Fraude met hondenstamboom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Fraude met hondenstamboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 14:28

Wat er nou net weer gebeurd...

Mijn vriend appt me of hij me zo kan bellen met een 'dierenvraag'. Nou natuurlijk, bel maar even.

Vriend werkt bij een drukkerij en hij belt me met het verhaal dat ze bij de drukkerij de opdracht hebben gekregen om een originele stamboom met handtekening van de voorzitter van de fokvereniging 25x opnieuw te drukken :oo

Het betreft Franse Bulldogs.

Dat geloof je toch niet!!! Dus zelfs als je een hond koopt met stamboom weet je nog niks want ook die kan nagemaakt worden.

Ze hebben de opdracht overigens niet aangenomen.
Ik zit nu echt zo van 'waar gaat het toch heen met de wereld...'.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:34

op officiele stambomen van de raad van beheer komt geen handtekening van de voorzitter van de rasvereniging te staan

zal een certificaat van de rasvereniging zelf zijn dat ze een stamboom noemen, maar er is in nl maar 1 instantie die stambomen voor honden afgeeft en dat is de raad van beheer, dat gaat semi buiten de rasverenigingen om

Amaris

Re: Fraude met hondenstamboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 14:35

Het betreft geen NL stamboom, maar een Belgische.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:36

zou hier over een klein mailtje sturen naar de raad van beheer in amsterdam dat deze aanvraag is gedaan...

ok belgisch... volgens mij werkt het in belgie net zo alleen is de st. hubertusvereniging degene die de stambomen uitgeeft (hetzelfde als de raad van beheer in nl)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:41

Al de officiële stambomen kunnen normaal niet nagemaakt worden.
En dan doel ik op die van Raad van Beheer en die van de K.M.S.H
Dan lijkt mij dit geen offiële stamboom maar gewoon papieren met bloedlijn maar verder niets.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 14:48

Oh jawel hoor, zeer officiele stamboom. Ik heb er foto's van gezien. Het is een blauw ding met grote letters STAMBOOM erboven en inderdaad van sint hubertus.

Alle vakken moesten leeg behalve de vakken waar de ouders in staan en het woordje DNA en oh, de handtekening van de voorzitter moest ook vooral overgenomen worden.

En alles kan nagemaakt in moderne drukkerijen. En niet van echt te onderscheiden.

Overigens gaan we dit even laten bezinken en dan over een tijdje gaat er wel degelijk een mailtje uit naar Sint Hubertus op mijn naam.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:58

Broodfokkers maken zich niet druk over een beetje vervalsing en slapen prima. :roll:
Goed dat je het meldt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 15:00

Dan denk je het goed te doen en een hondje 'met stamboom' te kopen...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:02

Gewoon tipje richting de echte Raad van Beheer (is dat 't zelfde in België?).

En ja, je moet wel verder kijken dan alleen 'pup met stamboom' ja :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:18

Als pupkoper krijg je de stamboom enkele weken na aankoop thuisgestuurd door st-hubertus. Ook je eigen naam staat er dan op bij eigenaar... Want de fokker vraagt deze pas aan bij verkoop.

Maar idd als je nog nooit eerder een pup gekocht hebt, dan weet je dit niet...

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:21

Een stamboom is ook maar enkel een "bewijs" van afstammeling. Niet van gezondheid of puurheid van het ras. Je kan ook prima een stamboom in elkaar flansen van kruising x kruising.
Niemand die de handtekening gaat controleren van zo'n stamboom trouwens. Als ik wil, zoek ik wat leuke hondjes op als "ouders" van mijn honden, zet alles in een documentje en fake een mooie handtekening erop. Tadaa, een orginele stamboom met handtekening die zo van een 'voorzichtter van .." komt.
Voor mij heeft een stamboom sowieso al geen meerwaarde bij het uitkiezen van een hond.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 15:26

petitparis schreef:
Als pupkoper krijg je de stamboom enkele weken na aankoop thuisgestuurd door st-hubertus. Ook je eigen naam staat er dan op bij eigenaar... Want de fokker vraagt deze pas aan bij verkoop.

Maar idd als je nog nooit eerder een pup gekocht hebt, dan weet je dit niet...

Dus dan zou je als fokker kunnen zeggen: wij vragen de stamboom voor u aan met alle correcte gegevens en sturen u deze op. (koper weet niet dat deze rechtstreeks van st. Hubertus moet komen)

En vervolgens maken ze de stamboom zelf door de lege velden in te vullen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:27

Op facebook zijn een paar groepen over franse bullen. Ik weet niet of je op facebook zit, maar misschien kan je dit bericht daar eens plaatsen.
Zitten ook veel belgen in die groep.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:28

Rebel_Jits schreef:
Een stamboom is ook maar enkel een "bewijs" van afstammeling. Niet van gezondheid of puurheid van het ras. Je kan ook prima een stamboom in elkaar flansen van kruising x kruising.
Niemand die de handtekening gaat controleren van zo'n stamboom trouwens. Als ik wil, zoek ik wat leuke hondjes op als "ouders" van mijn honden, zet alles in een documentje en fake een mooie handtekening erop. Tadaa, een orginele stamboom met handtekening die zo van een 'voorzichtter van .." komt.
Voor mij heeft een stamboom sowieso al geen meerwaarde bij het uitkiezen van een hond.

afstamming, niet afstammeling..
Jij snapt het toch niet helemaal, een stamboom van een rashond flans je niet zo maar even in elkaar, die komt van een officiele instantie, en is als het goed is niet na te maken.
Ik zou als ik TS was ook niet lang wachten met doorgeven van dit incident aan st Hubertus, maar het snel doen. Wie weet hoeveel broodfokpups er anders als "stamboomhonden' verkocht kunnen worden.....

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:29

Elke hond heeft een eigen nummer, als ze allemaal hetzelfde LOSH ( Livre Origine Sint Hubertus ) nummer hebben gaat dat toch opvallen ( misschien huiseigenaren niet ) ?

Maar weer jammer jammer dat de rashond door dit soor "fokkers" weer verder naar beneden glijd.....

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:30

Een St.Hubert stamboom is creme met blauwe vakjes de gouden stempel is een reliëf stempel de handtekening vd voorzitter staat op de achterkant en het staat ook nog allemaal in het frans erbij op.

Maar goed het zal best dat er van die criminelen tussen zitten ,ik zou toch een mailtje naar st-huber doen met de naam van de gene die het gevraagd heeft.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 15:31

Flint09 schreef:
Elke hond heeft een eigen nummer, als ze allemaal hetzelfde LOSH ( Livre Origine Sint Hubertus ) nummer hebben gaat dat toch opvallen ( misschien huiseigenaren niet ) ?

Maar weer jammer jammer dat de rashond door dit soor "fokkers" weer verder naar beneden glijd.....

Ik zie het staan inderdaad, vandaar het specifieke verzoek alle velden leeg te maken, en alleen de handtekening te behouden denk ik. Dat is dan wellicht ook iets dat ze zelf willen invullen? Dat zegt de nieuwe eigenaar waarschijnlijk toch niets dat nummer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:35

Als de fraudeurs zelf de lege velden invullen, tja dan klopt/bestaat het LOSH nummer niet. Maar er is geen enkele particulier die dit nummer gaat natrekken. Dit komt alleen aan het licht als je wil showen en fokken volgens de regels van St-hubertus of de raad van beheer. MAAR meestal ken je in dat geval de ouderdieren en wie de bijbehorende eigenaars/fokkers zijn...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:39

Het meeste wat er op staat is te controleren maar dat Losh nr idd niet.Waarschijnlijk gaan alleen mensen die er op letten het verschil zien.Maar ik pak een stamboom ook aan en leg hem in de kast echt bestuderen heb ik het ding ook niet gedaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 15:43

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat met de twee stambomen van mijn poezen ook niet gedaan heb.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:54

Niemand die een leuk huisdier wil, checkt dit. Dit bewijst alleen dat "papier" niet zegt over "goede praktijken". Ik weet ook honden afkomstig van erkend fokker met geldige stamboom, die niet rastypisch zijn. Maar ja vader en moeder zijn van hetzelfde ras met papier...

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:03

Dat niemand dat controleert wil ik niet zeggen, ik heb toch echt nagetrokken of alles klopt (en ja ik vertrouw mijn fokker voor 100% maar is ook maar eens mens en foutjes maken kan) en dat terwijl ik mijn hond kocht als huishond. Gelukkig is bij hem alles op orde omdat ik er nu toch ook mee wil gaan fokken.

Maar ik werk in een dierenartsenpraktijk en mijn ervaring is toch wel dat de meeste mensen die een ras hond/kat kopen alles nakijken of het daadwerkelijk allemaal klopt.

Ik vind dit wel verdacht en zou er dan ook zeker een bericht aan wagen naar de uitgevende instantie!
Laatst bijgewerkt door XxDiandraxX op 06-09-16 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:08

Is het van een pup of volwassen hond?
Wij geven volgens mij ook een kopie van de stambomen van de ouderdieren mee als de pups weg gaan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:08

niet best als je je fokker maar voor 10% vertrouwd XXDiandraXX ;),

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 16:10

XxDiandraxX schreef:
Dat niemand dat controleert wil ik niet zeggen, ik heb toch echt nagetrokken of alles klopt (en ja ik vertrouw mijn fokker voor 10% maar is ook maar eens mens en foutjes maken kan) en dat terwijl ik mijn hond kocht als huishond. Gelukkig is bij hem alles op orde omdat ik er nu toch ook mee wil gaan fokken.

Maar ik werk in een dierenartsenpraktijk en mijn ervaring is toch wel dat de meeste mensen die een ras hond/kat kopen alles nakijken of het daadwerkelijk allemaal klopt.

Ik vind dit wel verdacht en zou er dan ook zeker een bericht aan wagen naar de uitgevende instantie!

Nouja, ik heb gekeken of de ouders van mijn twee raskatten kloppen, maar meer kun je toch eigenlijk niet doen?