Vacht oude kat vervilt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jolmer20

Vacht oude kat vervilt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 21:17

Hallo allemaal,

We hebben nu al een aantal jaar een kat, Tijger.
Dit is de heer in kwestie:

Afbeelding

Meneer is alweer 18, bijna 19 jaar oud maar het gaat goed met hem!
Een tijd geleden kotste hij alles onder en had hij veel diarree maar gelukkig gaat het prima met hem.
Buiten het zeuren om eten en het vreten als een dijkwerker haha.

Nu hebben we laatste tijd erg vaak dat er harde stukken in zijn vacht zitten..
Ik heb zitten voelen en kijken maar zijn vacht lijkt helemaal vervilt zijn te zijn.
Nu heb ik hem een beetje geborsteld maar dat hielp niet. Nu heb ik een kammetje gepakt en daarmee kan ik er hele plukken uitkammen.
Ik haal per keer 2 van zulke plukken eruit:

Afbeelding

Afbeelding

Daarna is meneer het zat :+
Maar hebben jullie tips wat ik kan doen?
Zal ik het gewoon laten zitten of zal ik hem toch blijven kammen?
Ervaringen hiermee?
Ik hoor het graag!

Shirley

Re: Vacht oude kat vervilt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:19

Lekker kammen :j

Zie je hem zichzelf nog wel wassen?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 21:21

Hij wast zichzelf nog wel ja! :j
Niet zo vaak meer als vroeger aangezien hij ook wel eens omvalt. Ook niet meer zo uitgebreid als vroeger bedenk ik me nu.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:22

Dat bedoel ik.
Dan is een beetje hulp van jou wel fijn ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:23

Inderdaad, je moet hem vaker kammen om het dode haar eruit te halen.
Ze kunnen zichzelf niet meer goed wassen dus kan kun je dat probleem krijgen.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 21:25

Bedankt voor de reacties!
Leuk vindt meneer het niet, maar ik denk dat het voor zijn eigen bestwil is. Dankjulliewel!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:50

Zo te zien is het echt de wollige ondervacht, daarvoor vind ik een slicker borstel echt ideaal, die neemt alleen de ondervacht mee.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:53

Hier hadden we ook zo'n kat (of nouja hebben maar hij is zich weer zelf gaan wassen), daar knipten we de plekken gewoon uit. Van borstelen raakte hij toen nog in paniek dus dan maar even eens in de paar weken in de houdgreep en knippen :D

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 21:56

zonnebloem18 schreef:
Zo te zien is het echt de wollige ondervacht, daarvoor vind ik een slicker borstel echt ideaal, die neemt alleen de ondervacht mee.

Het is inderdaad echt de ondervacht, die vervilt helemaal.
Ik ga eens kijken voor zo'n borstel!

Yessy schreef:
Hier hadden we ook zo'n kat (of nouja hebben maar hij is zich weer zelf gaan wassen), daar knipten we de plekken gewoon uit. Van borstelen raakte hij toen nog in paniek dus dan maar even eens in de paar weken in de houdgreep en knippen :D

Ik koop hem om met snoepjes en kriebelen. Ene hand kriebel ik mee en in de andere hand heb ik de kam haha. Helaas is het hier binnen een dag weer zo erg dat ik van die harde plekken voel. Dus moet ik hem elke dag in de houdgreep nemen :D

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:22

Je kan de kat ook naar een kattentrimmer brengen. Dan wordt de vacht goed gedaan en kan jij het daarna bijhouden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:26

dat geeft meestal ook nogal stress, katten zijn vaak honkvast.
deed vroeger bij mijn oude kat paar dagen laten gaan en dan in 1 keer houdgreep alles kammen. Eens per week ofzo. Zo min mogelijk stress.
Had daarvoor een kammetje wat scherp was als een mes zodat bij klitten die zo de haren afsneed zodat je niet hoefde te trekken en de kat dus geen pijn deed.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:35

Bij oude katten willen ook wel de weerhaakjes op de tong afgesleten zijn (dat wat het kattentongetje zo ruw doet aanvoelen). De was/kam-functie van de tong wordt daardoor ook minder.

Je kan idd je kat helpen door hem dagelijks even te kammen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:42

mystery1980 schreef:
deed vroeger bij mijn oude kat paar dagen laten gaan en dan in 1 keer houdgreep alles kammen. Eens per week ofzo. Zo min mogelijk stress.
Had daarvoor een kammetje wat scherp was als een mes zodat bij klitten die zo de haren afsneed zodat je niet hoefde te trekken en de kat dus geen pijn deed.

Er zijn genoeg trimmers die hier goed mee om weten te gaan door zo het stressniveau zo laag mogelijk te houden. Zij weten hoe een vacht te bewerken zodat het zo min mogelijk pijn doet. Dan is het goed gedaan zodat het zelf weer verder onderhouden kan worden.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:46

Zou inderdaad zoals aangegeven is, proberen elke dag even te kammen, begin dan ook direct op de plekken waar het meest zit :).

Of even langs een katten trimmer.
Deze kunnen dan het meeste werk voor je doen, en daarna kan je het zelf beter bijhouden.

Mystery, pas wel op met die kammen/mesjes. Die snijden niet alleen door dood haar maar snijden ook gezond haar stuk.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:58

Onze Simba is ook 18, heeft dezelfde problemen met het haar, hij heeft het vooral bij de staart, waarschijnlijk omdat hij daar zelf niet zo goed meer bij kan. Hij valt dan inderdaad ook om.
Wij plukken het dode haar eruit, borstelen vindt hij ook heel fijn, maar dat laat toch haar zitten.
Dus aaien en ondertussen wat plukken, vindt hij best prettig is onze indruk.
Zou gewoon blijven borstelen, vooral als je er toch zulke plukken uithaalt.
Kattentrimmer zou die van ons niet overleven, geeft veel te veel stress, dat doen we hem niet meer aan. Als hij naar de dierenarts moet is het ook al een groot probleem.
Hij werd wat mager, we geven hem nu elke dag een schoteltje kattenmelk, hij is helemaal weer opgeleefd, kwam zelfs weer met een muis thuis :).

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:09

Maaaarije schreef:
Zou inderdaad zoals aangegeven is, proberen elke dag even te kammen, begin dan ook direct op de plekken waar het meest zit :).

Of even langs een katten trimmer.
Deze kunnen dan het meeste werk voor je doen, en daarna kan je het zelf beter bijhouden.

Mystery, pas wel op met die kammen/mesjes. Die snijden niet alleen door dood haar maar snijden ook gezond haar stuk.

Soms is het kiezen uit 2 kwaden, de klitten deden mijn kat ook pijn. Het was een binnenkat, dus had relatief weinig last van een paar haren minder. Dus heb ik toen die keuze gemaakt, maar dat moet ieder natuurlijk voor zijn eigen situatie bepalen. Maar goed dat je het noemt, kan een ander weer helpen met een keuze.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:09

Je kan eens aan je DA vragen of je via de voeding niets kan doen aan de vacht. Toen mijn honden overgingen op Royal Canin brokken werd hun vacht merkbaar gladder en zachter. Dan zou ik denken dat een gladde vacht minder klitten geeft.
Misschien neemt de poes door de leeftijd één of ander bestanddeel uit de voeding minder goed op dan vroeger en heeft dat een weerslag op de vacht.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:14

annepaardoes schreef:
mystery1980 schreef:

Er zijn genoeg trimmers die hier goed mee om weten te gaan door zo het stressniveau zo laag mogelijk te houden. Zij weten hoe een vacht te bewerken zodat het zo min mogelijk pijn doet. Dan is het goed gedaan zodat het zelf weer verder onderhouden kan worden.

Of misschien wel bij de kat thuis willen komen?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 15:28

Kattentrimmer ga ik inderdaad niet aan beginnen, aan huis is misschien nog een optie. :j
De dierenarts komt ook aan huis, meneer is een echte wildebras, althans dat was hij :+
Dus in zo'n vervoersbak krijgen was nogal een uh, gedoe zegmaar.

Bedankt voor de tips tot nu toe.
Ik ben nog opzoek naar zo'n borstel.

Plukken doe ik ook, samen met het kammen.
Vandaag weer 2 van die plukken haren eraf gekregen.. Op een gegeven moment zou hij toch kaal moeten zijn lijkt mij...

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 15:29

Sclimpre schreef:
Je kan eens aan je DA vragen of je via de voeding niets kan doen aan de vacht. Toen mijn honden overgingen op Royal Canin brokken werd hun vacht merkbaar gladder en zachter. Dan zou ik denken dat een gladde vacht minder klitten geeft.
Misschien neemt de poes door de leeftijd één of ander bestanddeel uit de voeding minder goed op dan vroeger en heeft dat een weerslag op de vacht.

Voeding kan ik helaas niet al te veel in veranderen.
Meneer heeft nierproblemen en we hebben nu eindelijk voer waar hij het goed op doet.
Wel bedankt voor de tip!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:47

Ik ga met mijn kat en met mijn vorige katten(alle 3 langharen) ook 2x per jaar naar de trimmer.
Ideaal. Mijn vorige katten vonden kammen helemaal niks maar bij de trimmer lagen ze poeslief op de tafel.

Maar als dat geen optie is zag ik laatst een goede tip op youtube voor een oude kat die zichzelf niet zo goed meer kon wassen.
Deze vrouw nam een vochtige doek en 'waste' daar de kat mee en daar na ff een droge doek erover.
Zo bleef poes toch schoon.
En kammen voor de dode haren.

Filmpje gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=kzpwkn_gFP4

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:20

Vaak komt het door artrose dat een oude kat zich niet meer goed kan wassen. De extreme buiging van de wervelkolom die nodig is om bij de staart te wassen doet dan gewoon pijn. Pijnstillers er in en ze wassen vaak weer goed. Nu lees ik dat de kat in kwestie ook nierproblemen heeft. Vraag je dierenarts eens naar 4cyte. Dat is een natuurlijke pijnstiller waar goede resultaten mee worden gezien.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:24

Die slicker brushes zijn echt ideaal! Ik heb een halve ragdoll en ze heeft de dichte vacht van een ragdoll geerfd volgens mij. Voorheen moest ze er echt niets van weten, maar sinds ik deze borstel heb, gaat ze er letterlijk voor liggen. Was zelf een beetje huiverig omdat-ie me erg scherp leek, maar volgens mij is het gevoel voor haar alsof ik haar kriebel. Heb haar een maand terug 2 avondjes onder handen genomen, kon van de vacht was eruit kwam een nieuwe kat breien :').

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:44

Ik ben toevallig trimmer.
Weet je dat de eigenaren vaak veel meer stress hebben dan het dier ?
Hier ook katten zo nu en dan en als de baasjes mij bellen dan begint het al met je kan hem beter onder narcose behandelen want hij is anders zo gestrest.
En op de afspraak komen ze de kat brengen, baasjes helemaal zenuwachtig.
Hierom laat ik de eigenaren er nooit bij ga maar even lekker winkelen of iets anders doen.
Ik zet de kat gelijk op de tafel en ga rustig bezig, beetje kroegen en tegelijk kammen of borstelen.
9 van de 10x liggen ze rustig op de tafel een beetje rond te kijken of zelfs te slapen. Die ene keer heb ik wel eens een kat die zeer gestrest is maar als trimmer heb je als het goed is geleerd hoe je de signalen herkent van een dier en hier dus mee om moet gaan.
De meest gestreste dieren volgens de eigenaar laten zich prima behandelen. Er is wel eens een uitzondering en die doe ik dan thuis. Maar dan ook zonder de eigenaar erbij in de kamer.

Ik zou zeggen bel gewoon een trimmer op en ga langs om kennis te maken.
Je zal zien dat jij veel meer gestrest bent.
Voor meer vragen stuur gerust een pb

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 22:48

Het is dat hij gewoon omvalt als hij zich zou willen wassen.
Verder ligt hij ook alleen maar te slapen of hij zeurt om eten. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik hem ook geen moeite zie doen meer voor het wassen. Nu hou ik hem ook geen 24/7 in de gaten natuurlijk.
Dingen als pijnstillers kunnen we inderdaad bespreken, alleen is hij erg moeilijk met eten en dan zeker als er ook nog iets doorheen zou zitten in de vorm van een pijnstiller eventueel.