Knaagdierenkooi schoonmaken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vevina

Knaagdierenkooi schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 16:34

Sorry als er misschien al een topic over is, maar na goed zoeken had ik nog niet het antwoord gevonden op mijn vraag.

Mijn rattenkooi begin je best wel te ruiken, ook nadat ik hem net in de douche met heet water heb afgespoeld. Nu las ik dat schoonmaken met Dettol een goede oplossing is en na goed gelezen te hebben vandaag erop uit gegaan naar de winkel om de Dettol te kopen, maar daar aangekomen zag ik zoveel soorten staan. Handzeep, desinfectie, allesreiniger en nog meer. Dat ik uiteindelijk met lege handen naar huis ben gegaan omdat ik echt niet wist welke ik moest kopen.

Dus mijn vraag! Heeft iemand ervaring met het schoonmaken van kooien met Dettol en welke.

Vjestagirl

Re: Knaagdierenkooi schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:35

Ik maak mijn caviakooi eerst schoon met groene zeep en daarna met dettol die bedoeld is voor de keuken

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:36

Simpel en goedkoop, natuurazijn! Urine verdwijnt als sneeuw voor de zon en ook de geurtjes. Voor 50 cent ben je klaar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:37

Taartje

Met dettol niet standaard je kooi schoonmaken. Heeft nml een hele scherpe geur en daardoor gaan de ratten nog meer geur afgeven.
Ik doe dat enkel als ik wil ontsmetten.
Ik maak mijn kooien schoon met een kooienreiniger van koudijs met eucalyptus. Geurt niet enorm na en word het goed schoon en fris.
Plus is niet giftig!

chazzie

Ik gebruik voor de kattenbak altijd de wit met groene fles, ruikt lekker fris en maakt goed schoon.
Ik heb alleen geen idee of het ook geschikt zou kunnen zijn voor een rattenkooi, omdat het best sterk ruikt en daardoor misschien irriterend werkt voor je ratten.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:38

chazzie schreef:
Ik gebruik voor de kattenbak altijd de wit met groene fles, ruikt lekker fris en maakt goed schoon.
Ik heb alleen geen idee of het ook geschikt zou kunnen zijn voor een rattenkooi, omdat het best sterk ruikt en daardoor misschien irriterend werkt voor je ratten.

voor katten kan je het beter ook niet gebruiken

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:42

Ik heb voor mijn rattenkooi ook schoonmaakmiddel van Dettol. Ik heb de ratjes pas een ruime week en inmiddels al 3 keer de hele kooi geboend omdat de urine best sterk ruikt. Nu lees ik dat ze door Dettol wellicht nog meer geur gaan afscheiden? Dan kan ik misschien beter schoonmaakazijn gaan halen en daarmee schoonmaken?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:44

Dieren kooien maken wij altijd schoon met azijn uit natuurlijke producten. Werkt echt super goed! Haalt nare geurtjes weg en ook alle aangekoekte plekken van bijvoorbeeld urine verdwijnen echt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:45

Ik heb ook altijd natuurazijn gebruikt. Niet schadelijk voor de ratjes en zoals al eerder gezegd, urinelucht verdwijnt er mee. Dettol gebruik ik alleen als er een ziekte zou zijn geweest in de kooi of als mijn ratjes er uit gingen en er nog andere dieren in moesten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:47

Juist de eerste weken zou ik inderdaad alleen met heet water schoonmaken. Maar af en toe is dettol of een ander schoonmaakmiddel nodig om het even echt schoon te krijgen. Daarna geven de ratten (en muizen) vaak wel even wat meer geur af maar blijven de hokken toch minder ruiken. Een goede vriendin van mij gebruikte geurstop-poeder in de natste plekken van haar hok en dat maakte enorm veel uit qua lucht.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 16:49

Heel erg bedankt voor alle reacties +:)+ Ik ga eens even Googlen op natuurazijn, dat klinkt wel heel positief zo te horen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:52

Een goede (goede!) bodembedekking neemt al 80% van de geur weg. En op tijd verschonen.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 16:56

GamblersCup schreef:
Een goede (goede!) bodembedekking neemt al 80% van de geur weg. En op tijd verschonen.

Dat is helaas bij mij niet het geval, de kooi wordt elke week helemaal onder de hete douche gezet en de bodembedekking wordt vervangen. Maar helaas ruik je de kooi direct na het schoonmaken al, het is namelijk niet de bodembedekking wat stinkt maar echt de tralies geven de vieze geur af.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 17:18

Ik gebruik altijd azijn want dat ontkalkt. Even laten weken en klaar. Ik heb konijnen en haal elke dag de vieze plekken weg, want je ruikt het al na twee dagen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:02

vevina schreef:
GamblersCup schreef:

Dat is helaas bij mij niet het geval, de kooi wordt elke week helemaal onder de hete douche gezet en de bodembedekking wordt vervangen. Maar helaas ruik je de kooi direct na het schoonmaken al, het is namelijk niet de bodembedekking wat stinkt maar echt de tralies geven de vieze geur af.

Daar gebruikte ik dus de azijn voor :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:04

Wat voor azijn is het beste dan? schoonmaakazijn? Of echt gewoon natuurazijn?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:08

Murosch schreef:
Wat voor azijn is het beste dan? schoonmaakazijn? Of echt gewoon natuurazijn?

Een natuur azijn, omdat dat niet schadelijk is voor het beestje mocht je het niet goed afspoelen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:37

Is het een tweedehands kooi? Soms zit de geur gewoon in de tralies en doe je daar niets meer aan.

Ik spoelde altijd eerst af met koud water en daarna met heet water en afwasmiddel.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 21:00

zonnebloem18 schreef:
Is het een tweedehands kooi? Soms zit de geur gewoon in de tralies en doe je daar niets meer aan.

Ik spoelde altijd eerst af met koud water en daarna met heet water en afwasmiddel.

Mijn kooi heb ik nieuw gekocht, maar heb hem onderhand wel al weer een jaar. Morgen ga ik aan de slag met natuurazijn en afwasmiddel, ik hoop op een positief resultaat :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:27

Hier bij de dieren gebruik ik ook gewoon azijn of bleekwater, dat spul ontsmet prima en ontgeurt. Neofresh werkt ook goed tegen de geur, is een lekker citroengeurtje en speciaal voor dierenverblijven, maar dit ontsmet niet.