Konijn adopteren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijn adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 09:00

Beste bokkers,

Mijn vader wil graag een konijn, ik heb een konijn en hij heeft de 'konijnenliefde' te pakken(en daarbij was ik hem ook aan het leren dat konijnen eigenlijk een maatje moeten hebben).
Mijn konijn is een dominant 2,5 jarig vrouwtje, dus het lijkt me het beste om een gecastreerd mannetje erbij te nemen. En toen bedacht ik me: we kunnen er ook een uit het asiel adopteren. Bij een paar van de asielen uit de buurt hebben ze 'speeddaten': dan neem je dus je eigen konijn mee en kijk je welk stel er klikt.
Wat is jullie ervaring hiermee? Wat kost een konijn uit een asiel zoal?

Willeke_

Re: Konijn adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:09

Dierenasiel bij mij: voor een konijn: voor een ram 50,00 euro en voor een voedster 30,00 euro. Voor een koppel (voedster en ram) betaalt u 65,00 euro.

Verstandig om er eentje uit het asiel te halen. Zeker als jouw konijn eeg dominant is. Zij koppelen en je krijgt alle tips mee die je nodig hebt. Succes!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:12

Poe dat vind ik nog hoge bedragen, en jammer dat ze korting geven als ze per 2 verkocht worden. Vind korting geven mar raar in een asiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 09:14

Willeke_ schreef:
Dierenasiel bij mij: voor een konijn: voor een ram 50,00 euro en voor een voedster 30,00 euro. Voor een koppel (voedster en ram) betaalt u 65,00 euro.

Verstandig om er eentje uit het asiel te halen. Zeker als jouw konijn eeg dominant is. Zij koppelen en je krijgt alle tips mee die je nodig hebt. Succes!

Dankjewel voor de reactie!
Inderdaad vind ik dat fijn aan het asiel, maar ik wilde wel graag de prijs erbij weten. Ik ga dan ook langzaamaan even op marktplaats kijken, ik denk dat 50 euro toch wel veel wordt.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:16

Qua kosten is het juist voordeliger om er eentje uit het asiel te nemen. 50 euro voor een gecastreerd en geënt konijn is niet veel. Denk dat je dat niet lukt als je ergens een gratis jong konijntje vandaan haalt die nog gecastreerd en geënt moet worden. Nee, asiels zijn juist goedkoop.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:20

Waarom zou je een konijn moeten enten als ze toch maar met z'n 2 zijn? Ik heb nog nooit een konijn geënt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:22

Omdat er ziektes zijn die via mugjes etc. worden overgebracht.
Er is nou net een nieuw virus RHD2 en dat is al verspreid over heel Nederland.

Een gecastreerd en geent rammetje voor 50 euro is echt nette prijs.
Je dametje kan in het asiel kennismaken met meerdere heren en dat gaat ook niet in een dierenwinkel waar je ook geen konijntje gaat vinden van ongeveer dezelfde leeftijd en meteen klaar om aan je dametje te koppelen.

Als het echt een dominante dame is dan is een goede match gewoon belangrijk dus even sparen en naar het asiel.

Lightmare

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:25

Heb je ook aan een konijnenopvang gedacht? Die helpen vaak ook met koppelen en weten veel over hun dieren.meestal is de prijs ook niet gek

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:25

Omdat de ziektes verspreid worden door vogels ed. Ik had alledrie mijn konijnen in een paar dagen dood aan RHD2 terwijl er geen wild konijn ood in de buurt kon komen. Zo'n virus verspreid zich gewoon, ook in stedelijk gebied. Niet enten kan, maar het is wel een risico wat je neemt.

Maar zelfs als je niet ent blijft een asielkonijn goedkoop. Castreren kost bij veel dierenklinieken al snel 50 euro (of meer).

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:34

Een kleine kans. En van die prijs kan een konijn z'n hele leven eten. Vind het echt onzin een konijn te laten enten. Je kunt niet tegen alles gaan beschermen. En eerlijkgezegd ken ik niet eens iemand die zijn konijn laat enten :+ Ik kan iemand goed die veel konijnen heeft voor kerst en die heeft er ook nooit 1 laten enten. En dat terwijl de entingen in een groep belachelijk veel goedkoper zijn.

En ik ben op de hoogte van de nieuwe ziekte, en daarom geef ik ze gras wat niet besmet kan zijn en verder ga ik ze niet ervoor laten enten. Ze gaan toch een keer dood...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:48

Over je mening doordrijven gesproken ...

Ik heb zelf ook een kerel uit knaagdierasiel hier in de buurt. Ik heb hem zelf gekoppeld omdat ik daar al ervaring mee heb en dit scheelde een hoop stress met het vrouwtje. Ik betaalde 50 euro maar kreeg wel een gezond en gecastreerd dier mee. Welles waar met karakter, maar ach dat siert hem wel.
50 euro is dus eigenlijk helemaal niet zo'n hoop geld als je bekijkt dat het dier te eten heeft gehad, gecontroleerd is, gecastreerd (dat kost hier 65 euro voor dit formaat konijn), na controle en de nodige inentingen heeft gehad.
Maar goed ook dat is weer voor een ieder anders. Ik ben langs geweest bij 't Knaagspoor.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:48

romyloverrr schreef:
Een kleine kans. En van die prijs kan een konijn z'n hele leven eten. Vind het echt onzin een konijn te laten enten. Je kunt niet tegen alles gaan beschermen. En eerlijkgezegd ken ik niet eens iemand die zijn konijn laat enten :+ Ik kan iemand goed die veel konijnen heeft voor kerst en die heeft er ook nooit 1 laten enten. En dat terwijl de entingen in een groep belachelijk veel goedkoper zijn.

En ik ben op de hoogte van de nieuwe ziekte, en daarom geef ik ze gras wat niet besmet kan zijn en verder ga ik ze niet ervoor laten enten. Ze gaan toch een keer dood...

Ken meerdere mensen in de omgeving die hun konijnen kwijt zijn aan het nieuwe RHD2 virus. Betaal liever een paar tientjes per konijn per jaar zodat ze (en mij) dat bespaard wordt. Maar volgens mij is dit een hele andere discussie. Loopt ergens een topic over konijnen enten.

JoskaH schreef:
Willeke_ schreef:

Dankjewel voor de reactie!
Inderdaad vind ik dat fijn aan het asiel, maar ik wilde wel graag de prijs erbij weten. Ik ga dan ook langzaamaan even op marktplaats kijken, ik denk dat 50 euro toch wel veel wordt.

De konijnen zijn geënt en gecastreerd. Voor de beeldvorming: mijn ram kostte 80,- voor de castratie en basis + RHD2 enting kost me 55,-
Denk dat je dus behoorlijk goedkoop uit bent als je in het asiel een 'kant en klaar' konijn haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 09:57

Hallo,

Bedankt voor alle reacties!
Ik ben ook zeker niet van plan om een jong konijntje uit een nest of dierenwinkel te halen hoor! Ik weet gelukkig genoeg van hoe het daar(dierenwinkel) gaat om dat te willen. Ik ben nu vooral op zoek naar een jongvolwassen (1 a 2 jaar) konijn, geënt is voor mij niet zo'n grote eis. Ik loop dus het risico met mijn konijn dat deze ziek wordt en overlijdt. Natuurlijk is dat vervelend maar net zoals sommige mensen hun katten niet chippen, ent ik mijn konijnen niet(niet per se een reden, de kans dat ze ziek worden is niet enorm groot en tegen de tijd dat de ent-wachtrij nu voorbij is ben ik al 2 maanden verder). Ze krijgen verder natuurlijk wel de zorg die ze nodig hebben.
Een volwassen gecastreerde ram is op marktplaats te vinden tussen de 15 en 30 euro. Ik vraag natuurlijk wel of het oke is om mijn eigen konijn mee te nemen, om te kijken of het klikt.
(Mijn vader betaalt het konijn omdat dat dan 'zijn' konijn is, we verdelen de zorg. Mijn eigen konijn kostte 5 of 10 euro, dus hij heeft sowieso meer de instelling om dan even te wachten op een goedkopere 'deal'. Mochten we een konijn buiten het budget zien wat goed bij de mijne past, leg ik wat geld bij.)

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:05

Het probleem is alleen als je via marktplaats een konijn koopt je niet zeker weet of het gaat klikken. Wat doe je dan?
Ik heb mijn konijn laten koppelen in een dierenasiel. Daarna moesten we zelf verder gaan met koppelen. Gelukkig is dat helemaal goed gegaan, als dat niet het geval was konden we hem na 1 maand nog terug brengen en kijken naar een betere match. Verder was hij door de da helemaal gecheckt en moch hij nog wat mankeren in 1 maand tijd, konden we hem naar hun da brengen (asiel had een eigen da). Hij koste 40 euro.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:12

Je kan niet zien of er, na een stressperiode(reizen met de auto), een klik is met een ander konijn die zich wel op z'n gemak voelt.

Een klik zie je pas binnen een paar dagen. En er zijn zóveel mensen die hun konijn niet terug willen zien.

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:14

Ik heb die van mij laten koppelen bij een konijnenopvang. Daar heb ik een gesteriliseerde en geënte voedster vandaar voor €25,-. Het hoeft dus niet altijd duur te zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 10:38

AvBreukelen schreef:
Ik heb die van mij laten koppelen bij een konijnenopvang. Daar heb ik een gesteriliseerde en geënte voedster vandaar voor €25,-. Het hoeft dus niet altijd duur te zijn :)

Die prijs zou ook prima zijn, maar de kans dat een voedster goed gaat met een andere voedster is niet zo groot :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 10:38

xDenies schreef:
Je kan niet zien of er, na een stressperiode(reizen met de auto), een klik is met een ander konijn die zich wel op z'n gemak voelt.

Een klik zie je pas binnen een paar dagen. En er zijn zóveel mensen die hun konijn niet terug willen zien.

Oh ja, daar heb ik niet aan gedacht. Dankjewel!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:16

Vaak is het nu wel zo dat als jou konijn niet geënt is dat je niet in het asiel kan gaan koppelen, vanwege besmettingsgevaar.

Daarnaast, castratie kost meestal ook wel meer dan € 50 bij een particuliere dierenarts inclusief het consult.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:27

Ga naar een konijnenopvang. Daar hebben wij er ook drie vandaan (wij hebben vier konijnen, twee koppels). Kerngezonde, leuke konijnen en minder duur. Daar gekoppeld ook, helemaal fijn gegaan. Al gun ik elk konijn een maatje en een fijn tehuis, ongeacht het geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 11:53

Twiggy2008 schreef:
Ga naar een konijnenopvang. Daar hebben wij er ook drie vandaan (wij hebben vier konijnen, twee koppels). Kerngezonde, leuke konijnen en minder duur. Daar gekoppeld ook, helemaal fijn gegaan. Al gun ik elk konijn een maatje en een fijn tehuis, ongeacht het geld.

Is een koijnenopvang heel anders dan een asiel? :)