cavia's met konijnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RomeeBalm

cavia's met konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 20:50

Oké eerst maar even een kleine uitleg om de vraag (of eigenlijk meerdere) te verduidelijken:

Een aantal maanden geleden hebben we twee (jonge) konijnen overgenomen van vrienden die 2 onverwachte nestjes hadden. Twee vrouwtjes, voor zover wij wisten. Niet dus. nu hebben we ruim twee maanden geleden een onverwacht nestje gehad. Mannetje in een ander hok en meteen laten castreren.
Ondertussen zijn de jongen (ongeveer) twee weken weg en zijn we van plan om ze weer samen in een hok te doen.

Vandaag is mijn oom langs geweest met het voorstel om zijn (of eigenlijk die van mijn nichtje) konijn en cavia over te nemen. Dit doe ik maar al te graag want die beestjes zitten samen de hele dag buiten in een te klein hok.
Het zijn alletwee vrouwtjes.

Dus nu komt de vraag: kan ik de cavia samen met de konijnen in een hok doen? Moet ik hiervoor nog een cavia erbij doen? Ik kan er eigenlijk ook niets over vinden.
Als dit allemaal kan, wat is dan de beste manier om ze te koppelen?

Ik ben op het moment ook bezig met het verbouwen van het hok. Het hok zelf is twee verdiepingen hoog, met 1 nachthok en ik was van plan om hierbij een ren te maken van 4 bij 5 en 1 meter hoog. De ren komt op het gras te staan. In die ren komt dan ook het hok van mijn nichtje als een extra nachthok.

Is dit groot genoeg? Moet ik de ren ook op een stukje steen als ondergrond doen, of is alleen gras genoeg? Wat is een handige manier om schaduwplekjes te creëren?

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en ik ben erg benieuwd naar de antwoorden!

Groetjes Romée

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:52

Als ze ruimte genoeg hebben zouden ze eventueel samen kunnen zitten. Maar dan moet de cavia er wel een maatje bij hebben. Anders moet ie in z'n eentje opboksen tegen drie konijnen.

Edit: zie dat de grootte erbij staat. Denk dat het wel kan. Mits de cavia een maatje krijgt dan. En zou ze allebei hun eigen nachthok geven.

En let even op met gras, konijnen graven dus die hebben zo een uitgang gevonden.

tamary

Re: cavia's met konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:55

Cavia en konijn zijn dus al een stelletje en jouw 2 konijnen ook? Overweeg om hok zo te maken dat die combi's samen blijven ipv alle 4 bij elkaar zetten. Laatste kan nl ook flink mis gaan tot niks dat meer bij elkaar kan aan toe.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:57

tamary schreef:
Cavia en konijn zijn dus al een stelletje en jouw 2 konijnen ook? Overweeg om hok zo te maken dat die combi's samen blijven ipv alle 4 bij elkaar zetten. Laatste kan nl ook flink mis gaan tot niks dat meer bij elkaar kan aan toe.

En cavia en konijn kunnen geen stelletje zijn. Die zitten gewoon met elkaar opgescheept :')

Nee, zou echt konijn bij konijn en voor de cavia een maatje erbij doen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:59

De cavia zou ik apart zetten met een eigen vriendje, cavia's en konijnen begrijpen elkaar niet en zijn dus geen goed gezelschap voor elkaar.

Hoeveel konijnen wil je houden? Als het geen flinke groep is lijkt 4 bij 5 als vaste ren me een prima maat.
De ren op gras kan, maar dan moet je wel gaas of stenen ingraven zodat ze zich niet uit kunnen graven.

Als ik jou was zou ik de ren wel overdekken tegen roofvogels en katten.

Als de ram nu 2 weken gecastreerd is moet je hem nog wel even apart van de voedsters houden, ze kunnen tot 4 weken na de castratie nog bevruchten.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:01

… mijn cavia zit samen met mijn konijn.
Oh jee! Dit is een zéér ongeschikte combinatie, al zie je dit best vaak. Het kán ook namelijk wel en je hoort veel verhalen dat het goed gaat, maar het kan ook zó goed mis gaan. Konijnen zijn veel sterker dan cavia’s. Eén (onbedoelde) verkeerde trap naar de cavia kan al fataal zijn. Ze spreken elkaars taal niet en eten ander voer. Daarbij: een cavia met konijn is nog steeds een cavia zonder soortgenoot, dus alleen en eenzaam. Wat je het beste zou kunnen doen, is je konijn en cavia aan soortgenootjes laten koppelen bij een opvang en ze in afzonderlijke hokken plaatsen. Zo kun je je konijnen en cavia’s een stuk gerichter en beter verzorgen.

http://www.ikwilknaagdieren.nl/cavia/mi ... wee-cavias

:)

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:02

Cavia's hebben toch een ander dieet dan konijnen. Dit maakt het lastig met voeren. Daarbij hebben ze weinig gezelschap aan elkaar omdat ze 'elkaars taal niet spreken'.

Maaaarije

Re: cavia's met konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:05

Konijnen en cavia's hebben inderdaad een ander dieet.
Ook meen ik dat er iets van een bacterie was die een van beide draagt maar dodelijk is voor de ander? Kan er zo 1,2,3 niet opkomen.

Ik zou dus proberen het konijn bij je eigen konijnen te koppelen en voor de cavia een cavia maatje te zoeken.

Je kunt echter je ram wel alweer veilig koppelen, ze zijn na 2 weken niet meer vruchtbaar, de hormonen duurt echter wel wat langer :)

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:06

Ik heb een paar jaar terug drie cavia's en twee konijnen in een gedeeld hok gehad. Ging prima, maar ik had dan ook voor allebei een eigen nachthok waar ze s nachts in gingen en eten kregen.
Op die manier hadden ze allebei even rust van dat gepiep/gehuppel van elkaar en heb nooit gezeur gehad. Beesten aten met z'n allen in een kringetje de groenten op die ze kregen.

Het kan dus wel als ze genoeg ruimte hebben en even bij elkaar weg kunnen. Misschien kun je zoiets ook realiseren in de ren en dan denk ik dat het prima zal gaan.

RomeeBalm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 21:07

Dan is het inderdaad een beter idee om ze allebei apart te doen. Ik had inderdaad al zo'n vermoeden, dus als het niet kan dan doe ik dat ook zeker niet!
In dat geval wordt het 'oude' hok van mijn nichtje het caviahok, ik zal even de maten navragen. Wat is het minimum voor een caviahok?

De ren wordt inderdaad zon 50 cm ingegraven. Volgens de meeste sites was dit meer dan genoeg (als dit niet het geval is wil ik dit heel graag weten. Heb liever niet dat mijn konijnen straks door de hele tuin kunnen lopen :o ).
Waar ik nu wel mee zit is dat er dan geen tweede nachthok is, is 1 genoeg of moeten dit er echt twee zijn?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:12

Ik zou zelf minimaal 1.20 x 60 aanhouden. De meeste kooien zijn 1 meter geloof ik, maar daar hebben ze echt niet de ruimte om te rennen en popcornen.

50 cm is prima ja! Ze komen met zijn 3en toch? Dan lijkt 1 hok me prima, mits het helemaal dicht is zodat ze alle 3 echt beschut kunnen zitten.