Kater plast bloed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yltje

Kater plast bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 22:03

Hi!

Voor dat er allemaal opties komen over blaasontsteking/blaasgruis etc:

Strijder heeft inderdaad een blaasontsteking! Afgelopen nacht voor naar de dierenarts geweest omdat het toen onwijs begon op te vallen. Leek alsof hij helemaal niet meer kon plassen.

Daar aangekomen, blaas was netjes leeg, wel koorts en toch een blaasontsteking dus. Meteen medicatie gehad en meegekregen.

Nu kwam ik daarstraks thuis en zag overal in het huis plasjes licht en donker bloed liggen, klopt het dat hij ondanks dat hij aan de medicatie zit, de blaasontsteking alsnog erger word?

Besef voor iedereen erover gaat vallen, dat wanneer het nodig is ik altijd dírect naar de DA zal gaan en alles zal laten doen wat nodig is. Maar ik twijfel wel over eventueel vannacht aankijken en als het morgen nog steeds bloed plassen is alsnog naar de DA te gaan.

Misschien moeten de medicijnen wel nog inwerken?

Heeft er iemand ervaring met deze situatie?

Gr. Michelle

Shirley

Re: Kater plast bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:05

Hoe is het met de koorts?
Eet en drinkt hij normaal?
Maakt hij een zieke indruk?

Bellen mag altijd ;)

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:05

Bellen naar de DA voor advies

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:08

Is er gekeken naar blaasgruis, eventueel met een echo om zeker te weten dat er geen gruis in de blaaswand vast zit?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:09

Bloed is niet a la minute weg en zodra er ook maar een drupje in zit kleurt t vrij snel. Belangrijkste is dat je goed in de gaten houdt of hij kan blijven plassen en uiteraard netjes z'n medicatie geven. De blaaswand is geïrriteerd waardoor het gaat bloeden. Deze irritatie moet eerst verminderen voordat t bloeden ook minder wordt. Ik ga er ik dit geval wel vanuit dat er is gecontroleerd op gruis.
Bellen naar je da voor overleg kan natuurlijk altijd, maar ik denk niet dat dat momenteel nodig is. Blijft hij gevoelig en bloederige urine houden, rx/echo maken.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:11

Je kan altijd bellen, voor een gerust gevoel!:)
Maar als ie verder niet zieker is, zou ik me niet al te veel zorgen maken. Is er een bacteriekweek gedaan? want het zou natuurlijk kunnen dat de bacterie ongevoelig is voor de desbetreffende antibiotica. Maar logischer is wat hierboven gezegd wordt!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:13

Antibiotica heeft even nodig voordat je resultaat ziet, dus dat kan nog heel goed dat er bloed mee komt. Let wel op dat hij blijft plassen en drinken nu, dan zal het snel beter worden!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:13

Blaasontsteking bij katten is zelden een bacteriële infectie dus denk niet dat ts antibiotica heeft maar alleen pijnstilling. Buiten dat is een dag te kort om al effect te zien en evt resistentie te zien.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:16

Klopt, daarom zeg ik aan het eind ook dat wat hierboven gezegd wordt door jou logischer is;)

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:17

Hou ook even in de gaten dat hij geen pijn krijgt. Bloed in de urine komt voor bij een blaasontsteking, maar pijn een koorts kan al gauw wijzen op een nierbekkenonsteking.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 22:18

Het klinkt stom maar het is voor het eerst dat ik zuks meemaakt met katten dus ik twijfel altijd een beetje hoe of wat.

Zn oren zijn wel nog wat warm en hij is nog traag in zn doen en laten maar hij kijkt daarin tegen wel heel helder uit zn ogen.
Zn zus is wel sinds hij ziek is ineens heel dominant en jaagt hem constant op. ( er is geen mogelijkheid om ze apart te houden )

Vlees eet hij gewoon brokken iets minder. Volgens mij drinkt hij ook nog gewoon maar ik werk ook gewoon overdag dus ik zie niet alles..

@zonnebloem, nee er is niet gekeken naar blaasgruis dmv echo/foto (kan je het ook voelen? Want dat heeft ze alleen gedaan + temp meting en hart geluisterd ) omdat ze zeker was dat het een blaasontsteking is.

Hij krijgt inderdaad pijnstilling en geen antibiotica.

Ik wacht het morgen nog even af, als hij zich niet beter voelt ga ik meteen terug!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:25

Gruis kan je soms onder de microscoop zien, maar soms zit er gewoon een kristal vast in de blaaswand en dat die je alleen op de echo. Dat is niet te voelen aan de blaas.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 23:21

Ik heb hem vandaag toch nogmaals naar de dierenarts gebracht voor uitgebreider onderzoek, hij blijft een nachtje en morgen hoor ik meer!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:24

Beterschap!

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:29

Onze kater plaste ook bloed en die had iets met zn nieren. Nu met speciaal dieetvoer is het over maar zodra hij ander voer krijgt begint hij weer bloed te plassen..

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 00:16

Onze kat had last van blaasgruis, hij plaste bloed en hij ging heel zielig zitten piepen als hij plaste, het deed hem echt pijn.
Na twee weken antibiotica, pijnstillers en nieuw voer (trovet struviet van de DA) was het gelukkig over.
Hij krijgt nog steeds speciaal dieetvoer, als hij een week iets anders eet krijgt hij meteen moeite met plassen.

Het komt eigenlijk door het huidige voer. In de meeste kattenvoeders zitten niet de juiste stoffen (gemiddeld 5% vlees, terwijl het carnivoren zijn, granen en groenten terwijl ze die niet kunnen verteren, en dus alleen maagvulling is) die ze nodig hebben.
9 van de 10 katten doen het prima op de whiskas en felix, maar sommige katten kunnen het dus echt niet hebben.
Ik zou zowieso vragen aan je DA of een speciaal dieet misschien zin heeft in jouw geval :)
Het is vaak wel veel duurder voer, dat is een groot nadeel. (ik betaal 25 euro voor 10 kilo)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:44

Als hij een pijnstiller krijgt kan hij beter uitplassen daar het minder pijn doet en kan goed zijn dat hij last heeft van gruis en dat kan bloeden.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 15:53

Nou ik ben daarstraks terug gebeld door de dierenarts, hij heeft inderdaad last van blaasgruis, hij had in ieder geval veel sporen/cellen bloed in zijn urine. En daarnaast ook heel veel kristallen (wat de blaasgruis vormt? ik weet het niet altijd goed te herhalen hoor :Y) )

Maar komt erop neer, inderdaad een aangepast dieet, ander voer ( mij werd Royal Canin Urinary aangeraden, dit kon ik meteen bij de dierenarts meenemen dus dat heb ik meteen )

Ik ga hem straks na mijn werk weer ophalen! :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:59

Beterschap voor je kater!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:16

Beterschap voor je kater!

Je kan even kijken of het voer via Zooplus goedkoper is dan via je dierenarts.
Vanaf Duitsland moet je nog ongeveer 10 euro aan extra verzendkosten rekenen, maar vaak is voor mij dan toch goedkoper om bij de Duitse Zooplus te bestellen en niet bij de NL. Ik vergelijk voor bestellen wel altijd even de prijzen, want soms maakt een aanbieding in Nederland die niet in Duitsland loopt het weer goedkoper in Nederland te bestellen.
Ik bestel wel "gewoon" voor, geen dieetvoer.

Hier de linkjes naar het dieetvoer van Royal Canin:
Nederland: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... inary_diet
Duitsland : http://www.zooplus.de/shop/katzen/katze ... inary_diet

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:31

Lekker het weekend weer thuis!
Beterschap!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:52

Ja was voor mij ook ooit nieuw, kat met blaasonsteking, dus vraag maar raak hoor.Duurt vaak even voor de zich beter voelen, vertroelel hem maar lekker.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 01:11

Fijn dat het probleem gevonden is! Beterschap met je kat :)

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 01:49

Ik mag mezelf helaas blaasgruis proffesional noemen. Mijn kat kreeg het doordat hij zelf te weinig drinkt, sindsdien krijgt hij de urinary brokken van Royal Canin. Mijn kat kwam hier flink van aan, nu krijgt hij Urinary Moderate Calorie van Royal Canin (onbeperkt) en is dat helemaal onder controle. Ook maak ik zowel s ochtends als s avonds een soepje van urinary vleesvoer (mengen met flink wat water en fijn prakken). Dit drinkt hij dan in één keer op. Zo weet ik zeker dat hij voldoende drinkt. Het gaat nu alweer meer dan een half jaar goed, voor Sjaak een hele verbetering! Mocht je vragen hebben kun je me altijd pb-en.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 08:19

Dank jullie wel! Hij heeft het me gelukkig vergeven de twee ritten DA afgelopen week en liep alweer bar rond te hupsen. Ik heb er nog een kitten bijlopen waardoor ze nu het voer vanaf de hoge tafel in twee bakjes krijgen. (ex kater en poes ) maar kitten gaat vandaag als het goed is naar een vriendin die hem in huis neemt dus dan kunnen ze weer gewoon van de grond eten.

Liet ik nou net een 10kg zak voer hebben gekocht voor dit gebeuren en strijder dat nu niet meer mogen hebben.. Dus die vriendin heeft mooi goedkoop de eerste poos voer haha

Dan wil ik het ook onbeperkt beschikbaar geven, omdat de poes die ik heb heel snel in kan vallen maar ook zo weer netjes rond het gewicht kan zitten wil ik dat zij altijd kan eten. Of Strijder dan dik word is nog even de vraag, hij is nu met 1,5 jaar een mooie 5kg!, maar dat zien we dan wel. Kan altijd nog over op moderate calorie haha

Bedankt voor het delen van jullie verhalen de tips en aanwijzingen!! :D