gedraagd.
Ik zou zo snel mogelijk voor vervanging zorgen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:32

Naar mijn mening hoort dit dier niet binnen in een hok maar naar buiten.
Konijnen moeten kunnen rondrennen, graven enz. Dat kan niet in zo'n hok binnen, hoe je het ook inricht.

Ander dier er bij, samen naar buiten en een fatsoenlijk gebeuren bouwen waar ze vrijheid hebben om konijn te zijn ipv binnen te zitten alleen. Als je dat niet kan bieden zou ik toch nadenken over verkopen naar iemand die dat wel kan.

Ik vind dit onder dezelfde categorie vallen als een paard die alleen de hele dag op stal staat, triest.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:32

Mijn mening: Frustratie. Het hok ziet er niet aantrekkelijk uit (donker, weggestopt) en is te klein voor hem. Ook heeft hij geen vriendinnetje. Nu snap ik wel dat je hem niet meer bij de andere voedster zet, maar waarom dan geen vriendinnetje voor hem ophalen? Ik weet niet hoe oud hij is, maar ik zou zelf kijken naar een voedster van zijn eigen leeftijd en geen jong konijn uit een eigen nestje.

Denk dat dit de reden is voor het gedrag dat hij uit. Wanneer je deze punten gaat verbeteren, zul je zeker weten een ander konijn zien.

Ik bedoel dit niet boos of verkeerd richting jou, ik geef puur aan hoe ik het zie. ;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 15:32

colunder schreef:
Nu ik de foto's van zijn hok heb gezien,begrijp ik wel een beetje waarom.
ik vind zijn verblijf wel ergklein en rommelig.

Rommelig zal hem een worst wezen.
Het is zijn speelgoed wat er ligt, ik kan ook mooi het kussentje leggen waar het moet liggen en zijn fles waar hij lag. Hij gebruikt dit allemaal als speelgoed.
Hok was groter qua springruimte zonder het nachtkastje, maar hij zit er erg veel in, dus ik denk dat hij het wel leuker vind met nachtkastje. Hij gaat ook 2 tot 3u per dag buiten in een ren, hier springt hij ook niet in rond, het is een franse hangoor, die zijn gekend voor hun luiheid. Tuurlijk rennen ze ook wel eens rond daarom zet ik hem ook buiten, maar buiten gaat hij direct gewoon liggen.

Ik heb voor het moment ook geen andere optie dan deze ruimte, ik ben al blij dat ik dit hok krijg en dat hij niet op een 1x1m moet waar hij alleen stokken en een bal kan meenemen.

Ik wil gerust fotos plaatsen van zijn vorige hok, daar vertoonde hij hetzelfde gedrag.

Donker is het overigens echt niet, dit kan zo wel tonen op de foto. Maar hij heeft 2 ramen aan de zijde waar zijn bak staat en richting de voorkant is er nog een raam.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:36

Ik vind het een sneu verhaal.. konijn is duidelijk niet gelukkig, en dat is gezien de omstandigheden erg logisch. Meer ruimte en een vriendinnetje lost in veel gevallen dit soort gedrag op. :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 15:37

Laura_x_ schreef:
Mijn mening: Frustratie. Het hok ziet er niet aantrekkelijk uit (donker, weggestopt) en is te klein voor hem. Ook heeft hij geen vriendinnetje. Nu snap ik wel dat je hem niet meer bij de andere voedster zet, maar waarom dan geen vriendinnetje voor hem ophalen? Ik weet niet hoe oud hij is, maar ik zou zelf kijken naar een voedster van zijn eigen leeftijd en geen jong konijn uit een eigen nestje.

Denk dat dit de reden is voor het gedrag dat hij uit. Wanneer je deze punten gaat verbeteren, zul je zeker weten een ander konijn zien.

Ik bedoel dit niet boos of verkeerd richting jou, ik geef puur aan hoe ik het zie. ;)

We hebben een vriendinnetje geprobeerd waar hij als jong bij heeft gezeten. Niet zijn zus, maar wel dezelfde leeftijd. Dit ging helemaal niet, deze dient ook voor de keuring, dus mogen geen stukje uit verdwijnen.
Daarna heb ik dan een volwassen voedster mogen proberen, deze dient enkel nog voor de fok, dus een schrammetje kon daar geen kwaad. Maar na een 5 tal keer proberen heb ik het opgegeven. De voedster ging er echt niet heel uitkomen, was al een hapje oor kwijt.
We hebben hier 40 konijnen zitten, dus keuze genoeg om te testen, maar hij valt alles aan. Rammetje heb ik nog niet geprobeerd, maar dan denk ik dat ik eerder zou moeten kijken voor nog een gecastreerde ram.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:40

Probeer het eens met een konijn uit de opvang. Ik gok dat die een stuk socialer zijn dan fokkonijnen, die over het algemeen niet in een blijvende stabiele groep zitten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:42

Geryon schreef:
Probeer het eens met een konijn uit de opvang. Ik gok dat die een stuk socialer zijn dan fokkonijnen, die over het algemeen niet in een blijvende stabiele groep zitten.

Nog een beter idee; breng deze naar de opvang zodat ze hem kunnen koppelen en als koppel naar mensen kunnen doen die een konijn wel kunnen bieden wat het dier nodig heeft.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 15:47

Ons huis zal vanaf oktober van ons zijn. Daar hebben we 4 schapen stallen aan waar hij 1 van krijgt. De bedoeling is dan ook om een luikje naar buiten te maken waar hij dan op de koer uitkomt. Hier gaan we ofwel een stuk koer opbreken waar we dan draad zetten zodat hij in die hele bak kan graven maar er niet onderin kan komen. Ofwel zetten we een soort zandbak. Dus kan kan hij zeker graven. De bedoeling is ook om vaste niveaus te maken aangezien hij nu al graag overal op klimt. Graag willen we dan ook 1 van de niveaus laten uitkomen bij het raam zodat hij naar buiten kan kijken of lekker zonnen achter het glas. Bedoeling is ook dat het luikje naar buiten altijd zal openstaan en we gaan er een net of draad over spannen tegen marters/vossen.

Ik weet heus ook wel waar jullie allemaal naar toe willen hoor, dus maak me alsjeblieft niet slecht voelen. Ik hou mijn paarden ook 24/7 buiten, ik haat stalletjes. Dus ook voor mijn konijn. Maar wat moet ik doen? Hem verkopen omdat wij nu tijdelijk hier moeten zitten?? Dat vind ik nog sneuer want dan komt hij hoogstwaarschijnlijk in nog een kleiner hok, of bij mensen die er alleen maar even naar kijken om te voeren. Ik wil mijn best doen om in hoeverre het mogelijk is, dit voor hem aangenaam te maken.

Een andere optie is dat we hem bij mijn vriend in de garage zetten. Hij moest daar weg uit de berging omdat er schimmel zat en ze dit zouden komen behandelen. De garage kan daar ook, maar daar is helemaal geen daglicht. Het zijn 2 deuren ipv 1 poort waar dan 1 deur van open kan staan en hij zou enkel in het achterste stuk mogen van de huisbaas. Kan ook moeilijk anders omdat we ook met de fietsen ed. binnen moeten. Dat vind ik nog een minder leuke optie voor hem. Dan ziet hij veel minder mensen en zit hij continu in de donker. Enige voordeel dan is dat we meer plaats kunnen bieden. Maar aangezien hij toch niet veel rondspringt lijkt me dat voor hem een minder goed idee.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 15:53

Geryon schreef:

De andere konijnen die we hier hebben kunnen perfect allemaal met elkaar gecombineerd worden. Enkel rammen gaat niet samen. We hebben er overigens 40 zitten (en nee die hebben allemaal geen reuze hok met alle mogelijkheden die ik een konijn wil bieden, maar ja dat zijn ook mijn dieren niet), ik ben al blij dat ik beer al een beter hok kan bieden dan dat hij had.

Het gaat hier, voor de mensen die niet zo goed kunnen lezen, ook over een overbrugging van nog maar een maand. Na een maand zal zijn hok bij ons nieuwe huis af zijn en heeft hij daar alles wat hij maar wil. Hopelijk inclusief vriendinnetje, en anders dan moet ik misschien een andere aanpak proberen in verband met de kennismaking.

Ik hoop vooral op tips om het nu fijn te maken voor hem.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:49

Ik denk dat je konijn gefrustreerd is door gebrek aan ruimte. Het is een groot konijn, ik denk dat je richting de 6 of 8 m2 moet gaan (minstens). Ik denk dat ik daar mee zou starten en dan kijken wat zijn gedrag doet. Als hij namelijk gefrustreerd is, kan hij dit ook meteen uiten als je een ander konijn introduceert.
En konijnen zijn gewoon geen knuffeldieren. Ze veranderen als ze ouder worden. Ik heb hier ook meer chagrijnen zitten dan leuke gezellige knuffelkonijnen. Eigenlijk heb ik nooit een knuffelkonijn gehad... Ik pak ze nooit op, knuffel niet met ze, ik geef ze niet eens een aai. Ze hebben hier elkaar en de ruimte en dat is genoeg voor ze.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:53

Leen schreef:
Het gaat hier, voor de mensen die niet zo goed kunnen lezen, ook over een overbrugging van nog maar een maand. Na een maand zal zijn hok bij ons nieuwe huis af zijn en heeft hij daar alles wat hij maar wil. Hopelijk inclusief vriendinnetje, en anders dan moet ik misschien een andere aanpak proberen in verband met de kennismaking.
.

Een konijn heeft geen besef van tijd. Je kunt hem dus niet vertellen dat ie nog een maand zo moet zitten.
Je vraagt om ideeën waarom hij soms gemeen doet. Eigenlijk vind ik het vreemd dat je dit probleem blijkbaar niet zelf hebt ingezien. Anders had je dit topic toch niet hoeven openen?

Is er geen familie of vriendin waar hij even een tijd op een afgesloten en veilig stuk kan waarbij hij zijn energie lekker kwijt kan?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:04

Hij zit in een klein hok, verveelt zich waarschijnlijk dood en is eenzaam.. Ik vind het niet gek dat hij daar agressief van wordt. 1 bij 1,5 is ook gewoon véél te klein voor zo'n groot konijn.

Fijn dat hij over een maand een groter verblijf (en vriendinnetje?) krijgt maar imo had je voor die tijd gewoon niet aan konijnen moeten beginnen want je kunt hem nu niet bieden wat hij nodig heeft :n

Maar zelfs als hij straks ruim zit met een vriendinnetje kan het best zo blijven dat hij niet opgepakt wil worden, ik had ook een dame die gewoon niet van aandacht hield. Die had een hok van 5 bij 4 en een vriendje waar ze super close mee was en dat was voor haar genoeg. Als je haar wilde pakken ging ze grommen, daar hield ze gewoon echt niet van.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:16

Is het een optie om hem inderdaad in een opvang te laten koppelen en te vragen of hij daar mag blijven tot dat je een beter verblijf voor hem klaar hebt?
Ik heb zelf een superlieve ram die ook erg gefrustreerd raakt als hij in een te kleine ruimte zit. Dat is zelfs zo terwijl hij een grote ren heeft met mogelijk tot graven, dat vindt hij nog te weinig hij wil de tuin er ook nog bij :D Heeft hij dan ook, het verwende nest :+ en uiteraard een vriendin.

Toen hij jonger was (rond het jaar) werd hij ook plotseling agressief, na het castreren ging dit over, misschien heeft het nog even tijd nodig aangezien hij net gecastreerd is?

Veel succes met het zoeken naar een oplossing, je hebt het beste met je dier voor dat is prachtig maar je kan ook geen ijzer met handen breken.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:35

Ik heb niet alles door gelezen maar mijn ervaring met een agressief konijn.
Ik heb een paar jaar terug een konijn uit de opvang gehaald als vriendinnetje voor mijn andere konijn.
We schrokken wel een beetje toen ze haar uit het hok probeerde te halen ze viel echt iedereen aan en flink grommen.
Ze zat inmiddels al bijna een jaar in de opvang in een klein hok dus is het ook niet zo vreemd dat zo'n konijn agressief wordt.
Wij hebben zelf een hok met groot buitenverblijf met wat verhogingen, sinds ze hier is heeft ze alleen nog wat last van voernijd en is ze verder heel lief en kun je haar gewoon aaien en komt ze zelf naar je toe.
Dus ruimte is wel zeker belangrijk voor een konijn ze moeten lekker vrij kunnen bewegen en het liefst met een vriendinnetje.

Een opvang is trouwens echt een goede plek om je konijn te koppelen, zo kan hij zelf eentje uitkiezen waarmee hij klikt.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 18:45

Ik denk niet dat dit een goed moment is voor een vriendinnetje, net omdat hij gefrustreerd is gaat hij sneller aanvallen en ik wil ook een vriendinnetje dat nu even niet aandoen.

Eerst even wachten tot we de grote ruimte hebben, eventueel verhuis ik hem al voordat de ren af is, zodat hij wel alvast een groot hok heeft. De ren komt namelijk op de plaats waar nu een kot staat met allemaal hout in.
Maar ik dacht dat het beter was om als hij een vriendinnetje krijgt deze gelijk te verhuizen zodat zij niet op zijn terretorium komt maar beide in een nieuwe ruimte?

Hij zit vandaag al van 14u buiten, hier heeft hij dan zijn bal, fles bevroren water. Ik heb hem nu op een stukje gras gezet bij de bomen waar dus geen gras meer staat. Hij graaft wel niet, ligt gewoon te dutten. Ik heb net wat aanpassingen gedaan aan zijn hok, zo heb ik het nachtkastje vervangen door een lage bak. Hierin gaan vind hij al erg leuk, het is echt een klein holletje zo. Ik heb ook een plankje gemaakt zodat hij erop kan. Hij durft overal op, maar niet meer eraf, dus met het plankje kan hij er ook makkelijk af. Deze heb ik aan de kant van het gaas gezet, zo kan hij ook naar buiten kijken. Maar door de kleinere bak heeft hij meer ruimte.
Qua spullen om hem mentaal bezig te houden, waar denken jullie dan aan? Zijn bal vind hij erg leuk, takjes zijn ook leuk om te gooien, minder interessant om te eten.